اخبار داغ

پخش آداب و رسوم سیستانی ها از شبکه های برون مرزی + عکس

پخش آداب و رسوم سیستانی ها از شبکه های برون مرزی + عکس
آداب و رسوم مردم سیستانی استان گلستان جهت پخش در شبک های برون مرزی ضبط شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کلاله خبر، با رایزنی های صورت گرفته توسط دلسوزان فرهنگ و ادب و فرهنگ عامه با شبکه های برون مرزی صدا و سیما بخش هایی از فرهنگ و اداب و رسوم مردم سیستانی استان گلستان برای پخش در شبک های پرس تی وی، هیسپان تی وی، ای فیلم و مستند ضبط شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلاله خبر,

این برنامه با همت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر کلاله در روستای کاظم خوجه شهرستان کلاله ضبط شد.

,

در این برنامه که با هنرنمایی گروه موسیقی نیمروز همراه بود، حبیب الله دادفر مدیر بنیاد نیمروز در کلاله به تشریح فلسفه چوب بازی و فلسفه موسیقی سیستانی پرداخت و گفت: موسیقی سیستانی سرشار از معانی بلند عرفانی، اخلاقی و هنری است.

,

وی افزود: چوب بازی نماد شادی می باشد و سفیدی لباس نشانه پیروزی خوبی بر بدی و سیاهی و حرکت در چوب بازی نشانه روبه جلو حرکت کردن(ترقی) در سایه همدلی و وحدت است که در نهایت با شادمانی به پایان می رسد.

,

همچنین در این برنامه که مراحل طرز تهیه انواع غذاها، شیرینی ها، چاشنی ها و همچنین آداب و رسوم مردم منطقه به تصویر کشیده شد، محمد آذری محقق فرهنگ عامه در خصوص دلایل مهاجرت سیستانی ها در ادوار مختلف تاریخی را نیز بیان کرد و افزود: عشق به اسلام و ارزش های اهل بیت(ع)، مرزبانی، مهرورزی و زندکی مسالمت آمیز با اقوام دیگر از برجستگی های سیستانی ها است که امروزه در شمال کشور در کنار همه مردم(هر قومیتی) این خطه از کشور ایران با برادری و سخت کوشی زندکی می کنند.

,

گفتنی است جهت ضبط این برنامه بسیاری از معتمدین، دهیاران و شوراهای روستا و گروه های موسیقی و صنایع دستی سیستانی نیز حضور داشتند و فلسفه وجودی بسیاری از آداب و رسوم سیستانی ها بازگو شد.

,

انتهای پیام/ص

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه