اخبار داغ

استقبال کشورهای عربی از سریال باب المراد/ غفلت از ظرفیت های بین المللی فیلمسازی

استقبال کشورهای عربی از سریال باب المراد/ غفلت از ظرفیت های بین المللی فیلمسازی
سریال «باب المراد» که این شب ها از شبکه اول سیما پخش می شود با مشارکت ایران و 5 کشور عربی ساخته شده و نشان از ظرفیت بالای فیلمسازی در منطقه دارد که سال هاست این نکته مهم به دست فراموشی سپرده شده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این شب ها سریال «باب المراد» در ژانر مذهبی تاریخی از شبکه اول سیما میهمان خانه های مخاطبان رسانه ملی شده است. سریالی که قرار است مراحل مختلف حیات امام جواد(ع) از تولد در مدینه، ‌همراهی پدر در مراحل مختلف، شهادت امام رضا (ع) تا شهادت این امام به دست معتصم عباسی را به تصویر ‌کشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سریال, باب المراد, امام جواد(ع), .,

تجربه ثابت کرده که مخاطبان وتماشاگران تلویزیون معمولا از سریال های تاریخی استقبال می کنند به خصوص اینکه این سریال ها موضوعات مذهبی را درنمایه ساخت خود قرار داده باشند؛ سریال هایی همچون امام علی(ع)، تنهاترین سردار، ولایت عشق و این اواخر سریال قیام مختار تماشاگران زیادی را پای جعبه جادویی نشانده اند و حتی در زمان بازپخش خود نیز با استقبال مخاطبان تلویزیون روبرو شده اند.

,

, ,

غفلت از ظرفیت های بین المللی فیلمسازی

, غفلت از ظرفیت های بین المللی فیلمسازی ,

سریال هایی مانند یوسف پیامبر، مریم مقدس و قیام مختار با پخش از آی فیلم عربی (و با دوبله عربی نه زیرنویس فارسی) علاوه بر مخاطبانی در کشورهای عربی مانند عراق، سوریه، لبنان و بحرین، در کشورهای شمال آفریقا که اغلب سنی هستند مانند  الجزایر، مصر، تونس و لیبی هم طرفداران و مخاطبانی برای خود دست و پا کرده اند.

,

بدون شک در بین سریال های ایرانی، مجموعه نمایشی مختارنامه با پخش در کشورهای دیگر توانسته جایگاه قابل قبولی بین مخاطبان سایر کشورها داشته باشد. این سریال ۴۰ قسمتی تا به حال چندین‌بار و به مناسبت‌های مختلف از تلویزیون منازل کشور‌هایی مانند پاکستان، ترکیه، لبنان، عراق، سوریه، امارات متحده عربی و حتی عربستان تماشا شده و مورد توجه قرار گرفته است.

,

«اگر بازیگران سریال مختارنامه به عراق بیایند صفی از علاقه‌مندان عراقی از فرودگاه تا مرکز شهر برای استقبال از آنان تشکیل می‌شود.» این حرف را وزیر ورزش و جوانان عراق به وزیر ارشاد ایران گفته بود. از سوی دیگر برخی جوانان شیعه کویت نیز با ضبط سریال مختار، آن را به ‌صورت رایگان روی دی‌وی‌دی در مساجد و حسینیه‌ها توزیع می‌کردند.

, . ,

قطعا دست گذاشتن بر روی موضوعات مشترک مذهبی و فرهنگی میان کشورهای مسلمان همسایه و استفاده از ظرفیت فیلمسازی آنها می تواند نتایج درخشانی در حوزه فیلم و سریال بوجود آورد. به عنوان نمونه اگر در همین سریال مختارنامه در کنار بازیگران و عوامل ایرانی، از بازیگران عربی نیز استفاده می شد، در زمان پخش بدون شک با استقبال بسیار بیشتری مواجه می شد. حال تصور کنید سریال های مذهبی با سرمایه گذاری مشترک ایران و چندین کشور عربی ساخته شود؛ همین باعث می شود تا علاوه بر پایین آمدن هزینه های ساخت، همزمان در چندین کشور شاهد پخش آن سریال باشیم و بدون شک استقبال تماشاگران باعث ادامه این روند خواهد شد.

,

, ,

مانی رحمانی در نقش کودکی امام جواد(ع)

, مانی رحمانی در نقش کودکی امام جواد(ع),

حالا سریال «باب المراد» با سرمایه گذاری 6 کشور ایران ، سوریه، لبنان، عراق، کویت و بحرین در سال 96 و با بازی بازیگران ایرانی و عربی ساخته شده است؛ این سریال توسط شرکت کویتی (میدل‌آپ پروداکشن) و در ایران تهیه شده و فهد میری سوری آن را کارگردانی کرده است.

, باب المراد, . ,

محمود عبدالکریم نگارش این سریال را برعهده داشته و بازیگرانی از سوریه، بحرین، کویت، عراق و ایران در آن به ایفای نقش پرداخته اند؛ احمد کاوری، محمد عفراوی و رزاق رادان از ایران و وائل رمضان، جمال حمدان و علی آل ابراهیم از جمله بازیگران ایرانی و عربی این سریال هستند؛ علی سعد در نقش امام رضا(ع) و مانی رحمانی در نقش کودکی امام جواد(ع) بازی کرده اند؛ مخاطبان تلویزیونی مانی رحمانی را با بازی در نقش جواد جوادی در فصل دوم سریال «بچه مهندس» شناختند.

,

در کنار سایر عوامل این سریال، مجید میرفخرایی به عنوان طراح صحنه و دکور و محمد اصفهانی نیز تیتراژ ابتدایی این سریال را به زبان عربی خوانده است. طراح گریم «باب المراد» محسن موسوی و کار صدابرداری این پروژه را یدالله نجفی برعهده داشته است. همچنین ستار اورکی آهنگسازی کار را انجام داده و مدیر تصویربرداری شادی سلمان است که تصویربردار اصلی سریال‌های سوری است.

,

پخش سریال «باب‌المراد» در عراق به سبب قرار گرفتن مدفن امام جواد (ع) در شهر کاظمین با استقبال خوب عراقی‌ها روبرو شده و چند شبکه‌ مهم تلویزیونی عرب زبان همچون المنار و المعارف اقدام به پخش این مجموعه نمایشی کرده اند.

,

بیشتر بخوانید؛

, بیشتر بخوانید؛, بیشتر بخوانید؛,

چه سریال هایی بعد از ماه صفر به آنتن می رسند؟

, چه سریال هایی بعد از ماه صفر به آنتن می رسند؟,

سریال بی نشان؛ هیجانی که زود فروکش کرد

, سریال بی نشان؛ هیجانی که زود فروکش کرد,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه