اخبار داغ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد؛

ساخت نیروگاه‌های کوچک برق‌آبی در ۸۰ نقطه مازندران/ ۱۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر ریاست‌جمهوری جذب شد

ساخت نیروگاه‌های کوچک برق‌آبی در ۸۰ نقطه مازندران/ ۱۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر ریاست‌جمهوری جذب شد
محمدابراهیم یخکشی گفت: در استان مازندران بیش از ۸۰ نقطه برای ساخت نیروگاه‌های کوچک برقابی مشخص شده است که با تامین اعتبار به مرور انجام خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، محمدابراهیم یخکشی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اقدامات روزمره نمی‌تواند مشکلات آبی استان را حل کند و باید ریل‌گذاری مناسبی برای این مهم صورت گیرد.

وی افزود: ما در حوزه مهار آب‌های سطحی دچار عقب ماندگی هستیم که احداث سدهای جدید می‌تواند به جبران این عقب ماندگی‌ها کمک شایانی کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه بهره برداری از شبکه‌های زراعی نیز دچار عقب ماندگی هستیم؛ شاخص ما در کشور ۳۰ درصد و در استان مازندران ۱۰ درصد است.

این مسئول ادامه داد: در حوزه آب شرب نیز هم به لحاظ تقاضای بومی و هم به لحاظ حضور گردشگران با چالش‌هایی مواجه هستیم که یک برنامه بلندمدت برای حل این مشکل تا سال ۱۴۲۵ دیده شده است.

یخکشی بیان کرد: در موضوع رودخانه‌ها، حریم‌ها مشخص شده است و اقدامات بعدی در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: در استان بیش از ۸۰ نقطه برای ساخت نیروگاه‌های کوچک برقابی مشخص شده است که با تامین اعتبار به مرور انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: موضوع گردشگری آبی نیز مورد نظر ما است که با تعامل با گردشگری بنا است از ظرفیت‌های سدها برای این امر بهره ببریم.

این مسئول افزود: ایجاد تشکل‌های اجتماعی با واگذاری به مردم مورد علاقه ما است و از اینکه تاسیسات را به مردم در راستای ارتقای بهره برداری واگذار کنیم استقبال خواهیم کرد.

یخکشی اعلام کرد: یکی از موضوعات اساسی در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها تامین اعتبار است که باید منابع تامین را در این حوزه  متنوع کنیم.

وی مطرح کرد: ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سفر ریاست جمهوری به آب منطقه‌ای مصوب شد که اعتبارات تخصیص یافته شده کاملا جذب شد که به تسریع انجام پروژه‌ها کمک کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اشاره کرد: یکی از مشکلات  عدیده ما به مخالفت‌ها برای سدسازی در داخل استان باز می‌گردد؛ در گذشته آب به صورت پیوسته بود اما اکنون باران‌ها به صورت سیلابی در شرایط خاص آب‌وهوایی حال حاضر است و این در حالی است که کشاورزی در مازندران یک اصل است که استوار بر تامین آب است.

این مسئول تاکید کرد: هر توسعه‌ای همچون سدسازی برخی خسارت‌ها را نظیر از بین رفتن جنگل را در پی خواهد داشت و این امر نیازمند یک نگاه یکپارچه است؛ و رسالت ما به حداقل رساندن این خسارت‌ها است.

یخکشی اذعان کرد: اینکه گفته می‌شود مافیایی پشت این مخالفت‌ها است را بنده کاملا رد می‌کنم و تمامی پروژه‌های ما تقاضا محور است.

وی اضافه کرد: بنا شد در سد سازی اگر ۱۰ هکتار جنگل آسیب ببیند به تناسب با درختکاری نسبت به احیای این اکوسیستم نیز اقدام صورت گیرد تا خسارت را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: برخی پروژه‌های ما ۲۰ سال است که مسکوت مانده است و باید آینده‌نگری صورت گیرد و موضوعات را ملی و کلان ببینیم.

این مسئول گفت: سدسازی صنعت پیچیده‌ای است که از مطالعه تا اجرا کاملا زمان‌بر است و در کوتاه مدت با بهره برداری از سد گله ورد در سال آینده مهار آب‌های سطحی ما از ۱۰ به ۱۲ درصد خواهیم داشت که در ادامه با بهره‌برداری از سد هراز این رقم به ۲۶ درصد نیز خواهد رسید.

یخکشی خاطرنشان کرد: در خصوص سد شهید رجایی بنا بود تا در حوزه گردشگری پیمانکار اقدام به ایجاد و راه اندازی تله کابین کند که تاکنون این خواسته ما محقق نشده است.

وی ادامه داد: در حوزه سد فینسک نیز باید نیازهای مبدا دیده و خواسته‌های آنان برآورده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: در حال حاضر تخصیصی به این پروژه داده شد که کنش و واکنش‌هایی را نیز بدنبال داشته است و توقف‌هایی هم اعلام شد که با توجه به اینکه اعتبار آن جاری است پروژه در حال فعالیت است.

این مسئول عنوان کرد: ما معتقدیم یک دانشگاه علمی بدون جانبداری این پروژه را مطرح کند و جمع بندی به دولت ارائه و سپس تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

یخکشی اعلام کرد: ما اخیرا نیز مکاتبه‌ای در خصوص توقف ارزیابی زیست محیطی را داشتیم تا نظر کارشناسی  دانشگاهی انجام گیرد.

وی افزود: باید مشکلات انتقال آب دیده شود و تصمیمات منصفانه‌ای در این خصوص اخذ شود که در آن رضایت مبدا دیده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: آب بندان‌های شرق استان زیاد است و لایروبی یکی از موضوعات مهم در بحث آب بندان‌ها تامین اعتبار است.

این مسئول ادامه داد: در بحث انتقال آب از غرب به شرق که از یکی از موضوعات مهم است در گذشته کانال چالوس به هراز را داشتیم که ۳۰ درصد آن اجرا شده است.

یخکشی افزود: به جهت تعدد پروژه‌ها الویت به طرح‌های بزرگ و نقطه‌ای داده شده است.

وی مطرح کرد: امروز شاید ۹۰ درصد تامین آب ما از چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شود و سفره‌های آب ما نیز دائما در حال تهدید است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اشاره کرد: بنظر با توجه به محدودیت ذخایر آب زیرزمینی تمرکز بر مهار آب‌های سطحی گزینه مطلوب‌تری است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه