اخبار داغ

در آستانه انتخابات؛

خطر سیاسی بازی در کمین شوراهای اسلامی/حاکمیت ملوک‌الطوایفی ممنوع!

خطر سیاسی بازی در کمین شوراهای اسلامی/حاکمیت ملوک‌الطوایفی ممنوع!
اصولا شوراهای اسلامی شهر و روستا کارکردی اجتماعی و فرهنگی و البته غیرسیاسی دارد اما با توجه به نزدیک بودن انتخابات این شوراها در کمین خطر سیاسی بازی قرار می گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت٬ امروزه همچون دهه‌های گذشته، سخن گفتن از مبانی تئوریک شوراهای اسلامی، ضرورت دارد .در تاریخ معاصر ما و در خاور و باختر جهان، به نام شورا و نظام شورایی، نهادهایی با مبانی، ایدئولوژی‌ها و اهداف متفاوت-وبلکه متضاد-تشکیل شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

شوراها در مواضعی، هم واجد تعریف بلشوییک، چپ و طبقاتی بوده‌اند و هم به عنوان یک نهاد در جامعه مدنی در حوزه سرمایه‌گذاری واجد تعاریف مبتنی بر لیبرال‌سرمایه‌داری بوده‌اند و بر این اساس، چه بسا کسانی باشند که به تدریج فراموش کنند شوراها چگونه نهادهایی هستند و با چه فلسفه‌ای در یک نظام اسلامی تشکیل می‌شوند... و این خطر نخست است.

,

خطر دیگر آن که ممکن است کسانی به تدریج شوراها را با یک «مغازه سیاسی» و یک «بنگاه معاملاتی» اشتباه بگیرند.

,

ممکن است شوراها به جای نهادی برای تجمیع نیروهای مردمی به سدی در برابر راهبردهای ملی تبدیل شوند و اعضای شوراها احساس کنند که اکنون زمان آن فرارسیده که از قدرت‌های محلی، منطقه‌ای و شهری باجی بگیرند!

,

باید بسیار هوشیار بود تا عضویت در شوراها به یک رانت تبدیل نشود و اعضای شوراها فراموششان نشود که به نمایندگی از مردم یک شهر، روستا یا بخش، گردهم آمده‌اند تا بر اساس منافع و مصالح عموم مردم و منطبق با ضوابط اسلامی و ایدئولوژیک انقلاب، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنند.

,

اگر مبانی تئوریک شوراها، بارها و بارها در میان ما به بحث و گفتگو گذاشته نشود و در مورد آن نیندیشیم، چه بسا ممکن است این خطرات جدی باشند و به تدریج با نهادی مواجه باشیم که در ظاهر شوراست و در باطن چیز دیگری...

,

باری در جهانی که نگاه بلشوییکی و چپ و لیبرال‌سرمایه‌داری نسبت به شوراها وجود داشته و دارد ما باید مکررا به این پرسش پاسخ دهیم که تئوری اسلامی شوراها چیست و ما در این حوزه باید به چه اصولی پایبند باشیم؟

,

حاکمیت ملوک‌الطوایفی ممنوع!

, حاکمیت ملوک‌الطوایفی ممنوع!,

نکته مهم دیگر آن است که در نگاه امام(ره)، این مردم هستند که باید در اداره جامعه و حکومت مشارکت ورزند و این مشارکت مردمی باید از آسیب‌هایی همچون هرج و مرج، نفی عقلانیت و ملوک‌الطوایفی شدن حاکمیت محلی به دور باشد.

,

نباید اجازه داد که دسته‌بندی‌های سیاسی و طناب‌کشی قدرت در شوراها این نهاد را از اهداف خود دور کند؛ چراکه با این دست باندبازی‌ها، حکومت کردن صادقانه ممکن نیست.

,

افتادن در دام این خطرات به معنای نفی عقلانیت و عدالت نیست و به مثابه خیانت به ملت است و پرواضح است که هیچ‌یک از اهداف ملی ما تنها به اسم دموکراسی و مردم‌گرایی و به رسم هرج و مرج محقق نخواهد شد.

,

کوتاه‌سخن؛ امید می‌رود که با تیزهوشی مردم و رصد لحظه‌ به لحظه عملکرد شوراها در کشور، این یادگار پرافتخار امام(ره)، یاری‌گر دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه