اخبار داغ

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قم مطرح کرد؛

ارز آوری بالای پسته قم / بیش از ۷۰ درصد پسته قم صادر می شود

ارز آوری بالای پسته قم / بیش از ۷۰ درصد پسته قم صادر می شود
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه ۱۴۰ هزار هکتار از باغات قم به کشت پسته اختصاص دارد گفت: بیش از هفتاد درصد پسته قم از طریق تهران و اصفهان صادر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسلم ابراهیمی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار  قم فردا اظهار داشت: ۱۴ هزار هکتار از سطح باغات استان قم به پسته اختصاص دارد که ۷ هزار هکتار آن به مرحله باردهی رسیده است و ۷ هزار هکتار دیگر نهال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا ,

وی ادامه داد: تولید امسال پسته در قم بالغ بر ۸ هزار تن می باشد، عمده مناطق کشت پسته در قم مناطق دشتی مانند جاده قم تهران، جاده کاشان ، روستاهای قمرود و قنوات و بخشی هم در جعفریه است عمده ارقام پسته تولیدی قم پسته اکبری، احمدآقایی، کله قوچی فندقی و درصد کمی هم پسته عباسعلی است.

ابراهیمی تصریح کرد: از سیاست های جهاد کشاورزی استان قم این است که با توجه به شرایط و خاک که عمدتا شور است توسعه کشت پسته در سال های اخیر افزایش پیدا کرده و تقریبا از ۲۴ هزار هکتار محصولاتی باغی استان ۱۴ هزار هکتار را به کشت پسته اختصاص دادیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قم افزود: تقریبا ۲۰ الی ۳۰ درصد پسته تولیدی استان قم در داخل استان مصرف می شود و باقی مانده آن برای صادرات به استان های تهران و کرمان ارسال می شود و از طریق این دو استان پسته قم بسته بندی و صادر  می شود.


وی در پاسخ به این سوال که چرا پسته از خود استان صادر نمی شود؟ گفت:  پایانه صادرات سلفچگان در قم وجود دارد و برای صادرات پسته نیز اعلام آمادگی کرده است اما تجاری که در این زمینه فعال باشند در قم وجود ندارد.

ابراهیمی اضافه کرد: کیفیت پسته قم خوب و درجه یک است، امیدواریم با افزایش تولید بتوانیم در سال های آینده بازار صادراتی خوب‌ را برای این محصول فراهم کنیم.


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: تقریبا نزدیک به دو دهه است که توسعه باغات پسته در قم آغاز شده است و  اکثر باغات پسته استان جوان است و قطعاً میزان تولید افزایش یافته و ۴یا ۵ برابر بیشتر از تولید فعلی پسته در استان خواهد شد ، و نیاز داریم که در صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی برای صادرات نیز سرمایه گذاری صورت گیرد. 

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه