شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اقتصادی
ساعت: 09:14 منتشر شده در مورخ: 1394/04/07 شناسه خبر: 349670

تداوم افت میزان واردات خودرو به کشور

با اعلام آمار میزان واردات خودرو در سه ماه اول امسال مشخص شد ورود خودروهای خارجی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افتی چشمگیر روبرو شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، با اعلام آمار واردات خودرو در سه ماهه اول امسال مشخص شد ورود خودروهای خارجی به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افت چشمگیری روبرو شده، به نحوی که از جنبه ارزش، 46 درصد و به لحاظ تعداد نیز 51 درصد نزول کرده است.

طبق آمار، در سه ماه نخست سال جاری 10 هزار و 555 دستگاه خودرو به ارزش حدود 245 میلیون و 787 هزار دلار وارد کشور شده، در حالیکه در بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود 21 هزار و 500 دستگاه خودرو به ارزش بیش از 458 میلیون و 211 هزار دلار به ایران آمده بود.

جدای از اینکه افت واردات خودرو چه عوارض مثبت و منفی به دنبال دارد، به نظر می‌رسد از پس این ماجرا، وزارت صنعت، معدن و تجارت به خواسته و هدف خود یعنی محدود کردن واردات خودرو رسیده است.

زمستان سال گذشته بود که وزارت صنعت ناگهان اعلام کرد که واردات خودرو توسط متفرقه‌ها یا همان نمایندگیهای غیر رسمی ممنوع و تنها نمایندگی‌های رسمی‌ مجاز به واردات هستند. این در حالی بود که کارشناسان تاکید داشتند 80 درصد واردات خودرو توسط غیر رسمی‌ها انجام می‌شود و تنها 20 درصد خودروها از طریق رسمی‌ها به کشور می‌آیند. از همین رو، تصمیم وزارت صنعت آنقدر با انتقاد روبرو شد که در نهایت با تغییراتی مواجه و متفرقه‌ها به صورت مشروط، دوباره مجاز به واردات شدند.

بر این اساس، متفرقه‌ها یا باید خود نسبت به ارائه خدمات پس از فروش محصولاتشان تضمین بدهند و یا با مراجعه به رسمی‌ها، از امکانات آنها برای خدمات مربوطه کمک بگیرند.

هرچند گمان می‌رفت با توجه به این تبصره، واردات خودرو به روال قبلی خود برگردد، اما با آغاز سال جدید و اعلام آمارها، کم کم مشخص شد تصمیم سال گذشته وزارت صنعت، کار خود را کرده و ورود خودروهای خارجی به کشور در دور نزولی افتاده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دلیل اصلی افت چشمگیر واردات خودرو به کشور طی سال جاری، محدودشدن فعالیت واردکنندگان متفرقه است، چه آنکه به گفته برخی از متفرقه‌ها، نه وزارت صنعت و نه نمایندگی های رسمی، هیچکدام همکاری لازم را با آنها برای صدور مجوز ثبت سفارش و واردات، انجام نمی‌دهند.

به گفته آن‌ها، وزارت صنعت معمولاً مجوز لازم را به واردکنندگان غیررسمی که خود قصد ارائه خدمات پس از فروش دارند، نمی‌دهد و از آن سو رسمی‌ها نیز به بهانه های مختلف از صادر کردن این مجوز طفره می‌روند.

بر این اساس، کارشناسان معتقدند وزارت صنعت به نوعی هوشمندانه به هدف خود مبنی بر محدود کردن واردات خودرو به کشور رسیده، زیرا بی آنکه قانونی واضح و آشکار برای ممنوعیت و محدودیت واردات بگذارد، ورود خودروهای خارجی به کشور را در سیری نزولی قرار داده است.

این افت واردات اگرچه آثار مثبتی مانند کاهش خروج ارز از کشور و حمایت از تولید داخل دارد که البته در منطقی بودن این نوع حمایت، اختلاف نظر به چشم می‌آید، اما باید فکری هم به حال پیامدهای منفی آن از جمله جهش قیمت خودروهای خارجی بازار کشور کرد.

این درست که بازار خودروهای خارجی هم اکنون در رکود به سر می‌برد، اما طبعاً در ادامه و با تداوم افت واردات، تعادل در عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و در این شرایط، افزایش قیمت اصلاً بعید نیست.
 

انتهای پیام/ف

https://www.dana.ir/349670
ارسال نظر
نظرات