اخبار داغ

نقش محوری مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی/ جایگاه هنر در مساجد نادیده گرفته شده است

نقش محوری مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی/ جایگاه هنر در مساجد نادیده گرفته شده است
نقش موثر مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقاء معنویت و تربیت نسل جدید توجه بیشتر به این حوزه را در جامعه مدرن و مماشینی امروز دوچندان می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص،مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان جهان در سی‌ام مرداد ماه سال ۱۳۴۸ توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و همین امر خشم جمع زیادی از مسلمانان را برافروخت و این جریان سبب شد تا این روز به نام روز جهانی مسجد نامیده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

مساجد از دوران گذشته نه تنها محلی برای اقامه نماز بوده‌اند بلکه مکانی برای هم‌اندیشی و برطرف کردن مشکلات اهالی توسط ریش‌سفیدان و بزرگان منطقه به شمار می‌رفتند و در حال حاضر با وجود اینکه این رویکرد در شهرهای بزرگ کم‌رنگ شده است اما همچنان در بعضی از روستاها و آبادی‌های کوچک مشاهده می‌شود.

,

تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، علمی و تفریحی سبب شده تا جوانان و نوجوانان گرایش بیشتری برای حضور در  مساجد داشته باشند.

,

مساجد در برهه‌های مختلف تاریخ کاربردهای ویژه‌ای داشتند برای مثال در دوران پیش از انقلاب محلی برای رشد نیروهای ارزشی و مبارزات انقلابی بوده و در زمان جنگ تحمیلی نیز پایگاهی به منظور پشتیبانی جبهه‌ها و فعالیت‌های مردمی بوده است.

,

در جامعه کنونی لازم است به منظور جذب اقشار جوان و نوجوان با نگاهی جدید وارد عمل شد تا بتوان جایگاه و کارکردهای این مکان مقدس را در جامعه مدرن و ماشینی امروز نهادینه کرد چراکه بنا به گفته کارشناسان مساجد نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقاء معنویت و تربیت نسل جدید دارند.

,

روز جهانی مساجد را فرصتی مناسب دیدیم تا درخصوص وضعیت مساجد استان، فعالیت‌ها و جایگاه‌ آن‌ها با مسوولین و کارشناسان این حوزه گفت‌وگو داشته‌ باشیم که در ادامه این گزارش خواهید دید.

,

, , ,

۱۵۰۰ حسینیه و مسجد در استان وجود دارد

,

غلامرضا عادل مدیر کل سازمان اوقاف و امور خیریه استان در گفت‌گو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ حسینیه و مسجد در سطح استان قزوین وجود دارد که بیش از ۶۰ خادم مسجد به صورت رسمی و ۳۵۰ خادم افتخاری فعالیت می‌کنند.

, شاخص،,

وی با اشاره به اینکه حکم هیئت امنا توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه صادر می‌شود افزود: هر مسجد دارای حداقل ۴ هیئت امنا است که یکی از این امنا باید روحانی مسجد باشد.

,

عادل عنوان کرد: کلیه کارهای سخت افزاری مساجد، تهیه اعتبار و ساخت و ساز بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه است و مسائل فرهنگی و نحوه اجرا مرتبط با سازمان تبلیغات خواهد بود.

,

این مسوول تصریح کرد: ساخت و ساز اصولی و اقدامات سخت افزاری مناسب می‌تواند فضای جامعه را به سمت مساجد سوق دهد و اثرگذاری خوبی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

,

, , ,

مباحث نظارتی در اولویت برنامه‌های کانون مساجد قرار دارد

,

حجت الاسلام علی رمضانی دبیر کانون مساجداستان در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: در مجموع کانون‌های مساجد تلاش بر این است تا مباحث نظارتی در اولویت قرار گیرد چراکه هماهنگی و نظارت از عمده فعالیت‌های کانون مساجد محسوب می‌شود.

, شاخص،,

وی با بیان اینکه ارتقاء کیفیت یکی از اهداف کانون مساجد است افزود: اگر نظارت در مجموعه فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی رخ دهد شاهد رشد و اعتلای این کانون‌ها خواهیم بود.

,

دبیر کانون مساجد استان با اشاره به اینکه برای دست یابی به مساجدی در تراز نظام و انقلاب اسلامی به تلاش روزافزون نیاز داریم گفت: تحقق این امر تنها با همکاری، همدلی و حضور موثر همه سازمان‌های دخیل در امور مساجد اتفاق خواهد افتاد.

,

این مسوول تاکید کرد: نظارت و هماهنگی مسئولان مرتبط می‌تواند زمینه لازم را برای تحقق اهداف و حضور هرچه بیشتر مردم در مساجد فراهم کند که این امر نیازمند نظارت و پشتیبانی همگانی دستگاه‌های مختلف است.

,

هنر در دل دین نهفته است

,

دبیر کانون مساجداستان با اشاره به اینکه هنر در دل دین نهفته است گفت: در حال حاضر نباید هنر را از دین جدا کرد بلکه هنری که با دین تضاد نداشته باشد قطعا سبب ماندگاری و استقبال بیشتر قشر جوان از مساجد خواهد شد.

,

وی افزود: اوقات فراغت فرصت مناسبی برای جذب قشر جوان به مساجد است از این رو لازم است تا برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در ایام تابستان فراهم شود.

,

رمضانی اعلام کرد: کلاس‌های قرآنی، فرهنگی و هنری ، اردوهای درون شهری و برون شهری، برنامه‌های ورزشی و گردشگری از جمله اقداماتی است که در سطح کانون‌های مساجد انجام می‌گیرد و همین امر موجب می‌شود تا قشر نوجوان و جوان گرایش بیشتری نسبت به حضور در مساجد داشته باشند.

,

دبیر کانون مساجد معتقد است در حال حاضر در فضای مساجد از هنر و فعالیت‌های هنری غافل شده‌ایم و باید زمینه لازم برای انجام فعالیت‌های هنری نیز در مساجد فراهم شود.

,

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رسانه‌های دیجیتال امروزه از اقبال بیشتری در نسل جوان برخوردار است باید تلاش شود تا در مساجد نیز در این راستا فعالیت‌هایی صورت گیرد چراکه حضور نسل جوان در مساجد سبب مصونیت آن‌ها از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

,

دبیر کانون‌های مساجد بیان کرد: برنامه‌ریزی در حوزه اوقات فراغت در مساجد می‌تواند همه نیازهای جوانان و نوجوانان را برطرف کند و اگر با مدیریت مناسب مساجد صورت گیرد پاسخگوی دغدغه خانواده‌های زیادی نیز خواهد بود.

,

اوقات فراغت تابستان می‌تواند فرصتی باشد تا بستر لازم برای حضور نسل جوان در مساجد فراهم شود و در این راستا برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی اثرگذار خواهد بود.

,

آنچه که نیاز است تا در کانون‌های واقع در مساجد به جد دنبال شود فراهم کردن زمینه لازم جهت استفاده از ظرفیت جوانان و ورود هنر به مساجد است چراکه هنر خود می تواند عللی برای جلب نسل جوان جامعه به مساجد  باشد.

,

, , ,

ایجاد کتابخانه‌های شبستانی در مساجد بر عهده سازمان تبلیغات است

,

حجت الاسلام عباس نظری معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: درارتباط با مساجد دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی فعالیت می‌کنند که در چند سال گذشته مقام معظم رهبری مسئولیت رسیدگی به امور مساجد را به نمایندگان خود در استان‌ها واگذار کرده است.

,

وی افزود: واگذاری مسئولیت به نمایندگان ولی فقیه به منزله عدم دخالت دیگر نهادها نیست بلکه هر یک از نهادها و مراکز انقلاب اسلامی فعالیت‌هایی را بر عهده دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به  کانون فرهنگی و هنری، بسیج، سپاه ، خادمان مساجد ، هیئت امنا و سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد.

,

نظری خاطرنشان کرد: ایجاد کتابخانه‌های شبستانی در سطح روستاهای استان از جمله اقداماتی است که باید توسط سازمان تبلیغات صورت گیرد که در این راستا تا کنون ۵۵ کتابخانه شبستان ایجاد شده است.

,

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان حمایت از برنامه‌های فرهنگی ائمه جماعت مساجد که هرساله تعدادی به عنوان شاخص فرهنگی در استان فعالیت می‌کنند را نیز از دیگر وظایف سازمان تبلیغات بر شمرد و گفت: برگزاری مراسم‌ها به مناسبت‌های مختلف نیز از جمله اقداماتی است که زیر نظر سازمان تبلیغات صورت می‌گیرد.

,

اگرچه تا کنون اقدامات متعددی در زمینه سامان‌دهی مساجد و فعالیت‌های مختلف هنری و فرهنگی در مساجد صورت گرفته است اما لازم است تا حمایت مسئولان مرتبط در این زمینه افزایش پیدا کند تا شاهد عزم و اراده‌ای جدی در جوانان جهت حضور در مساجد باشیم.

,

حضور جوانان و جذب آن‌ها تنها با تنوع برنامه‌های فرهنگی و هنری در مساجد اتفاق خواهد افتاد که این امر تعامل همه جانبه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد و لازم است تا مسئولان مرتبط فکری اساسی در این زمینه کنند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه