اخبار داغ

به گفته یک تاریخ‌نگار؛

بزرگداشت روز ۲۰ شهریور در شَأن مردم گرگان نیست/ رضاخان به تاریخ استرآباد خیانت کرد

بزرگداشت روز ۲۰ شهریور در شَأن مردم گرگان نیست/ رضاخان به تاریخ استرآباد خیانت کرد
تاریخ نگار گلستانی گفت: هر قوم و ملتی در هر گوشه جهان قدردان قهرمانان خود است، چرا برخی نمی گذارند که مردم گرگان قدردان انبوه فداکاران خود در روز ۵ آذر باشند؟ چرا عده ای دنبال بزرگداشت روز ۲۰ شهریور سال ۱۳۱۶ هستند؟ مگر روز ۲۰ شهریور چه خدمتی به مردم ما شده یا چه فداکاری برای مردم انجام شده که اکنون بخواهیم به آن افتخار کنیم و برایش بزرگداشت بگیریم؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضاخارکوهی که آثار زیادی درباره تاریخ گرگان و منطقه نوشته، در گفتگو با گلستان ما، می گوید: در قرن های گذشته، در حوزه جغرافیای فعلی استان گلستان نام دو شهر همواره نام آور و معروف بوده یکی "استرآباد" و دیگری  "جرجان". متاسفانه جرجان حدود7 قرن قبل توسط مغولان وحشی غارت و تخرب شد و از میان رفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

وی افزود: خوشبختانه شهر استرآباد از تخریب مغولان مصون ماند و از آن پس معروفترین و مهمترین شهرِ آباد و توسعه یافته این خطه شد و بر رونق فرهنگی و اقتصادی آن افزوده گشت.

,

خارکوهی اضافه کرد: هزاران سال است که نام استرآباد در تاریخ ایران می درخشد، و ادیبان، فقیهان، فیلسوفان، شاعران، دانشمندان، تاجران، کاسبان، صنعتگران و کشاورزان بزرگی از این دیار برخاسته اند و کمر خدمت به مردم استرآباد و ایران و جهان بسته اند.

,

وی گفت:در آثار تاریخی قدیم ایران و جهان نام استرآباد به وضوح و به وفور ثبت است، اما متاسفانه دولت رضاخان در ۲۰ شهریور سال ۱۳۱۶شمسی در یک اقدام نسجیده و غیر کارشناسی و غیر علمی نام  "استرآباد " را به نام   "گرگان" تغییر داد و همه را مجبور کرد که از آن پس از این نام استفاده نمایند.

,

خارکوهی افزود:واژه گرگان ترجمه فارسی شهر جرجان است و ربطی به شهر استرآباد نداشت که آن را جایگزین نام استرآباد کردند. این کار کاملا غیر علمی بود چون استرآباد واژه‌ای زیبا و نامی مهم در تاریخ است و شهری قدیمی و نام آور بوده که نیاز به نام جدید نداشت.

,

این تاریخ نگار اضافه کرد:دولت رضاخان برای این کار مثل سایر اقداماتش حتی از مردم و انجمن شهر استرآباد نظر نخواست. بلکه با همان شیوه استبدادی و دستوری در تهران آن را تصویب و به مسئولان منطفه ابلاغ نمود.  او با این اقدام نه تنها خدمتی به مردم استرآباد نکرد بلکه به جامعه و تاریخ ما خیانت کرد، چون با این مصوبه تاریخ منطقه را مغشوش نمود، و این خیانت بود نه خدمت.

,

خارکوهی گفت:اگر قرار است روزی به نام شهر گرگان نامگذاری شود باید رنگ خدمت و نشانی از افتخار در آن باشد نه خیانت و استبداد.  لذا اینکه شورای شهر گرگان در سال ۹۶ روز گرگان را روز ۵ آذر گذاشت، کار ارزشمندی بود.  چون این روز بزرگترین روز تاریخی وآکنده از فداکاری مردم این شهر است.

,

وی گفت:روز ۵ آذر روزی است که ده‌ها هزار نفر از مردم شهر گرگان در سال ۵۷ آگاهانه، شجاعانه و داوطلبانه دست به قیام علیه رژیم پهلوی زدند و آن روز بیش از ۲۰۰ نفر از مردم بی گناه زخمی و شهید شدند.  واقعاً چنین قیامی باشکوه است و جای افتخار دارد.

,

خارکوهی گفت:هر قوم و ملتی در هر گوشه جهان قدردان قهرمانان خود است، چرا برخی نمی گذارند که مردم گرگان قدردان انبوه فداکاران خود در روز ۵ آذر باشند؟ چرا عده ای دنبال بزرگداشت روز ۲۰ شهریور سال ۱۳۱۶ هستند؟ مگر روز ۲۰ شهریور چه خدمتی به مردم ما شده یا چه فداکاری برای مردم انجام شده که اکنون بخواهیم به آن افتخار کنیم و برایش بزرگداشت بگیریم؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه