اخبار داغ

حامد زمانی در جلفا:

عاشق مردم جلفا هستم/ به خاطر مردم خوب آذربایجان در آینده آهنگی به زبان ترکی خواهم خواند

عاشق مردم جلفا هستم/ به خاطر مردم خوب آذربایجان در آینده آهنگی به زبان ترکی خواهم خواند
من برای اجرای برنامه به خیلی از شهرها سفر می کنم و در این سفرها خیلی کم پیش می آید که شاهد عشق و علاقه مردم همراه با رعایت نظم مراسم باشم ولی در جلفا این عشق همراه با نظم و احترام را مشاهده کردم و باید بگویم که عاشق محبت و ابراز علاقه مردم جلفا هستم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جلفانیوز، شهرستان جلفا شاهد یک اتفاق بزرگ فرهنگی بود. حضور حامد زمانی خواننده ای ارزشی و محبوب که هر چه از او شنیده ایم در جهت گسترش و انتشار تفکرات انقلابی و هنر مبارزاتی بوده است. آهنگ هایی همچون مرگ بر آمریکا، عمار داره این خاک ، گزینه های روی میز، لبیک و بسیاری دیگر که در این آشفته بازار هنر موسیقی در کنار ابتذال آهنگ های زیر زمینی موجود در فضای فرهنگی کشور، توانسته است جای خود را در دل جوانان این مرز و بوم باز کند. ارتباطی صمیمی بین خواننده و مخاطب که قابل ستایش و تقدیر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جلفانیوز,

برای آشنایی بیشتر با حامد زمانی و رویکرد جدید او در موسیقی ایران، پس از اجرای دیشب وی مصاحبه ای با ایشان ترتیب داده ایم و ایشان علیرغم خستگی پس از اجرا، با چهره ای خندان و شاداب پذیرای دعوتمان شده و به سوالات ما پاسخ دادند.
از شما دعوت میکنیم خواننده این گفتگوی جالب و خواندنی باشید:

,
,

با سلام و خسته نباشید ویژه خدمت شما جناب آقای زمانی و تشکر میکنیم از اینکه با تمام خستگی که بعد از اجرای برنامه داشتید دعوت ما را قبول کردید. 
بنده هم خدمت شما و مردم عزیز و میهمان نواز جلفا مجددا سلام و عرض ادب میکنم و امیدوارم از برنامه امشب راضی بوده باشند.
به عنوان اولین سوال ، آقای زمانی شما کار موسیقی را از چه سالی و چطور شروع کردید؟
 اگر بخواهم دقیق تر به سوال شما جواب بدهم میتونم بگم که شروع گرایش من به موسیقی از بچگی و با تلاوت قرآن رقم خورد و بعدها در مقطعی مداحی میکردم ولی از سال ۱۳۸۹ به صورت حرفه ای وارد دنیای موسیقی شدم و اولین اثر موسیقیایی من پخش شد .
آقای زمانی چه اتفاقی افتاد که شما برخلاف بسیاری از خواننده های هم عصرخود به هنر انقلابی و مبارزه مدار روی آوردید؟
علی رغم اینکه این سوال شما پرسشی مشترک در مصاحبه های من هست ولی میخواهم این بار به سوال شما از زاویه دید متفاوتی جواب بدهم. به نظر من رویکرد و عمل هنری هر هنرمندی ارتباطی مستقیم با خواستگاه و محیطی دارد که در آن رشد و پرورش پیدا می کند. خوشبختانه از آن جایی که بنده در یک محیط سالم و به دور از برخی مسائل بزرگ شدم لذا این عامل را در گرایش خودم به سمت هنر مبارزه خیلی موثر میدانم و با توجه به اینکه رشد و نمو من در چنین محیطی متعاقبا یک سری دغدغه در من بوجود آورد و تحصیلم در رشته علوم سیاسی رنگ و بوی جدی تری به دغدغه مندی های من بخشید و همه این عوامل تبدیل شدند به یک حرف. حرفی جدی و از جنس مردم. حرفی که با توجه به استعدادم در موسیقی باید با نگرش و رویکردی متفاوت با زبان موسیقی زده میشد و تا به اینجا این حرفها را در توان خود زده ام و امیدوارم مردم خوب و عزیزمان راضی باشند.

,
,
,
,
,
,

با توجه به رویکردی که دارید شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که شما بسیجی و مشخصا عضو بسیج باشید. در این باره اگر امکان دارد توضیح دهید.
ما در تمام کارهایمان سعی کرده ایم که مانند یک بسیجی به معنای واقعی کلمه با توجه به شاخصه هایی که امام خمینی(ره) در وصف یک بسیجی واقعی ترسیم کرده اند، عمل کنیم ولی بسیجی به اون معنایی که مدنظر شما هست و تحت عنوان عضویت رسمی و داشتن کارت عضویت ، باید بگم که اینطور نیست و ثبت نام رسمی و کارت عضویت در بسیج ندارم.
به نظر شما خاطره انگیز ترین و زیبا ترین اثر یا آثاری که داشته اید، کدام آثار هستند؟
در کل همه آهنگ هایی که مردم در صحنه با من همخوانی می‌کنند برایم خاطره انگیز و لذت بخش هستند ولی اگر بخواهم مشخصا به سوال شما جواب بدهم باید بگویم که به شخصه از آهنگ های “آخرین قدم و”عمار داره این خاک” خیلی خوشم می آید و به آهنگ های دیگری مثل “مرگ بر آمریکا”، “راز روشن”،”امام رضا”و “نبرد اقتصادی” هم علاقه زیادی دارم و وقتی در برنامه ها مردم با من همخوانی می‌کنند، احساسی عجیب و غیر قابل وصف به من دست می دهد و از این بابت خیلی خوشحالم که مردم عزیز نهایت لطف خود را به آثارم نشان می دهند و شکرگزار خداوند متعال هستم.

,
,
,
,

شاید بسیاری از علاقه مندان شما بخواهند بدانند که چرا حامد زمانی مثل سایر خوانندگان آلبوم موسیقی منتشر نمی کند . جواب شما در این مورد چیست؟
سوال به جا و خوبی کردید. به نظر بنده یک آلبوم موسیقی برخلاف روالی که هست و می بینید، در طول یکسال به وجود نمی آید. در دیدگاه من آلبوم موسیقی یک سیکل پنج شش ساله و پروسه متفاوتی را طی می کند تا تبدیل به یک آلبوم و اثر ماندگار شود. الحمدلله در سالهای گذشته کیفیت کارهای انجام شده و استقبال و ابراز لطف قابل ستایش مردم عزیز و هنر دوست تا جایی توانسته جای این کاستی را پر کند و یک خبر خوشحال کننده از طریق تریبون شما می خواهم به تمام علاقمندان اعلام کنم که آلبومی تهیه کرده ایم و مراحل پایانی آماده سازی آن در حال انجام است و ان شاالله در چند ماه آینده به منظور استفاده علاقمندان منتشر خواهد شد.
اگر امکان دارد توضیحات بیشتری در خصوص نوع و بستر کاری این آلبوم ارائه بفرمائید.
این آلبوم علی رغم اینکه تا حدودی نسبت به کارهایی که قبلا از من دیده اید متفاوت هست ولی چهار چوب قبلی حفظ شده است. در این آلبوم موضوع سیاسی نداریم و بیشتر به موضوعات عارفانه و اخلاق مدارانه پرداخته شده و با یک دید انتقادی و توصیفی و تغزلی با استفاده از اشعار کلاسیک و معاصر، سعی شده که آثاری درخور شان مردم آماده شود و امیدواریم مورد رضایت آنها قرار بگیرد.

,
,
,
,

آقای زمانی با توجه به نوع موضوعاتی که شما با زبان موسیقی آنها را بیان می کنید، مطمئنا این نوع آثار باب میل برخی ها نیستند و البته امری طبیعی است. لذا با این مخالفت ها و هجمه ها و احیانا جنگ روانی و سیاه نمایی های این طیف از افراد چطور برخورد می کنید؟
همانطوریکه امام علی (ع) می فرمایند” قل الحق له کان علیک” یعنی حق را بگو حتی اگر به ضررت باشد و لذا من هم می دانستم که گفتن این حرفها بدون هزینه دادن نخواهد بود و اتفاقا به نظر من اثری فاخر وماندگار خواهد بود که هجمه هایی بر علیه آن صورت گیرد و این نشانگر موثر بودن آن کار است و تمام این زخم خوردن ها با تشویق ها و استقبال پرشور مردم ترمیم پیدا می‌کنند. مطمئنا مبارزه با مثلث طاغوت سیاسی، طاغوت فرهنگی و طاغوت اقتصادی به این راحتی ها نیست چون در این اثنا پا روی دم کسانی گذاشته می‌شود که حیاتشان در گرو حیات این مثلث شوم است و طبیعتا اقداماتی از طرف آنها برای ساکت کردن این صدا انجام خواهد شد ولی من بر این باور هستم که اگر به چیزی اعتقاد راسخ داشته باشیم و بر مبنای همان اعتقاد کاری انجام دهیم و این اقدام و عمل مبتنی بر اعتقاد با حضور و پشتیبانی مردم همراه شود، هیچ نیرویی توان مقابله با این رویکرد را نخواهد داشت و هرچه هجمه ها وسیع تر و زهرآگین تر شوند، در روند حرکت به سمت قله ها تسریع صورت خواهد گرفت و امیدواریم حرفهایی از این جنس توسط کسانی دیگر نیز زده بشوند و این حرکت تداوم داشته باشد.

,
,

چه کسی یا کسانی مشوق اصلی شما در رسیدن به این موفقیت ها بوده اند؟
بدون هیچ گونه شعارگرایی و با صراحت تمام عرض میکنم که مردم و اشتیاق زایدالوصفی که برای شنیدن آثار من نشان می دهند، مهمترین و اصلی ترین مشوق من تا بدین جای کار بوده است و حقیقتا ادامه این مسیر بدون حمایت و دلگرمی مردم کار سختی است و مطمئنا اگر در زمینه دیگری مثل فیلمسازی و… استعداد داشتم باز هم این کار را انجام میدادم و در مقابل همه این ابراز محبت ها و علاقه ای که مردم نشان می دهند ما هم در حد وسع خودمان تلاش کرده ایم تا جوابگوی محبت آنها بشویم و کارها و سیر مطالعاتی که برای تولید آثار خود انجام می دهیم در جهت تقویت رشد مخاطبان عزیز در نظر گرفته شده اند و این رابطه متقابل حتما باید میان اثر و مخاطب شکل می گرفت و سطح آگاهی و رشد مخاطب با آثار بالا و پایین می شوند و به عنوان مثال در آهنگ “هفت تیر” بحمدالله شاهد این سطح رشد و بالندگی متقابل بودیم و از این حیث خوشحالیم.

,
,

یکی از مهمترین کارهایی که شما کرده اید ، ارتباط با نسل جوان امروزی است. جوانی که از میان سایر موسیقی ها با پیام های مختلف، با آثار شما بیشتر و بهتر توانسته پیوند بخورد و این بهترین فرصت هست برای انتقال سایر مفاهیم انقلاب از جمله ” دفاع مقدس” و همونطوری که رهبر انقلاب فرمودند که دفاع مقدس تا سالها این ظرفیت را دارد که در باره آن تولید اثر هنری کرد. حال شما با توجه به اینکه یک هنرمند ارزشی هستید در این باره چه برنامه ای در نظر دارید و یا احیانا در آینده خواهید داشت؟
من همیشه گفته ام که ما دو تا گوهر ناب و ارزشمند داریم که اولی عاشورا و دومی دفاع مقدس است و اگر این دو را دشمنان ما داشتند، دنیا را فتح می‌کردند و لذا باید از ظرفیت های این دو گوهر استفاده هوشمندانه در جهت ترویج آرمانهای اصیل خودمان داشته باشیم ولی مطلبی که باید اینجا عنوان کنم این است که متاسفانه نقد بسیار جدی که به آثار هنری و مخصوص موسیقی تولید شده در سالهای اخیر در خصوص دفاع مقدس وارد است ، سطحی کاری و قالب توصیفی وتغزلی داشتن این مدل آثار و به تعبیر عامیانه گل و بلبل نشان دادن همه جوانب مربوط به موضوع دفاع مقدس است و به همین خاطر شاید اصلی ترین دلیل عدم استقبال از این آثار همین سطحی نگری باشد ولی من در این حوزه سعی کرده ام بیشتر از آنکه به ظواهر توجه داشته باشم، به ریشه ها پرداخت کنم و این توجه و پرداخت با بیانی صریح و شفاف همراه بوده و به همین خاطر آثارمان در دل مخاطب می نشیند و اگر بخواهیم با دیدی متفاوت به موضوع نگاه کنیم باید این را بگوییم که هر حرفی که در دین ما هست در دفاع مقدس تبلور و نمود عینی دارد و بر همین اساس ما با هزاران سوژه ناب می توانیم روبرو شویم و با استفاده از ابزار هنری و از جمله موسیقی به آنها پرداخت کرده و نقل مفهموم کنیم و در اکثر کارهایی که از من دیده و شنیده اید، ریشه اصلی موضوع از دفاع مقدس اقتباس شده بی آنکه اشاره مستقیمی به این ارتباط مفهومی شده باشد.

,
,

حامد زمانی، آینده هنر مبارزه را چطور ارزیابی می کند؟
به نظر من از آنجایی که در مقاطعی برخی مفاهیم با زبان و روشی بد منتقل شده لذا هنر ما و مخصوصا موسیقی نیاز به خط شکنی و بازتولید دارد تا حرف و مفاهیم مان را دوباره ولی با چهارچوبی جدید، متفاوت و زبانی راسخ بزنیم و با مخاطب خود ارتباطی قوی و پایدار از جنس احساس و تلفیقی از پیوند مفهومی برقرار کنیم. شاید مردم زیاد در جریان امور نباشند ولی خوشبختانه از گوشه و کنار کشور می شنویم که افرادی دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند و برخی از ارگانها علاقه خود را نسبت به حمایت از چنین هنری اعلام داشته اند و با توجه به اینکه کار کردن در این زمینه و فضا سختی هایی را دارد لذا امیدوارم همه کسانی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند با یک دید باز و پشتوانه علمی و مطالعاتی قدم در این مسیر بگذارند. من به شخصه به آینده این نوع موسیقی مفهومی خوش بین هستم وافق روشنی را در مقابل می بینم.

,
,

یک سوال متفاوت ! اگر در آینده فرصتی بدست آوردید، آهنگ به زبان ترکی میخوانید؟
بله صد در صد- از اوایل این هفته که جهت اجرای برنامه وارد آذربایجان شدم و بعد از اینکه استقبال و ابراز احساسات مردم خوب و نجیب آذربایجان مواجه شدم، تصمیم گرفتم که حتما آهنگی به زبان ترکی بخوانم و با افتخار به پیشگاه هموطنان ترک زبانان خود پیشکش کنم و حتما این اتفاق خوب خواهد افتاد.

,
,

جلفا و مردم آن را چطور دیدید؟
همونطوری که میدانید من برای اجرای برنامه به خیلی از شهرها سفر می کنم و در این سفرها خیلی کم پیش می آید که شاهد عشق و علاقه مردم همراه با رعایت نظم مراسم باشم ولی در جلفا این عشق همراه با نظم و احترام را مشاهده کردم و باید بگویم که عاشق محبت و ابراز علاقه مردم جلفا هستم.

,
,

در پایان اگر حرف خاصی برای مردم و مخصوصا مردم جلفا دارید بفرمائید.
در پایان اولا از شما تشکر میکنم که این فرصت را در اختیار من گذاشتید تا به این وسیله برای چندمین بار به مردم عزیز جلفا ابراز محبت کنم و در مرحله دوم از آنجایی که ما هنرمندان معمولا احساس مان بر عقلمان غلبه دارد لذا میزان علاقه و انرژی که از مخاطبان ساطع میشود را خیلی زود و سریع درک میکنیم و خدا را شاهد میگیرم که از ساعت اولیه ورود به جلفا، هیچ احساس بد و انرژی منفی دریافت نکردم و با مردمانی خونگرم، میهمان نواز، هنردوست و با فرهنگ روبه رو شدم و با صراحت می گویم که افتخار می کنم امشب در خدمت چنین مردمی بودم و امیدوارم این اتفاق بار دیگر هم رخ بدهد و با تمام علاقه مشتاق حضور مجدد خود در میان مردم جلفا هستم.

,
,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه