اخبار داغ

کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

ایران مخالف ادامه نظارت های پادمانی و فراپادمانی است/ دیپلماسی جدید در پیشبرد مذاکرات به موفقیت هایی دست پیدا کرد

ایران مخالف ادامه نظارت های پادمانی و فراپادمانی است/ دیپلماسی جدید در پیشبرد مذاکرات به موفقیت هایی دست پیدا کرد
“روح الله پوراسماعیلی” کارشناس سیاسی با اشاره به یکی از چالش های ایران در مذاکرات در رابطه با بسته شدن نظارت های پادمانی در رابطه با پرونده هسته ای ایران، گفت: این حربه به عنوان یک اهرم برای آمریکا و هم پیمانانش در مذاکرات هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد که ایران موافق آن نیست و تیم مذاکره کننده تاکید بر بسته شدن پرونده نظارت ها و اعلام صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ “روح الله پوراسماعیلی” کارشناس سیاسی در گفتگو با ۸دی با اشاره به راستی آزمایی پرونده هسته ای ایران در شورای حکام اظهار کرد: یکی از چالش های ایران در مذاکرات در رابطه با بسته شدن نظارت های پادمانی ( pmd ) و اعلام صلح آمیز بودن پرونده هسته ای ایران است که در صورت عدم رضایت از سوی آمریکا، آژانس به عنوان بازوی آمریکا ادعا کرده در سه نقطه به دنبال راستی آزمایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
وی تصریح کرد: این دو نقطه واقع در حاشیه تهران (تورقوز آباد و ورامین) و دیگری در مریوان است که جز نقاط تحت نظر بنیامین نتنیاهو بود که در عین عدم رضایت ایران، آژانس اصرار بر انجام آن دارد. این حربه به عنوان یک اهرم برای آمریکا و هم پیمانانش در مذاکرات هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و ایران موافق آن نیست و تاکید بر بسته شدن این پرونده نظارت ها دارد.
,
 
,
این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه شورای حکام قابلیت تهدید آن چنانی نخواهد شد و از لحاظ حقوقی مشکلی ایجاد نمی کند، بیان کرد: اما با رفتن این پرونده به شورای امنیت قطعا تبعاتی را برای ایران در پی خواهد داشت منتهی سعی کشور ما در به نتیجه رسیدن با شورای حکام است و آژانس بارها قبل از ارائه بسته پیشنهادی توسط ایران، بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و عمل به تعهداتش در برجام اعتراف کرده و این نشان دهنده این است که نگارش برجام در تامین منافع طرف مقابل به هر صورتی که باشد به دنبال تحمیل خواسته هایشان بر ما هستند.
,
 
,
پوراسماعیلی به موارد احتمالی به بن بست رسیدن مذاکرات در سه محور اشاره کرد و گفت: طرف مقابل با بسته پیشنهادی ایران در برخی مفاد آن دچار اختلاف است مانند بسته شدن پرونده پادمانی و اعلام صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران، همچنین در چگونگی برداشته شدن تحریم ها با چه کیفیتی و حذف کدام تحریم ها اختلاف نظر وجود دارد و در رابطه با تضمین های لازم و راستی آزمایی در جهت تامین منافع ایران که باید به نتیجه برسد. از این جهت روسیه و اروپا بر خلاف آمریکا بسته پیشنهادی ایران را معقولانه و حق مشروع آن تلقی می کنند.
,
 
,
وی ادامه داد: کار به جایی رسیده که در حال حاضر اگر ایران از مواضعش کوتاه بیاید، خسارت از گذشته بیشتر خواهد بود که اصلا از اساس به فرمایش رهبری «برجام یک خسارت محض است».
,
 
,
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در مقدمه برجام به عنوان یک تحریم دائمی پذیرفتیم از مواردی چون راکتور آب سنگین و فناوری آن را نباید در اختیار داشته باشیم. با قبول این محدودیت ها به شکل دائمی، دیگر برخی موارد بازدهی کافی را نخواهد داشت مثلا تا ۲۰ سال آینده ایران مجاز به استفاده از سانتریفیوژ های IR1 ,IR2 و استفاده محدود از IR6 ,IR8 در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده خواهد بود، تکنولوژی روزانه در حال پیشرفت است و در ۲۰ سال آینده دیگر این سانتریفیوژها کارایی لازم را نخواهند داشت، با پذیرفتن شرایط برجام در سال ۲۰۱۵، به نوعی فناوری هسته ای را باید از دست رفته دانست.
,
 
,
این کارشناس حوزه روابط بین الملل با تشریح اهمیت جایگاه انرژی در دنیا خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط روز انرژی در دنیا و محدودیت استفاده از منابع انرژی، بحث استفاده از انرژی های نو در مقوله هسته ای نقش حیاتی برای کشورمان خواهد داشت، با توجه به مفاد برجام برای بهره گیری از انرژی نو که برای جلوگیری از بحران انرژی مهم است، دست ایران کوتاه است.
,
 
,
پوراسماعیلی اظهار کرد: دیپلماسی جدید با یک تعقل خاص و هوشمندی، در پیشبرد مذاکرات توانسته به موفقیت هایی دست پیدا کند با توجه به عدم پایبندی طرف مقابل، سطح غنی سازی را به ۶۰ درصد رسانده ایم و بیشتر از ساخت یک بمب اتم، اورانیوم غنی شده در کشور داریم همچنین سانتریفیوژ های نسل جدید را وارد مدار و بهره برداری کردیم و این نشان دهنده یک حرکت رو به جلو است.
,
 
,
وی افزود: وقتی اعلام می شود ما به توانمندی ساخت بمب اتم رسیدیم یعنی سطح مذاکرات از گذشته فراتر رفته و با توجه به تلاش های ایالت متحده و هم پیمانانش در جهت جلوگیری از دستیابی ایران به فناوری ساخت بمب اتم، این تغییر در سطح مذاکرات به نفع ما خواهد بود.
,
 
,
پوراسماعیلی تصریح کرد: به موازات این توانمندی، عناصر اصلاح طلب که به نوعی بلندگوهای جریان غربگرا در داخل کشور و به دنبال تامین منافع ایالت متحده در مذاکرات هستند شروع به تخریب تیم مذاکره کننده نمودند که در واقع یک فضاسازی رسانه ای و پروپاگاندای سیاسی است این در حالی است که اصل قضیه رو به جلو بودن مذاکرات و بسته پیشنهادی ایران است که به زعم اروپا و روسیه یک بسته معقولانه محسوب می شود.
,
 
,
این کارشناس سیاسی به عوامل تاثیرگذار بر مذاکرات اشاره کرد و گفت: در بحث تحولات جهانی، جنگ روسیه و اوکراین که در صورت عدم مقابله روسیه در مرحله بعد به جنگ جهانی ختم می شد و بحران انرژی و گرما در پی این جنگ و تحریم هایی که اعمال شد، مذاکرات را به نوعی تحت تاثیر قرار داده است، اروپایی ها به شدت خواهان ورود نفت ایران به بازار جهانی هستند که این خلاء انرژی را به نحوی جبران کنند و آمریکایی ها به همین واسطه در تامین منابع نفتی میزان تورم در کشورشان افزایش پیدا کرده که از چالش دولت بایدن به خصوص در انتخابات آتی خواهد بود، بنابراین آمریکایی ها به ویژه اروپایی ها به شدت به دنبال نتیجه گیری از مذاکرات هستند و این بهترین فرصت برای کشورمان است که با قدرت تمام، در جهت تامین منافع مذاکرات را پیش ببریم و خسارت های برجام را تا حدودی کاهش دهیم.
,
 
,
تلاش دولت برای توانمندکردن اقتصاد فراتر از برجام
, تلاش دولت برای توانمندکردن اقتصاد فراتر از برجام,
 
,
پوراسماعیلی با اشاره به یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم در این راستا بیان کرد: دولت فعلی وضعیت اقتصادی کشور را به نتایج مذاکرات گره نزده است و مولفه های توانمندکردن اقتصاد را از روش های دیگر پیگیری می کند، به عنوان مثال شاهد پیشرفت صادرات نسبت به واردات و مثبت شدن تراز تجاری کشور را شاهد هستیم همچنین در بحث منطقه گرایی و استفاده از ظرفیت همسایگان عضویت در سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای، در بحث هدفمندسازی یارانه ها که در ابتدای امر نیازمند حجم زیادی زمان و فرصت هست و اصلاحات اقتصادی که در داخل کشور در حال رخ دادن است.
,
 
,
وی ادامه داد: نتیجه تمام این فعالیت ها به واسطه مذاکرات و برجام نیست تا دولت در صورت به نتیجه نرسیدن برجام، بتواند با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی، تحریم ها را دور بزند و اقتصاد کشور را سر و سامان دهد.
,
 
,
این کارشناس سیاسی با اشاره به تشریح ابعاد برجام، یادآور شد: برجام در هر دو حالت نتیجه گیری و عدم اجرای آن، ضرر و سود زیادی عاید کشور نخواهد شد؛ در صورت به نتیجه رسیدن، سودهای گذرا خواهدداشت چون از اساس برجام خسارت سنگینی است و این سود جایگزین هزینه و خسارت ها نخواهد بود و در صورت به نتیجه نرسیدن شاید ساختار اقتصادی کشور را تکانی بدهد ولی آن هم گذراست چون ساختار اقتصادی و پیشرفت با توجه به تحریم ها جلو می رود و سیاست دولت بر بی اثر کردن تحریم ها به وسیله ظرفیت های داخلی است تا سطح رفاه ملت به وسیله دولت فراهم شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه