اخبار داغ

نقش دانشگاهیان در تحقق اقتصاد مقاومتی در جهاد دانشگاهی بررسی شد

نقش دانشگاهیان در تحقق اقتصاد مقاومتی در جهاد دانشگاهی بررسی شد
نشست "نقش نخبگان و دانشگاهیان در تحقق اقتصاد مقاومتی" به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با حضور مسئول بسیج دانشجویی استان کردستان و جمعی از نخبگان و دانشجویان دانشگاه‌های کردستان، علوم پزشکی، فرهنگیان و مذاهب اسلامی در سالن جلسات این نهاد برگزار شد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش،صبح امروز نشست "نقش نخبگان و دانشگاهیان در تحقق اقتصاد مقاومتی" به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با حضور مسئول بسیج دانشجویی استان کردستان و جمعی از نخبگان و دانشجویان دانشگاه‌های کردستان، علوم پزشکی، فرهنگیان و مذاهب اسلامی در سالن جلسات این نهاد برگزار شد . 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش,

 

,

مجید آوج، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان در ابتدا با تسلیت ایام دهه سوم ماه صفر و ابراز تاسف از حادثه دلخراش زلزله شب گذشته استان کرمانشاه و سایر استان های غرب کشور، جان‌باختن تعدادی از هموطنان عزیز را به بازماندگان آن‌ها تسلیت گفت.

,

 

,

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی،‌ عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی باید در جامعه تکرار شود تا به یک گفتمان عمومی تبدیل شود، که در راستای تحقق این مهم جهاددانشگاهی استان کردستان سلسله نشست‌ها و میزگردهای تخصصی با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار کرده است.

,

 

,

آوج افزود: فرهنگ سازی نقش مهمی در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و نهادینه کردن این مهم دارد.

,

, ,

در ادامه علی محمدپناه مسئول بسیج دانشجویی استان کردستان گفت: اصطلاح اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در ایران در سال 1389 از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از کارآفرینان کشور مطرح شد و پس از آن نیز در سخنرانی‌های متعددی مورد تأکید ایشان قرار گرفت, ایشان نزدیک به یک دهه است که در نامگذاری‌های سالانه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر تولید، اشتغال، کار و اقتصاد مقاومتی تاکید دارند؛ نامگذاری‌هایی که بر پایه پشتوانه کار علمی و تحقیقاتی انجام می‌شود و نشان دهنده توجه ویژه مقام معظم رهبری بر تولید ملی است.

,

 

,

وی افزود: در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بخش‌های مختلف کشور وظایفی دارند که نقش دانشگاه‌ها به‌عنوان پرچمداران اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در این زمینه بی‌بدیل است.

,

 

,

محمدپناه ادامه داد: دانشگاه می‌تواند در قالب طرح‌های پژوهشی، الگوی علمی و بومی برآمده جهت پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی را در سطح دانشگاه خود و درسطح کشور پیش‌بینی کند.

,

 

,

وی تاکید کرد: دانشگاه می تواند « مدل مفهومی » و« الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی خاص جمهوری اسلامی ایران » را طراحی و برنامه های عملیاتی و اقدامات لازم جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را در سطح کشور پیش بینی کند.

,

, ,

مسئول بسیج دانشجویی استان کردستان تصریح کرد: به عنوان پیش نیازهای اصلی پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی، دانشگاه می تواند از طریق انجام پایان نامه ها و طرح های پژوهشی و نیز استفاده از ظرفیت های موجود در مراکز پژوهشی جهت انجام تحقیقات بنیادی، توسعه ای و کاربردی در زمینه اقتصاد مقاومتی، به غنای بیشتر این مبحث افزوده و راه کارهایی اجرایی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی درکشور ارائه نماید.

,

 

,

این استاد دانشگاه های استان خاطرنشان کرد: الگوی اقتصادی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان مهمترین جایگزین برای اقتصاد نفتی و تحقق دغدغه مقام معظم رهبری برای ایجاد تولید و اشتغال است.

,

 

,

وی با تاکید بر اینکه دانشگاهیان ما با توان علمی بالایی که دارند می توانند خود بعنوان یکی از مولدان اقتصادی جامعه وارد عمل شوند و با تکیه بر دانش و توانایی دانشجویان ودانش آموختگان به معنای واقعی کلمه به اقتصاد مقاومتی عمل کنند، گفت: شرکت های دانش بنیان در این بین نقشی اساسی دارند چنانچه از تعریف آن بر می آید  اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که در آن نه تنها «دانش»، نقش محوری داشته و باعث بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولید می شود بلکه دانش، عامل جهت دهنده و تعیین کننده فعالیت های اقتصادی است و البته نه تنها رشته های فنی که  رشته های علوم انسانی نیز می توانند در قالب توسعه صنایع فرهنگی، سهم مؤثری در این مسیر داشته باشند.

,

 

,

مسئول بسیج دانشجویی استان کردستان ادامه داد: الگوی اقتصاد دانش بنیان در کشور ما، باید مقاومتی، تحریم شکن، درون زا، برون گرا، بدون نفت و رساننده کشور به تراز مثبت علمی و الگوی فعال پیشرفت باشد. لازمه تحقق این اقتصاد که در انطباق با تعالیم دینی به معنای زهد در مصرف و در عین حال تلاش خستگی ناپذیر در تولید کالا و خدمات می باشد، برخورداری از اعتماد به نفس بالا و خودباوری و پرهیز از خودباختگی است. این عناصر، شکل دهنده مؤلّفه هایی از یک سبک زندگی خاص است که باید آن را زندگی جهادی دانست.

,

 

,

محمدپناه افزود: دانشجویان با مطالبه گری از مسئولین کشور در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بایستی گام بردارند و با تشکیل اتاق فکرهایی با هدف مطالعه و بررسی موانع پیش روی اقتصاد مقاومتی و همچنین ارائه راهکارهای عملی برای رفع موانع و ایجاد بستری مناسب در جهت تحقق سیاست گذاری های صورت گرفته موجب اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور شوند.

,

, ,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه