اخبار داغ

امیرحسن کاکایی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

علل عدم استقبال از طرح تعویض خودروی فرسوده

علل عدم استقبال از طرح تعویض خودروی فرسوده
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به لزوم تعویض خوروهای فرسوده و علل عدم استقبال عمومی از این طرح گفت: واقعیتی که این روزها صنعت خودروی ما با آن مواجه است این موضوع است که از میان ۲۶ میلیون خودرویی که در کشور ما در حال تردد هستند، حدود ۶ میلیون خودرو فرسوده هستند.
[
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره لزوم تعویض خودروهای فرسوده و علل عدم استقبال عمومی از این طرح اظهار کرد: واقعیتی که این روزها صنعت خودروی ما با آن مواجه است این موضوع است که از میان ۲۶ میلیون خودرویی که در کشور ما در حال تردد هستند، حدود ۶ میلیون خودرو فرسوده هستند.
, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, تعویض خودروهای فرسوده,
 
,

اقتصادی‌ترین خودروها به صورت دستوری از تولید خارج شد

, اقتصادی‌ترین خودروها به صورت دستوری از تولید خارج شد, اقتصادی‌ترین خودروها به صورت دستوری از تولید خارج شد,
 
,
وی ادامه داد: در این میان سیاسیون به این نکته توجه نمی‌کنند که کشور ما به‌خصوص در ۴ سال اخیر بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی کشور، خودروسازان را مجبور کرده‌اند تا بخشی از اقتصادی‌ترین خودروها را کنار بگذارند و خودرویی که جایگزین این محصولات شد بدون توجه به توان اقتصادی مردم جایگزین شد.

بیشتر بخوانید:
محدودیت‌های ثبت‌نام خودرو به‌زودی برداشته خواهد شد/ امسال حاشیه سود در بازار خودرو، منطقی می‌شود
,
,
, بیشتر بخوانید:, بیشتر بخوانید:,
, محدودیت‌های ثبت‌نام خودرو به‌زودی برداشته خواهد شد/ امسال حاشیه سود در بازار خودرو، منطقی می‌شود,
 
,
این کارشناس توضیح داد: ما همیشه بر این اصرار داشتیم که جایگزینی خودروهای باکیفیت به‌صورت تشویقی دنبال شود نه اجباری، بدین معنا که پراید کنار گذاشته شده و تیبا را جایگزین می‌کنیم بدیم معنا که خودروی یورو ۵ را جایگزین خودروی یورو ۴ کرده‌اید.
,
 
,

سیاست‌گذاران صنعت خودرو نگاهی اقتصادی به مسئله خودرو ندارند

, سیاست‌گذاران صنعت خودرو نگاهی اقتصادی به مسئله خودرو ندارند, سیاست‌گذاران صنعت خودرو نگاهی اقتصادی به مسئله خودرو ندارند,
 
,
وی ادامه داد: سیاست‌گذاران صنعت خودرو نگاهی کاملاً اقتصادی به مسئله خودرو ندارند ولی مردم وقتی جایگزینی یک خودرو را با خودروی دیگر می‌بینند به‌عنوان‌مثال محاسبه می‌کنند که هزینه تعویض چراغ یک ساینا بسیار بالاتر از چراغ یک پراید است و یا به‌عنوان‌مثال تعمیر یک موتورتی یو فایو هزینه بسیار بالاتری نسبت به تعمیر یک مونو ایکس یو سون دارد.
 
,
,
این کارشناس خودرو ادامه داد: در کل، اقتصاد کشور و میزان درآمد مردم جواب‌گوی این تعویض خودرو ها نیست و طرح خودروهای فرسوده که سال‌هاست عملاً متوقف شده و اکنون خودروهای فرسوده انباشته را به ۶ میلیون خودرو رسانده درحالی‌که کمبود خودرو باعث شده تا در بازار خودروهای فرسوده را بالا تراز قیمتی که دولت این خودرو ها را ازرده‌خارج می‌کنند می‌خرند و همین موجب شده تا مردم رویکرد خوبی به این طرح نداشته باشند.
 
, خودروهای فرسوده,
,
وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی تعویض خودرو در شرایطی انجام می‌شود که سیاست‌گذار مصرف بنزین و کیفیت و ... همه با هم در نظر گرفته می‌شود که رشد استاندارد خودرو مبلغ زیادی به هزینه‌های خانوار اضافه نکند و با روش‌های تشویقی خریدار را قانع می‌کنند که در صورت تعویض خودرو از مکان مصرف سوخت طی چند سال منافع تعویض بیشتر از تعویض نکردن خودرو است.
, تعویض خودرو,
 
,

مشکل فرسودگی در خودروهای سنگین بیشتر از خودروهای سبک است

, مشکل فرسودگی در خودروهای سنگین بیشتر از خودروهای سبک است, مشکل فرسودگی در خودروهای سنگین بیشتر از خودروهای سبک است,
 
,
کاکایی توضیح داد: البته تا زمانی که قیمت بنزین در کشور ما واقعی نشود استفاده از این رویکرد تشویقی پاسخگو نخواهد بود و این در حالی است که در زمینه خودروهای سنگین مشکل ما بیشتر از اینهاست و کسی که باری را با یک خودروی ماک ۴۵ساله حمل می‌کند و گازوئیل یارانه‌ای نیز مصرف می‌کند و همان کرایه‌ای را می‌گیرد که یک خودروی آکتروس دریافت می‌کند دیگر هیچ انگیزه‌ای برای تعویض خودروی سنگین خود را ندارد.
, تعویض خودروی سنگین,
 
,
نویسنده: امیر طاهری
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه