اخبار داغ

به مناسبت ولادت با سعادت امام باقر(ع)؛

نگاه «ابوجعفر» به جایگاه خانواده

نگاه «ابوجعفر» به جایگاه خانواده
امام باقر(علیه السلام) در فرصت‌های مناسب با فرزندان خود صحبت می‌کردند و گاهی به شکل گروهی و عمدتاً به شکل فردی به نصیحت آن‌ها می‌پرداختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، یکی از مسائل و مشکلات عصر مدرنیته در جوامع کنونی و از جمله جامعه ما، مشکلات  تربیتی در خانواده است. مشکلی که گه‌گاه به صورت درگیری و نزاع و یا به‌صورت طلاق شکل بحران به خود می‌‌گیرد. دین اسلام و پیشینه عرفی زندگی ایرانیان خانواده را اساس و بنیان زندگی و نهاد محوری جامعه می‌داند و برای تشکیل آن تاکیدات و قوانین اخلاقی و حقوقی و الگوهای رفتاری خاصی را معین نموده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اسلام یک دین فردی و شخصی و منحصر در حوزه فردیت نیست و برای همین تشکیل خانواده را در رشد و توسعه روحی و معنوی انسان ضروری می‌‌داند و حتی کامل شدن ایمان را منوط به ازدواج می‌کند. فرد مسلمان بایستی با الگوگیری از زندگی معصومین (ع) و پیشوایان دینی بنای خانواده خود را بر روی زمینه‌های سالم و عاری از تزلزل استوار سازد.

,

یکی از جنبه‌های سیره اخلاقی امام باقر(ع) نحوه برخورد و مدیریت اخلاقی ایشان در خانواده می‌‌باشد. امام باقر(ع) فرزندان خویش را هماره مورد محبت و ملاطفت قرار داده و شخصا تربیت‌شان را عهده دار بودند.

,

اسماعیل بن خالد نقل می‌کند، از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که فرمود: «پدرم ما (فرزندان) را جمع می‌کرد و به ما می‌گفت: ای فرزندان از تعرض نسبت به حقوق دیگران بپرهیزید، بر مشکلات و سختی‌ها صبر پیشه کنید و اگر خویشان، شما را به کاری که ضررش برای شما بیش از نفعش باشد دعوت کردند اجابت نکنید.» (حلیه الابرار، ج 2، ص 126)

,

امروزه با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی از یک طرف و مشکلات اقتصادی از طرف دیگر اعضای خانوده‌‌ها وقت کمتری برای هم دارند و در آن وقت کم هم فضای مجازی ول کن اعضای خانواده نیست و همین امر ارتباطات عاطفی را در درون خانواده به حداقل رسانیده و زمینه بروز کشمکش‌ها و اختلافات را ایجاد نموده است.

,

مسئولین امر بایستی با جدی گرفتن مسائل تربیتی درون خانواده و استحکام بیشتر خانواده به ایجاد فضای آرامش و ترویج فضائل اخلاقی اهتمام گمارند و به زور هم که شده بهشت خانوادگی را برای افراد آن زمینه سازی کنند.

,

لازم به ذکر است قوه مجریه بر اساس بند اول از اصل سوم منشور ملی قانون اساسی موظف به ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوا می‌باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه