اخبار داغ

زیارتگاه «پیرسبز» زرتشتیان؛ رازی در دل کوه + تصاویر

زیارتگاه «پیرسبز» زرتشتیان؛ رازی در دل کوه + تصاویر
زیارتگاه چک چک یا پیر سبز یکی از مهم ترین و مقدس ترین مکان های زیارتی و عبادی پیروان دین زرتشت محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اردکان گویا، با شروع سال جدید و ورود مهمانان نوروزی به شهرهای مختلف و معرفی جاذبه های گردشگری هر شهر برای جذب مسافران تصمیم گرفتیم تا به معرفی چک چک به عنوان یکی از جاذبه های زیبای اردکان که هرساله توریست بسیاری به خود جذب می کند بپردازیم تا از برخی از اسرار این آتشکده زرتشتی آگاه شویم. این زیارت گاه در 37 کیلومتری اردکان و در دامنه کوه آهکی واقع شده است و به تولیت و سرپرستی انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان اداره می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اردکان گویا,

زیارتگاه چک چک شامل یک محوطه، مجموعه ای از ساختمان ها و بنای آتشکده است که به صورت پلکانی بنا شده و دارای ۵ طبقه نامنظم است. بام هر طبقه حیاط طبقه ی بالایی خود است  و این ساختار تا بالاترین نقطه زیر کوه ادامه پیدا می کند و به مهم ترین قسمت زیارتگاه یعنی آتشکده ختم می شود. با پشت سر گذاشتن صدها پله می توان به بنای آتشکده رسید که ساختمانی سنگی در دل کوه دارد و همچون دهانه ی یک غار به نظر می رسد.

,

, ,

از درون این غار دو درخت چنار کهنسال بیرون زده اند و بر دیوار سنگی آن آبشار کوچکی جریان دارد. در مسیر آبشار گیاه سیاوشان و گیاه مورد و انجیر کوهی به چشم می خورد و قطرات آب با گذر از آنها به درون حوضی سنگی می ریزند تا تشنگی زائران را برطرف کنند.

,

گرچه کارشناسان مذهبی  و تاریخی درباره ی چگونگی به وجود آمدن این مکان مقدس اتفاق نظر ندارند و گویی این زیارتگاه همچون رازی سر به مهر در قلب یک کوه قرار گرفته و فقط اعجاز خلقت را به رخ رهگذران می کشد؛ اما به این حال به سراغ نماینده انجمن زرتشتان اردکان رفتیم تا از چگونگی به وجود آمدن این زیارتگاه بپرسیم.

,

آرشام بلیوانی نماینده انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان در مورد زیارتگاه پیرسبز «چک چک» گفت: زیارتگاه چک چک یکی از مهم ترین و مقدس ترین زیارتگاه های دین زرتشت محسوب می شود که نزد پیروان این دین ارزش بسیاری دارد. صاحب پیر چک چک فردی به نام  نیک ‌بانو از شاهدخت‌های ساسانی است که پس از سقوط مداین برای پاسداری از ناموس و پاکدامنی خود به اطراف یزد متواری شد.

,

وی به اعتقاد زرتشتیان به ناپدید شدن این بانو می پردازد و ادامه می دهد:  نیک ‌بانو چون به دامنه کوهی پشت هومین و سنجد می‌رسد‌، سیاهی دشمن را از دور می‌بیند و نالان و گریان به سمت کوه بلند خشک بالا می‌رود‌. همین که در دسترس دشمن قرار می‌گیرد و راه فراری نمی بیند، با خدا به راز و نیاز می پردازد و از دیده ها ناپدید می‌شود‌.

,

 نماینده زرتشتیان اردکان علت سبز بودن کوه را برکت حضور این بانو در این کوه می داند.

,

بلیوانی به مراسمات متعدد زرشتیان اشاره کرد و افزود: از روز اشتاد ایزد تا آنارام به مدت 5 روز که 24 الی 28 خرداد ماه تقویم هجری شمسی باشد،  مراسم ویژه و زیارت همگانی در پیر سبز برپا است و زرتشتیان ایران و جهان برای ادای نذر و راز و نیاز با خدای خود به این مکان می شتابند.

,

 

,

, ,

این جوان زرتشتی اظهار داشت: پیر سبز چک چک یکی از مکان های توریستی بحساب می آید که بازدید کننده زیادی را به خود جلب می کند و انجمن زرتشتیان سعی کرده است امکاناتی را در اختیار توریست ها و مسافران قرار دهد تا این مکان همچنان جاذبه ای برای گردشگران ایرانی و خارجی ایجاد کند.

,

وی زمان بازدید این زیارتگاه زرتشتی را همه روزه از ساعت 7 صبح الی 19 شب اعلام و تاکید کرد: در روز 13 فروردین ماه و همچنین 24 الی 28 خرداد ماه این مکان مختص زرتشتیان است و از ورود غیرزرتشیان جلوگیری می شود که امیدوارم همچون سالهای پیشین همکاری لازم از طرف مردم صورت بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه