اخبار داغ

و داع با ملی پوش، مربی و قائم مقام فدراسیون

بنیانگذار فدراسیون شمشیربازی ایران درگذشت

بنیانگذار فدراسیون شمشیربازی ایران درگذشت
پیشکسوت و از بنیانگذاران فدراسیون شمشیربازی دار فانی را وداع گفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از روابط عمومی فدراسیون شمشیربازی، شاهپور زرنگار پیشکسوت و از بنیانگذران فدراسیون و قائم مقام پیشین فدراسیون شمشیربازی کشورمان صبح امروز بر اثر عارضه قلبی در تهران درگذشت.
شاهپور زرنگار متولد سال 1308 در شهر کرمانشاه و افسر بازنشسته نیروی انتظامی، عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و عضو پیشین و سپس مربی و سرمربی تیم‌های ملی شمشیربازی ایران در سال‌های دهه های 50 و 60 بود.
شاهپور زرنگار در سال 1337 به جرگه علاقمندان و ورزشکاران این رشته پیوست. شاهپور زرنگار در سال 1338 اولین هیئت شمشیربازی استانی را در کرمانشاه تأسیس کرد. او در المپیک 1964 توکیو یکی از 4 شمشیرباز اعزامی بود. پس از آن در مسابقات جهانی سال 1966 شمشیربازی در مسکو نیز در تیم ملی عضویت داشت. تقریباً پس از این مسابقات بود که شاهپور زرنگار در کسوت مربی‌گری قرار گرفت.
وی در سال 1346 برای تکمیل دانش حرفه‌ای و تحصیل در رشته شمشیربازی به همراه یک مربی ملی دیگر (شادروان بیژن زرنگار) موفق به اخذ بورس تحصیلی و ادامه تحصیل و دریافت مدرک فوق لیسانس در این رشته ورزشی در کشور فرانسه شد و در موسسه ملی ورزش فرانسه در شهر پاریس به تحصیل اشتغال یافت. این 2 شمشیرباز در سال بعد از میان 31 دانشجوی فرانسوی و 13 دانشجوی غیرفرانسوی هم دوره حایز بالاترین رتبه‌های تحصیلی شدند و پس از پایان این دوره موسسه آموزشی مذکور از آنان تقدیر ویژه‌ای به عمل آورد و از میزان استعداد و انضباط آنان به عنوان پدیده‌ای استثنایی و مثال زدنی برای تمام دوران فعالیت خود یاد کرد.
شاهپور زرنگار پس از بازگشت با همراهی 3 تن از مربیان ایرانی و اهل روسیه، تیم‌های ملی شمشیربازی را تحت تعلیم و تمرین‌های جدی و مفصل قرار داد. در مدت 6 سال تا بازی‌های آسیایی 1974 تهران مسابقات تدارکاتی بسیاری در داخل و خارج از ایران ترتیب داده شد. حاصل این فعالیت‌ها صدرنشینی شمشیربازی ایران در قاره آسیا بود. این موفقیت در شرایطی حاصل شد که ایران در این دوره با حریفان قدرتمندی نظیر چین و ژاپن مواجه شد. مدال‌های کسب شده در هر 3 رشته شمشیربازی رده‌بندی کلی ورزش ایران را ارتقا بخشید؛ آن چنان که رتبه ورزش ایران پس از کشور ژاپن و در جایگاهی بالاتر از کشور چین قرار گرفت.
قائم مقامی رئیس فدراسیون شمشیربازی و دبیری و مسئولیت کمیته آموزش فدراسیون در سال‌های دهه های 70 و 80 نیز در شمار آخرین سمت‌های رسمی وی در فدراسیون بود.
انتشار دو نوبت کتاب راهنمای عملی مربیان شمشیربازی رشته فلوره از جمله فعالیت های شاهپور زرنگار در سال‌های اخیر بود. مراسم تشییع و خاکسپاری این پیشکسوت ورزش کشورمان در روز چهارشنبه 23 شهریور راس ساعت 10 صبح در محل قطعه255 نام آوران بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه