اخبار داغ

گزارش دانا از رقابت شدید دیپلماتیک ایران و عربستان؛

از دیپلماسی تعقیبی سعودی‌ها تا پولپاشی در منطقه شرق/ بن سلمان اهداف ضدایرانی آمریکا را چطور اجرا می‌کند؟

از دیپلماسی تعقیبی سعودی‌ها تا پولپاشی در منطقه شرق/ بن سلمان اهداف ضدایرانی آمریکا را چطور اجرا می‌کند؟
مقامات ایرانی و عربستانی در اقدامی همزمان به منطقه شرق آسیا متمرکز شدند و رقابتی میان این دو کشور در حوزه دیپلماسی شکل گرفت. سعودی ها با پولپاشی و سیاسی تطمیع سعی کردند این رقابت را به نفع خود پیش ببرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عربستان سعودی در یک دیپلماسی تعقیبی و رقابتی آشکار سعی کرد تا پشت سر ایران برای بر هم زدن اهداف منطقه کشورمان اقدام کند. چرایی سفر و توجه همزمان تهران و ریاض به شرق از جمله سئوالاتی که کارشناسان حوزه بین الملل می پرسند. جالب اینجاست که سفرهای مقامات ایرانی به شرق طوری انجام گرفت که پس از آن سعودی‌ ها برای اهداف ضد ایرانی خود در این منطقه اقدام کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سفر بن سلمان به پاکستان و پولپاشی سعودی ها

, سفر بن سلمان به پاکستان و پولپاشی سعودی ها, سفر بن سلمان به پاکستان و پولپاشی سعودی ها, ,

جمهوری اسلامی ایران اخیرا سعی کرده است روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با کشورهای شرق آسیا تحکیم ببخشد. پاکستان با توجه به اینکه مرزهای مشترکی هم با کشورمان دارد و با مانور گروهک های تروریستی در مرز میان ایران و پاکستان روابط فی مابین بسیار مهم و حیاتی در خصوص امنیت هر دو کشور به شمار می رود. پس از حادثه تروریستی خاش نیز برخی ازمقامات ایرانی به پاکستان هشدار دادند که نسبت به برخورد با اشرار تروریست اقدامات مناسب را اتخاذ کند وگرنه ایران بر اساس حقی که دارد خود وارد عمل خواهد شد.

,

 در همین زمان بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی طی سفری دو روزه به دیپلماسی پولپاشی برای تطمیع همسایه شرقی ایران روی آورد. قرار است عربستان ۲۰ میلیارد دلار به پاکستان وام دهد و در شرایط کنونی پاکستان از نظر اقتصادی دچار مشکل است. هر چند کارشناسان مطرح می کنند که پاکستان عاقل‌تر از این حرف‌ها باشد که به راحتی با سفر بن سلمان در جبهه ضد ایرانی قرار بگیرد، آنها می‌دانند همسایگی با ایران برای پاکستان مهم است، لذا در این معادلات بعید است بازی بخورند. اما تلاش عربستان برای این موضوع بسیار قابل تامل است.

,  در همین زمان بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی طی سفری دو روزه به دیپلماسی پولپاشی برای تطمیع همسایه شرقی ایران روی آورد. قرار است عربستان ۲۰ میلیارد دلار به پاکستان وام دهد و در شرایط کنونی پاکستان از نظر اقتصادی دچار مشکل است. هر چند کارشناسان مطرح می کنند که پاکستان عاقل‌تر از این حرف‌ها باشد که به راحتی با سفر بن سلمان در جبهه ضد ایرانی قرار بگیرد، آنها می‌دانند همسایگی با ایران برای پاکستان مهم است، لذا در این معادلات بعید است بازی بخورند. اما تلاش عربستان برای این موضوع بسیار قابل تامل است.,  در همین زمان بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی طی سفری دو روزه به دیپلماسی پولپاشی برای تطمیع همسایه شرقی ایران روی آورد. قرار است عربستان ۲۰ میلیارد دلار به پاکستان وام دهد و در شرایط کنونی پاکستان از نظر اقتصادی دچار مشکل است. هر چند کارشناسان مطرح می کنند که پاکستان عاقل‌تر از این حرف‌ها باشد که به راحتی با سفر بن سلمان در جبهه ضد ایرانی قرار بگیرد، آنها می‌دانند همسایگی با ایران برای پاکستان مهم است، لذا در این معادلات بعید است بازی بخورند. اما تلاش عربستان برای این موضوع بسیار قابل تامل است.,

محمد بن سلمان برای مهار ایران در دو بعد امنیتی و اقتصادی، به سرمایه گذاری در پاکستان روی آورده است؛ از جنبه امنیتی، شاهزاد سعودی پیش از این تهدید کرده بود که جنگ را به داخل ایران می کشاند؛ از این رو به مناطقی نیاز دارد که از استقرار امنیتی زیادی برخوردار نباشد، تا بتواند آن را به محیط مناسبی برای حضور گروههایی تبدیل کند که قصد دارد آنها را به داخل ایران بکشاند و به نظر می رسد مناطق مرزی بین پاکستان و ایران برای این مساله مناسب باشد. اما از بعد اقتصادی، مشارکت عربستان در ساخت پالایشگاه نفتی در بندر گوادر پاکستان، با هدف قطع راه امکان صادرات نفت ایران به پاکستان، هند و چین صورت گرفته است. بسیاری وام ریاض به اسلام آباد را به نوعی پاداش این کشور در بی اعتنایی و به نوعی همراهی غیر مستقیم پاکستان با اهداف امنیتی عربستان تلقی می کنند.

, ., .,

دیپلماسی تعقیبی عربستان در چین

, دیپلماسی تعقیبی عربستان در چین , دیپلماسی تعقیبی عربستان در چین , ,

مقامات ایران و عربستان به‌طور همزمان به کشور‌های شرقی سفر کرده و برای گسترش روابط با شرق تلاش کردند. در اقدامی که نشان‌دهنده تلاش ظریف چین برای برقراری توازن در خاورمیانه است، دیپلمات ارشد این کشور چند روز قبل از سفر ولیعهد عربستان به پکن، به همتای ایرانی خود گفته است که چین می‌خواهد «اعتماد استراتژیک» با ایران را تقویت کند.

,

بن سلمان با هدف تخریب سیاست های منطقه ای ایران در شرق آسیا به چین سفر کرد و از صحبت های رئیس جمهور چین که به ایران قوت قلب داد که اهداف ضد ایرانی عربستان در این کشور محقق نمی شود، مشخص است که عربستان در صدد تخریب منافع بین المللی ایران است.

,

محمد بن سلمان در سفر به چین با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کرد که حضور پررنگ در خاورمیانه یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی وی را تشکیل می‌دهد با این حال چین در رابطه با این سفر جزئیات چندانی را منتشر نکرد.

, .,

بر اساس گزارش رویترز، چین به دلیل روابط نزدیکی که با ایران دارد، باید در روابطش با ریاض محتاطانه گام بردارد. رئیس جمهور چین چهارشنبه در دیدار با یک مقام ایرانی تاکید کرده بود تمایل چین برای روابط نزدیک‌تر با ایران فارغ از اوضاع بین‌المللی، تغییری نکرده است.

, بر اساس گزارش رویترز، چین به دلیل روابط نزدیکی که با ایران دارد، باید در روابطش با ریاض محتاطانه گام بردارد. رئیس جمهور چین چهارشنبه در دیدار با یک مقام ایرانی تاکید کرده بود تمایل چین برای روابط نزدیک‌تر با ایران فارغ از اوضاع بین‌المللی، تغییری نکرده است., بر اساس گزارش رویترز، چین به دلیل روابط نزدیکی که با ایران دارد، باید در روابطش با ریاض محتاطانه گام بردارد. رئیس جمهور چین چهارشنبه در دیدار با یک مقام ایرانی تاکید کرده بود تمایل چین برای روابط نزدیک‌تر با ایران فارغ از اوضاع بین‌المللی، تغییری نکرده است., .,

پای بن سلمان به هند هم رسید

, پای بن سلمان به هند هم رسید , پای بن سلمان به هند هم رسید , ,

سفر بن سلمان به پاکستان و هند می تواند در راستای تقویت استراتژی جنوب آسیای آمریکا تفسیر شود. اظهارات زلمی خلیلزاد و عادل الجبیر  مبنی بر کمک (مشروط) ریاض به اسلام آباد به منظور همکاری در روند صلح افغانستان، بیانگر نقش تعریف شده عربستان از سوی آمریکا برای باز کردن یکی از گره های کور  سر راه استراتژی جنوب آسیای آمریکا است.

,

پیشنهاد سرمایه گذاری ١٠٠ میلیارد دلاری در هند هم اغوا کننده است و شاید بن سلمان با جلب نظر هندی ها تلاش دارد برای عادی سازی روابط دهلی - اسلام آباد خیز بردارد. عربستان سعودی با حضور قوی در بخش پایین دستی هند می‌تواند از موقعیت خود در این کشور که سریع‌ترین نرخ رشد اقتصادی را در آسیا دارد دفاع کند.

,

این کشور در چند سال گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به هند بوده است و حجم صادراتش گاه به گاه نوسان پیدا می‌کرد. واردات نفت هند از عربستان سعودی همزمان با افت واردات از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، رشد مستمری داشته است.

, این کشور در چند سال گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به هند بوده است و حجم صادراتش گاه به گاه نوسان پیدا می‌کرد. واردات نفت هند از عربستان سعودی همزمان با افت واردات از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، رشد مستمری داشته است., این کشور در چند سال گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به هند بوده است و حجم صادراتش گاه به گاه نوسان پیدا می‌کرد. واردات نفت هند از عربستان سعودی همزمان با افت واردات از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، رشد مستمری داشته است., .,

به گفته مدیرعامل آرامکو، هند حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز نفت از عربستان سعودی وارد کرده است. تعهد مالیآرامکو در بخش پایین دستی هند ممکن است مبارزه برای سهم بازار در این مصرفکننده بزرگ آسیایی را تشدید کند. هند و چین برای برگزاری یک رزمایش نظامی هم برنامه چیده اند.

, .,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه