اخبار داغ

با همکاری دانشگاه بوخوم آلمان انجام می شود

آغاز فصل مشترک پژوهش یکی از قدیمی ترین معادن نمک جهان/دوره هخامنشی معدن چهرآباد کشف می شود

آغاز فصل مشترک پژوهش یکی از قدیمی ترین معادن نمک جهان/دوره هخامنشی معدن چهرآباد کشف می شود
سرپرست هیئت کاوش معدن چهرآباد زنجان گفت: سومین فصل مشترک پژوهش های علمی و باستانش شناسی در معدن نمک چهرآباد انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل عالی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،  اظهار داشت:سومین فصل کاوش در معدن تاریخی چهرآباد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و موزه و دانشگاه "روهر" بوخوم آلمان طی اواخر شهریور شروع خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

اقدامات پژوهشی و علمی سومین فصل کاوش در معدن تاریخی چهرآباد در سه بخش و حوزه کاوش های باستان شناسی، معدن، مطالعات میان رشته ای و بررسی مطالعات محیطی انجام می شود.

,

وی افزود: کاوش های باستان شناسی معدن تاریخی نمک به منظور دست یابی به لایه های قدیمی تر از دوره هخامنشی انجام خواهد شد.

,

سرپرست هیئت ایرانی هیئت مشترک پژوهشی در معدن تاریخی نمک چهرآباد زنجان تصریح کرد: در راستای مطالعات محیطی، بررسی زمین باستان شناسی محدوده اطراف معدن نمک تاریخی چهرآباد زنجان مورد توجه بیشتر گروه پژوهش مشترک ایران و آلمان خواهد بود.

,

عالی گفت: هیئت آلمانی این فصل از کاوش، متشکل از ؛ متخصصین باستان شناسی، گیاه شناسی،زمین شناسی و متخصصین ژئو فیزیک هستند.

,

وی با اشاره به اینکه این فصل از کاوش به مدت دو ماه به طول خواهد انجامید، افزود: امیدواریم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

,

گفتنی است،معدن تاریخی چهرآباد زنجان یکی از قدیمی ترین معادن نمک در جهان است.

,

 تا کنون بقایای شش مومیایی طبیعی از آن به دست آمده، که  قدیمی ترین مومیایی به دست آمده، مرد نمکی شماره 4 می باشد که 15 سال سن دارد و با قدمت بیش از 2300 سال مربوط به دوره هخامنشی است.

,

مردان نمکی چندین مومیایی کشف شده از معدن نمک چهرآباد استان زنجان است، معدن نمک چهرآباد با ارتفاع 1350 متر از سطح دریا در 75 کیلومتری غرب شهر زنجان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه‌لو قرار دارد. تا سال 1372 بهره ‌برداری نمک در معدن چهرآباد به صورت سنتی و با استفاده از ابزارهای دستی انجام می‌شد. در همین سال شرکت زنجان نصر، برنده مزایده بهره‌برداری از معدن نمک شد و از این تاریخ به بعد بهره‌برداری از معدن با استفاده از ماشین‌آلات مکانیکی صورت می گیرد.

,

, ,

, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه