اخبار داغ

مشکلات پرورش اسب ترکمن در خراسان شمالی بررسی شد؛

از اصل افتاده/ تاخت اسب‌های ترکمن در پیست کمبودها

از اصل افتاده/ تاخت اسب‌های ترکمن در پیست کمبودها
خراسان شمالی، مهد پرورش اسب ترکمن در سرزمین ایران است، هر چند که این ظرفیت بالقوه ثروت ساز و اشتغالزا در استان فقط با تکیه بر غیرت عاشقان اسب محفوظ مانده اما پرورش دهندگان اسب در استان برای ادامه فعالیت خود دچار مشکلات بسیاری هستند که برای ادامه فعالیت خود خواستار توجه مسئولان اجرایی به حوزه شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، اسب، نامی اصیل است که هموراه در طول قرون مختلف با تاریخ ایران و زندگی اقوام در این سرزمین همراه بوده و گره خورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

هرچند که در این سرزمین در طول قرون گذشته، اسب، کارکرد حمل و نقل و گاهی نیز برگزاری مسابقات محلی را داشته است، اما در عصر معاصر، بهره برداری از این حیوان نجیب در عرصه بین المللی رنگ و روری جدیدی به خود گرفت.

,

با صنعتی شدن دنیا و رونق گیری استفاده از خوردوها، قطارها و هواپیماها، کارکرد حمل و نقلی اسب ها از اعتبار افتاد و بهره گیری از آن در قالب گردشگری ورزشی در بورس قرار گرفت.

,

این نوع بهره برداری جدید نه تنها در کشورهای توسعه یافته بلکه در کشورهای عربی که اسب نقش مهمی در زندگی تاریخی و بادیه نشینی آنان داشته نیز رونق گرفت.

,

اما در سرزمین ایران که آثار تاریخی، بسیار واضح و روشن از پیوستگی زندگی میان اسب، دام و انسان حکایت می کند هنوز در این عصر معاصر، بهره برداری جدید از اسب به عنوان یک صنعت پولساز در کشور کلید خورده است.

,

درحالیکه در عصر معاصر کشورهای سرمایه گذار در زمینه اسب، نهایت بهره برداری های مالی و اشتغالزایی را وجود اسب در مسابقات سوارکاری از پیست های سوارکاری به عنوان یک صنعت داشته و دارند، در کشور ایران، وجود اسب فقط در پیست شماری از استان های نام آشنا از جمله گلستان، تهران و خراسان رضوی بهره برداری می شود که البته با فاصله ای بسیار زیاد از یک صنعت پولساز.

,

اما استان خراسان شمالی که خواستگاه پرورش اسبی اصیل و تاریخی به نام اسب ترکمن است، در نیمه دوم دهه 80 با تکیه بر این ظرفیت بالقوه ثروت ساز خود تصمیم گرفت که روشن کننده چراغ صنعت اسب در ایران بشود.

,

فکر این آینده نگری را در آن زمان، تمامی علاقمندان عضو هیات سوارکاری و پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن استان بر روی میز گذاشته و از مسئولان اجرایی استان نیز دست یاری طلبیدند اما سقف آینده نگری مسئولان اجرایی استان برای جانمایی زمین به منظور احداث یک پیست بین المللی سوارکاری در مرکز استان به زاویه دید بلند پروازانه عاشقان اسب در استان نرسید و همکاری های اجرایی برای اختصاص زمین به منظور برگزاری مسابقات ملی و بین المللی اسب در مهد پرورش اسب در کشور ( در استان خراسان شمالی) در همان نیمه دوم دهه 80 بر زمین ماند.

,

این در حالی بود که عده ای از دلسوزان استان با پیگیری های بسیار توانسته بودند حتی مجوز صادرات تخصصی اسب از گمرک خراسان شمالی را اخذ کنند.

,

با این وجود، موضوع اسب و صنعت اسب در استان زیر ابرهای غفلت مسئولان اجرایی استان که طی دو دهه گذشته به طور مرتب فقط فریادهای " چه کنیم، چه کنیم، چه کنیم " بابت رونق بخشی به اشتغالزایی و درآمدزایی استان زده اند، فرو رفت و خوابید تا اینکه در شهریور ماه 1401، هیات سوارکاری استان با مدیریت جدید خود چراغ اتاق اسب را روشن کرد و از استانداری خراسان شمالی موضوع صنعتی شدن این ظرفیت بالقوه اصیل پولساز را مطالبه کرد.

,

 

,

 حوزه پرورش اسب رها شده است

,  حوزه پرورش اسب رها شده است,  حوزه پرورش اسب رها شده است,

در همین باره، در همین باره، حمید رضا صالحی، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و پرورش دهنده اسب ترکمن خراسان شمالی اظهار کرد: ۲۲ سال است که در زمینه پرورش اسب ترکمن در این استان فعالیت دارم و در حال حاضر صاحب بیش از ۶۰ رس اسب ترکمن هستم.

صالحی گفت: ۲۲ سال قبل، وقتی به فعالیت پرورش اسب ترکمن ورود کردم، در استان فقط ۲۴ راس اسب باقی مانده بود که به علت بی توجهی مسئولان امر به این ظرفیت بالقوه درآمدزا و اشتغالزا، پرورش اسب ترکمن رو به انقراض بود.

وی افزود: با این وجود، مرحوم عبدالجلیل غیادی از پرورش دهندگان اسب ترکمن و دیگر پرورش دهندگان اسب ترکمن در استان تصمیم گرفتند که پرورش اسب را در استان ماندگار نگه دارند.

این پرورش دهنده اسب ترکمن گفت: تمامی پرورش دهندگان با سخت کوشی های خود طی ۲۲ سال گذشته، توانستند تعداد ۲۴ راس اسب را به هزار و ۷۰۰ راس اسب برسانند.

وی در ادامه با بیان اینکه خلق ثروت از هر روزنه اقتصادی از مسئولیت های بسیار مهم دولت ها است و نباید به سادگی از این مسئله عبور شود، عنوان کرد: در استان، سالانه از وجود هزار و ۳۰۰ راس مادیان، ۵۰۰ کره اسب تولید می شود که در حال حاضر  پایه قیمت هر سر اسب ۱۰۰ هزار دلار است.

صالحی با طرح این سوال که نمی دانم چرا در این استان هنوز مسئولان اجرایی به این ظرفیت بسیار مهم ثروت ساز اهمیتی نمی دهند، بیان کرد: این ظرفیت درآمدزا و اشتغالزا علاقمندان بسیاری دارد که با تکیه بر علاقه و توان جوانان استان می توان علاوه بر پرورش اسب ترکمن در زمینه های برگزاری کورس ها، جشنواره های زیبایی اسب، ورزش و حراجی ها، صنعت اسب را در استان پایه گذاری کنیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی گفت: مسئولان اجرایی می توانند با حمایت های مادی و معنوی خود، فعالیت رها شده پرورش اسب در استان را انسجام ببخشند و جوانان علاقمند را دور هم جمع کنند تا پرورش و فروش اسب در استان رونق بگیرد.

,

این پرورش دهنده اسب ترکمن همچنین تصریح کرد: در حال حاضر این حوزه فعالیتی در استان به احداث و ایجاد اتاق جراحی تخصصی برای زایمان اسب های مادیان و تامین تسهیلات سرمایه در گردش نیاز جدی دارد.

,


,
, ,

 

,

دلسردی پرورش دهندگان اسب از بی مهری ها

, دلسردی پرورش دهندگان اسب از بی مهری ها, دلسردی پرورش دهندگان اسب از بی مهری ها,

حسین میر سلیم، از پرورش دهندگان اسب ترکمن در خراسان شمالی نیز اظهار کرد: 15 سال است که در خراسان شمالی به پرورش اسب ترکمن مشغول هستم و در حال حاضر 13 راس اسب ترکمن دارم.

,

میرسلیم گفت: با وجود هزار و 700 راس اسب ترکمن در خراسان شمالی هنوز استان از زیرساخت های اصلی و ضروری در زمینه اسب برخوردار نیست.

,

وی افزود: استان پیست اسب دوانی برای برگزاری مسابقات اسب دوانی و جشنواره های زیبایی ندارد و فعالان این حوزه مجبور هستند هر ساله با صرف هزینه های بسیار در مسابقات اسب دوانی دیگر استان ها از جمله استان گلستان شرکت کنند.

,

این پرورش دهنده اسب ترکمن عنوان کرد: تا به کنون، پرورش دهندگان اسب استان فقط بی مهری مسئولان اجرایی به این ظرفیت ثروت ساز را دیده اند که نتیجه آن دلسردی پرورش دهندگان بوده است.

,

میرسلیم گفت: خواستار حمایت های مادی و معنوی مسئولان اجرایی استان برای رونق بخشی به این فعالیت اقتصادی و ورزشی هستیم.

,


فقدان پیست اسب دوانی در مهد پرورش اسب اصیل ترکمن

,
, فقدان پیست اسب دوانی در مهد پرورش اسب اصیل ترکمن, فقدان پیست اسب دوانی در مهد پرورش اسب اصیل ترکمن,

امیری، از دیگر پرورش دهندگان اسب استان نیز عنوان کرد: سال ها قبل، در استان زمینی برای پیست اسب دوانی در شهرستان راز و جرگلان جانمایی شد که جانمایی، پیست معروف باغلق در استان ایجاد شد.

,

امیری گفت: جانمایی این زمین به علت قرار داشتن در مسیرسیلاب اشتباه بود که متاسفانه برای ایجاد آن هزینه مالی بسیاری صرف شد و این در حالی است که این پیست حتی امکانات آب و برق نیز ندارد.

,

وی خواستار جانمایی زمین جدید برای احداث یک پیست اسب دوانی استاندارد برای برگزاری مسابقات ملی و بین المللی اسب در استان شد.

,

این پرورش دهنده اسب ترکمن گفت: چرخه پرورش اسب ترکمن در استان باید به صنعت تبدیل شود.

,


نیاز جدی پرورش دهندگان اسب به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش

,
, نیاز جدی پرورش دهندگان اسب به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش, نیاز جدی پرورش دهندگان اسب به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش,

علی آرزومند، فارغ التحصیل رشته کشاورزی که 12 سال است در زمینه پرورش اسب فعالیت می کند نیز بیان کرد: در حال حاضر 40 سر اسب ترکمن دارم.

,

آرزومند گفت: در حال حاضر هزینه انجام کشش، تولد کره های اسب و پرورش آنها برای حضور در مسابقات و یا فروش آنها در حدود یک تا دو میلیارد تومان می شود که پرورش دهندگان تمامی این هزینه ها را از جیب شخصی خود صرف می کنند.

,

وی گفت: در حال حاضر به علت افزایش تورم و افزایش هزینه ها در این فعالیت، به تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای ماندگاری نیازمند هستیم که تقاضا داریم مسئولان اجرایی استان به ضرورت تامین این تسهیلات توجه داشته باشند.

,


متولی صدور شناسنامه اسب تعیین تکلیف شود

,
, متولی صدور شناسنامه اسب تعیین تکلیف شود, متولی صدور شناسنامه اسب تعیین تکلیف شود,

هادی علیدادیان، پرورش دهنده اسب و صاحب 35 سر اسب ترکمن از لغو اختصاص خوراک یارانه دار به اسب داران کشور به شدت گلایه کرد و گفت: این تصمیم پرورش دهندگان را برای ادامه فعالیت دچار مشکل جدی کرده است.

,

علیدادیان همچنین به صدور شناسنامه اسب توسط وزارتخانه های جهاد کشاورزی و ورزش و جوانان، اشاره و اظهار کرد: با توجه به وجود چنین رویه ای، اسب داران برای حضور در مسابقات بین المللی دچار مشکل می شوند.

,

وی گفت: شناسنامه های اسب هایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر شده اند، نمی توانند برای شرکت در مسابقات بین المللی مجوز دریافت کنند.

,

این پرورش دهنده اسب ترکمن افزود: برای شرکت در مسابقات بین المللی شناسنامه های که توسط وزارت ورزش و جوانان صادر شده است فقط مورد پذیرش است.

,

علیدادیان تصریح کرد: در کشور مسئله صدور شناسنامه برای اسب ها باید برای یکبار برای همیشه حل و فصل شود.

,

 

,

, ,


شوک حذف خوراک یارانه ای بر اسب ها

,
, شوک حذف خوراک یارانه ای بر اسب ها, شوک حذف خوراک یارانه ای بر اسب ها,

حکمت شیردل، از دیگر پرورش دهندگان اسب ترکمن در خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که اسب، بخش مهمی از وجود استان گنجینه فرهنگ ها است، تصریح کرد: این اصالت، تا به کنون با تعصب و عشق پرورش دهندگان اسب ترکمن محفوظ مانده است.

,

شیردل گفت: اما شوک حذف خوراک دام یارانه ای از تخصیص به اسب ها، پرورش دهندگان اسب در استان را به شدت نگران کرده است.

,

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه های پرورش اسب بسیار سنگین شده است، در عین حال، دولت نیز تحویل خوراک دام یارانه ای به اسب ها را حذف کرده، بنابر این مسائل، ادامه این فعالیت به مرز فروپاشی بسیار نزدیک شده است.

,

این پرورش دهنده اسب ترکمن تصریح کرد: درصورتیکه دولت از این فعالیت اقتصادی و ورزشی حمایت نکند، پرورش دهندگان اسب بر زمین خواهند خورد و به زمین های ورزشی نخواهند رسید.

,

وی گفت: درصورتیکه دولت در زمینه اختصاص خوراک دام یارانه ای به پرورش دهندگان اسب کمک نکند مجبور به فروش تمامی اسب های خود خواهیم شد.

,

وی همچنین خواستار شد: در خراسان شمالی، مسئولان اجرایی فعالیت پرورش اسب و باشگاه داری اسب را از طریق صدور مجوزها ساماندهی کنند.

,

شیردل افزود: در حال حاضر در سطح استان بسیاری از واحدهای پرورش اسب و باشگاه داران بدون دریافت مجوز رسمی فعالیت می کنند.

,


 لزوم برگزاری بدون توقف کارگروه اسب در استان

,
,  لزوم برگزاری بدون توقف کارگروه اسب در استان,  لزوم برگزاری بدون توقف کارگروه اسب در استان,

ولیان، رییس هیات سوارکاری خراسان شمالی نیز در این باره با اشاره به اینکه سال ها بود که برگزاری جلسات کارگروه اسب در استان متوقف مانده بود، بیان کرد: خوشبختانه در شهریور ماه امسال دوباره برگزاری جلسات این کارگروه کلید خورد و اولین جلسه آن برای شنیدن و بررسی مشکلات اسب داران استان برگزار شد.

,

ولیان ابراز امیدواری کرد: با تداوم برگزاری جلسات این کارگروه بتوان تصمیمات و راهکارهای منطقی و اجرایی گرفت.

,


 لزوم پذیرش و تدریس رشته های مرتبط با اسب در استان

,
,  لزوم پذیرش و تدریس رشته های مرتبط با اسب در استان,  لزوم پذیرش و تدریس رشته های مرتبط با اسب در استان,

حمید رمضانی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: در سال 92، مجوز صادرات اسب از ایران به کشورهای متقاضی برای خراسان شمالی صادر شد تا صادرات تخصصی اسب از گمرک استان انجام شود.

,

رمضانی گفت: در همین راستا، آزمایشگاه دامپزشکی مرتبط با این صادرات نیز در استان ایجاد و راه اندازی شد.

,

وی عنوان کرد: ضرورت دارد که در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای به روز کردن تجهیزات این آزمایشگاه، اعتبار مالی اختصاص دهد.

,

این مسئول همچنین در ادامه با اشاره به اینکه در استان سه دامپزشک متخصص داخلی فعالیت می کنند و بیمارستان تخصصی دام نیز در استان ایجاد و راه اندازی شده است، بیان کرد: انجام جراحی و سزارین اسب در استان باید توسط دامپزشک متخصص اندام های حرکتی انجام شود.

,

وی گفت: در استان دانشگاه ها همچنین جهاد دانشگاهی باید رشته های تحصیلی مرتبط با اسب را برای تدریس، پذیرش کنند.

,

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در استان رشته هایی در زمینه تیمار و پرورش اسب همچنین چابک سواری نداریم.

,

رمضانی همچنین به هیات سوارکاری استان، اشاره و پیشنهاد کرد: در این هیات یک دامپزشک متخصص اسب برای ارائه مشاوره باید عضو شود.

,

 

,

, ,


زمین های جانمایی شده برای احداث پیست سوارکاری در استان

,
, زمین های جانمایی شده برای احداث پیست سوارکاری در استان, زمین های جانمایی شده برای احداث پیست سوارکاری در استان,

کمالی، معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز اظهار کرد: به منظور احداث پیست اسب دوانی استاندارد استان، پیش بینی شده است که زمینی به مساحت ورزشگاه 19 مهر مرکز استان اضافه شود که در صورت تایید اقدامات برای ساخت پیست اسب دوانی در دستور کار قرار گیرد.

,

کمالی افزود: درصورتیکه پیش بینی اشاره شده، مورد تایید قرار نگرفت، قطعه زمین ملی را نیز در ضلع شمال شهر بجنورد در حوالی روستای باغچق جانمایی کرده ایم تا مورد بررسی قرار گیرد.

,

وی گفت: استاندار در زمینه بررسی این دو جانمایی زمین و تایید یک مورد از آنها دستور دهد.

,

معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی همچنین به صدور مجوز برای ساماندهی فعالیت پرورش دهندگان اسب نیز اشاره و اعلام کرد: در استان تمامی پرورش دهندگانی که بدون مجوز به این فعالیت مشغول هستند به این اداره کل برای دریافت مجوز ادامه فعالیت مراجعه کنند.

,

علاوه بر این، کمالی به پذیرش رشته تحصیلی سوارکاری در هنرستان راز و جرگلان و آغاز تدریس آن از مهر 1401 در این هنرستان اشاره کرد و خبر داد.

,


 قابلیت های خراسان شمالی برای صنعتی سازی اسب ترکمن

,
,  قابلیت های خراسان شمالی برای صنعتی سازی اسب ترکمن,  قابلیت های خراسان شمالی برای صنعتی سازی اسب ترکمن,

محمد محمدزاده، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه استان خراسان شمالی، خواستگاه اصلی پرورش اسب اصیل ترکمن در ایران است، اظهار کرد: پرورش اسب در استان ریشه در فرهنگ اهالی این استان دارد.

,

محمدزاده گفت: در حال حاضر در استان یک هزار و 712 سر اسب ترکمن وجود دارد که بیشترین تعداد آنها ( 703 سر اسب) در شهرستان راز و جرگلان پرورش داده می شوند.

,

وی عنوان کرد: وجود تجربه و دانش، تنوع اقلیم، گستردگی اقلیم، زمین های کشاورزی، منابع غنی ژنتیکی اسب از تیره های یموت و آخال تکه، وجود علاقمندان همچنین فارغ التحصیلان رشته پرورش اسب و پیشرو بودن خراسان شمالی در زمینه اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن از قابلیت های بسیار مهم برای تداوم پرورش اسب ترکمن در استان و ضرورت صنعتی شدن چرخه این فعالیت در استان دانست.

,

این مسئول اظهار کرد: طی دو سال اخیر برای حمایت از این فعالیت در استان 525 تن سبوس و 485 تن جو در میان اسب داران استان برای تامین خوراک اسب ها توزیع شده اند.

,

وی گفت: جشنواره ملی زیبایی اسب همچنین پنج دوره کلاس های آموزش ترویجی در زمینه پرورش و تغذیه اسب، 13 کورس اسب دوانی در استان برگزار شدند.

,

محمدزاده افزود: طی این مدت، کلاس های مربیگری درجه سه و مربیگری اسب دوانی در استان برگزار شده اند.

,

افزون بر این، وی عنوان کرد: با پیگیری های بسیار سرانجام اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه، انتقال جنین، تلقیح مصنوعی و انجام ژنو تایپینگ برای استان مصوب شد تا این اقدامات با همکاری جهاد دانشگاهی استان انجام شوند.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: در گذشته نیز مجوز صادرات تخصصی اسب از گمرک خراسان شمالی صادر شد.

,

وی افزود: انتخاب سیلمی های برتر برای کشش و تولد کره های اصیل انجام شده است.

,

محمدزاده یادآور شد: تا به کنون در استان برای 98 سر اسب ترکمن شناسنامه صادر شده است.

,

در عین حال، وی به وجود مشکلات در زمینه فعالیت پرورش اسب در استان نیز اشاره و در این باره عنوان کرد: فقدان پیست اسب دوانی استاندارد و مناسب برای برگزاری مسابقات و جشنواره های ملی زیبایی، نداشتنن بازار فروش اسب های پرورش یافته، افزایش هزینه های تولید به ویژه در زمینه قیمت خوراک اسب ها و اختصاص نیافتن اعتبارات برای پاسخگویی به نیاز تسهیلات سرمایه در گردش اسب داران از مشکلات جدی فعالان این حوزه هستند.

,

این مسئول خواستار شد: زمین ملی برای احداث پیست اسب دوانی در استان جانمایی شود.

,

وی افزود: اعتبارات برای برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای پرورش دهندگان اسب در استان همچنین برای احداث مجتمع های جدید پرورش اسب در استان به منظور رونق پرورش اسب در استان و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به پرورش دهندگان اسب در استان اختصاص داده شوند.

,

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اسب علاوه بر اینکه یک فرصت بسیار مهم در زمینه اشتغالزایی و درآمدزایی است همچنین یک ظرفیت بسیار مهم گردشگری ورزشی نیز محسوب می شود که ضرورت بر برگزاری مسابقات مختلف از جمله کورس های سوارکاری در استان برنامه ریزی شود.

,


 سند صنعت اسب استان تدوین شود

,
,  سند صنعت اسب استان تدوین شود,  سند صنعت اسب استان تدوین شود,

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: توقع این بوده است که در گذشته، در استان بسیاری از زیرساخت های مرتبط با صنعت اسب آماده سازی می شدند تا در حال حاضر بر رفع دیگر مشکلات این صنعت در استان ورود می کردیم.

,

حسین نژاد افزود: این در حالی است که در استان پرورش دهنده اسب اصیل ترکمن، هنوز زیرساخت های اصلی مرتبط با این صنعت آماده سازی نشده است.

,

وی تاکید کرد: حال باید در این زمان، شرایط لازم را برای حرکت به سوی صنعتی شدن ظرفیت اسب را فراهم کنیم تا به تراز کشوری برسیم.

,

 وی در ادامه با تصریح بر این‌مطلب که در حال حاضر پرورش دهندگان اسب استان علاوه بر اینکه با مشکلات فقدان زیرساخت های مرتبط با این صنعت دست و پنجه نرم می کنند، عنوان کرد: افزون بر این، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که پرورش دهندگان اسب استان را گرفتار کرده است.

,

استاندار خراسان شمالی بیان کرد: اختصاص نیافتن سهمیه خوراک دام یارانه ای به صنعت اسب از مهمترین دغدغه های کنونی پرورش دهندگان اسب در استان است که این مسئله باید با تدوین و ارائه راهکار به وزیر جهاد کشاورزی حل و فصل شود که در این راستا، بابت آن پیگیری ها را انجام خواهیم داد.

,

وی همچنین گفت: اختصاص سرمایه در گردش به پرورش دهندگان اسب به منظور تامین خوراک و نگهداری از اسب ها از دیگر دغدغه های مهم فعالان در این زمینه است که با پیگیری ها و گفت و گو با بانک ها باید تعیین تکلیف شود.

,

حسین نژاد: همچنین اعلام کرد: آماده سازی زیرساخت های صنعت اسب در استان باید با مطالعه و اقتباس از تجربیات و عملکرد استان های پیشرو در استان نیز برنامه ریزی و اجرایی شود.

,

وی در ادامه بر لزوم تهیه سند چشم انداز گردشگری، تجاری و ورزشی صنعت اسب استان تاکید کرد و خواستار شد: تهیه این سند باید مبتنی بر تدوین برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت باشد که سند تهیه شده به کارگروه اسب استان اراءه و درباره اجرای آن تصمیم گیری شود.

,

افزون بر این، استاندار خراسان شمالی اعلام کرد: ادارات کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی استان تا یک ماه آینده نیز باید تامین و جانمایی زمین به منظور ساخت پیست اسب دوانی استان را انجام دهند.

,

حسین نژاد  در خاتمه بیان کرد: بخش خصوصی دامپزشکی استان به منظور ارائه خدمات درمان و جراحی ویژه اسب به پای کار دعوت شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه