اخبار داغ

آشی که در فصل سرما کام ما را گرم می کند / کردستانی ها در فصل زمستان چه غذایی می خورند ؟

آشی که در فصل سرما کام ما را گرم می کند / کردستانی ها در فصل زمستان چه غذایی می خورند ؟
هوا که سرد می شود ، کام مردم کردستان دیگر طعم و بوی غذاهای سرخ کردنی را کمتر به خود می گیرد و مردم ترجیح می دهند از غذاهای سنتی مخصوصاً آش های محلی استفاده کنند که هم برای بدن مفید است و هم سبب پیشگیری از بیماری های واگیر مخصوصاً سرماخوردگی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، هوا که سرد می شود ، کام مردم کردستان دیگر طعم و بوی غذاهای سرخ کردنی را کمتر به خود می گیرد و مردم ترجیح می دهند از غذاهای سنتی مخصوصاً آش های محلی استفاده کنند که هم برای بدن مفید است و هم سبب پیشگیری از بیماری های واگیر مخصوصاً سرماخوردگی خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


استان کردستان نیز از جمله ی استان های ثروتمند کشور در حوزه ی غذاهای محلی است، مردم کردستان به دلیل شیوه معیشت مبتنى بر دام‌داری، زراعت، باغ‌دارى و زنبورداری، از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، کنگر، ریواس، خوژه به هر دو صورت تازه و خشک کرده، بسیار استفاده مى‌کنند.
در زندگی مردم استان کردستان به‌واسطه وجود کوه‌های زیاد و همچنین سرمای منطقه در فصل زمستان معمولاً غذاهای متنوعی بین مردم رواج داشته که هم‌اکنون نیز بیشتر مردم استان از آن غذاهای محلی استفاده می‌کنند.

,
,
,


 

,
,

وجود طبیعت بکر از گذشته تاکنون باعث رونق دامداری در استان شده و همین عامل باعث شده امروز شاهد بهترین فرآورده‌های دامی کشور در این استان باشیم، از روغن حیوانی گرفته تا نان محلی و کره، تخم‌مرغ محلی، شیر، عسل و....

,

 

,


آش دوینه که از دوغ محلی درست می‌شود، معمولاً در فصل سرما پخت می‌شود و با توجه به مواد متشکله آن حاوی ارزش غذایی بسیار زیادی بوده و غذای مناسب برای سرماخوردگی است.

,
,

, ,


 
آمنه بیگی از زنان کهنسال سنندجی است که در گفتگو با  خبرنگار آفتاب دل گفت: منطقه  کردستان غذاهای محلی بسیاری دارد که دانوله ‌، کفته‌شۆربا ، دۆخه‌وا ‌، ‌ترخێنه‌‌، دۆینه‌‌، که‌شکه‌کین ‌، نیسکێن ‌، پرپۆڵه‌، شۆربا ، سایله‌، پیازاو ، په‌ڕشه‌، بڕوێشێن، فڕوجاو ، قه‌یسیاو ، قه‌یماخ ، شلکێنه‌، ، کولێره‌گاڵگاڵی ، ناوساجی ، نان ساجی  و ... از جمله ی آنهاست.

,
,
,

 

,

 

,

وی ادامه داد: این غذاهای محلی از موادی درست می شوند که در طبیعت محلی خودمان هستند و سالم و مقوی  و در جلوگیری از بسیاری از بیماری هایی که امروزه در جامعه می بینیم پیشگیری می کنند.

,

 

,


یکی دیگر از شهروندانمان که خانمی 50 ساله بود در گفتگو اظهار کرد: غذاهایی محلی چون شلمین و دوینه که غذاهای فصل های سرد در این منطقه هستند و خانم ها در اواخر تابستان اقدام به درست کردن و خشک کردن آن در پشت بام هایشان هستند با فصل سرما رونق می یابد.

,
,


 
فاطمه میره کی ادامه داد: در گذشته ما خانم ها در روستا ها به دلیل اینکه مواد تشکیل دهنده ی این شلمین و دوینه در روستاها بود ان ها را تهیه و برای اقواممان در شهر می فرستادیم .

,
,
,


 
وی ادامه داد: ولی امروزه با وجود مهاجرت مردم به شهرها و زندگی شهر نشینی اما خانم ها منطقه کردنشین همچنان اقدام به تهیه ی آن می کنند چرا که غذایی فوق العاده سالم و مفید می باشد.

, ,
,
,

 

,

مقوی ترین و سالم ترین غذاهای بومی و محلی

,


مهین رحمی کارشناس تغذیه می گوید: غذاهای محلی از سالم ترین غذاها هستند که لازم و ضروری می نماید که خانم ها به آن توجه لازم را داشته باشند و لازم است  که بگوییم که غذاهایی همچون " دوینه " ، " شه له مین" و " دو خه وا " و " دانه کولانه " به دلیل مواد استفاده شده در انها  طبیعی و سالم است مقوی ترین و سالم ترین غذاها هستند.

,
,


 

,
, ,


رحیمی ادامه داد: غذاهای محلی و بومی در آن ها از هیچ کونه مواد شیمیایی و افزودنی و رنگ ها استفاده نمی شود چرا که امروزه همین مواد افزودنی  مشکلات بسیاری را برای سلامتی به وجود آورده اند .

,
,

 

,

وی افزود: در صورت معرفی و زنده نگه داشتن این غذاها می توان گفت که سفره سلامتی شهروندان و جامعه هر روزه گسترده تر خواهد شد و این همت بانوان و خانم ها را می طلبد که بار دیگر به تغذیه سالم و غذاهای سنتی و بومی ومحلی خود روی آورده و سفره های خود را با  تغذیه  سالم زینت بخشند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه