اخبار داغ

با اهدای دستگاه لیزر جداسازی جفت از سوی بنیاد برکت به بیمارستان امام خمینی(ره):

دوقلوهای هم‌سان تک‌جفتی در ایران دیگر زنده می‌مانند

دوقلوهای هم‌سان تک‌جفتی در ایران دیگر زنده می‌مانند
بیمارستان امام خمینی (ره) تهران با همکاری بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نخستین دستگاه لیزر جداسازی جفت در دوقلوهای هم‌سان را راه‌اندازی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیمارستان امام خمینی (ره) تهران با همکاری بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نخستین دستگاه لیزر جداسازی جفت در دوقلوهای هم‌سان را راه‌اندازی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


به گزارش خبرنگار روابط عمومی بنیاد برکت، نخستین دستگاه لیزر جداسازی جفت در دوقلوهای هم‌سان، اهدایی بنیاد برکت در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران راه‌اندازی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

,
,


دکتر صدیقه حنطوش‌زاده، رییس گروه زنان بیمارستان امام خمینی(ره) در حاشیه‌ی اولین جراحی جداسازی دوقلوهای تک‌جفتی در ایران گفت: تاکنون در اغلب دوقلوهای یکسان که تک‌جفتی بودند، ما برای زایمان با مشکل مواجه می‌شدیم و متأسفانه یکی از آن‌ها را از دست می‌دادیم.

,
,


وی افزود: این دستگاه لیزر که برای نخستین بار در ایران به‌کار گرفته می‌شود کمک می‌کند تا جفت یکسان دو نوزاد به شکل دو جفت مجزا تفکیک شود.

,
,


حنطوش‌زاده گفت: این کار پیش از این فقط در مراکز خاصی از اروپا و آمریکا انجام می‌شد. وقتی ما بتوانیم عروق خون‌رسانی مشترک دوقلوها را از هم جدا و مسیر تغذیه‌ی آن دو را از هم تفکیک کنیم، احتمال مرگ و میر دوقلوهای تک‌جفتی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

,
,


روش کار لیزر جداسازی جفت به این شکل است که از طریق این دستگاه پزشکان در اسکوپ‌های کوچک میلی‌متری وارد رحم مادر شده و نارسایی‌های عروقی دوقلوها را تشخیص می‌دهند و پس از بررسی مشکل آن را از طریق لیزر برطرف می‌کنند.

,
,


دوقلوهای هم‌سان تک‌جفتی به دوقلوهایی اطلاق می‌شود که که مسیر خون‌رسانی مشترک دارند و تا پیش از این در ایران به دلیل نبود دستگاه جداسازی، این دو قلوها در حین زایمان به مشکل می‌خوردند و حداقل یکی از آن‌ها از بین می‌رفت.

,
,


سالانه بیش از هزار نوزاد در ایران دچار تداخل عروقی جفت یکسان می‌شوند. این نوزدان در صورت زنده ماندن هم با نارسایی‌هایی همراه بودند که هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ی آن‌ها و نظام سلامت کشور تحمیل می‌کرد.

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه