اخبار داغ

کوچه پس کوچه های تفاهم؛

لجبازی ،بازی دو سر باخت در زندگی زناشویی

لجبازی ،بازی دو سر باخت در زندگی زناشویی
لجبازی مسابقه‌ای است که هر دو طرف به‌سوی نابودی رقابت می‌کنند و آنقدر خودشان را زجر می‌دهند تا این جنگ پایان گیرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، لجبازی یکی از رفتارهای ناسازگارانه است؛ یعنی پافشاری روی نظرات و عقیده‌های خود و مخالفت با نظرات و عقیده‌های دیگران که این مخالفت گاهی آگاهانه و گاهی ناآگاهانه است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار، ,

 

,
فرد لجباز با کوچک‌ترین مخالفتی با خواسته‌هایش به شدت ناراحت و عصبانی می‌شود و شروع به ناسازگاری می‌کند، کوچک‌ترین مقررات را زیرپا گذاشته و در مقابل آن بی‌اعتنایی می‌کند. بسیار زودرنج است و از اطرافیان توقع بیش از حد دارد با وجود ا ینکه خود رامتعهد به انجام سخن دیگران نمی‌داند. 
,

 

,
لجبازی؛ بازی خطرناکی است که برخی از زوجین به خصوص در سال های اول زندگی مشترک برای نشان دادن قدرت شان به یکدیگر در پیش می گیرند.آن ها فکر می کنند اگر در بسیاری از موارد نظر همسر خود را تأیید کنند و مطابق میل همسر خود عمل کنند، دیگر باید تا آخر عمر حرف شنو و مطیع محض او باشند.این استدلال اشتباه باعث می شود برخی از افراد حتی زمانی که می دانند حق با همسرشان است باز هم مطابق نظر همسر خود رفتارنکنند و به تکرار رفتار اشتباه خود بپردازند، اقدامی که در نظر همسرشان چیزی جز لجبازی نیست.
,

 

,
اما مساله زمانی بغرنج تر می شود که همسران این دسته از افراد مهارت رفتار با لجبازها را به خوبی بلد نباشند و حتی برای نشان دادن بد بودن این رفتار آگاهانه مقابله به مثل کنند و با رفتار متقابل سعی کنند رفتار همسرشان را اصلاح کنند غافل از این که این کار تنها آتش اختلافات را شعله ور می کند. برخی از افراد دیگر نیز سرزنش و ملامت یا قهر و کینه توزی را در برابر همسر لجباز خود پیش می گیرند که هر یک از این رفتارها، به تنهایی می تواند صمیمیت و عشق را از زندگی مشترک بزداید.
,

 

,
 یکی از علل لجبازی، محبت‌های افراطی پدران و مادران است البته در مواردی هم شرایط و اوضاع خارجی در ضرورت این توجه فوق‌العاده موثر است. مثلا برخی از کودکان فرزند منحصربه‌فرد خانواده هستند یا از نظر جنسیت تنها پسر یا دختر خانواده هستند و در بعضی از موارد هم کودک از اول ناتوان بوده دوره بیماری‌اش طولانی شده و برای او وضع استثنایی به وجود آورده در چنین مواردی پدران و مادران می‌کوشند به همه خواسته‌های کودک جواب مثبت دهند. اگر برخی از این تمایلات اصولی و منطقی نباشد در نتیجه چنین کودکانی به دریج با روحیه لجبازی تربیت می‌شوند
,

 

,
اولین و مهم ترین توصیه برای رفتار با همسر لجباز، مدارا کردن است. جر و بحث زن و شوهرها و اختلاف نظر های آن ها باعث می شود که گاهی در گفت و گو با یکدیگر جانب انصاف را رعایت نکنند. لجبازی یک خصوصیت شخصیتی است که باعث می شود افراد کارهای بچگانه بکنند و تصمیم های غیر منطقی بگیرند. کمبود اعتماد به نفس، نداشتن خود باوری و احساس شکست باعث لجباز شدن افراد می شود. گاهی لحن صحبت زن یا شوهرها باعث می شود که همسرشان لجبازی کند. بنابراین زوج ها باید در گفتار و رفتارشان دقت لازم را داشته باشند و ببینند چه عمل یا رفتارهایی باعث واکنش همسرشان به صورت لجبازی می شود و سعی کنند از آن عمل ها پرهیز کنند.
,

 

,
اگر لجبازی تبدیل به عادت شود
, اگر لجبازی تبدیل به عادت شود, اگر لجبازی تبدیل به عادت شود,

 

,
اگر همسری بعد از چند بار لجبازی به نتیجه مطلوب و خواسته خود برسد، این رفتار برای او به عادت تبدیل خواهد شد؛ بنابراین اگر مرد یا زنی مطمئن است که به درخواست همسرش جواب مثبت خواهد داد بهتر است در همان ابتدا او را به خواسته اش برساند ولی اگر قرار است به هیچ عنوان، کاری را انجام ندهد یک «نه» محکم و البته منطقی به همسرش بگوید و به هیچ وجه از نظرش برنگردد. در خصوص لجبازی باید به یک نکته کوچک، اما بسیار پر اهمیت توجه داشته باشید آن هم این که گاهی اوقات همسر شما لجبازی می کند، فقط برای این که احساس می کند شما خود را از او برتر می دانید. بنابراین اگر احساس کردید که لجبازی همسر شما به این دلیل است، در رفتار و لحن خود با همسرتان تجدید نظر کنید، طوری که او بداند شما اصلا چنین قصدی را ندارید.
,

 

,
بازی دو سر باخت
, بازی دو سر باخت, بازی دو سر باخت,

 

,
لجبازی مسابقه‌ای است که هر دو طرف به‌سوی نابودی رقابت می‌کنند و آنقدر خودشان را زجر می‌دهند تا این جنگ پایان گیرد و در این میان، ممکن است دست به کارهایی بزنند که تبعات آن خیلی سنگین و غیرقابل جبران باشد! اگر در مسابقه‌ای لجبازی، شخصی یکدنده باشد و نخواهد به حالت عادی بازگردد، زندگی او روز به روز تلخ‌تر می‌شود. 
,

 

,
یادتان باشد در برابر لجبازی‌های همسرتان شما لجبازی نکنید، چراکه اگر در این دور بیفتید روزبه‌روز روابط‌تان بدتر و بدتر می‌شود و بازگشت به عقب غیرممکن خواهد شد. همچنین وقتی همسرتان عصبانی است جواب او را ندهید و با او بحث نکنید بلکه در آن لحظه او را به آرامش دعوت کنید و همیشه خواسته‌های‌تان را در آرامش به او بگویید.
,

 

,
چند توصیه برای رفتار با همسر لجباز
, چند توصیه برای رفتار با همسر لجباز, چند توصیه برای رفتار با همسر لجباز,

 

,
 اگر همسر لجبازی دارید، باید در رفتارتان یک سری نکات را رعایت کنید تا همسرتان مدام با شما لج و لجبازی نکند.
,

 

,
هیچ گاه در برابر لجبازی های همسرتان شما لجبازی نکنید چرا که در این صورت همسرتان هیچ گاه دست از لجبازی برنخواهد داشت و اوضاع زندگی تان هر لحظه بدتر خواهد شد.
,

 

,
وقتی که همسرتان عصبانی است، با او بحث نکنید بلکه در آن لحظه او را به آرامش دعوت کنید. همیشه خواسته های تان را در آرامش به او بگویید.
,

 

,
بدانید فردی که لجبازی می کند معمولا خودش می داند که حق با او نیست اما هیچ وقت نمی خواهد این را به زبان بیاورد، پس شما نیز اصراری نداشته باشید که او به لجباز بودنش اعتراف کند.
,

 

,
همیشه اشتباهات همسرتان را با احتیاط و مهربانی با او در میان بگذارید چرا که اگر او احساس کند، دارید تحقیرش می کنید یا انتقادتان را توهین آمیز به او منتقل می کنید ممکن است با شما لجبازی کند و رفتارهای اشتباهش را نپذیرد و رویه اش را تغییر ندهد.
,

 

,
در پایان هم به همسر خود کمک کنید، بیشتر با او حرف بزنید، بنای احترام و قدردانی را در خانه بگذارید و از او بخواهید که عادت لجبازی ورویه ی خود را تغییر دهد.
,

 

,

پریسا حیدری، روان شناس بالینی در گفت گو با تبریز بیدار با اشاره به اینکه بیشتر لجبازی ها در افرد ریشه در دوران کودکی وتربیت آن ها دارد اظهار کرد: والدینی که به تمام خواسته های فرزندان خود  عمل می کنند ودر برابر توقعات نا به جای آن ها ایستادگی نمی کنند این باور را به فرزند خود القا می کنند که می توانند همیشه به خواسته های خود برسند .بنابراین وقتی این افراد وارد زندگی مشترک می شود انتظار دارند همسر آن ها نیز در برابر حرف ها وخواسته هایشان مطیع باشد و وقتی این اتفاق نمی افتد سعی می کنند با لجبازی حرف خود را به کرسی بنشاند.

,

این روان شناس ادامه داد :مقابله به مثل در برابر لجباز ی همسر در زندگی نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه روز به روز عشق ومحبت را در زندگی آن ها کم رنگ می کند.

,

وی  با اشاره به این که بکارگیری قهر و لج و لجبازی در زندگی زناشویی به هیچ عنوان صحیح نیست؛ تأکید کرد:  زن و شوهر باید سوء تفاهمات را به وسیله گفتگوی سازنده مطرح و حل و فصل نمایند.

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه