اخبار داغ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی:

اراک شرایط توسعه افقی ندارد/ پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک نیازمند نگاه حمایتی است

اراک شرایط توسعه افقی ندارد/ پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک نیازمند نگاه حمایتی است
انعامی گفت: پروژه نهضت ملی مسکن یک طرح ملی است و علیرغم مشکلات نبود زمین در اراک الحاق اراضی اوقافی برای اجرای پروژه ۸۱۰۰ واحدی صورت گرفته و ضروری است تا همه ی دستگاه ها به ویژه شهرداری نسبت به این پروژه بزرگ نگاه حمایتی داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید انعامی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفتگو با دیارآفتاب؛ در خصوص تأمین زمین برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در شهر اراک اظهار داشت: در هنگام تهیه طرح جامع کلانشهر اراک همکاران ما به همراه کارشناسان و مسئولان فنی استان بر روی تمام خط محدوده اراک حرکت کردند و بازدید داشتند لذا اگر زمین مناسبی با مالکیت راه و شهرسازی وجود داشت در اولویت طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,
 
,
وی ادامه داد: در ابتدای کار در اراک زمین مناسب با کاربری مسکونی داخل محدوده شهری جهت اجرای طرح مسکن ملی وجود نداشت و در خصوص طرح انتهای هپکو و کوی کوثر در فاز اول نیز اگر همکاری دستگاه‌های مختلف، شهرداری وقت و فرمانده سپاه استان نبود امکان تأمین زمین میسر نمی‌شد.
,
 
,
وی تصریح کرد: از ۱۰ سال پیش شهر اراک به لحاظ آمایش سرزمینی و مطالعات انجام‌شده شرایط توسعه افقی را ندارد برای همین شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر از سنوات قبل توسط صاحب‌نظران مباحث جغرافیایی دیده شد اما متأسفانه به هر دلیلی ازجمله فاصله زیاد، عدم وجود زیرساخت‌های کافی حمل‌ونقل عمومی و شاید نداشتن سرانه‌های رفاهی و تفریحی موردنیاز شهر جدید امیرکبیر تا این لحظه موفق به تأمین جذابیت لازم نشده است تا بتوانیم سر ریز جمعیت اراک را در آن ساماندهی کنیم.
,
 
,
انعامی خاطرنشان کرد: درعین‌حال در طرح ملی مسکن برای شهرهای جدید ۱۹ هزار واحد سهمیه پیش‌بینی‌شده و مطالعات به سمت سوق دادن سر ریز جمعیتی به شهرهای جدید بوده است، اراک نیز قابلیت توسعه نداشته و باید سر ریز جمعیتی به شهرهای جدید هدایت شود.
,
 
,
وی در خصوص الحاق اراضی اوقاف به محدوده برای پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی در اراک اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی این زمین را وارد محدوده کرد و زمانی که راه و شهرسازی راسا الحاق زمین را انجام می‌دهد چون تمام سرانه‌ها را در آن می‌بیند بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های جاری امکان تخصیص ۴۳ درصد سهم شهرداری وجود ندارد ضمن اینکه پیشنهاد الحاق این اراضی از سه سال قبل و پیش از اجرای طرح نهضت ملی انجام‌شده بود.
,
 
,
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص برخی اختلاف‌نظرها با شهرداری پیرامون تغییر کاربری این اراضی عنوان کرد: وقتی اختلافی بین دو دستگاه وجود دارد نظر استانداری فصل الخطاب است و در این مورد نیز معاونت عمرانی که ساماندهی مباحث شهرداری‌ها را بر عهده دارد نظر راه و شهرسازی را تصدیق می‌کند.
,
 
,
انعامی تأکید کرد: پروژه نهضت ملی مسکن یک طرح ملی است و علیرغم مشکلات نبود زمین در اراک این الحاق برای اجرای پروژه ۸۱۰۰ واحدی صورت گرفته و اگر نگاه حمایتی همه ی دستگاه به ویژه شهرداری نباشد مردم متضرر خواهند شد، طرح نهضت ملی در کل کشور در حال اجراست و در برخی شهرها شهرداری برای عوارض بیش از آنچه در قانون مصوب شده تخفیف در نظر گرفته است.
,
 
,
وی تصریح کرد: عوارض هر واحد در کشور به‌صورت میانگین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان است اما عدد پیشنهادی شهرداری اراک چند برابر عدد پایه‌ای است که در کشور دریافت شده لذا امیدواریم بتوانیم با رویکرد انقلابی‌ای که در شورای شهر سراغ داریم به یک وحدت رویه برسیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه