اخبار داغ

تولید زعفران نیازمند برنامه‌ریزی دقیق؛

کم‌توجهی‌ پایان درخشش طلای سرخ در قطب تولید زعفران دنیا را به دنبال دارد/ زعفران خراسان در یک قدمی نابودی

کم‌توجهی‌ پایان درخشش طلای سرخ در قطب تولید زعفران دنیا را به دنبال دارد/ زعفران خراسان در یک قدمی نابودی
با توجه به موقعیت محصولات پرطرفدار جهانی مثل زعفران، متاسفانه در حوزه حمایت از کشاورز، صادرات، بسته بندی و عرضه محصول با نام ایران در دنیا کمتر اقدامی شده و کم توجهی به این محصولات استراتژیک در بخش تولید زنگ خطر نابودی را نیز به صدا درآورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ زعفران محصولی استراتژیک و گران بها که بیشترین تولید این محصول در خراسان رضوی و چند شهرستان این استان از دیرباز کاشت و برداشت می شود، تولید و صادرات زعفران و پیاز آن یکی از بخش های مهم کشاورزی در خراسان رضوی است، بخشی که نیازمند توجه نگاه ویژه برای برداشت این محصول محبوب جهانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

غرقابی روشی نادرست در آبیاری مزارع زعفران

روش کشت پیاز زعفران معمولا به صورت سنتی و به صورت دستی دنبال می شود، و آبیاری این محصول نیز عمدتا به روش سنتی غرقابی است، و کشاورزی مدرن کمتر سراغ این محصول مهم و استراتژیک رفته است.

در کشور ما با توجه به موقعیت محصولات پرطرفدار جهانی مثل زعفران اما متاسفانه در حوزه صادرات، بسته بندی و عرضه محصول با نام ایران به دنیا کتر توجه شده است و در بخش صادارت محصول به صورت عمده و کیلویی کار طی سال های اخیر دنبال شده است.



شهرستان رشتخوار با دارا بودن 6300 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول بنا بر اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی در جایگاه سوم تولید محصول با عملکرد برداشت 2.3 کیلو زعفران در هر هکتار است.

در طی سال های اخیر مشکلات بر سر راه تولید و برداشت زعفران قرار گرفته که باعث کاهش راندمان این محصول در نقاط مختلف استان خراسان رضوی و علی الخصوص شهرستان رشتخوار شده است، در همین رابطه با تعدادی از کشاورزان زعفران کار به گفت و گو پرادختیم.

کاهش عملکرد برداشت زعفران عامل نگرانی کشاورزان

احمدی یکی از کشاورزان زعفران کار در رشتخوار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه عملکرد برداشت زعفران به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: در یکی دو سال گذشته برداشت زعفران به شدت کاهش پیدا کرده و باعث خسارات زیادی به کشاورزان در این بخش شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه زعفران بخش عمده کشاورزی در این مناطق را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: در دوسال گذشته برداشت زعفران تا یک سوم سال های قبل هم رسیده و این موضوع نگرانی کشاورزان را به دنبال داشته است.

مهمترین عامل کاهش برداشت زعفران خشکسالی چند سال اخیر است

علیزاده دیگر کشاورزان ساکن روستاهای رشتخوار با اشاره به اینکه مهمترین عامل کاهش برداشت زعفران خشکسالی است، بیان داشت: یکی از دلایل اصلی کاهش قطعا کاهش بارندگی ها طی چند سال اخیر است، اما دلایل دیگری نیز در کاهش برداشت زعفران قطعا دخیل و موثر بوده است.



وی در ادامه تصریح کرد: کاهش قیمت محصول در فصل برداشت، عدم کنترل قیمت ها، بازی مافیای زعفران و عوامل متعدد دیگر دلسردی کشاورزان زعفران کار را به دنبال داشته و باعث بی توجهی و عدم رسیدگی حتی خود زعفران کاران در این بخش به مزارع زعفران شده است.

افزایش هزینه های تولید و پایین بودن قیمت محصول زعفران عامل دلسردی کشاورزان 

رضایی یکی دیگر از کشاورزان رشتخواری گفت: کشاورزان با عدم آبیاری و رها سازی مزارع به دلیل کاهش شدید قیمت ها در فضل برداشت و عدم اجرای طرح های دقیق حمایتی در چند سال اخیر مزارع خود را رها و یا با شخم آن اقدام به کشت محصول دیگری کردند.

وی با تاکید بر هزینه های سنگین برداشت، محصول زعفران، افزود: آبیاری، سم پاشی، کود، شخم زنی، کازگر جمع کردن گل، پاک کنی، خشک کنی و .... تنها بخشی از هزینه های برداشت محصول زعفران است، که کشاورز را با دلسردی مواجه کرده است.

وی با درخواست از برنامه ریزی دقیق تر و کاربردی تر در حوزه توجه به کاشت این محصول استراتژیک، اظهار داشت: محصول زعفران باید در برنامه حمایتی توجه بیشتر از سوی ساطمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی داشته باشد، تا علاوه بر ارز آوری برای کشور در بخش حمایت از کشاورزان تغییر و تحول عظیم به وجود آورد.



6300 هکتار از اراضی کشاورزی رشتخوار زیر کشت زعفران

علیمردان خزایی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در رابطه با برداشت این محصول در رشتخوار گفت: زعفران یکی از چند محصول مهم و استراتژیک در بخش کشاورزی شهرستان رشتخوار که بیش از 6300 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان  را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با توجه به طرح های خرید حمایتی زعفران، و حمایت از بخش کشاورزی، اذعان داشت: قطعا در حوزه حمایت و خرید محصول هر ساله برنامه خرید حمایتی از کشاورزان زعفران کار بوده و اجرا شده و در آینده نیز با برنامه ریزی کارشناسان این حوزه ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در ادامه تصریح کرد: هر ساله در طول سال و علی الحصوص ایام برداشت محصول زعفران در بخش تولید و بهره وری محضول زعفران مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار اقدام به برگزاری کارگاه ها و جلسات آموزشی می کند، که این طرح در سال جاری نیز دنبال و اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

, غرقابی روشی نادرست در آبیاری مزارع زعفران,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
, کاهش عملکرد برداشت زعفران عامل نگرانی کشاورزان,
,
,
,
,
,
, مهمترین عامل کاهش برداشت زعفران خشکسالی چند سال اخیر است,
,
,
,
, ,
,
,
,
, افزایش هزینه های تولید و پایین بودن قیمت محصول زعفران عامل دلسردی کشاورزان ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, 6300 هکتار از اراضی کشاورزی رشتخوار زیر کشت زعفران,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه