اخبار داغ

نتگرانی رسانه لندنی سعودی از ساخت فیلم فرماندهان شهید

نتگرانی رسانه لندنی سعودی از ساخت فیلم فرماندهان شهید
رسانه لندنی سعودی «ایندیپندنت» در گزارشی موهوم و توهین آمیز فیلم های سینمایی در حال ساخت با موضوع فرماندهان شهید دفاع مقدس را زیر سوال برد و فعالیت‌های فرهنگی سپاه پاسداران را مورد هجمه قرار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رسانه لندنی «ایندیپندنت» روزگذشته با انتشار گزارشی غیر مستند درباره تولیدات سینمایی سازمان اوج برای جشنواره فجر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از مراکز بزرگ تولید کننده محصولات فرهنگی معرفی کرده و همچنین دولت سیزدهم را نیز متهم به سیاسی کاری در عرصه هنر کرده است. در این گزارش ابتدا به واکاوی این گزارش می‌پردازیم و در نهایت تلاش خواهیم کرد نشان دهیم که چه چیزی دشمن را ترسانده و باعث تولید چنین متن‌ سراسر دروغینی شده است؟

در این گزارش موهوم که با عنوان «سپاه» در «اوج» منتشر شده است، با اشاره به فیلم‌های جدید سازمان اوج که با موضوع سرداران شهید و نام آور دفاع مقدس در دست تولید دارد، آورده شده «خبرها همه از شنیده‌ها است و این شنیده‌ها حکایت از این دارند که سازمان سینمایی سپاه که با نام «اوج» فعالیت می‌کند، امسال چهار پروژه‌ بزرگ را کلید می‌زند که هر چهار پروژه، به سرداران سپاه پاسداران مربوط است.»
همچنین در این گزارش تاکید شده که فیلم های «شهید ابراهیم همت»، «شهید مهدی زین الدین»، «شهید علی هاشمی» و «شهید محمد بروجردی» از جمله آثاری است که سازمان اوج برای تولید آنها پیش قدم شده است.
در این گزارش که در بخش‌های مختلف آن به سرداران و قهرمان‌های ملی ایرانی توهین شده است و با تکرار اتهامات بی‌پایه و اساس همه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی دولتی را که مانند تمامی کشورهای دنیا وظیفه سیاستگذاری فرهنگی را بر عهده دارند، به دخالت و در امور فرهنگی متهم کرده است.
این رسانه انگلیسی که با مدیریت سعودی اداره می‌شود تلاش کرده تا تولیدات سینمایی سال جاری سینمای ایران را که شاکله اصلی جشنواره چهل و یکم فجر را تشکیل خواهد داد با سیاه نمایی تحت تاثیر قرار دهد.
به نظر می‌رسد رسانه‌های لندنی پس از مرگ ملکه برای آنکه خشم عمومی و اعتراضات گسترده مردمی را کنترل کنند، روی به فرافکنی و پوشش اخبار خارجی آورده‌اند تا اذهان عمومی داخلی را منحرف کنند.
نکته مهم و خلاف واقع این گزارش آن است که با توجه به پروانه‌های ساخت صادر شده توسط سازمان سینمایی، علاوه بر آثاری که با موضوع زندگی سرداران شهید دفاع مقدس توسط سازمان اوج و بنیاد فارابی در حال ساخت است، فیلم‌های دیگری در ژانرهای مختلف در حال تولید است که در جشنواره فجر رونمایی خواهد شد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,

*چه چیزی خط آتش رسانه‌ای دشمن را ترسانده است؟

,

در سال‌های بعد از انقلاب تا به امروز در جمهوری اسلامی، سینمایی در حال رشد است که به ارزش‌ها و سمبل‌های مبارزه می‌پردازد و از تحریف وقایع جلوگیری می‌کند و آن‌ها را زنده نگه می‌دارد. در واقع ظهور همین نوع از سینما است که دشمن را ترسانده و وادار به دروغ پراکنی کرده است.

این نوع از سینما به قهرمان‌هایی توجه دارد که در جدال و کشمکش قرار گرفته و سعی دارند که خود و جامعه را از ظلم و ستم رهایی بخشند و به همین خاطر به ستیز با نیروهای امپریالیستی برمی‌خیزند. سینمایی که بستری از مضامین انسانی و اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهد؛ مضامینی مانند توسعه‌کشور، دفاع از وطن، شیوه‌های سلطه‌ استعمارگران و هر آن چه که نظام‌های دیکتاتوری تحت حمایت جهان سرمایه‌داری انجام می‌دهند.

طیفی از فیلم‌سازان ایرانی این روزها به درستی دریافته‌اند که سینما به ابزاری برای آگاهی و رهایی مبدل شده است، از این رو است که از رویکرد تفننی فاصله گرفته و به شکل فعالانه و کنش‌مند در مسیر تبیین و آگاهی‌بخشی گام برمی‌دارند و همین رویکرد است که دشمنان را ترسانده است.

آن‌ها که تا دیروز سینما را به عنوان ابزار سلطه خود به کار می‌گرفتند حالا در داخل رقبای جوان و سرسختی دارند که آن‌‍ها را به عقب رانده است. تأسیس گروه‌های کوچک فیلمسازی، به عنوان نقطه‌ شروع نخستین کوشش‌ها برای انتقال و اشاعه‌ اندیشه‌های متعالی، مترقی و انسانی از ویژگی‌های اصلی این جریان است.

در تحلیل نهایی ترس حقارت‌بار رسانه‌های وابسته به سعودی، از رشد و گسترش سینمای متعهدی است که حرف‌های تازه برای گفتن دارد.

سینمایی که با روش بیانی نو و اندیشه‌ تازه، توانسته است پویایی مداوم و بالندگی داشته باشد و از این رو است که حالا دشمن را ترسانده و مجبور به تمرکز ویژه بر آن کرده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه