اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه:

شهروندان برای کسب سود، پول نقد نگه‌داری نکنند/ بورس همچنان امن‌ترین مسیر سرمایه‌گذاری

شهروندان برای کسب سود، پول نقد نگه‌داری نکنند/ بورس همچنان امن‌ترین مسیر سرمایه‌گذاری
بهمن قدمی دمابی گفت: در بحث سرمایه‌گذاری، به شهروندان توصیه می‌شود، پول نقد نگه‌داری نکنند، دوم اینکه سعی کنند پول‌ها و سرمایه خود را به فضای تولید ببرند، بورس می‌تواند یک فضای اقتصادی خوب باشد اما مشروط بر آنکه با دانش اقتصادی همراه باشد، اینکه فرد چه زمانی وارد بازار شود، چه سهمی را خرید و فروش کند و یا چه زمانی سهام خود را بخرد یا بفروشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهمن قدمی دمابی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در اقتصاد یعنی انجام یک فعالیت اقتصادی که منجر به خلق ارزش افزوده شود.
 
وی افزود: بنابراین از نگاه من به‌عنوان یک مدرس اقتصاد، سرمایه‌گذاری یعنی اینکه ما بتوانیم یک فرایند تولیدی را دنبال کنیم، یعنی یک مقداری پول که تحت عنوان سرمایه در اختیار داریم را وارد یک کسب و کار کنیم که خروجی در اقتصاد داشته باشد و منجر به تولید کالا و خدمت شود.
 
کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه ادامه داد: اما زمانی که فرد پول خود را صرف خرید خانه، ماشین و... می‌کند، در واقع وارد یک فضای دلالی می‌شود، این یعنی کسی که وارد این بازارها می‌شود از نوسانات قیمت سود می‌برد و عملا هیچ کالا یا خدمت جدیدی به اقتصاد ایران اضافه نکرده است.
 
قدمی عنوان کرد: برمبنای تعریفی که در بالا به آن اشاره شد، بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری حوزه تولید است، یعنی اگر بتوانیم سرمایه‌های خود را وارد فضای سرمایه‌گذاری کنیم هم خود سرمایه‌گذار به سود و منفعت دست پیدا می‌کند و هم شاخص‌های اقتصاد کلان بهبود پیدا می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: عموما افراد در حوزه اقتصاد به سمت بازارهای دلالی مثل طلا، خودرو و... هم پیش می‌روند، در اقتصاد ایران که نرخ تورم بالایی در آن وجود دارد، نگه‌داری پول نقد، زیان است و کسی که پول نقد نگه می‌دارد به دلیل نرخ بالای تورم سالانه متضرر می‌شود.
 
کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه اضافه کرد: برای مثال اگر نرخ تورم در اقتصاد یک کشور 30 درصد گزارش شده است یعنی سالانه 30 درصد از قدرت خرید پول نقد کم می‌شود.
 
دمابی بیان کرد: به عنوان مثال دیگر فردی را در نظر بگیرید که 10 میلیون تومان پول دارد، بر اساس نرخ تورم سالیانه 30 درصد مثل این است که سال بعد 7 میلیون تومان پول دارد، درست است به لحاظ اسمی 10 میلیون تومان همان مقدار پول قبلی است اما برمبنای قدرت خرید 7 میلیون تومان است.
 
وی تاکید کرد: در بحث سرمایه‌گذاری، به شهروندان توصیه می‌شود، پول نقد نگه‌داری نکنند، دوم اینکه سعی کنند پول‌ها و سرمایه خود را به فضای تولید ببرند، بورس می‌تواند یک فضای اقتصادی خوب باشد اما مشروط بر آنکه با دانش اقتصادی همراه باشد، اینکه فرد چه زمانی وارد بازار شود، چه سهمی را خرید و فروش کند و یا چه زمانی سهام خود را بخرد یا بفروشد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه تصریح کرد: از طرف دیگر به دلیل بسیاری از مؤلفه‌های اقتصادی مثل تابع مصرف، نرخ نهایی پس‌انداز که در کشور کاهش پیدا کرده است و... و چون مردم دیگر پول نقدی ندارند جهشی در بازار مسکن، خودرو و طلا حداقل در بازه زمانی یک سال آینده نخواهیم داشت.
 
قدمی افزود: اما در بازار سرمایه مثل بورس چون جهش آن از مابقی شاخص‌های اقتصادی کمتر بوده است جای رشد و افزایش قیمت وجود دارد، اگر افراد دانسته و با دانش وارد بورس شوند می‌توانند در یک سال آینده سود و منفعت خوبی را کسب کنند.
 
وی ادامه داد: پیش‌بینی من این است که بازارهای طلا، خودرو و مسکن تا یکی دو سال آینده نوسان چندانی نداشته باشد، در حد تغییر نرخ تورم است و این هم سود و منفعت چندانی ندارد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه عنوان کرد: سود کفه دیگر ترازوی ریسک و خطر است، پس سرمایه‌گذاری امنی وجود ندارد، ماهیت سرمایه‌گذاری با ریسک و خطر همراه است اما اینکه وارد چه بازاری شوند و از چه بازاری سود و منفعت ببرند به تخصص و دانش افراد بستگی دارد.
 
دمابی خاطرنشان کرد: اگر فرد بعد از ورود به بازار سرمایه وارد بازار تولید شود، بهتر است، برای مثال فرد اگر می‌خواهد در زمینه تولید در حوزه مسکن فعالیت کند می‌تواند وارد ساخت و ساز در این حوزه شود، این بازار هم می‌تواند یک فضای ایمن و سرمایه‌گذاری امن باشد چراکه در اقتصاد ایران به مسکن به عنوان یک حوزه امن نگاه می‌شود.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه