اخبار داغ

گفتگو با سیدمحمد رضا هاشمی زاده شاعر خورموجی

گفتگو با سیدمحمد رضا هاشمی زاده شاعر خورموجی
سید محمد رضا هاشمی زاده شاعر خورموجی و از شاعران بنام اهل بیت و از معدود شاعران آیینی استان بوشهر است که در کشور بنام و شناخته شده است اما در شهر خودش خورموج غریب واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل ازترنم دشتی  سید محمد رضا هاشمی زاده شاعر خورموج از شاعران بنام اهل بیت و از معدود شاعران آیینی استان بوشهر است که در کشور بنام و شناخته شده است اما در شهر خودش خورموج غریب واقع شده است .به محضر استاد رفتیم و با وی گفتگویی صمیمانه انجام دادیم شرح  گفتگو  با استاد محمد رضا هاشمی زاده را در زیر می بینیم:

, شبکه اطلاع رسانی دانا, ترنم دشتی,
 
,
ترنم دشتی:استاد لطفا بیو گرافی خود را به طور کامل برای خوانندگان ما ذکر بفرمایید؟
 
,
,
سید محمد رضا هاشمی زاده هستم متولدسال1330شهر خورموج.شاعر نویسنده و پژوهشگر .تا کنون 7 عنوان کتاب تالیف کرده ام و از معدود شاعران استانی هستم که بارها از طرف سپاه پاسداران به عنوان شاعر آیینی نمونه انتخاب شده ام.در سطح استان نیز به عنوان شاعر نمونه اهل بیت انتخاب شده ام.
 
,
,
از طرف آستان قدس رضوی به عنوان شاعر اصلی این آستان انتخاب شده ام و در این زمینه چندین لوح تقدیر دریافت کرده ام.
 
,
,
شاعر همه ی جنبه های شعری هستم از آیینی و مذهبی گرفته تا شاعر دردهای مردم و شهدا.
 
,
,
درسال1364در حدود 3ماه در جبهه های نبرد حق علیه باطل با انواع کارهای فرهنگی گرمی بخش محفل شهدا و رزمندگان بوده ام .قسمت فرهنگی جبهه را خودم برعهده داشتم واین کار در شب های حمله به اوج خود می رسید.
 
,
,
تا کنون7کتاب چاپ کرده ام.در سال1368 کتاب درنگه که بیشتر در وصف اهل بیت است را سروده ام.
 
,
,
کتاب از خاک تا افلاک را در سال1379 به چاپ رسانده ام که درباره ی شهدا است.
 
,
,
سومین کتابم سوز و ساز نام دارد که زندگی و شعر خودم است.
 
,
,
درسال 1380ساحت سرخ اجابت را به سفارش بنیاد شهید استان بوشهر سرودم که درباره ی شهدای روحانی استان بوشهر است را سروده ام.
 
,
,
بین سالهای1380تا 1384 کتاب شقایق های بیرمی درباره ی شهدای شهر خورموج را تالیف نموده ام.دربین این سالها کتاب شقایق های ساحل را نیز تالیف نمودم که این کتاب نیز درباره ی شهدا تالیف کرده ام.
 
,
,
در سال 1390 به قضاوت اهل قلم کتاب ارزشمند ((همصدا با نخل های تشنه))که شامل رباعیات و غزلیات و دو بیتی هایم است را سرودم .
 
,
,
دبیر بازنشسته آموزش و پرورش هستم دارنده مدرک دوره ی عالی خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران هستم .
 
,
,
در دانش سرا و تربیت معلم نیز مدرس بوده ام و در حدود 11درس را در این مدت تدریس نموده ام.کارشناسی روان شناسی اجتماعی از دانشگاه تهران دارم و کارشناسی ارشد جامع شناسی از دانشگاه شیراز دارم.
 
,
,
ترنم دشتی:هاشمی زاده از کجا اومد و چطور شد که هاشمی زاده شد؟
 
,
,
از دوره ی دبستان 1345 شروع به شعر گفتن کردم .در اوایل شعر را جدی نمی گرفتم .انقلاب که شروع شد حضور من در محافل ادبی شروع شد.استاد اسدی از خورموج و مرحوم محمد رضا نعمتی در این راه طولانی مشفق من بودند.در این دوران دوستانی داشتم که مرا در این محافل همراهی می کردند مانندمرحوم حاج علی مرادی و سید اسماعیل بهزدای که با آقای بهزادی نیز اکنون در ارتباط هستم.
 
,
,
ترنم دشتی:اولین تشویق شعریتون رو کی و کجا دریافت کردید؟
 
,
,
در مورد کتاب درنگه پس از سرودن آن خود مردم دشتی برایم بزرگداشت گرفتند.پس از آن از طرف رادیو بوشهر برای اولین بار برای مصاحبه به خورموج آمدند. در سال1360به عنوان شاعر اهل بیت هم در استان بوشهر و هم در تهران از بنده تجلیل به عمل آمد.
 
,
,
بیش از 100عنوان کشوری در شعر اهلبیت و شعر دفاع مقدس دارم.در سال 1385به عنوان شاعر برگزیده اهل بیت و شاعر آیینی در سطح کشور انتخاب شدم.
 
,
,
ترنم دشتی:حالا که صحبت از همایش ها و جشنواره ها شد.میشه نظرتون رو درمورد این دست جشنواره ها که غالبن دولتین رو بگید ؟
 
,
,
صد در صد در شناساندن شاعر این جشنواره ها مهم هستند. حدودا سال1380 در همدان همایشی برگزار شد که در حدود200نفر از شاعران آیینی از تمامی کشورهایی که به فرهنگ ایرانی علاقه مند بودند در آن حضور داشتندو از استان بوشهر بنده تنها در این همایش حضور داشتم و جزو 3نفر اول شدم .در این همایش هدفی جز شناساندن فرهنگ اصیل و والای مردم دشتی نداشتم.
 
,
,
ترنم دشتی:شما از اوندسته شاعرانی هستید که هنوز گرایشتون به کلاسیک سرودن غالب تر از شعر آزاده .واین که میگن شعر کلاسیک رو به خاموشیه رو چقدر قبول دارید؟
 
,
,
برای من فرقی نمی کنه بیشتر تو چه قالبی شعر سروده بشه مهم محتوای شعر است که باید تازه باشد در این زمینه به جوانان عزیز چند پیام دارم.
 
,
,
پیام اول بنده به جوانان این است که اخلاق قبل از شعر ویا همراه با شعرشان باشند فرقی نمی کند در چه قالبی بسرایند انچه ماندگار می ماند محتوا و اخلاق شعری است که در ذهن مردم باقی می ماندحرف تازه زدن مهم است.
 
,
,
در درجه دوم مطالعه جوانان باید زیاد باشند .بنده در ابتدا که که درنگه یرودم برای تالیف کتاب دومم درنگه را چندین بارمطالعه کردم وهمچنین کارهای دیگران را مطالعه کردم
 
,
,
در درجه سوم باید در کنار اهل فن نشست و یاد گرفت نشستن در کنار اهل فن به تعالی شاعر کمک بسیار می کنددرمجامع ادبی شرکت کردن برای شاعران نوپا می تواند پله ی موفقیت برای آنها باشد.
 
,
,
در درجه چهارم جوانان باید اجازه دهند کارهایشان نقد شوندو با این کار ظرفیت فکری خود را ارتقاء دهند غرور آفت نسل جوان است و جوانان ما باید این مورد را در نظر بگیرند.
 
,
,
ترنم دشتی:نمیشه کتمان کردکه هر هنرمندی تو رشته ی خودش الگو داشته .الگوی شعری شما چه کسی بوده است؟
 
,
,
از شاعران کلاسیک  حافظ و از شاعران معاصر قیصر امین پور از بهترین شاعران استان بوشهر نیز از شاعران کلاسیک فایز و از شاعران معاصر منوچهر آتشی
 
,
,
ترنم دشتی:منتقدین اصلی شعر های شما کیا هستند؟
 
,
,
انتقاد بهترین راه رشد شاعر است و دراین راه فیلتر ی در این زمینه قرار نداده ام .منتقد هایم در هر صنف و سنی باشند به دیده منت می پذیرم .بنده به جوانان عزیز اجازه نقد شعر هایم را داده ام و دراین زمینه اعتقاد دارم که شاعر همیشه باید در فکر آموختن باشد و انتقاد نیز یکی از بهترین راه های آموختن است حتی از طرف کوچکترها .یک شاعر همیشه باید یک شاگرد باشد این شعار من است.
 
,
,
ترنم دشتی:بازخورد مجامع ادبی در مورد مجموعه هاتون رو چطور دیدین؟
 
,
,
در شب شعری که درسال1380 در تهران برگزار شد و اتفاقا در این همایش شعری آقای علی معلم نیز حضور داشتند جمعی از شاعران بسیجی و فرهنگی از اقصا نقاط ایران حضور داشتند انعکاس شعر من به حدی بود که تا 5 دقیقه تمام و سر پا شعر مرا مورد تفقد و تشویق قرار دادندو در این جلسه بود که فهمیدم((شعر دشتی چقدر غریب است.))
 
,
,
ترنم دشتی:ما شما رو شاعری ولایی می دانیم ((شقایق های بیرم)) کارنامه خوبی برای این دست کارهای شماست.در این مورد توضیح بدین؟
 
,
,
از طرف سپاه دشتی 200شهید را برای تحقیق و پژوهش به شاعران و وپژوهشگران سپردند که در این بین سهم بنده100شهید بود و این اثر(شقایق های بیرم) به حدی تاثیر گذار بود که 100خانواده باقیمانده که شهدایشان را ردیف پژوهش بنده قرار نداشتند زبان به گلایه گشودند که نام شهید ما در این کتاب وجود ندارد.به نظر خودم این کتاب یک تاریخ مستند از شهداست و یک کار ماندگار استو دراین زمینه آرزو می کردم ای کاش همه ی این شهدا را به من می سپاردندتا اثر جاودانه تری را خلق می کردم.
 
,
,
ترنم دشتی:با وجود سایت های ادبی و وبلاگ های رایگان شاعران،آیا بازهم معتقدید نشر کاغذی هنوز جایگاه مقبول و قابل قیاسی در برابر نشر الکترونیک دارد؟
 
,
,
جای کتاب را هیچ چیز نمی گیردو کتاب ماندگار تر و فراگیر تر است چون کتاب قابل حمل تر است همه ی اقشار را در برمی گیرد گرچه برد اینترنت و فضای مجازی بیشتر است اما در مجموع بنده اعتقاد راسخی به کتاب و نشریان نوشتاری دارم
 
,
,
ترنم دشتی:و اما کلام آخراستاد؟
 
,
,
پیام بنده به همه ی مردم و همه ی مسئولین است .تا زنده است باید قدرش را بدانیم .باید قبل از مدن از انها حمایت کنیم چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی و فرهنگی .مردم باید شاعر شهر خود را بشناسند و با خرید کتاب های شاعر شهرشان امید را به زندگی شاعر برگردانند.بنده در این شهر غریب واقع شده ام و با این همه کتاب تالیفی در مورد شهدا و اهل بیت و این همه مقامات کشوری متاسفانه از طرف مسئولین غریب واقع شده ام از وقتی که چشمانم به دلیل بیماری قند مشکل پیدا کرد متاسفانه هیچگدام از مسئولین حتی یک تماس با بنده نگرفته اند.کتاب همصدا با نخل های تشنه وارد چاپ دوم شد و انتشار یافت اما متاسفانه روی جلد این کتاب ((چاپ دوم)) نوشته نشد تا در این مورد نیز مورد غربت واقع شوم بنده شاعری هستم که غربتش را غربت فرهنگی اش را فریاد میزند و مسئولان شهرستان دشتی و همچنین مردم باید به ندای این شاعر ،به ندای غربت این شاعر گوش دهند.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه