اخبار داغ

"نصرالله زیرک" استاد دانشگاه :

پاسداشت شعر و ادب حفاظت از دین و فرهنگ است/ ضعف فرهنگستان فارسی در جلوگیری از نفوذ زبان های بیگانه به زبان مادری

پاسداشت شعر و ادب حفاظت از دین و فرهنگ است/ ضعف فرهنگستان فارسی در جلوگیری از نفوذ زبان های بیگانه به زبان مادری
“نصرالله زیرک” کارشناس ادبیات فارسی و استاد دانشگاه با بیان اینکه زبان فارسی از پویاترین زبان های دنیا است، گفت: پاسداشت و حفظ شعر و ادب به نوعی پاسداشت و حفاظت از دین، فرهنگ، اندیشه و سرزمین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “نصرالله زیرک” کارشناس ادبیات فارسی و استاد دانشگاه در گفت و گو با ۸دی به مناسبت ۲۷ شهریور روز پاسداشت شعر و ادب فارسی با اشاره به جایگاه ادبیات در ملل مختلف اظهار کرد: بخش مهمی از هویت و شناسنامه هر ملتی در ادبیات آن متبلور می شود، شعر و ادب بخشی از این ادبیات است و فرهنگ، اعتقاد و اندیشه ما در ادبیات نمایش داده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
وی با اشاره به ادبیات فارسی به عنوان ادبیات غنی دنیا با تاکید بر اینکه پاسداشت و حفظ شعر و ادب به نوعی پاسداشت و حفاظت از دین، فرهنگ، اندیشه و سرزمین است، تصریح کرد: به عنوان نمونه در بخش حماسی، جایگاه بالای شاهنامه فردوسی را در برابر حماسه های هند و یونان و در بخش ادبیات غنایی اشعار حافظ و نظامی و … را داریم.
,
 
,
این استاد دانشگاه با اشاره به ورود مستشرقین به عنوان افراد سرشناس در حوزه ادبیات فارسی به طور مثال ترجمه مثنوی سعدی به چند زبان زنده دنیا، بیان کرد: اخیرا یک کشیش در آمریکا مثنوی را به زبان انگلیسی ترجمه و‌ چاپ کرد و با تیراژ چشم گیری مواجه شد و وقتی علت انتخاب مثنوی با وجود اینکه مسلمان نیست را از او جویا شدند گفت “من خدا را با مثنوی شناختم”.
,
 
,
وی ادامه داد: کمتر زبانی یافت می شود که به حافظ نپرداخته باشد و همچنین شاعر سرشناس آلمانی، گوته به تاسی از حافظ دیوان شرقی را تنظیم کرد.
,
 
,
این کارشناس ادبیات فارسی به آثار نظامی در بخش ادبیات غنایی اشاره کرد و گفت: اثر پنج گنج او در حقیقت پنج گنج بی همتا در عرصه ادبیات جهانی است.
,
 
,
وی با بیان اینکه بسیاری از ادبیات کشورهای جهان به تاثیر از آثار بزرگان ادبیات فارسی شکل گرفته و کمتر ادبیاتی در دنیا جمع گرا است، گفت: ادبیات جهان به نوعی فردگرا است و کمتر جای پای یک جامعه در آن مشاهده می شود در حالی که وقتی حافظ را در قرن هشتم بازبینی می کنید می توانید هشت قرن گذشته را در آن ملاحظه کنید یا در شاهنامه فردوسی، می توانید گذشته ایران قبل و بعد از اسلام را در آن ببینید و این نشان از یک گنج بی همتاست که با آثار ادبی بتوانید گذشته خویش را بیابید.
,
 
,
این استاد دانشگاه با بیان اینکه زبان فارسی از پویاترین زبان های دنیاست خاطر کرد: از ادبیاتی برخوردار هستیم که گنجی از واژگان در آن وجود دارد، ادبیات فارسی در واژه سازی هیچ مشکلی ندارد به عنوان مثال خمسه نظامی سرشار از ترکیب های بدیع و تازه است به طور مثال بیت «لیلی که به خوبی آیتی بود، انگشت کش ولایتی بود» واژه انگشت کش به معنای این است که از زیبایی لیلی ناخوداگاه انگشت افراد به او اشاره می کردند و بسیاری از ترکیب های بی نهایت زیبا در آثار مختلف دیده می شود.
,
 
,
زیرک با اشاره به ضعف فرهنگستان فارسی در خصوص نفوذ زبان های بیگانه به زبان مادری، تصریح کرد: فرهنگستان باید افراد جدیدی را دعوت و نشست و فراخوان بیشتری را ترتیب دهد و نباید فراموش کنیم که زبان فارسی با تولید آثار هیچگاه از بین نمی رود ولی در بخش واژه سازی با کوتاهی هایی مواجه هستیم.
,
 
,
این استاد دانشگاه با تشریح آینده زبان و ادب فارسی بیان کرد: زمین هیچگاه از انسان های بزرگ خالی نخواهد شد و زبان فارسی در هر دوره ای انسان های بزرگی را در خودش گنجانده است.
,
 
,
وی در ادامه با بیان اینکه قیاس شعرای معاصر با شعرای ادوار گذشته یکی از اشتباهات ما است، خاطر نشان کرد: هرکدام از این بزرگان با توجه به دوران خود منحصر به فرد هستند و گواه آن رمان ها و اشعاری است که در ادبیات ما وجود دارد، از دوران مشروطه به بعد نشان دادیم که زبان و ادبیات فارسی همواره پویاست و در آینده نیز باید منتظر افراد بزرگی در این زمینه باشیم که آثار خواندنی و باارزش و قابل توجه خواهند داشت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه