اخبار داغ

تلخ و شیرین‌هایی برای انتخابات اردبیل

تلخ و شیرین‌هایی برای انتخابات اردبیل
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 5 حوزه انتخابیه استان اردبیل( هفتم اسفند 94) و در دو حوزه انتخابیه( دهم اردیبهشت ماه 95) برگزار شد و طی آن ترکیب نمایندگان استان با تغییر صدرصدی مواجه گردید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلانه، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 5 حوزه انتخابیه استان اردبیل( هفتم اسفند 94) و  در دو حوزه انتخابیه( دهم اردیبهشت ماه 95) برگزار شد و طی آن ترکیب نمایندگان استان با تغییر صدرصدی مواجه گردید به طوری که  5 نفر برای بار اول راه به مجلس یافتند و دو نفر شامل آقایان ولی ملکی و بشیر خالقی با یک دوره سابقه برگزیده شدند تا استان اردبیل برای رونق اقتصادی و جهش توسعه ای خود چشم انتظار بهارستان نشینان جدید خود بنشیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلانه,

الف -  فارغ از نتایج حاصله، انتخابات مجلس در استان اردبیل به ویژه در دور دوم خود با تلخی ها و شیرینی هایی همراه بود که متاسفانه برخی از حرکت ها و رفتارها به گونه ای رقم خورد تا کام شیرین مردم را تلخ نموده و خاطره ای آزار دهنده از خود برجای بگذارد.

,

1 –  حضور پرشور و باشکوه مردم بار دیگر برگ برنده این انتخابات بود. این حضور را می توان با تعابیری چون پیروزی نظام اسلامی، اعتماد مجدد مردم به نظام، لبیک به رهبر انقلاب، حضور دشمن شکن، حماسه بزرگ، هشدار به دشمنان و ده ها عبارت دلنشین دیگر تعبیر کرد. شیرینی بزرگ این انتخابات همین حضور پرشور کاندیداها، مردم  و گروه های سیاسی بود. گرایشات متعدد سیاسی در کنار هم حماسه ای بزرگ را رقم زدند .

,

2 –  با تغییر ترکیب نمایندگان استان اردبیل، منطقه انرژی تازه‌ای به خود گرفت. چهره های جوان و با نشاط که با شعارهای عمل گرایانه اعتماد عمومی را جلب کردند، شیرینی دیگری را رقم زد. شخصیت های جدیدی برای بهارستان، هرچند پیش از این گاه در مناصب مختلف لیاقت خود را نشان داده بودند. این شیرینی وقتی به کام ملت خوشایند خواهد بود که منتخبان، با درک  نیاز مردم و کشور  و انقلاب، با توانی دوچندان مجلس را برای پیشبرد اهداف انقلاب و پیشرفت کشور( مطابق انتظارات رهبر معظم انقلاب از مجلس جدید)، مسیر حرکت خود را تعیین نموده و در آن راستا گام بردارند. درصد کمی را می توان برای کم تجربه گی برخی منتخبان قائل شد، چراکه احراز نمایندگی ملت نیازمند یک سابقه مناسب مدیریتی و اجرایی است که در بیشتر منتخبان وجود دارد.

,

3 –  حرکت ارزشمند منتخبان اردبیل بلافاصله در تبریک گفتن به همدیگر و حضور در کنار هم نویدبخش آغاز فعالیت های دلسوزانه برمبنای اصل همدلی و یکصدایی است که به نوبه خود کام مردم را شیرین نمود و اگر با همین رویه پیش رود حلاوت آن ماندگار خواهد بود چرا که مردم انتظار دارند، منتخبان آنان در عمل رفاقت ها را جایگزین رقابت ها نمایند و حداقل در سه سال اول نمایندگی خود،از تبلیغات برای مجلس یازدهم و رقابت با همدیگر اجتناب نمایند.

,

4 – شیرینی دیگری که به کام ملت نشست، اصرار برخی کاندیداها بر رعایت موازین اخلاقی و قانون بود. برای این کاندیداها؛ اخلاق‌محوری بزرگترین پیروزی بود. آنها بدون تخریب رقبا از توانمندی ها و سوابق خود و آرزوهایی که برای دیارشان داشتند سخن به میان می آوردند و وقتی هم شکست را لمس کردند نه بی تاب شدند و نه بی قراری نمودند. شیرین ترین لحظه زمانی بود که یک کاندیدای شکسته خورده پس از اعلام نتایج با هوادارانش در مسجدی نماز شکر به جای آوردند و از برگزاری انتخابات دشمن شکن، ابراز سرور و پیروزی نمودند.

,

ب - با وجود شیرینی های بزرگ انتخابات در اردبیل، متاسفانه رفتارهای نادرست فراوانی هم  بروز کرد. می توان فهرستی بلند از بداخلاقی‌ها و کج رفتاری ها را  لیست کرد که البته یادآوری آنها رنجش‌آور بوده و کام شیرین مردم را تلخ می کند.

,

1 - تاخت و تازهای تلگرامی کاندیداها و هواداران به همدیگر اگرچه شاید در انتخابات این دوره چندان موضوع شگفت انگیزی نبود اما تبدیل شدن برخی ستادهای انتخاباتی به تریبون ضدشورای نگهبان و مظلوم نمایی کاندیداهای ردصلاحیت شده نقطه تاریک و تلخ این انتخابات به شمار می رود.

,

2 – آن کاندیداهای جوانی که به برکت این نظام و بررسی های دقیق و هوشمندانه شورای نگهبان اجازه حضور در عرصه را یافتند، ناخودآگاه تریبون های ستادهای تبلیغاتی خود را در اختیار عده ای تندرو قرار دادند تا هر آنچه که می توانستند بر شورای نگهبان بتازند و چهره ممنوعه عده ای را تطهیر نمایند. اگر پیروزی این چهره ها شیرینی خاص خودش را داشته باشد، برخی رفتارهای درون و برون ستادی آنان صدالبته تلخ تلخ بوده و خواهد ماند.

,

3 -  آمدن یا نیامدن یک چهره خاص به اردبیل اگرچه برای عده ای شیرین می نمود اما بسیج کردن جماعتی انبوه، صرف هزینه های تبلیغاتی فراوان، بردن افراد  به هر طریق و استقرار آنان در فرودگاه اردبیل و در نهایت نیامدن آن چهره، جز بازی تلخ تبلیغاتی نبود.

,

4 – افرادی تندرو منسوب به جریانی خاص و پرادعا در صدد آن برآمدند تا اردبیل را میدان وجاهت بخشیدن به خود، گذشته و رد صلاحیت خود نمایند. اینان آمدند و حرف های دلشان را زدند و رفتند. اکنون همین چهره ها آن منتخب جوان را به نفع خود مصادره می نمایند تا در آینده بتوانند از طریق ایشان به بهره برداری های لازم دست زنند و چه تلخی بالاتر از این که رای مردم را به نام خود مصادره کرد.

,

5- برخی مسئولان و مشاوران بدون در نظر گرفتن جایگاهی که به برکت نظام و انقلاب به دست آورده اند؛ آشکارا و عریان در برخی ستادهای انتخاباتی حضور یافتند، برای سخنرانی به شهرها و روستاهای استان عزم سفر کردند و مسئولیت های اداری و مشاوره ای خود را رها نمودند. اینان مصالح نظام و انقلاب و استان را فدای خواسته‌های شخصی و امیال نفسانی خویش نمودند تا شاید از این رهگذر بتوانند سبد آرای منتسبان به گروه خود را پرتر و به تعبیر خودشان کار حریفان را یک سره نمایند.

,

6-  پول پارو کردن برخی ها در جای خود تلخی های بزرگی را رقم زد. برخی کاندیداها چنان سر کیسه را شل کرده بودند که دست هرکسی به راحتی مشت مشت از آن پر می نمود. در این دوره بی حد و اندازه پول برای تبلیغات انتخاباتی صرف و تزریق شد که جز آه و افسوس برای مردم ثمری نداشت.

,

7 – شعر خواندن های طنز، بگم نگم ها، افشاگری ها، تهمت ها، بومی و غیر بومی گفتن ها، جعل احکام قضایی، تعرض به لباس ها و چهره ها، زیر سئوال بردن نهادهای مهم کشور، متهم کردن به جانبداری ها، پاره کردن عکس ها و بنرها و ... همه و همه تلخی های انتخابات اردبیل بودند.

,

8 – درگیری های مستقیمی که در برخی اماکن و به ویژه مسجد قدس اردبیل میان برخی کاندیداها و هواداران روی داد، نشاندهنده اوج بی تدبیری ها بود. آنجا که حضور غیرمسئولانه در کنار صندوق های رای پیش آمد، صف های مردم شکافته شد، لفظ های زشت رد و بدل شد، مشت و لگد حواله گردید که  تصاویر منتشره اوج تلخی ها را به نمایش می گذارد و تلخ تر آنکه گفته می شود این اتفاق از قبل برنامه ریزی شده بود.

,

ج –  کارزار انتخاباتی، حاشیه ها و هیجانات آن، رقابت های آن و حمله ها و دفاعیه های آن به پایان رسید. عده ای واقعا  باختند که بارزترین آن در عرصه اخلاق و گفتار بود. پیام های تلگرامی و مجازی دادند و بر هیجانات افزودند. رفتارهای نابخردانه از کسانی سر زد که انتظارش نمی رفت. با این تعابیر چهره رنگ باخته اخلاق انتخاباتی اردبیل را شاید مدت ها نتوان عوض کرد اما برای استغفار از ظلم هایی که شد فرصت باقی است. شاید بتوان از ظلم های شخصی به خاطر انقلاب و وحدت عمومی گذشت اما ظلمی که به شورای نگهبان، سپاه و برخی چهره های انقلاب شد نیازمند استغفار بزرگ است تا شاید اخلاق هم رنگ و روی خود را بازپس گیرد و تلخی ها به دست فراموشی سپرده شود.

,

آن کس که خطای خویش بیند که رواست

,

تقریر مکن صواب نزدش که خطاست

,

آن روی نمایدش که در طینت اوست

,

آیینه کج جمال ننماید راست

,

یادداشت از: مهران محمدی

,

 

,

انتهای پیام/م

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه