اخبار داغ

در شورای مسکن استان کرمان مطرح شد؛

نبود زمین کافی طرح جهش ملی مسکن را به تعویق انداخته است

نبود زمین کافی طرح جهش ملی مسکن را به تعویق انداخته است
علی حاجی زاده مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان برای ساخت مسکن کسری زمین داریم، گفت: نسبت به ثبت‌نام کنندگان برای حدود ۱۲۰ هزار نفر و نسبت به برنامه ابلاغی برای حدود ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر کسری زمین داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان شامگاه امروز دوشنبه جلسه شورای مسکن استان کرمان به ریاست محمد مهدی فداکار استاندار کرمان با حضور نمایندگان و مدیران دستگاه های مجری در اجرای طرح ملی، جهش ونهضت مسکن در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علی حاجیزاده مدیر کل راه و شهر سازی استان کرمان در گزارشی به آخرین وضعیت طرح های مسکن در سطح استان پرداخت و گفت: برنامه ابلاغی از سوی وزارت خانه برای ساخت مسکن در شمال  استان ۱۲۹ هزار واحد بوده است و تا کنون  بیش از  ۱۸۰ هزار نفر در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده اند و حدود ۴۰ هزار نفر نیز در این طرح  به مرحله تایید نهایی رسیده اند.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۷۵ هزار نفر از ثبت‌نام کنندگان تعیین تکلیف شدند، گفت: برای ۱۱ هزار و ۵۵۴ متقاضی ساخت واحد مسکونی آغاز شده است که ۴۰ درصد متقاضیان در شهرستان کرمان هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان برای ساخت این واحدها کسری زمین داریم، افزود: نسبت به ثبت‌نام کنندگان برای حدود ۱۲۰ هزار نفر و نسبت به برنامه ابلاغی برای حدود ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر کسری زمین داریم.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سه بازوی اجرایی ساخت مسکن در استان هستند، گفت: در استان کرمان تاکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام پای کار بوده و خدمات خوبی را انجام داده اند اما قرار گاه امام حسن هنوز در مرحله مطالعاتی قرار دارد و عملیات اجرایی نداشته است.

وی از استاندار کرمان در خواست کرد تا تمام بانک‌های عامل استان این مقوله را همراهی کنند گفت: با وجود اینکه در  کشور تمام بانک های عامل موظف هستند ۲۰ درصد تسهیلات خود را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند متاسفانه به جز بانک مسکن دیگر بانک‌های  عامل در استان به ما همکاری لازم را نداشته اند و از متقاضیان د رخواست بلوکه سازی بخشی از تسهیلات را دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه ۷ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی در مرحله فونداسیون است، گفت: از این تعداد ۵ هزار و ۲۲۲ واحد آن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر هستند و بیشترین تراکم در شهرستان سیرجان قرار دارد.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه به‌دلیل عدم تامین زمین ۵۴ درصد از برنامه چهار ساله طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان عقب هستیم، افزود: بهترین راه استفاده از اراضی موجود در اختیار دستگاه‌ها است که در محدوده شهرها قرار دارد وگرنه باید به فکر ساخت شهرک جدید در خارج از محدوده شهری باشیم که دوباره به ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز نیاز دارد که تامین آن در توان استان نیست.

محمد مهدی فداکار نیز در تکمیل صحبت های مدیر کل راه  و شهرسازی گفت: بانک‌های استان باید در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن پای کار بیایند ضمن اینکه زمین‌های رها شده در سطح شهر نیز باید شناسایی و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار داده شوند.

وی با بیان اینکه جهش مسکن یک پروژه ملی است و تمام دستگاه‌ها باید در اجرایی شدن این طرح همکاری کنند، گفت: مردمی سازی مسکن نیز یک ظرفیت است و اگر زمین باشد مردم خودشان برای ساخت پای کار خواهند آمد.

در ادامه علی اکبر سلطانی نژاد مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان به عملکر ضعیف نهادهایی که در تامین زیر ساخت باید همراهی کنند گفت: متاسفانه از اداره آب و فاضلاب شهرستان راضی نیستیم و ما در کوهبنان بدون حتی یک انشعاب آب داریم مسکن می سازیم و از یک نهاد که مجری توزیع آب است نبود آب پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: ۴۲ درصد جمعیت استان کرمان روستائی است و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را به واسطه ارزان بودن ساخت و ساز ها برد و نشان عملکرد موفق ما همین که در دو سال اخیر برای  طرح اقدام ملی مسکن، ۱۵ هزار و ۸۰۰ پروانه در مسکن روستائی گرفته ایم.

وی افزود: در طرح اقدام ملی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ۷۴ هزار نفر ثبت نام کردند و توانستیم برای ۶۳۰۰ مورد زمین تامین کنیم.

سلطانی نژاد بیان کرد: در استان کرمان مدل مردمی سازی و اینکه با مردم کار کنیم، بسیار موفقیت آمیز است و اگر زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد مسکن به راحتی ایجاد می شود فقط باید ساز و کار آن آسان طراحی شود، ضمن اینکه مشکل مردم زمین است و در ۷۰ شهری که رفتار مردم در مسکن مهارتی است، واگر زمین داده شود، قول می دهیم تا پنج سال آینده همه ثبت نام کنندگان خانه دار می شوند.

محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان نیز از ثبت نام ۳۰ هزار نفر در طرح ملی مسکن که بیشترین آنها در شهر جیرفت قرار دارند،خبر داد و گفت: زمین‌های خیلی خوبی در جنوب استان برای طرح نهضت ملی مسکن انتخاب شده و قابلیت خانه های ویلایی حیاط دار بر اساس فرهنگ جنوب را داریم، اما متاسفانه انبوه‌سازان استان کرمان در اجرای این طرح از ما  استقبالی نکردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعضی دستگاه‌ها در واگذاری زمین همکاری نمی‌کنند، گفت: انتظار داریم زمین‌های موجود در اختیار طرح ملی مسکن قرار گیرد و باید کمک کرد که مردم خانه‌دار شوند، ضمن اینکه ۶۱ هکتار زمین دولتی در جنوب استان کرمان شناسایی کردیم که تاکنون  ۱۷.۵ هکتار آن تعیین تکلیف شده است، در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان امام ۲۸۸ واحد و بنیاد مسکن ۸۰ واحد را در دست احداث دارند.

در پایان مدیر کل بنیاد مسکن از عدم همکاری دهیاری ها با وی نیز گلایه کرد و گفت: متاسفانه در روستای حاجی آباد دهیاری با ما همکاری نمی کنند و ما هنوز نتوانسته ایم بعد از دو سال پروانه احداث مسکن را اخذکنیم که امیدواریم استاندار از حکم حکومتی برای همکاری استفاده کنند.

استاندار کرمان در پایان خاطر نشان کرد: دهیاری ها حق ندارند در طرح هایی که برای مردم است سنگ اندازی کنند بنابر این باید هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکلات در مسیر ساخت مسکن روستایی اقدام کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه