اخبار داغ

گزارش تصویری/

دولت آباد؛ روستایی ییلاقی با قدمت ۱۰۰۰ ساله

دولت آباد؛ روستایی ییلاقی با قدمت ۱۰۰۰ ساله
روستای دولت آباد به دلیل دارا بودن آب وهوای کوهستانی، رودخانه دائمی و احداث تنها پیست اسکی شرق کشور در ارتفاعات آن، مورد توجه مجاوران، زائران، گردشگران، ورزشکاران و...می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، روستای دولت آباد در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب شهر مقدس واقع شده است واز نظر تقسیمات کشوری جزو بخش گلبهار شهرستان چناران می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای چناران,

ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۴۰ متر می باشد که از شمال به روستاهای احمد آباد ؛سلمان آباد و جاده آسیایی مشهد قوچان ،از جنوب به رشته کوه بینالود و قله شیرباد (بلند ترین قله با ارتفاع ۳۳۲۵ متر در استان های خراسان )از شرق به روستاهای کاهو وزشک و از غرب به شهر گلمکان و روستای اسجیل منهی می شود.

,

روستای دولت آباد به دلیل دارا بودن :آب وهوای کوهستانی، رودخانه دائمی (به طول بیش از ۳۰ کیلومتر که از ارتفاعات بینالود و قله شیرباد سرچشمه می گیرد )، دریاچه سد دولت آباد ،باغات سرسبزو دشت های زیبا ارتفاعات بکربا پوشش گیاهی (به خصوص گیاهان داروئی)، احداث پیست اسکی شیرباد (تنها پیست اسکی شرق کشور )در ارتفاعات دولت آباد ،نزدیک ترین و سرسبز ترین مسیر صعود به قله شیر باد ،وجود مکان های تاریخی مانند مزار درویش علی شاه با قدمت بیش از۴۰۰ سال ،مسجد تاریخی روستا با قدمت بیش از ۲۰۰ سال و نزدیک بودن به مشهد مقدس ، مورد توجه مجاوران ، زائران ،گردشگران ، ورزشکاران ، و…می باشد.

,

این روستا قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال داشته که نام قدیمی آن گلشن آباد بوده بعد به خرم دره وسپس به دولت آباد تغییر نام یافته است .

,

مرحوم دکتر علی شریعتی در کتاب راهنمای خراسان در سال ۱۳۴۵ دولت آباد را به عنوان یکی از زیبا ترین ودیدنی ترین مناظر طبیعی و سرسبز و نیمه وحشی ییلاقلت مشهد معرفی نموده است .

,

شغل اکثر مردم روستا باغداری بوده و محصولات اصلی آن عبارتست از:(گیلاس،آلبالو ،سیب ،گلابی ،گردو )و … ومحصولات زراعی مانند گندم ،جو ،نخود و… می باشد .

,

لازم به توضیح است که دولت آباد در دهه های ۵۰ یکی از اقامتگاهای موقت مبارزاتی انقلابیون بوده است و مردم آن که از پیشگامان انقلاب اسلامی در منطقه می باشند ، میزبان بزرگانی چون مقام معظم رهبری ، شهید دستغیب ، شهید هاشمی نژاد و دیگر بزرگان بوده اند وهمچنین در مبارزات و راهپیمایی های قبل از انقلاب ، دوران انقلاب و جنگ تحمیلی حضوری فعال داشته و همواره از مدافعین راستین اسلام ،انقلاب وولایت فقیه بوده و هستند که گواه آن تقدیم بیش از۳۰ شهید و۳ آزاده ودهها جانباز ورزمنده می باشد .

,

انتهای پیام/رض

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه