اخبار داغ

فعال حوزه کتابخوانی:

اکثر فیلم های ساخته شده جنبه آموزشی ندارد

اکثر فیلم های ساخته شده جنبه آموزشی ندارد
فعال حوزه کتابخوانی سمنان گفت: عملکرد صدا و سیما در ترویج گسترش کتابخوانی در جامعه کمرنگ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از قومس؛ امروزه با گسترش فضای مجازی  مطالعه ی سطحی در بسیاری مواقع جایگزین مطالعه عمیق از طریق کتابخوانی شده است؛ در صورتی که مطالعه ی  کتاب علاوه بر تسهیل روش  مطالعه باعث درک عمیق تر از مسائل پیرامونی افراد می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قومس,

ترغیب کودکان به مطالعه از زمان خردسالی علاوه بر آنکه زمینه ساز تفکر و خلاقیت در آنها می شود، راهی برای تقویت روحیه دینی کودکان  و تاثیر برزندگی آینده آنان است.

,

حسین خانجانی 26 ساله یکی از فعالان کتابخوانی است که 18 سال سابقه عضویت در کتابخانه های سمنان و مهدیشهر دارد.

,

گفتگوی خبرنگار قومس با این کتابخوان فعال در ذیل می آید:

,

اهدای کتاب به کودک در مناسبت های مختلف در ضمیر ناخودآگاه او نقش می بندد

, اهدای کتاب به کودک در مناسبت های مختلف در ضمیر ناخودآگاه او نقش می بندد,

خانجانی در خصوص تاثیر خانواده در ایجاد علاقمندی کودکان به کتاب گفت: خانواده ها باید محیط مناسبی را در خانه یا کتابخانه برای فرزندانشان فراهم نمایند و در مناسبتهای مختلف بجای خرید اسباب بازی های گرانقیمت و ایجاد روحیه تجمل گرایی در فرزندان به آنها کتاب هدیه دهند.

,

وی با بیان اینکه اهدای کتاب باید متناسب با سن فرزند باشد، افزود: دادن کتاب در مناسبت های مختلف همراه با شور و نشاط در ضمیر ناخود آگاه کودک نقش می بندد و او را علاقمند به کتاب خوانی می کند.

,

این جوان کتابخوان با بیان اینکه اکثر اوقات نظارت و سختگیری های بیش از حد والدین برای مجبور کردن کودکان به کتابخوانی تاثیر معکوس دارد، گفت: ایجاد علاقه در خواندن کتاب چه درسی و چه غیر درسی باید همراه با تشویق باشد.

,

مطالعه از طریق کتاب با تمرکز بهتر و درک عمیقتر همراه است

, مطالعه از طریق کتاب با تمرکز بهتر و درک عمیقتر همراه است,

خانجانی در خصوص مطالعه از طریق فضای مجازی گفت: در مطالعه از طریق فضای مجازی باید دقت زیادی شود زیرا بسیاری موارد مطالب منتشر شده در این فضا بخصوص تلگرام بدون منابع معتبر و بصورت هدفمند ارسال می شود..

,

وی با بیان اینکه مطالب مفید زیادی از قبیل کتابها، فیلم های آموزشی و تصاویر از طریق دانلود قابل استفاده است، گفت: مطالعه از طریق لپ تاپ، کامپیوتر یا گوشی همراه هیچ گاه نمی تواند جایگزین کتابخوانی شود زیرا مطالعه از طریق کتاب با تمرکز بالاتر انجام می شود و مطالب به صورت عمیق تر قابل فهم است؛ از طرفی با مطالعه ی کتاب می توان مطالب را طبقه بندی کرد  و دسترسی به آن نیز راحت تر است.

,

عملکرد صدا و سیما در ترویج فرهنگ کتابخوانی ضعیف است

, عملکرد صدا و سیما در ترویج فرهنگ کتابخوانی ضعیف است,

خانجانی با بیان اینکه مطالب تدریس شده در مدارس به دلیل عدم تنوع در محیط آموزشی  گرایش به سمت کتابخوانی را در بچه ها ایجاد نمی کند، افزود: دانش آموزان باید یاد بگیرند دانش را برای افزایش مهارتها ی خود بیاموزند نه برای دستیابی به پول و مدرک.

,

وی افزود: محصلین باید بیاموزند  برای رسیدن به موفقیت باعلاقه مطالعه کنند چرا که مطالعه ی واقعی آنها را به مدرک، دانش واقعی و به احتمال زیاد به مادیات هم می رساند.

,

اکثر فیلم های ساخته شده جنبه آموزشی ندارد

, اکثر فیلم های ساخته شده جنبه آموزشی ندارد,

این جوان کتابخوان با اشاره به اینکه صدا و سیما نتوانسته است نقش خود را در ایجاد علاقمندی افراد جامعه به کتابخوانی بخوبی ایفا نماید، گفت: فیلم های زیادی ساخته می شود که زاییده ی ذهن نویسنده است و جنبه آموزشی ندارد.

,

وی افزود: به عنوان مثال اگر تاریخ ایران باستان یا سفرنامه ها و ...به صورت فیلم یا انیمیشن در جریان بیافتد، مردم  خود بخود به کتاب علاقه مند می شوند و مایلند اطلاعات خود را بصورت کاملتر از کتاب دریافت کنند.

,

توجیه افزایش قیمت کتاب در پایین آمدن سرانه مطالعه پذیرفتنی نیست

, توجیه افزایش قیمت کتاب در پایین آمدن سرانه مطالعه پذیرفتنی نیست,

خانجانی گفت: کاهش مطالعه به دلیل افزایش قیمتها برای کتابهای تخصصی قابل توجیه است اما امروزه  به دلیل گسترش کتابخانه های عمومی در سطح جامعه کتابهای مختلف  و حتی اکثر کتابهای تخصصی نیز براحتی یافت می شود.

,

افزایش مطالعه علاوه بر زندگی معنوی در زندگی مادی هم تاثیر گذار است

, افزایش مطالعه علاوه بر زندگی معنوی در زندگی مادی هم تاثیر گذار است,

این فعال کتابخوانی با بیان اینکه مطالعه علاوه بر زندگی معنوی بر زندگی مادی افراد نیز تاثیر دارد، گفت: به عنوان مثال بنده  همه ی نرم افزارهای کاربردی و تخصصی که مربوط به کارم بود را فقط با مطالعه کتاب و کار عملی پشت رایانه فرا گرفتم که سرعت و مهارت یادگیری از این طریق دست کمی از کلاسهای آموزشی ندارد.

,

وی افزود: در زمینه هنر و صنعت نیز افراد به آسانی می توانند هر نوع خود اشتغالی را با مطالعه کتاب و دیدن فیلم های آموزش یاد بگیرند؛ مطالعه تاثیرات فراوان دیگری هم بر زندگی انسان دارد که هر شخص با افزایش علم می تواند آن را در زندگی روزمره خود احساس کند.

,

خانجانی گفت: از تاثیرات زمینه های معنوی مطالعه این است که جامعه از انواع انحرافات خصوصا گرایش به اعتیاد مصون می ماند.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه