اخبار داغ

امام جمعه قاین تأکید کرد؛

بصیرت افزایی مهمترین پیام اربعین/عاشورا تا اربعین فرصتی برای احیای ارزش‌هاست

بصیرت افزایی مهمترین پیام اربعین/عاشورا تا اربعین فرصتی برای احیای ارزش‌هاست
حجت الاسلام رحمانی گفت: عاشورا و اربعین برای ما ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که نباید از آنها غافل شد، و بصیرت‌افزایی، عبرت‌آموزی و دفاع از دین خدا مهمترین پیام اربعین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علی رحمانی، امام جمعه قاین در گفت و گو با خبرنگار خاورستان پیرامون فلسفه اربعین گفت: عدد ۴۰ در متون دینی ما مقدس است، رسول خدا(ص) در چهل سالگی به نبوت رسید، حضرت آدم(ع) ۴۰ شبانه روز در کوه صفا برای خدا به سجده افتاد، میقات حضرت موسی با پروردگارش ۴۰ روز بود، رشد و بلوغ فکری انسان در ۴۰ سالگی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان , خاورستان, خاورستان,

وی با اشاره به اینکه کلمه اربعین نه تنها در ادبیات ایران اسلامی بلکه در ادبیات دنیا از یک قداستی برخوردار است اظهار کرد: حدیثی از رسول خدا (ص) که فرمودند هر کس از امت من چهل حدیث مورد نیاز مردم در اموردین را حفظ کند خداوند او را در روز قیامت فقیه و دانشمند بر می انگیزد  که این آیات و روایات توجه فقیهان و محدثان را به خود معطوف داشت، به طوری که کتاب های بسیاری در زمینه چهل حدیث نگاشته شد.

,

به گفته وی؛ عرفا هم به عدد چهل با دیده خودسازی نگاه کردند و برای این عدد در فعلیت یافتن استعداد های انسان و کامل شدن ملکات اخلاقی و پیمودن درجات معرفت تاثیری ویژه قایل شدند.

,

امام جمعه قاین تصریح کرد: اربعین، چهلمین روز شهادت سرور وسالار شهیدان است که جان خود و یارانش را فدای دین کرد و اربعین امام حسین(ع) نیز از دو جنبه مطرح است یکی سالروز بازگشت کاروان اسرای اهل بیت(ع) از شام به مدینه و دیگری روزی که جابربن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا می‌رود به جهت زیارت قبر امام حسین(ع) و جابر اولین شخصی است که زائر قبر امام حسین(ع) بود.

,

حجت الاسلام رحمانی ادامه داد : بعد از حادثه کربلا وقتی اسرای کربلا به شام نزد یزید برده شدند، یزید دریافت با افشاگری‌هایی که حضرت زینب‌ کبری(س) و امام سجاد(ع) درباره حادثه کربلا داشته‌اند جایگاه وی در نزد مردم متزلزل می‌شود؛ لذا در اربعین امام حسین(ع) اجازه داد حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به زیارت قبر امام حسین(ع) در کربلا مشرف شوند.

,

وی اضافه کرد: از آن تاریخ به بعد مراسم عزاداری اربعین بین شیعیان مرسوم شد و با گذشت ۱۴۰۰ سال از واقعه کربلا شیعیان همچنان در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) با حضور در بارگاه این امام همام یاد و خاطره قیام کربلا و حماسه حسینی را زنده نگه می‌دارند.

,

زیارت اربعین

, زیارت اربعین, زیارت اربعین,

به گفته امام جمعه قاین  یکی از نشانه‌های مومن، زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین است. از حضرت امام حسن‌عسکری(ع) روایت شده است که «علامت‌های مؤمن پنج چیز است، پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه‌روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی برخاک نهادن درسجده و بسم‌الله را بلند گفتن» بنابراین یکی از وظایف شیعیان را اهتمام به زیارت اربعین برشمرده‌اند.

,

حجت الاسلام رحمانی در ادامه به حرمت زیارت اربعین اشاره و تصریح کرد: زیارت امام حسین(ع) در اربعین نزد شیعیان از همان سال‌های اولیه حرمت داشته و این سنت تا امروز هم ادامه داشته است و نمونه آن را در پیاده‌روی زائران امام حسین(ع) از شهرها و کشورهای همسایه به کربلا شاهد هستیم.

,

وی گفت: زیارت اربعین یکی از راه‌های زنده نگهداشتن یاد و خاطره قیام اباعبدالله الحسین (ع) است که آثار تربیتی فراوانی بر روح و جسم زائر، چه در کنار مرقد آن بزرگوار و چه در منزل خود دارد و با خواندن آن ولایت و دوستی خدا را در وجود خود تقویت می‌کند.

,

وی تاکید کرد: تمامی اهداف، فلسفه و ماهیت نهضت امام حسین (ع) در فرازهای زیارت اربعین به آن پرداخته شده است.

,

پیام اربعین

, پیام اربعین, پیام اربعین,

امام جمعه قاین در بیان پیام اربعین با بیان اینکه بزرگ‌ترین پیام روزگار در دل عاشورا و اربعین نهفته است، خاطرنشان کرد: اربعین پیام اخلاق، زندگی، اعتقادی، سیاسی و ولایت‌مداری را در خود دارد و این پیام‌ها به‌دلیل این‌که از سر اخلاص و عشق به خدا بوده تا به امروز باقی مانده‌اند.

,

حجت الاسلام رحمانی با تاکید بر اینکه فرهنگ عاشورا غنی‌ترین فرهنگ به شمار می‌رود و تابلوی زنده‌ای است که با خون نگاشته شده است، تصریح کرد: فرهنگ عاشورایی که امروز در دست ماست بهترین بستر و ظرفیتی آماده جهت رساندن حقیقت به گوش افراد بی‌بصیرت و باطل است.

,

به گفته وی در زیارت اربعین که از ناحیه امام صادق(ع) بیان شده حضرت عنوان می‌دارد که خداوندا امام حسین(ع) همه هستی خودش را از جان و مال و عزیزانش را در راه تو فدا کرد تا بندگانت را از گمراهی نجات دهد، و این برای مردم یک تلنگر است.

,

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: این‌که در طول این ۴۰ روز شیعیان عزادار امام حسین(ع) هستند و در محرم و صفر بر مصیبت خاندان پیامبر اشک ماتم می‌‌ریزند همین‌ها باعث شده اسلام در طول قرن‌ها زنده و پابرجا باقی بماند.

,

وی با اشاره به اینکه عاشورا تا اربعین فرصتی  برای احیای ارزش‌هاست، گفت: این فرصت ۴۰ روزه عاشورا تا اربعین زمینه‌ای را فراهم کرده که در قالب برگزاری مجالس و محافل عزاداری و روضه‌خوانی ارزش‌هایی که امام حسین(ع) برای آن‌ها قیام کرد مثل امر به معروف و نهی از منکر، نماز اول وقت و سیره رسول خدا(ص) در جامعه احیاء شود و لذا می‌طلبد از این ظرفیت حداکثر استفاده برای معرفی قیام امام حسین(ع) و حادثه کربلا به کار بست.

,

امام جمعه قاین با اذعان به اینکه امام حسین(ع) خونش را تقدیم خدا کرد برای اینکه اسلام زنده نگه داشته شود، افزود: عاشورا و اربعین برای ما ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که نباید از آنها غافل شد، پیام عاشورا لبیک به ندای پیشوا، مقتدا، رهبر است و به نوعی پیام اربعین بصیرت‌افزایی، عبرت‌آموزی و دفاع از دین خدا است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه