اخبار داغ

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

چاقی و اضافه وزن از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان است

چاقی و اضافه وزن از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان است
عطیه رزازی گفت: سبک زندگی سالم یعنی داشتن تغذیه درست، آرامش در زندگی، استرس کمتر و پرتحرکی، فاکتورهای اصلی برای پیشگیری از سرطان به شمار می‌آید؛ البته مباحث ژنتیک و فاکتورهای ارثی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عطیه رزازی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به تاثیر تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها اظهار کرد: به طور کلی فاکتور تغذیه و سبک زندگی سالم یکی از عوامل مهم در شروع بیماری سرطان شناخته شده است به عبارتی نوع مواد غذایی، نحوه طبخ و مقدار استفاده ماده غذایی برای هر فرد می‌تواند یک فاکتور خطر یا بالعکس یک عامل محافظتی به لحاظ تغذیه‌ای تلقی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین؛,

وی افزود: تغذیه در بیماران سرطان به سه بخش تقسیم بندی می‌شود که شامل تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، تغذیه برای مبتلایان سرطان و تغذیه پس از بهبودی بیمار برای توانبخشی و بازگشت به زندگی طبیعی و همچنین عود یا متاستاز مجدد بیماری است.

رئیس گروه بهبودتغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: ویژگی‌هایی که هر گروه تغذیه‌ای یا بیمار در این سه مرحله دارند تا حد زیادی از یک اصول کلی پیروی می‌کنند اما با توجه به شرایط جسمانی و نوع داروهای مصرفی هر بیمار و نحوه زندگی فرد می‌تواند متفاوت باشد و در واقع الگوی تغذیه به شکل فردی برای وی تجویز شود.

چاقی و اضافه وزن از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان

وی عنوان کرد: چاقی و اضافه وزن یکی از فاکتورهای اصلی در ایجاد بیماری سرطان است زیرا بافت چربی، فاکتورهای التهابی ترشح می‌کند و می‌تواند سیستم زاد و ولد و زندگی یک سلول را با مخاطره مواجه ساخته و از مسیر طبیعی زیستی خود خارج کند.

رزازی بیان کرد: تحقیقات نشان داده که چربی‌های اشباع، بسیار می‌تواند در ایجاد سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات آقایان موثر و یک فاکتور خطر باشد و این در حالی است که سرطان سینه یک بیماری شایع در بین بانوان است لذا اگر افراد مقدار دریافت چربی اشباع را در برنامه غذایی خود کنترل کنند در واقع یک عامل خطر ابتلا به این بیماری را از خود دور کرده‌اند.

سرطان‌های دستگاه گوارش کاملا وابسته به فاکتورهای تغذیه‌‌ای است

وی عنوان کرد: سرطان‌های دستگاه گوارش نظیر سرطان مری، معده و روده بزرگ کاملا وابسته به فاکتورهای تغذیه‌‌ای است و تحقیقات نشان داده که مصرف گوشت قرمز به مقدار زیاد در ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ بسیار تاثیرگذار است و حتی سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که افراد فقط دو بار در هفته گوشت قرمز مصرف کرده و به جای آن از گوشت سفید و حبوبات استفاده کنند.

ارتباط مصرف زیاد نمک با سرطان معده ثابت شده است

این مسئول خاطرنشان کرد: کشورهایی که مصرف محصولات نمک سود شده یا دودی شده در آنها زیاد است ارتباط مصرف زیاد این ماده غذایی را با ابتلا به سرطان معده تشخیص دادند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که از استفاده نمک به میزان فراوان پرهیز شود.

وی ابراز کرد: بسیار توصیه می‌شود خانواده‌ها از مصرف نمک اضافه در غذاها دوری کنند و این در حالی است که مردم ایران دو تا سه برابر بیشتر از حد استاندارد غذاهای خود را شور می‌کنند.

,
,
,
,
, چاقی و اضافه وزن از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان, چاقی و اضافه وزن از فاکتورهای اصلی ایجاد سرطان,
,
,
,
,
,
, سرطان‌های دستگاه گوارش کاملا وابسته به فاکتورهای تغذیه‌‌ای است, سرطان‌های دستگاه گوارش کاملا وابسته به فاکتورهای تغذیه‌‌ای است,
,
,
,
, ارتباط مصرف زیاد نمک با سرطان معده ثابت شده است, ارتباط مصرف زیاد نمک با سرطان معده ثابت شده است,
,
,
,
,



,
,
, ,


مردم ایران دو تا سه برابر بیشتر از حد استاندارد غذاها را شور می‌کنند

رزازی عنوان کرد: محصولات غذایی دارای نمک پنهان مثل کنسروها و غذاهای فرآوری شده مختلف، انواع همبرگرها و ناگت مرغ، سوسیس و کالباس و به طور کلی غذاهایی که به صورت نیمه آماده و آماده در اختیار مردم گذاشته می‌شود نمک زیادی دارند، زیرا برای تهیه و نگهداری این نوع غذاها از نمک زیاد استفاده می‌شود بنابراین باید مصرف این نوع مواد غذایی را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از چاشنی‌های سنتی مثل انواع ترشیجات و شوریجات یا خیارشور و انواع زیتون‌هایی که به صورت پرورده و بسته بندی شده بوده و همراه با غذا سرِ سفره خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود، دریافت نمک را در یک جیره غذایی افزایش می‌دهند در حالی که زیتون خود به تنهایی میوه سالمی بوده و امگا3 بالایی دارد که دارای نقش محافظتی است البته به شرط آنکه آن را با طعم واقعی و طبیعی میل کرده و با نمک زیاد استفاده نشود.

رئیس گروه بهبودتغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اهمیت مصرف میوه و سبزیجات گفت: به طور کلی مصرف حداقل ۵ واحد میوه و سبزی برای افراد در طول روز توصیه می‌شود که دو واحد آن به میوه و سه واحد دیگر به سبزیجات اختصاص دارد.

سرطان سینه یک بیماری شایع در بین بانوان

این مسئول عنوان کرد: باتوجه به اینکه سبزیجات دارای فیبر و املاح بیشتر بوده و قند پایین‌تری دارد، لذا به مصرف میوه‌ اولویت دارد. میوه‌ها چون قند بالا و فیبر کمتری دارند مصرف زیاد آن برای افراد چاق و دارای اضافه وزن مضر بوده و موجب تجمع چربی و افزایش تری گلیسیرین در بدن فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: سبزیجات کالری پایین‌تری دارند و از این رو مصرف انواع سبزی‌ها برای افراد دارای مشکل اضافه وزن به نوعی حکم درمانی دارد زیرا ضمن بالا بردن فیبر و تامین ویتامین‌های بدن، موجب جذب کم چربی به بدن آنان شده و اشتها را هم کنترل می‌کند.

رزازی عنوان کرد: سبک زندگی سالم یعنی داشتن تغذیه درست، آرامش در زندگی، استرس کمتر و پرتحرکی، فاکتورهای اصلی برای پیشگیری از سرطان به شمار می‌آید؛ البته مباحث ژنتیک و فاکتورهای ارثی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

وی تاکید کرد: فاکتورهای محیطی می‌توانند عوامل ژنتیک را فعال یا غیرفعال سازند یعنی پیروی از سبک زندگی سالم ممکن است موجب فعال شدن این فاکتور خطر در بدن انسان نشود.

مصرف سبزیجات برای افراد چاق خاصیت درمانی دارد

رئیس گروه بهبودتغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: مواد غذایی در بروز یک سوم سرطان‌ها موثر است البته میزان اثربخشی این عامل در انواع سرطان‌ها متفاوت است به طوریکه در سرطان‌های دستگاه گوارش به مراتب بیشتر است و در مجموع فاکتورهای تغذیه‌ای از ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌توانند عامل خطر یا پیشگیری باشند.

وی با اشاره به موادغذایی شیرین به عنوان یک فاکتورخطر در بروز بیماری سرطان گفت: برخی مواد غذایی در اصول تغذیه با عنوان سم شناخته می‌شوند زیرا مصرف بی‌رویه آن برای بدن بسیار مضر می‌باشد همچون نمک که به آن سم سفید گفته می‌شود.

رزازی عنوان کرد: میزان مصرف قند و شکر چنانچه کنترل شده نباشد برای بدن فرد به نوعی مسمومیت ایجاد می‌کند؛ البته باید توجه داشته باشیم که یک سری مواد غذایی هم دارای قند یا نمک پنهان هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد عنوان می‌کنند که ما قند و شکر مصرف نمی‌کنیم اما همراه با چایی، شکلات و شیرینی یا توت و کشمش و خرما می‌خورند و در واقع به صورت غیرمستقیم قند و شیرینی مصرف می‌کنند؛ ازاین‌رو همواره به افراد دیابتی یا مستعد به بیماری دیابت و اضافه وزن و چاقی توصیه می‌شود مصرف قندهای طبیعی را هم کاهش دهند.

سبک زندگی سالم، فاکتور اصلی پیشگیری از سرطان است

رئیس گروه بهبودتغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: اولین و مهمترین فاکتوری که فرد می‌تواند با بررسی آن نسبت به سلامتی خود و کافی بودن میزان دریافت قند و شیرینی بدن خود اطمینان حاصل نماید، اندازه گیری قند و وزن و BMI بدن است.

وی عنوان کرد: اگر BMI فرد در محدوده طبیعی و زیر ۲۵ بوده و فرد دچار اضافه وزن و چاقی نباشد، تا حدی می‌توان گفت که میزان دریافت کالری وی مناسب است.

رزازی خاطرنشان کرد: فاکتور بعدی اندازه‌گیری دور شکم است که باید در خانم‌ها و آقایان زیر ۹۰ سانت باشد زیرا با دریافت زیاد از حد کالری، این مواد اضافه به صورت چربی ذخیره می‌شود.

وی عنوان کرد: ارزیابی وضعیت تغذیه فرد هم فاکتور مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ براین اساس فرد حداقل در طول روز باید سه واحد سبزجات مصرف کند که معادل یک لیوان سبزیجات خرد شده است.

موادغذایی در بروز یک‌سوم سرطان‌ها موثرند 

رئیس گروه بهبودتغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که مردم ما علی‌رغم مقرون به صرفه بودن قیمت سبزیجات و در دسترس بودن انواع آن به ویژه در استان قزوین؛ اما همچنان کمتر از این موادغذایی مفید استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: توصیه می‌شود حداقل دو واحد میوه در طول روز استفاده شود و چنانچه فرد دچار اضافه وزن و چاقی نباشد می‌تواند تا ۴ واحد مصرف کند که هر واحد میوه، معادل یک میوه متوسط بوده و در مورد میوه‌های خیلی شیرین یا درشت باید نصف آن، برابر با یک واحد میوه در نظر گرفته شود.

رزازی تصریح کرد: برای پیشگیری از افت‌ها در محصولات کشاورزی از سموم استفاده می‌شود که بعضا ممکن است به دلیل استفاده زیاد سم یا عدم شستشوی مناسب محصول پیش از مصرف، سموم به شکل کامل از آن محصول جدا نشود.

مردم از محصولات مناسب هر فصل استفاده کنند

وی ابراز کرد: استفاده از سموم در محصولات کشاورزی باید مدیریت شده و براساس دانش باشد و همچنین افراد باید از محصولات مناسب فصل مصرف کنند تا حاوی مقادیر زیادی سموم نباشد.

رزازی گفت: تجمع سموم در بدن باتوجه به نوع سم و شرایط فیزیولوژیک بدن فرد می‌تواند آسیب رسان باشد؛ بنابراین در شستشوی موادغذایی خام باید دقت فراوانی شود زیرا انواع محصولات کشاورزی و باغی باید به شکل صحیح شستشو شوند تا درصد دریافت سم کاهش پیدا کند.

طبخ نادرست منجر به تبدیل ماده‌غذایی سالم به یک ماده‌غذایی مخرب می‌شود

وی عنوان کرد: گاهی نحوه طبخ نادرست منجر به تبدیل شدن ماده غذایی سالم به یک ماده غذایی مخرب می‌شود که از جمله آن سرخ کردن موادغذایی به مدت زیاد در روغن فراوان است و متاسفانه ذائقه مردم ما به شکلی است که به غذاهای چرب علاقه زیادی دارند.

این مسئول در پایان با بیان اینکه فراورده‌های نمک‌سود شده و دودی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان دستگاه‌های گوارش به ویژه سرطان معده را افزایش دهد، تاکید کرد: آشپزها مواد غذایی را با طعم طبیعی آن استفاده کنند؛ ضمن اینکه مواد سالم را انتخاب و سالم طبخ کرده تا در نهایت سالم به بدن برسد.

,
, مردم ایران دو تا سه برابر بیشتر از حد استاندارد غذاها را شور می‌کنند, مردم ایران دو تا سه برابر بیشتر از حد استاندارد غذاها را شور می‌کنند,
,
,
,
,
,
,
,
, سرطان سینه یک بیماری شایع در بین بانوان, سرطان سینه یک بیماری شایع در بین بانوان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مصرف سبزیجات برای افراد چاق خاصیت درمانی دارد, مصرف سبزیجات برای افراد چاق خاصیت درمانی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سبک زندگی سالم، فاکتور اصلی پیشگیری از سرطان است, سبک زندگی سالم، فاکتور اصلی پیشگیری از سرطان است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, موادغذایی در بروز یک‌سوم سرطان‌ها موثرند , موادغذایی در بروز یک‌سوم سرطان‌ها موثرند ,
,
,
,
,
,
,
,
, مردم از محصولات مناسب هر فصل استفاده کنند, مردم از محصولات مناسب هر فصل استفاده کنند,
,
,
,
,
,
, طبخ نادرست منجر به تبدیل ماده‌غذایی سالم به یک ماده‌غذایی مخرب می‌شود, طبخ نادرست منجر به تبدیل ماده‌غذایی سالم به یک ماده‌غذایی مخرب می‌شود,
,
,
,
,

مصاحبه و تنظیم: گل عنبر حمزه

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه