اخبار داغ

آیین های سنتی گروس در ایام نوروز/ از کُله چهارشنبه تا خاشکنکی

آیین های سنتی گروس در ایام نوروز/ از کُله چهارشنبه تا خاشکنکی
عید نوروز برابر با اول فروردین ماه، جشن آغاز سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است و مردم مناطق مختلف ایران عید نوروز را جشن می‌گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران ، نوروز که به معناى (روز تازه) است، سال نوی جدید کُردى است که به تقویم میلادی مصادف (21 ماه مارس) است. نوروز عیدى مللى براى کُردها به شمار می آید و یکى از جشن هاى کهنیست که همیشه نزد کُردها گرامی و با ارزش بوده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بیجار بام ایران,
,

به عقیده برخی از مورخین بیشتر جشن بهار و طراوت و سرسبزی است، این عده بر آنند که این جشن به هزاره دووم قبل از میلاد برمی گردد. به عقیده دسته ای دیگر، تاریخ آن به بیش از هفت قرن قبل از میلاد و به تاسیس اولین دولت کُردى "دولت ماد" برمی گردد و این جشن بُعد ملی به خود گرفته و مانند بیشتر جشنهای کهن با اسطوره ها آمیخته شده و داراى صفتى خاص است که دلالت بر مساله آزادى از ظلم میکند و به همین جهت با اسطوره های مللتهای دیگر همخوانی می کند.
 

,
,

نوروز در استان ها و شهرهای مختلف کشورمان به شیوه های مختلفی گرامی داشته می شود که هر یک زیبایی خاصی به این جشن ملی و باستانی می بخشند.
 

,
,

کـُله چهارشنبه
یکی از آیین های قدیمی در شهر بیجار که در شب آخرین چهارشنبه سال و شب عید برگزار می شود روشن کردن آتش است.
 

, کـُله چهارشنبه ,
,
,

آخرین چهارشنبه سال و شب عید نیز که هم اکنون هم اجرا می شود، مردم بر پشت بام های خود حاضر می شدند و مقادیر قابل توجهی هیزم آماده می کردند و باغروب آفتاب و تاریک شدن هوا مبادرت به روشن کردن آتش می کردند و در اطراف آتش به جشن و پایکوبی می پرداختند  و به درگاه خداوند دعا می کردند که سال پیش روی را سالی پرخیر و برکت، میمون ومبارک برای آنها قرار دهد.
 

,
,

در قدیم الایام غذای شب چهارشنبه سوری شیر برنج و پختن (دانه کلانه) بود و خط کشیدن دور روزنه سقف(بانجه)، گذاشتن شمع زیر ناودانی(ناوچه) اتش زدن جاروی کوتاه (کتره گئزگ) و پرت کردن آن از داخل خانه به نیت: کهنگی و پلیدی و دور شدن نکبت از خانه از دیگر رسومات این شب است .
 

,
,

همچنین دوختن کیسه ای به عنوان کیسه برکت که امروزه به عنوان متلک رایج است
 

,
,

واما صبح روز بعد شب چهارشنبه سوری، زنان روستا به رودخانه رفته و با قیچی کردن آب زلال رودخانه و آرزو کردن هنگام قیچی کردن آب زلال، مقداری از ان آب را برای اهل خانه به همین نیت می اوردند.
 

,
,

خاشکنکی
یکی دیگر از رسوم نوروز در بیجار به خصوص در میان جوان ترها، تخم مرغ بازی با تخم مرغ هایی است که از بزرگترها هدیه گرفته اند.

, خاشکنکی,
,

به این شکل که یک طرف بازی، تخم مرغ خود را در دست می گیرد و قسمتی از آن را باز می گذارد تا طرف مقابل با تخم مرغ خود روی آن ضربه بزند اگر تخم مرغ بشکند طرف ضربه زننده برنده شده و فرد بازنده باید تخم مرغ شکسته را تحویل فرد برنده دهد و این بار نوبت طرف مقابل است تا با تخم مرغ خود به دیگری ضربه بزند و آن را بشکند این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که تخم مرغ های یک طرف تمام شود و به این ترتیب برنده و بازنده مشخص می شوند.این بازی درحال حاضر به صورت انفرادی وجسته وگریخته انجام می شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه