اخبار داغ

حرکت لاک‌پشتی بازسازی بافت‌های فرسوده فرمهین/احیای بافت‌های فرسوده از برنامه تا عمل

حرکت لاک‌پشتی بازسازی بافت‌های فرسوده فرمهین/احیای بافت‌های فرسوده از برنامه تا عمل
احیای بافت‌های فرسوده فرمهین با سرعت کمی پیش می‌رود و علاوه بر مسئولین مردم هم رغبتی در تسریع در روند بازسازی این بافت‌ها نداشته و نسبت به خطرات جانبی این بافت‌ها غافل هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ پنج‌شنبه یکم بهمن‌ماه ساختمان پلاسکو با زیربنای ۲۹ هزار مترمربع دچار حریق شد و بعد از اطفای ۴ ساعته حریق توسط آتش‌نشانان تهران، این ساختمان ۵۴ ساله به صورت عمودی فرو ریخت و اندوه از دست دادن آتش‌نشانان قهرمان، ملت ایران را عزادار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر, فراهان خبر,

این حادثه پایتخت کشور را به رغم امکاناتی فراتر از استانها و شهرستان‌ها در زمینه امدادرسانی و آوراربرداری با چالشی جدی برای امدادرسانی روبه رو کرد. این حادثه زنگ خطری برای مسئولان است. این حادثه نگرانی‌هایی در حوزه مدیریت شهری و روستایی به همراه داشت که نمی توان چشم به روی آنها بست.

,

از مرکز پایتخت نگاه را به شهرستان خودمان و بافت قدیمی فرسوده و ساخت و سازهای غیر اصولی می‌چرخانیم و به این موضوع می اندیشیم که اگر روزی شهر و روستاهای فراهان به لرزه درآید با صحنه‌هایی شاید فجیع تر از پلاسکو روبه رو شویم.

,

وجود گسل‌های زلزله خیز در اطراف شهرستان فراهان موجب شده وقوع زلزله امری دور از ذهن برای ساکنان شهرهای مختلف منطقه نباشد، به طوری که نگرانی از حادث شدن این پدیده تا حد زیادی دغدغه دائمی مردم است.

,

گسل تبرته؛ با روند شمال غربی – جنوب شرقی از شمال غربی روستای تبرته که در فاصله ۱۵ کیلومتری غرب فرمهین و گسل تلخاب از فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شمال شرقی فرمهین می‌گذرد.

,

گردآوری و تحلیل نقشه زیر توسط مجید تلخاب کارشناس شهرسازی؛ زلزله‌های رخ داده در ۴۰ سال اخیر در شعاع ۱۱۰ کیلومتری تلخاب را نشان می دهد.

,

, ,

نگاهی به حادثه دیروز دل نگرانی را دو چندان می کند، پلاسکو در قلب کشور و با امکانات و تجهیزاتی فراتر از شهرستان ما در چند لحظه تلی از خاک شد، حالا شهرستان ما با وجود بافت‌های قدیمی فرسوده در شهر و روستا و ساخت و سازهای غیر ایمن در برابر حوادث غیرمترقبه چه آمادگی خواهد داشت؟ این هشدارها از جمله پلاسکو؛ زنگ اخطاری برای مسئولان است که باید جدی گرفته شود.

,

حرکت لاک‌پشتی بازسازی بافت‌های فرسوده فرمهین

, حرکت لاک‌پشتی بازسازی بافت‌های فرسوده فرمهین,

رضا سربندی، شهردار فرمهین در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به احیای بافتهای فرسوده شهر فرمهین گفت: شهرداری فرمهین سالانه به طور متوسط ۳۰ بافت فرسوده فرمهین را تخریب و نسبت به احیای آنها اقدام می کند.

, فراهان خبر , فراهان خبر , فراهان خبر ,

وی افزود: شهر فرمهین یک شهر جدیدالتاسیس است و مساحت کمی از بافت شهر، در مجاورت بافت قدیمی، فرسوده و خالی از سکنه قرار دارد، قسمتی از سطح بافت فرسوده در مرکز شهر فرمهین و بخشی هم در شاه آباد قدیم است.

,

شهردار فرمهین سرعت احیای بافتهای فرسوده فرمهین را پایین دانست و اظهار کرد: احیای بافتهای فرسوده فرمهین با سرعت کمی پیش می رود، بدلیل فوت صاحبان ملک و موروثی بودن ملک، همکاری با شهرداری برای تخریب و احیای این بافتها اندک است.

,

سربندی با اشاره به خدمات شهرداری برای احیای بافتهای فرسوده گفت: شهرداری با موافقت صاحبان ملکِ بافتهای فرسوده، نسبت به تخریب و آواربرداری بافت فرسوده اقدام می کند و برای احیای بافت فرسوده جواز ساخت بافتهای فرسوده را رایگان صادر می کند.

,

وی عدم استحکام، خطر آفرینی، ریزش آواره های گاه و بیگاه بافتهای فرسوده را سبب نارضایی مردم دانست و افزود: براساس قوانین تخریب بافتهای فرسوده، شهرداری بدون اجازه صاحبان ملک بافت فرسوده نمی‌تواند نسبت به تخریب بافت فرسوده اقدام نماید مگر در موارد امنیتی آن هم با مجوز دادستان اجازه تخریب دارد.

,

شهردار فرمهین با اشاره به روند سرعت پایین احیای بافتهای فرسوده شهر فرمهین گفت: بافتهای فرسوده مکانی برای بزهکاری و رشد ناهنجارهای اجتماعی است و برای گرفتار نشدن در آسیب بافتهای فرسوده باید سرعت احیای بافتهای فرسوده افزایش یابد، اگر احیای بافتهای فرسوده با این روند پایین ادامه یابد تا ۱۰ سال آینده هم این معضل حل شدنی نیست.

,

سربندی با اشاره به اقدامات رفاهی شهرداری در بافتهای فرسوده گفت: شهرداری برای رفاه حال شهروندان و بهسازی بافتهای فرسوده، علاوه بر عقب نشینی منازل، معبرهای غیرقابل تردد وسایل نقلیه را بازگشایی کرده است و در حال حاضر وسایل امدادرسان امکان ورود به کوچه ها را دارند.

,

وی خاطرنشان کرد: شهرداری فرمهین برای تعالی و توسعه بافتهای فرسوده و تحقق نوسازی بافتهای فرسوده آماده همکاری با صاحبان ملک های بافتهای فرسوده است.

,

در سال ۸۴ در سیاست‌های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری بر احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش‌های کارآمد تاکید شد و ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمانهای دولتی، عمومی و مهم، شریانهای حیاتی و تاسیسات زیربنایی و بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده حداکثر تا مدت ۱۰ سال، ابلاغ شد. اما پس از گذشت ۱۱ سال این موضوع مورد توجه جدی قرار نگرفته است و احیای بافت‌های فرسوده، مغفول مانده است.

,

جذب اعتبارات ملی برای بهسازی بافت‌های تاریخی/پرداخت تسهیلات برای بازسازی بافت‌های فرسوده

, جذب اعتبارات ملی برای بهسازی بافت‌های تاریخی/پرداخت تسهیلات برای بازسازی بافت‌های فرسوده,

شارقی، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: بازسازی بافتهای فرسوده حاشیه شهرها در دستور کار قرار دارد و به این منظور تشویق و ترغیب هم استانی‌ها، برای احیای بافت‌های فرسوده با همکاری دستگاه خدمات‌رسان و شهرداری در حال انجام است.

,

وی افزود: شرکت عمران بهسازی به عنوان زیر مجموعه راه و شهرسازی بهسازی و مرمت بافت‌های تاریخی را در اولویت کار خود قرار داده و برای اولین بار توانسته ردیف اعتبارات ملی را در این زمینه کسب کند.

,

شارقی بیان کرد: در حال حاضر تسهیلاتی برای بازسازی بافت‌های فرسوده در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی پرداخت می کنیم، این تسهیلات در اراک و ساوه ۴۰ میلیون و برای مابقی شهرهای استان مرکزی ۳۰ میلیون تومان است.

,

مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: این تسهیلات با سود ۸ درصد برای بافتهای فرسوده و برای سایر نقاط با سود ۹.۵ درصد پرداخت می شود.

,

وی با اشاره به فعال‌سازی «ستاد بازآفرینی» برای احیای بافت‌های فرسوده، ادامه داد: در ستاد بازآفرینی در استان و شهرستان، محله های هدف شناسایی و برنامه‌ریزی برای اخذ تسهیلات و اعتبارات پیگیری می‌شود.

,

شارقی تصریح کرد: تعداد بازسازی بافت‌های فرسوده در سال بستگی به میزان اعتبارات دارد و در سالهای گذشته اعتبارات جذب شده و تحقق این موضوع نیازمند مشارکت مردم است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

فرسودگی بافت های فرسوده روستایی، ساخت و سازهای غیر اصولی و عدم استفاده از مصالح مناسب در روستاهای شهرستان هم تهدیدی برای ساکنین روستایی در حوادث غیر مترقبه است.

, فرسودگی بافت های فرسوده روستایی، ساخت و سازهای غیر اصولی و عدم استفاده از مصالح مناسب در روستاهای شهرستان هم تهدیدی برای ساکنین روستایی در حوادث غیر مترقبه است., فرسودگی بافت های فرسوده روستایی، ساخت و سازهای غیر اصولی و عدم استفاده از مصالح مناسب در روستاهای شهرستان هم تهدیدی برای ساکنین روستایی در حوادث غیر مترقبه است.,

بدیهی است به منظور کاهش پیامدهای ناشی از زلزله در مسکن‌های روستایی، تهیه برنامه جامع مقاوم‌ سازی مسکن‌های روستایی قبل از وقوع زلزله بسیار ضروری است.

,

 تاخیر در بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و عدم رسیدگی‌های موثر، توالی جایگزینی هدر رفت سرمایه های اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

,  تاخیر در بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و عدم رسیدگی‌های موثر، توالی جایگزینی هدر رفت سرمایه های اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.,  تاخیر در بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و عدم رسیدگی‌های موثر، توالی جایگزینی هدر رفت سرمایه های اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.,


انتهای پیام/

,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه