اخبار داغ

محمدحسن آصفری در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

اصلاح ساختاری بودجه موجب عدم شکل‌گیری فساد می‌شود/ ۱۴.۵ درصد از بودجه‌ کل کشور در اختیار شرکت ملی نفت

اصلاح ساختاری بودجه موجب عدم شکل‌گیری فساد می‌شود/ ۱۴.۵ درصد از بودجه‌ کل کشور در اختیار شرکت ملی نفت
نایب‌رئیس کمیسیون داخلی مجلس با اشاره به عدم شفافیت در هزینه کرد شرکت‌های نفتی گفت: باید مشخص شود هزینه‌ها و درآمدها چقدر است و درآمدهای این شرکت در کدام بخش‌ها مصرف می‌شود تا اصلاح ساختاری بودجه موجب عدم شکل‌گیری فساد شود.
[

محمدحسن آصفری نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت ایران در راستای اصلاح ساختار بودجه کشور اظهار کرد: سهم ۱۴.۵ درصدی از بودجه‌ کل کشور در اختیار شرکت ملی نفت گذاشته شده است.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت ایران,

طبق اصل ۵۷ قانون اساسی همه روند هزینه‌ها و درآمدها در شرکت نفت باید شفاف باشد

, طبق اصل ۵۷ قانون اساسی همه روند هزینه‌ها و درآمدها در شرکت نفت باید شفاف باشد, طبق اصل ۵۷ قانون اساسی همه روند هزینه‌ها و درآمدها در شرکت نفت باید شفاف باشد,

وی ادامه داد: این در حالی است ‌که برای انجام پروژه‌های جدید وزارت نفت اطلاعات دقیقی وجود ندارد. شرکت ملی نفت زیرمجموعه دولت حساب می‌شود و باید برای ارتباط درست بودجه‌ای تمام درآمدها وارد خزانه شود و تمام هزینه‌ها از طریق خزانه پرداخت شود تا طبق اصل ۵۷ قانون اساسی همه این روند شفاف‌سازی شود.

بیشتر بخوانید:
افزایش صادرات نفت خام در دولت سیزدهم

آصفری در پاسخ به این سؤال که آیا با پرداخت ۱۴.۵ درصد از کل فروش نفت کشور به شرکت ملی نفت، بدون توجه به هزینه‌های تولید نفت در میادین مختلف نفتی، وزارت نفت می‌توانست به‌عنوان ناظر و تنظیم‌گر موجب افزایش بهره‌وری تولید نفت در کشور شود یا خیر اظهار کرد: ما به‌عنوان نمایندگان مجلس اطلاعاتی از ۱۴.۵ درصد از کل فروش نفت کشور را نداریم، پس باید بررسی شود که این هزینه صرف کدام قسمت‌ها می‌شود.

وی توضیح داد: مثلاً باید مشخص شود که برای صنایع تبدیلی نفتی و یا برای ایجاد میعانات نفتی یا مشتقات نفتی چقدر هزینه شده است. ما در مجلس معتقدیم که اگر درآمدهای حاصله در این راستا هزینه ‌شود، هم می‌تواند ارزش‌افزوده ایجاد کند و هم  اشتغال‌زایی در جامعه داشته باشد و در نهایت در کشور درآمدزایی ایجاد کند.

, روند شفاف‌سازی,
,
,
, افزایش صادرات نفت خام در دولت سیزدهم,
,
,
,
,

اطلاعات شفافی در مورد درآمدهای شرکت ملی نفت وجود ندارد

, اطلاعات شفافی در مورد درآمدهای شرکت ملی نفت وجود ندارد, اطلاعات شفافی در مورد درآمدهای شرکت ملی نفت وجود ندارد,

وی اضافه کرد: واقعیت این است که اطلاعات شفافی در مورد درآمدهای شرکت ملی نفت وجود ندارد، درحالی‌که باید اطلاعات شرکت ملی نفت ایران شفاف، روشن، مطمئن و دقیق باشد تا با اطلاعات کافی به سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری بر شرکت ملی نفت اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید مشخص شود هزینه کردها و درآمدهای این شرکت در کدام بخش‌ها مصرف می‌شود گفت: مهم است که مردم بدانند این هزینه چه میزان است تا امکان شکل‌گیری فساد کاهش یابد و در واقع از دیدگاه مجلس، اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت، به‌نوعی همان اصلاح ساختاری بودجه است.

این نماینده مردم ادامه داد:  هنوز گزارش مصور و دقیقی در هیچ دوره‌ای در ادوار و دولت‌های گذشته از هزینه‌های ۱۴.۵ درصدی داده به مجلس داده نشده است.

آصفری درباره امکان رشد هزینه‌های جاری شرکت‌ ملی نفت ایران با پرداخت ۱۴.۵ درصد از فروش نفت در قیمت‌های مختلف نفت از ۳۰ دلار تا ۱۲۰ دلار، گفت: به‌طورقطع شفاف‌سازی در زمینه افزایش قیمت نفت می‌تواند مشخص کند که این هزینه‌ها در کجا صرف می‌شود.

, اطلاعات شفافی در مورد درآمدهای شرکت ملی نفت وجود ندارد,
,
,
,
,
,
, شفاف‌سازی,

اصلاح رابطه‌ مالی در فروش نفت و ایجاد شفافیت در برنامه دولت سیزدهم

, اصلاح رابطه‌ مالی در فروش نفت و ایجاد شفافیت در برنامه دولت سیزدهم, اصلاح رابطه‌ مالی در فروش نفت و ایجاد شفافیت در برنامه دولت سیزدهم,

وی در ادامه گفت: وقتی بودجه برای توسعه‌ پالایشگاه‌های نفتی و تولید مشتقات نفتی در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده شود، هم به صادرات کمک می‌کند و هم بخشی از نیاز داخلی را تأمین می‌کند، ولی ما در مجلس تا کنون گزارش دقیقی را دراین‌رابطه ندیده‌ایم.

این نماینده مجلس درباره تحقق وعده‌ چندین‌ساله اصلاح رابطه‌ مالی فروش نفت در دولت جدید گفت: باتوجه‌به اراده و عزم راسخی که آقای رئیسی در بحث شفافیت و مبارزه با هرگونه فساد و رانت دارد، این رابطه اصلاح خواهد شد. اگر در دولت‌های گذشته این رابطه اصلاح نشده است حتماً در دولت سیزدهم این موضوع اصلاح و شفاف خواهد شد.

آصفری با اشاره به اینکه اصلاح رابطه‌ مالی نفت، می‌تواند هزینه‌های شرکت ملی نفت ایران را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی کشور شفاف کند، افزود: لازمه‌ این حرکت، ورود دیوان محاسبات به موضوع و نظارت کافی در این مسئله است، ضمن اینکه شرکت ملی نفت هم گزارش خود را در خصوص درآمدهایش به‌صورت دقیق باید ارائه بدهد.

,
,
, شفافیت و مبارزه با هرگونه فساد و رانت, شفاف,
,
,

ایران ار میادین مشترک نفتی‌ نتوانسته‌ به‌خوبی استفاده کند

, ایران ار میادین مشترک نفتی‌ نتوانسته‌ به‌خوبی استفاده کند, ایران ار میادین مشترک نفتی‌ نتوانسته‌ به‌خوبی استفاده کند,

وی درباره هموارشدن مسیر سرمایه‌گذاری هوشمندانه در بالادست نفت با شفاف شدن هزینه‌های شرکت ملی نفت ایران در میادین و مخازن مختلف، گفت: متأسفانه ما از میادین مشترک نفتی‌مان نتوانسته‌ایم به‌خوبی استفاده بکنیم. امروز قطری‌ها از میادین مشترک نفتی ما به‌راحتی استفاده می‌کنند. ضمن اینکه شرکت توتال هم در قطر سرمایه‌گذاری کرده‌ است. قطر برداشت‌های بی‌رویه‌ای از این مخازن داشته است که ما طبق معاهدات بین‌المللی باید نظارت‌های لازم را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شرکت ملی نفت باید برنامه خود را در جهت برداشت از میادین مشترکت نفتی بین ایران و قطر و ایران و عراق شفاف کند. در حال حاضر  کشورهای مقابل برداشت‌های بی‌رویه‌ای از حوزه‌های مشترک نفتی ما دارند و ما هیچ برنامه‌ای را برای برداشت از میادین مشترک نفتی چه در عراق، چه در قطر و چه در میادین دیگر را نداریم

نویسنده: امیر طاهری

, شفاف شدن هزینه‌های شرکت ملی نفت ایران,
,
, شفاف,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه