اخبار داغ

رسانه و پوشش زندگی بی‌درد سلبریتی‌ها؛

تلاش ستاره‌ها برای قرارگیری در تیتر یک رسانه‌ها/ رابطه‌ی "زندگی سلبریتی‌ها" با "حل مشکلات مردم" در چیست؟

تلاش ستاره‌ها برای قرارگیری در تیتر یک رسانه‌ها/ رابطه‌ی "زندگی سلبریتی‌ها" با "حل مشکلات مردم" در چیست؟
در این وانفسای اقتصادی که جامعه و تک تک اعضای آن را درگیر کرده است، کمتر کسی پیدا می‌شود که گوشی برای شنیدن اوصاف رفاه و راحتی و زندگی بدون دغدغه‌ی سلبریتی‌ها را داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کارکرد رسانه در فضای امروز جامعه‌ی ما دیگر با آن روزنامه‌های کاغذ کاهی دهه‌های گذشته که فقط به پوشش اتفاقات جامعه می‌پرداختند، بسیار فرق کرده است. آن زمان در ایران به دلیل فضای بسته‌ی سیاسی، رسانه‌ها که شامل روزنامه و تلویزیون و رادیو بودند، مهمترین هدف خودشان را پوشش رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌دانستند و چنین رویکردی با گفتمان دینی و اسلامی ما سازگاری نداشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

رسالت عمده‌ی رسانه‌ها، علاوه بر پوشش تمام اتفاقات موجود در جامعه باید مطالبه‌گری در مورد حقوق حقه‌ی مردم و نهی از منکر حکومت باشد. طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دولت توسط مردم، به عنوان یکی از شقوق امر به معروف شناخته شده که طبیعتا رسانه‌ها برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر حکومت، تنها ابزار جامعه می‌باشند و باید این وظیفه را به خوبی درک کرده و انجام دهند.

امروز ولی رسانه‌ها صرف نظر از تفاوت موجود بین رسانه و شبکه‌های مجازی، در بهترین فرض شاید برای جذب مخاطب بیشتر فقط به پوشش اخبار و رویدادهایی می‌پردازند که توانایی جذب بیشتر مخاطب و طبیعتا پولسازی بیشتر برایشان را داشته باشد.

بخشی از مهمترین اخباری که معمولا در تمام جهان مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کند، موضوعات و حواشی مربوط به ستاره‌های دنیای هنر، ورزش و ... می‌باشد. این ستاره‌ها که امروز دیگر همه آن‌ها را به نام سلبریتی می‌شناسیم، گاهی خود تمایل دارند از رنگ مورد علاقه، جنس لباس، سن حیوان خانگی تا تولد فرزندان و تابعیت مضاعف و ازدواج و طلاق مجددشان، تیتر اول شبکه‌های اجتماعی باشد.

اگر قبول کنیم که سلبریتی‌ها آگاهانه و برای شهرت و درآمد بیشتر، جهت قرارگیری در تیتر یک رسانه‌ها تلاش می‌کنند، حداقل این موضوع قابل پذیرش نیست که رسانه‌ها هم هر روز سعی کنند تا ابعاد جدیدی از زندگی و سلایق سلبریتی‌ها را پوشش دهند، چراکه این مساله در اصل منافی وظیفه اصلی رسانه‌ها، یعنی مطالبه‌گری از طرف مردم در برابر حکومت می‌باشد.

این روزها وقتی می‌خواهیم چرخی در رسانه‌ها بزنیم، آنچه بیش از هر چیزی توجه را به خود جلب می‌کند "دوره های مختلف زمانی" است که انگار توسط یک اتاق فکر قوی برای رسانه‌ها تعریف می‌شود. مدتی باید به تابعیت مضاعف سلبریتی‌ها بپردازید، مدتی بعد باید چرایی تلاش ستاره‌ها برای تولد فرزند در کشورهای غربی را بولد کنید، از امروز باید به دنبال چرایی سخنرانی نماینده زن اصلاح طلب در مورد چادر باشید و ... این چرخه همچنان ادامه دارد و این سلبریتی‌های سر به هوا، هر روز به نحوی از انحاء خود را اول به رسانه‌ها و بعد به مردم تحمیل می‌کنند.

بحثی نیست که این اتاق فکر آیا واقعا وجود دارد یا نه؟ و یا اگر وجود دارد توسط چه کسانی تشکیل شده و به چه طریق اداره می‌شود؟ بحث سر این است که رسانه باید تریبون مردم برای گفتن حرف‌هایی باشد که گوش شنوا برای شنیدنشان کمتر پیدا می‌شود. نه اینکه زن و مرد سلبریتی را هر روز در رنگ و لعابی جدیدتر و جذاب‌تر معرفی کند و انتظار داشته باشد مشکلات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور هم درمان شود.

باید قبول کرد در این وانفسای اقتصادی که جامعه و تک تک اعضای آن را درگیر کرده است، کمتر کسی پیدا می‌شود که گوشی برای شنیدن اوصاف رفاه و راحتی و زندگی بدون دغدغه­‌ی سلبریتی‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام/

 
 
,

رسالت عمده‌ی رسانه‌ها، علاوه بر پوشش تمام اتفاقات موجود در جامعه باید مطالبه‌گری در مورد حقوق حقه‌ی مردم و نهی از منکر حکومت باشد. طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دولت توسط مردم، به عنوان یکی از شقوق امر به معروف شناخته شده که طبیعتا رسانه‌ها برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر حکومت، تنها ابزار جامعه می‌باشند و باید این وظیفه را به خوبی درک کرده و انجام دهند.

امروز ولی رسانه‌ها صرف نظر از تفاوت موجود بین رسانه و شبکه‌های مجازی، در بهترین فرض شاید برای جذب مخاطب بیشتر فقط به پوشش اخبار و رویدادهایی می‌پردازند که توانایی جذب بیشتر مخاطب و طبیعتا پولسازی بیشتر برایشان را داشته باشد.

بخشی از مهمترین اخباری که معمولا در تمام جهان مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کند، موضوعات و حواشی مربوط به ستاره‌های دنیای هنر، ورزش و ... می‌باشد. این ستاره‌ها که امروز دیگر همه آن‌ها را به نام سلبریتی می‌شناسیم، گاهی خود تمایل دارند از رنگ مورد علاقه، جنس لباس، سن حیوان خانگی تا تولد فرزندان و تابعیت مضاعف و ازدواج و طلاق مجددشان، تیتر اول شبکه‌های اجتماعی باشد.

اگر قبول کنیم که سلبریتی‌ها آگاهانه و برای شهرت و درآمد بیشتر، جهت قرارگیری در تیتر یک رسانه‌ها تلاش می‌کنند، حداقل این موضوع قابل پذیرش نیست که رسانه‌ها هم هر روز سعی کنند تا ابعاد جدیدی از زندگی و سلایق سلبریتی‌ها را پوشش دهند، چراکه این مساله در اصل منافی وظیفه اصلی رسانه‌ها، یعنی مطالبه‌گری از طرف مردم در برابر حکومت می‌باشد.

این روزها وقتی می‌خواهیم چرخی در رسانه‌ها بزنیم، آنچه بیش از هر چیزی توجه را به خود جلب می‌کند "دوره های مختلف زمانی" است که انگار توسط یک اتاق فکر قوی برای رسانه‌ها تعریف می‌شود. مدتی باید به تابعیت مضاعف سلبریتی‌ها بپردازید، مدتی بعد باید چرایی تلاش ستاره‌ها برای تولد فرزند در کشورهای غربی را بولد کنید، از امروز باید به دنبال چرایی سخنرانی نماینده زن اصلاح طلب در مورد چادر باشید و ... این چرخه همچنان ادامه دارد و این سلبریتی‌های سر به هوا، هر روز به نحوی از انحاء خود را اول به رسانه‌ها و بعد به مردم تحمیل می‌کنند.

بحثی نیست که این اتاق فکر آیا واقعا وجود دارد یا نه؟ و یا اگر وجود دارد توسط چه کسانی تشکیل شده و به چه طریق اداره می‌شود؟ بحث سر این است که رسانه باید تریبون مردم برای گفتن حرف‌هایی باشد که گوش شنوا برای شنیدنشان کمتر پیدا می‌شود. نه اینکه زن و مرد سلبریتی را هر روز در رنگ و لعابی جدیدتر و جذاب‌تر معرفی کند و انتظار داشته باشد مشکلات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور هم درمان شود.

باید قبول کرد در این وانفسای اقتصادی که جامعه و تک تک اعضای آن را درگیر کرده است، کمتر کسی پیدا می‌شود که گوشی برای شنیدن اوصاف رفاه و راحتی و زندگی بدون دغدغه­‌ی سلبریتی‌ها را داشته باشد.

انتهای پیام/

 
,

رسالت عمده‌ی رسانه‌ها، علاوه بر پوشش تمام اتفاقات موجود در جامعه باید مطالبه‌گری در مورد حقوق حقه‌ی مردم و نهی از منکر حکومت باشد. طبق اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دولت توسط مردم، به عنوان یکی از شقوق امر به معروف شناخته شده که طبیعتا رسانه‌ها برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر حکومت، تنها ابزار جامعه می‌باشند و باید این وظیفه را به خوبی درک کرده و انجام دهند.

,

امروز ولی رسانه‌ها صرف نظر از تفاوت موجود بین رسانه و شبکه‌های مجازی، در بهترین فرض شاید برای جذب مخاطب بیشتر فقط به پوشش اخبار و رویدادهایی می‌پردازند که توانایی جذب بیشتر مخاطب و طبیعتا پولسازی بیشتر برایشان را داشته باشد.

,

بخشی از مهمترین اخباری که معمولا در تمام جهان مخاطبان زیادی را با خود همراه می‌کند، موضوعات و حواشی مربوط به ستاره‌های دنیای هنر، ورزش و ... می‌باشد. این ستاره‌ها که امروز دیگر همه آن‌ها را به نام سلبریتی می‌شناسیم، گاهی خود تمایل دارند از رنگ مورد علاقه، جنس لباس، سن حیوان خانگی تا تولد فرزندان و تابعیت مضاعف و ازدواج و طلاق مجددشان، تیتر اول شبکه‌های اجتماعی باشد.

,

اگر قبول کنیم که سلبریتی‌ها آگاهانه و برای شهرت و درآمد بیشتر، جهت قرارگیری در تیتر یک رسانه‌ها تلاش می‌کنند، حداقل این موضوع قابل پذیرش نیست که رسانه‌ها هم هر روز سعی کنند تا ابعاد جدیدی از زندگی و سلایق سلبریتی‌ها را پوشش دهند، چراکه این مساله در اصل منافی وظیفه اصلی رسانه‌ها، یعنی مطالبه‌گری از طرف مردم در برابر حکومت می‌باشد.

,

این روزها وقتی می‌خواهیم چرخی در رسانه‌ها بزنیم، آنچه بیش از هر چیزی توجه را به خود جلب می‌کند "دوره های مختلف زمانی" است که انگار توسط یک اتاق فکر قوی برای رسانه‌ها تعریف می‌شود. مدتی باید به تابعیت مضاعف سلبریتی‌ها بپردازید، مدتی بعد باید چرایی تلاش ستاره‌ها برای تولد فرزند در کشورهای غربی را بولد کنید، از امروز باید به دنبال چرایی سخنرانی نماینده زن اصلاح طلب در مورد چادر باشید و ... این چرخه همچنان ادامه دارد و این سلبریتی‌های سر به هوا، هر روز به نحوی از انحاء خود را اول به رسانه‌ها و بعد به مردم تحمیل می‌کنند.

,

بحثی نیست که این اتاق فکر آیا واقعا وجود دارد یا نه؟ و یا اگر وجود دارد توسط چه کسانی تشکیل شده و به چه طریق اداره می‌شود؟ بحث سر این است که رسانه باید تریبون مردم برای گفتن حرف‌هایی باشد که گوش شنوا برای شنیدنشان کمتر پیدا می‌شود. نه اینکه زن و مرد سلبریتی را هر روز در رنگ و لعابی جدیدتر و جذاب‌تر معرفی کند و انتظار داشته باشد مشکلات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی کشور هم درمان شود.

,

باید قبول کرد در این وانفسای اقتصادی که جامعه و تک تک اعضای آن را درگیر کرده است، کمتر کسی پیدا می‌شود که گوشی برای شنیدن اوصاف رفاه و راحتی و زندگی بدون دغدغه­‌ی سلبریتی‌ها را داشته باشد.

,

انتهای پیام/

,
 
,
 
,
 
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه