اخبار داغ

تفرجگاه پنجه علی، اولین کوهستان پارک در بندرعباس

تفرجگاه پنجه علی، اولین کوهستان پارک در بندرعباس
شهردار منطقه ۲ بندرعباس اظهار داشت: زیارتگاه پنجه علی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های شهر بندرعباس می‌باشد و در قدیم کاروانهایی که از ایسین، دزک و... عازم بندرعباس و بلعکس بودند در این مکان استراحت می‌کردند و به انجام فرائض دینی خود می‌پرداختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رفتارنیوز، زیارتگاه پنجه علی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های شهر بندرعباس می‌باشد، این زیارتگاه در مسیر راه قدیمی بندرعباس به ایسین قرار گرفته است و در قدیم کاروانهایی که از ایسین ، دزک و.... عازم بندرعباس و بلعکس بودند در این مکان استراحت می‌کردند و به انجام فرائض دینی خود می‌پرداختند و مردم زیادی برای ادای نذر به این مکان می‌آمدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رفتارنیوز,

 

,

زیارتگاه پنجه علی جایگاه خاصی در بین مردم بندرعباس دارد بطوری که مردم بندرعباس قدیم حتی برای سیزده بدر به این مکان می‌آمدند و علاقه ی خاصی به این مکان داشتند.

,

جایگاه ویژه زیارتگاه در نزد مردم، مناظر طبیعی که از فرسایش بوجود آمده، محل های تجمع آب که در گویش محلی به آن ((بن گر )) می‌گویند، محل آبدرمانی یا به اصطلاح "هو باد چک – چک" از قابلیهای منحصر به فرد این منطقه کوهستانی می‌باشد و آن را به تفرجگاهی دیدنی تبدیل کرده است .

,

 پنجه علی، در قدیم یکی از پاتوق‌‎های اصلی انقلابیون و افراد مذهبی و شهدای انقلاب بوده است و ارزش خاصی در بین افراد انقلابی و مذهبی شهر بندرعباس دارد.

,

خلاء وجود یک فضای تفریحی سالم و دور از محیط شهری در بندرعباس احساس می‌شد که در این ارتباط با توجه به پیشینه منطقه  پنجه علی و جایگاهی که از دیرباز در بین مردم بندرعباس داشته و با در نظر گرفتن شرایط محیطی و طبیعی این منطقه، احداث این مجموعه تفریحی ، اقدامی در خور توجه و تحسین برانگیز می‌باش .

,

پر واضح و مبرهن است که ظرفیت دریا و ساحل، اصلی‌ترین مزیت شهر بندرعباس است اما احداث کوهستان‌پارک هایی در شهر و استانمان نیاز می‌باشد تا بتواند از حجم تردد سنگینی که در ساحل است بکاهد.

,

با خبر شدیم که شهرداری منطقه ۲ بندرعباس فاز یک بهسازی کوهستان پارک پنجه علی که اولین کوهستان پارک در بندرعباس می‌باشد را در دست اقدام دارد، بدین منظور گفتگویی را با مهندس مهدی رنجبری شهردار منطقه ۲ بندرعباس انجام دادیم، با ما همراه باشید.

,

شهردار منطقه ۲ بندرعباس با بیان اینکه این تفرجگاه ۱۵۰ سال قدمت دارد،به خبرنگار رفتارنیوز، گفت : از میدان امام علی (ع) تا زیارتگاه پنجه علی ۳ کیلومتر مسیر پیاده روی می‌باشد که عملیات بهسازی آن را انجام داده ایم.

, رفتارنیوز،,

مهندس  رنجبری اظهار داشت: بهسازی کاروانسرای پنجه علی ، نصب سردرب ورودی ،آلاچیق و وسایل بازی، ساخت پارکینگ ، مسیر پیاده روی و مسیر ماشین را از اقدامات شهرداری منطقه ۲ بندرعباس در این تفرجگاه می باشد.

,

 وی افزود:  تفرجگاه  پنجه علی  با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان در دهه  فجر امسال به بهر ه برداری می‌رسد و در آینده شهرداری تصمیم دارد این تفرجگاه را به کوهستان پارکی عظیم تبدیل کند و فازهایی چون پیست دوچرخه سواری را نیز در دست ساخت دارد و همچنین در این مکان بسیار بکر و باصفا، کاشت درختان مثمر بومی به عنوان تقویت فضای سبز این منطقه یکی از اقداماتی می باشد.

,

شهردار منطقه ۲ بندرعباس تصریح کرد: این پروژه نیز مانند بسیاری دیگر از پروژه های جاری شهرداری بندرعباس با شرایط ویژه و امکانات داخلی شهرداری انجام شده که نوع مدیریت آن به سبک اقتصاد مقاومتی است و در حال حاضر بخش‌های مختلف این منطقه به صورت بهینه و بدون آسیب زدن به بافت طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,


  مهندس  رنجبری با اشاره به آبدرمانی حوباد چک –چک که در این مسیر قرار گرفته است، گفت : عملیات بهسازی این مکان را انجام دادیم و پله هایی را در این منطقه تعبیه کردیم تا شهروندان بتوانند به راحتی از این جاذبه های طبیعی استفاده نمایند و تمام این ۳ کیلومتر مسیر پیاده روی را با گونه های گیاهی سازگار با اقلیم منطقه  حدود ۱۰۰۰ متر مربع درختان نخل ، گارم زنگی ، شیرک ، کنار در این  تفرجگاه باغ کاری شده است.

,
,

 

,

این مسئول ، بیشترین هزینه صرف شده را در مسیر پیاده روی، خاک برداری و زیرساختها عنوان داشت و افزود : بدلیل کوهستانی بودن این منطقه ، هزینه های زیادی جهت اقدامات زیربنایی صرف شده است.

,

 

,

وی با اشاره به این موضوع که استان هرمزگان تنها استانی می باشد که کوهستان پارک ندارد، گفت : فاز یک این تفرجگاه در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد و فازهای دیگر این پروژه عظیم در سالهای آتی انجام خواهد گرفت و با قاطعیت بدنبال اجرایی کردن فازهای بعدی هستیم.

,

 

,

شهردار منطقه ۲ بندرعباس بیان کرد : با توجه به سابقه این منطقه بعنوان یکی از پاتوق‌‎های اصلی انقلابیون ، افراد مذهبی و شهدای انقلاب، در حال مکاتبه جهت جانمایی مکانی برای شهدای گمنام در این منطقه هستیم، ارتقاء فرهنگ شهری بدون مشارکت همگانی انجام نمی‌شود و استمداد مردمی در بخشهای فرهنگی، اجتماعی  و ... را می‌طلبد.

,

مهندس رنجبری اظهار داشت: اگر فرهنگ درست شود به تبع آن خیلی از مشکلات در جامعه مرتفع می‌شود و همه ما یک مجموعه هستیم و اگر قرار است مشکل شهرمان حل شود همه باید دست به دست دهیم و یاریگر هم باشیم، دولتی ها به کمک مردم بیایند و روند کار شهروندان را در پیچ و خم های اداری کوتاه کنند، مسلما با مشارکت مردم و دولت بسیاری از مشکلات شهر و استانمان مرتفع می‌شود.

,

 

,

وی  دستگاههای موازی کار با قوانین معارض را یکی از مشکلات دستگاههای اجرایی در بندرعباس عنوان داشت و افزود : دستگاههای اداری بایستی با مدیریت واحد شهری ، روند کار شهروندان را کوتاهتر نمایند .

,

شهردار منطقه ۲ بندرعباس، پاسخگویی به شهروندان را از وظایف خود دانست و خاطرنشان کرد: همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۰ صبح، زمانی را جهت ملاقات عمومی با شهروندان اختصاص داده ام و از نزدیک مشکلات آنها را بررسی می‌کنم و بسیار خرسندم که در خدمت همشهریان می‌باشم و می‌توانم مشکلاتشان را مرتفع نمایم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه