اخبار داغ

سنگرسازان بی‌سنگر؛

جهادگران جهاد سازندگی نقش اساسی در دفاع مقدس داشتند/ از آبرسانی با تانکر تا اعزام ماشین آلات به جبهه

جهادگران جهاد سازندگی نقش اساسی در دفاع مقدس داشتند/ از آبرسانی با تانکر تا اعزام ماشین آلات به جبهه
جهاد سازندگی یکی از نهادهای جوشیده از انقلاب اسلامی ایران است که از بدو تأسیس توانست راه را برای پیشروی رزمندگانی که دلاورانه پیش می‌رفتند، هموار و گسترده کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، تمامی فتوحات و حماسه آفرینی‌ها، در سایه دلاوری‌ها و رشادت‌های مردم غیور ایران و فرزندان انقلاب، که در نهادهای مردمی و انقلابی همچون سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین و جهاد سازندگی تبلور یافته بود، به دست آمد.

نهادهای انقلاب به منظور پاسداری از اهداف و ارزش های انقلاب و ناتوانی سیستم باقی مانده رژیم گذشته، یکی پس از دیگری به فرمان امام امت تشکیل شدند، از جمله نهادهای انقلابی و مردمی که بلافاصله با بسیج نیروهای خودی و سازمان دهی نیروهای مردمی وارد میدان شد، جهاد سازندگی بود.

حضور جهادگران در نقاط مختلف استان محرومی مانند سیستان وبلوچستان اگر چه خود یک جهاد بزرگ به منظور سازندگی بود؛ اما جهادگران این استان بر این باور بودند که برای حراست از کلیت نظام و موجودیت انقلاب اسلامی، باید از جان و مال خویش گذشت و در خط مقدم مبارزه با متجاوزان و دشمنان کشور در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور یافت.

آن ایثارگران در میدان رزم و پیکار با دشمن نه تسلیم تاریکی شب شدند و نه به کار روز بسنده کردند و حضورشان در جبهه های جنگ مانع از حضورشان در اقصی نقاط استان پهناور سیستان و بلوچستان نشد؛ در واقع آنها علاوه بر حضور چشم گیر در مناطق عملیاتی غرب و جنوب، در میدانی به وسعت استان نیز با جهل و ظلم، فقر و نادانی و دسیسه های استکبار در جبهه جنوب شرق کشور حضوری مستمر داشتند.

جهاد سازندگی سیستان وبلوچستان نیز با ایجاد واحد پشتیبانی جنگ، به سازمان دهی "گروهان‌های انصار" پرداخت و نیروهای مردمی داری تخصص‌های فنی و همچنین ماشین آلات سنگین از قبیل بوادوزر و لودر و به ویژه کمپرسی های مردمی را سامان داد و با توجه به نیاز قرارگاه های پنجگانه کربلا، نجف، حمزه، نوح نبی و رمضان، نسبت به اعزام نیرو و امکانات و تجهیزات مورد نیاز اقدام کردند.

واحد پشتیبانی جنگ با ایجاد شبکه وسیع مردمی و اداری همه روستاها و شهرهای استان را به پایگاهی برای جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی، انجام فعالیت های فرهنگی برای زدودن تابوی جنگ، جبهه هراسی، متقاعد سازی، ثبت نام و اعزام نیرو به جبهه ها تبدیل کرده و در این وادی به توفیقات شایانی دست یافت.

اعزام نیروهای مردمی به جبهه، اعزام جهادگران جهاد سازندگی به جبهه، تشکیل واحد پشتیبانی جنگ خواهران، اعزام کمپرسی های مردمی به جبهه، راه اندازی تعمیرگاه خودرو در جبهه، راه اندازی ایستگاه های صلواتی در جبهه، آبرسانی با تانکر در جبهه، اعزام ماشین آلات سبک و موتور سیکلت به جبهه، تهیه امکانات بهداشت و درمان در جبهه، راه‌اندازی واحد جوشکاری و کارخانه آبلیموگیری در پشت جبهه، احداث جاده های مواصلاتی و ایجاد سنگر در جبهه و احداث جاده شهید امیر کیخا از جمله عملکردهای واحد پشتیبانی و مهندسی رزمی جنگ جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان است.

آبرسانی با تانکر در جبهه

تامین اب شرب رزمندگان به وسیله تانکرهای آبرسان انجام می شد؛ بدین صورت که آب شرب بهداشتی از محل های برداشت اخذ و به وسیله این تانکرها در طول خطوط عملیاتی و مقرهای رزمندگان، داخل تانکرهای ثابت تخلیه می شد و رزمندگان از آن برای شرب و استحمام استفاده می کردند، تعداد ۲۰۰ دستگاه تانکر آبرسان توسط جهاد سازندگی استان سیستان و بلوچستان در مناطق عملیاتی خدمت می کردند.
 
تهیه امکانات بهداشت و درمان در جبهه

جهاد سازندگی استان تعداد ۶۰۰ باب حمام صحرایی را برای رزمندگان اسلام احداث و ۱۰ بیمارستان و اورژانش صحرایی در مناطق مختلف عملیاتی راه اندازی کرد و با استفاده از آمبولانس های اعزامی به جبهه ها، ۹۰۰ نفر از مجروحان را منتقل کردند.

احداث جاده های مواصلاتی و ایجاد سنگر در جبهه

نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر جاده در محورهای مختلف به منظور ایجاد سهولت در عملیات رزمندگان و ۵۰۰ سنگر بتونی و ۸۰۰ سنگر با گونی و همچنین ۱۰۰۰۰ کیلومتر خاکریز توسط سنگرسازان بی سنگر این استان، احداث شده بود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آبرسانی با تانکر در جبهه,
,
,
,
, تهیه امکانات بهداشت و درمان در جبهه,
,
,
,
, احداث جاده های مواصلاتی و ایجاد سنگر در جبهه,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه