اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

زلزله به آثار تاریخی زنجان خسارت نزد

زلزله به آثار تاریخی زنجان خسارت نزد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت:زلزله به آثار تاریخی زنجان خسارت نزد و ابنیه تاریخی استان زنجان آسیب ندیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا،اظهار داشت: زلزله دیشب زنجان به آثار تاریخی خسارت وارد نکرده است.

وی با بیان اینکه زمین‌لرزه شدید شب گذشته در استان‌های غربی کشور از جمله در زنجان نیز احساس شد،گفت: بر همین اساس کارشناسان این اداره‌کل برای بازدید از آثار و ابنیه تاریخی به مناطق مختلف استان اعزام شدند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های این کارشناسان خوشبختانه آسیبی به آثار و بناهای تاریخی زنجان وارد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیان داشت:ز اولین دقایق وقوع زمین‌لرزه، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی این استان به حالت آماده‌باش درآمده است.


*اماکن تاریخی و توریستی استان زنجان

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



*عمارت ذوالفقاری:

مجموعه تاریخی عمارت ذوالفقاری، در مرکز بافت قدیمی شهر زنجان واقع شده است. این مجموعه شامل ساختمان های اندرونی و بیرونی است و پیش از احداث خیابان ذوالفقاری از طریق شبکه ارتباطی, طبقه همکف و زیرزمین آن به همدیگر راه داشت. این عمارت که از بناهای تاریخی و با ارزش شهر زنجان است، به سبک بناهای اواخر دوران قاجار ساخته شده است





*بنای تاریخی رختشویخانه زنجان :

این بنا در مرکز بافت تاریخی شهر و درمحلی معروف به باباجامال چوقوری ( گودال باباجمال ) ساخته شده است و از طریق کوچه فرهنگ به خیابان سعدی زنجان که به فاصله یکصدمتر، و از سمت غربی آن می گذرد راه دارد. درحال حاضر، این اثر منحصر به فرد تاریخی به موزه باستان شناسی و مردم شناسی تبدیل شده است و هر روز مورد بازدید مراجعه کنندگان قرار می گیرد. دراین محل، لباس های محلی و سنتی مردم مناطق مختلف ایران، هنرهای دستی و سنتی استان شامل چاروق، ملیله دوزی، معرق، ساخته های چوبی، فرش گلیم، چاقو، نمونه هایی از تولیدات کارگاه های کاشی سنتی، آجر وسفال سلطانیه، اشیای تاریخی و یافته های باستانی و میراث فرهنگی استان به معرض تماشای عموم گذاشته شده است.
 

, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,



*گنبد سلطانیه:

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه و در 35کیلومتری شهر زنجان واقـع شده و بنای آن بدستورسلطان محمدخدابنده ازسال704هجری قمری شروع و در مدت 9سـال در تاریخ 713 هجری قمـری پایان یافته است. این گنبد با5/48 متر ارتفاع و6/25متر قطر دهانه پس از کلیسای کاتورال سانتاماریا فلورانس ایتالیا و مسجد صوفیای ترکیه ، سومین بنای عظیم آجری تاریخی جهان است.



*بقعه حضرت قیدار نبی (ع):

حضرت قیدار نبی(ع) منسوب به قیدار بن اسماعیل (ع) ابن ابراهیم (ع) بوده و نسبتشان با 26 واسطه به پیامبر اسلام (ص) برمی گردد. بقعه حضرت قیدار نبی(ع) در قسمت غربی شهر خدابنده و درسمت غربی خیابان امام، خیابان شهیدرجائی غربی واقع شده است . بازسازی این بنا درسال719 هجری قمری بنا به دستور بلغان خاتون ، همسر خازان خان مغول صورت پذیرفت . در حال حاضر این بقعه یکی از آثار تاریخی ملی تضمین شده است و همه روزه به خصوص شبهای جمعه زوار فراوانی از اطراف جهت زیارت و نذر و نیاز در این مکان جمع می شوند

, ,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,



*بقعه ملا حسن کاشی:
در فاصله 2.5 کیلومتری جنوب شهر سلطانیه فعلی مقبره زیبای ملا حسن کاشی قرار گرفته است. این بقعه زیبا از بیرون دارای پلان هشت ضلعی و در داخل با ترکیب و تلفیق ایوانهـای جانبی به مربـع تبدیل شده است. ایوانهای چهارگانه در طبقه اول با دهلیز زیبائی به یکدیگر مرتبط است. حاصل این ارتباط گنبد زیبائی است که در سال 973هجری قمری یعنی اواخر دوران شاه طهماسب بنا شده و درمجموع با گنبد “لله لله” مقبره شیخ صفی الدین اردیبلی قابل مقایسه است.



*غار کتله خور:

غار کتله خور که یکی از پدیده های طبیعی بسیار زیبای ایران محسوب می شود ، در 140 کیلومتری جنوب باختری زنجان در بخش گرماب قرار گرفته است.





*مجموعه بازار زنجان:

احداث این مجموعه در دوران آقا محمد خان قاجار آغاز و در سال 1216 هجری قمری در زمان فتحعلی شاه خاتمه یافته و مساجـد و سراها و گرمابه ها در سال 1324 به آن اضافه شده است. مجموعه بازار قدیمـی بصورت یک خط مستقیـم با عنوان بازار بالا و پایین به دوقسمت شرقی و غربی تقسیم شده است.

انتهای پیام/
 

, ,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه