اخبار داغ

فعالیت های فرهنگی در تنگنا؛

کمبود فرهنگسرا مهمترین معضل حوزه فرهنگ در هرمزگان/خلأهایی که اولویت ندارد

کمبود فرهنگسرا مهمترین معضل حوزه فرهنگ در هرمزگان/خلأهایی که اولویت ندارد
استان هرمزگان از فضاهای فرهنگی مناسب و درخور بهره چندانی نبرده و ساخت فرهنگسرای طوبی در مرکز استان هم نتوانسته پاسخگوی نیاز شهروندان و هنرمندانی باشد که سال ها چشم انتظار سرایی فرهنگی در استان بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛ احداث فرهنگسرا به دلیل ایجاد کردن شرایط برای آموزش مسائل مختلف فرهنگی و هنری در قالب آموزش هنرهای گوناگون به واسطه این که می تواند آثار مثبت و موثر بسیاری را در ارتقاء و حفظ داشته های فرهنگی مردم منطقه به جا بگذارد، امری مهم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,

فرهنگسرا یکی از زیر ساخت های مهم فرهنگی به شمار می رود و از نشانه های پیشرفت یک شهر یا منطقه را وجود فضاهای فرهنگی در آن دانست که بی شک نقش مهمی در توسعه یافتگی و تعالی فرهنگ دارد.

,

استان هرمزگان در زمره استان هایی است که بعد از گذشت چندین دهه از استان شدن آن، هم چنان از فضاهای فرهنگی مناسب و درخور استانی فرهنگی بهره چندانی نبرده و ساخت فرهنگسرای طوبی در مرکز استان هم نتوانسته پاسخگوی نیاز شهروندان و هنرمندانی باشد که سال ها چشم انتظار سرایی فرهنگی در استان بودند.

,

با توجه به اهمیت و نقشی که فضاهای فرهنگی و هنری در توسعه یافتگی جوامع دارد، به سراغ چند تن از هنرمندان استان هرمزگان رفتیم تا از ضرورت ایجاد چنین فضاهایی برایمان بگویند.

,

, ,

متاسفانه وضعیت فرهنگسراها در بندرعباس اورژانسی است

, متاسفانه وضعیت فرهنگسراها در بندرعباس اورژانسی است, متاسفانه وضعیت فرهنگسراها در بندرعباس اورژانسی است,

جعفر قاسمی، بازیگر فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده  با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی در سطح استان، اظهار کرد: فرهنگسرا به عنوان مکانی که رسالت و بخشی از فعالیت های فرهنگی یک منطقه را با بهره گیری از عنصر هنر و تلفیق آن با فرهنگ به دوش می کشد که متاسفانه وضعیت فرهنگسراها در بندرعباس اورژانسی است.

, فرهنگ کده ,

فرهنگسرای بندرعباس از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری ضعیف است

, فرهنگسرای بندرعباس از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری ضعیف است, فرهنگسرای بندرعباس از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری ضعیف است,

بازیگر تئاتر مینابی با بیان اینکه بندرعباس تنها یک فرهنگسرا دارد، افزود: فرهنگسرای بندرعباس از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری به شدت ضعیف هستند بیش از 3 سالی است که این مکان های فرهنگی تحت عنوان فرهنگسرا را به بخش خصوصی داده تا شاید بتواند بخش خصوصی حال هوایی دیگر به آن ببخشد که متاسفانه برای هنرمندان هم چون تزریق سوزن هوا بود.

,

قاسمی گفت: متولی فرهنگسرا یا همان بخش خصوصی در قبال تجهیز فرهنگسرا برای هنرمندان شرط و شروطی دارد که حق مسلم سالن دار یا شخصی است که بخشی از فرهنگسرا را که همان سالن باشد را مدیریت می کند اما برای هنرمند تیرخلاص بود.

,

وی بیان کرد: به نظر بنده در برگزاری فعالیت هایی جمعی محدودیت در برگزاری کلاس ها در فرهنگسراها وجود ندارد و مهم نوع نگرش متولیان امر است که چگونه از این مکان برای ارتقاء تحت فرهنگ یه شهر یا استان استفاده کرده و اجرایی کنند.

,

 

,

, ,

هنرمندان هرمزگان پاتوق و دورهمی ندارند

, هنرمندان هرمزگان پاتوق و دورهمی ندارند, هنرمندان هرمزگان پاتوق و دورهمی ندارند,

قاسمی تصریح کرد: در بسیاری از شهرها و کشورها مکانی که در واقع فضایی برای پاتوق و دورهمی هنرمندان جهت به اشتراک گذاشتن مطالعات،ایده ها و قرارهای کاری وجود دارد با وجود واگذاری فرهنگسراها به بخش خصوصی و حضور کمتر هنرمندان در کنار یکدیگر کمتر اتفاق می افتد.

,

وی اظهار کرد: خانه هنرمندان و حمایت از فضای فرهنگی هنری می تواند جایگزین فرهنگسراها برای دورهمی کاری هنرمندان باشد یا همان پاتقی برای هنرمندان برای تصمیمات هنری است.

,

متولیان فرهنگی دغدغه ای برای هنر ندارند

, متولیان فرهنگی دغدغه ای برای هنر ندارند, متولیان فرهنگی دغدغه ای برای هنر ندارند,

قاسمی ادامه داد: روزمرگی مردم و درگیر بودن در مشعله های اقتصادی این روزها اجازه را به آنها نخواهد داد که به این مهم بیاندیشند و متولیان امر هم بعید میدانم که دغدغه شان این باشد که آیا مردم در سال چه تعداد از تولیدات فرهنگی هنری را دنبال می کنند .

,

وی با اشاره به بی توجهی مسئولان نسبت به کمبود مکان های فرهنگی و هنری، تصریح کرد: بودجه  کشور در سال مقدار اندکی جهت احداث مکان های فرهنگی هنری یا همان فرهنگسرا ها لحاظ شده و قطعا اگر مسئولی دغدغه اش فرهنگ مردم کشورش باشد برای ارتقاء آن تلاش خواهد کرد.

,

مسولان متولی فرهنگ وارد بازی های سیاسی جناحی شده اند

, مسولان متولی فرهنگ وارد بازی های سیاسی جناحی شده اند, مسولان متولی فرهنگ وارد بازی های سیاسی جناحی شده اند,

بازیگر تئاتر مینابی خاطر نشان کرد: مسولان متولی امر فرهنگ به شدت سیاسی عمل کرده و وارد بازی های سیاسی جناحی شده و بعضا مشاهده می کنم مسئول فرهنگی  چنان ضد فرهنگ عمل می کند که گویی آمده برای ریشه کردن هنر نه بهبود آن و همچنین نبود مسئول متخصص در این امر یکی دیگر از مشکلات هنرمندان است.

,

تنها فرهنگسرای بندرعباس راکد و فعالیت آن ضعیف است

, تنها فرهنگسرای بندرعباس راکد و فعالیت آن ضعیف است, تنها فرهنگسرای بندرعباس راکد و فعالیت آن ضعیف است,

حانیه اکبری، مسئول انجمن صنایع دستی سازمان بسیج هنرمندان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به وضعیت فرهنگسراها در بندرعباس، اظهار کرد: فرهنگسرای بندرعباس تقریبا راکد و فعالیت آن بسیار کم و ضعیف است اما در سایر استان ها فرهنگسرا ها کلی دوره های هنری رایگان دارند ولی بندرعباس دوره رایگانی برای استفاده عموم ندارد و به بخش خصوصی واگذار شده که بیشتر درآمد آنها از اجاره سالن و گالری است.

, فرهنگ کده ,

, ,

فرهنگسراها باید پاتوقی برای برگزاری کلاس های آموزشی باشد

, فرهنگسراها باید پاتوقی برای برگزاری کلاس های آموزشی باشد, فرهنگسراها باید پاتوقی برای برگزاری کلاس های آموزشی باشد,

این هنرمند صنایع دستی هرمزگانی با بیان اینکه فرهنگسرا باید پاتوق هنری برای برگزاری کلاس های مختلف آموزشی فرهنگی و هنری باشد، افزود: فرهنگسرای بندرعباس تعداد زیادی اتاق دارد که می توانند به صورت رایگان در اختیار مربیان قرار بدهند ولی متاسفانه ترجیح می دهند خالی بماند و یا اینکه هزینه اجاره بالا است.

,

با فعال سازی فرهنگسراها می توان اشتغال زایی ایجاد کرد

, با فعال سازی فرهنگسراها می توان اشتغال زایی ایجاد کرد , با فعال سازی فرهنگسراها می توان اشتغال زایی ایجاد کرد,

وی خاطر نشان کرد: با فعال سازی فرهنگسراها می توان اشتغال زایی ایجاد کرد ولی به دلیل عدم مکان مناسب و حمایت وضعیت جامعه روز به روز بدتر می شود و حتی در سالن های فرهنگسرا می توان فیلم های رایگان و آموزنده پخش کرد.

,

واژه فرهنگی در مکالمات مردم کمتر یافت می شود

, واژه فرهنگی در مکالمات مردم کمتر یافت می شود , واژه فرهنگی در مکالمات مردم کمتر یافت می شود,

ایرج جمشیدی، شاعر هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده  ، با اشاره به کمبود شدید مکان های فرهنگی و هنری در بندرعباس، اظهار کرد: نه تنها فضای فرهنگی  در بندرعباس کم است بلکه واژه فرهنگی هم در مکالمات مردم کمتر یافت می شود که این برای ملتی که افتخارات فرهنگی و تاریخی دارد فقدان بزرگی است.

, فرهنگ کده ,

 

,

, ,

گسترش هنر در سطح جامعه، تضمین سلامت کشور است

, گسترش هنر در سطح جامعه، تضمین سلامت کشور است, گسترش هنر در سطح جامعه، تضمین سلامت کشور است,

 وثوقی، مسئول انجمن شعر اداره ارشاد میناب در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده ، اظهار کرد: فرهنگسرا مجموعه ای است که در آن نهادهای مختلف فرهنگی فعالیت دارند و این فعالیت ها می تواند شامل آموزش نیز باشد.

, فرهنگ کده ,

مسئول انجمن شعر اداره ارشاد میناب بیان کرد: در فرهنگسراها می شود امکان تبادل نظر و تعامل خانواده ها را در قالب نشست های صمیمی و غیر رسمی را به وجود آورد و فرهنگ شهرنشینی ، احترام به حقوق شهروندی و ارتباط بین اعضای خانواده که امروزه یکی از مسائل مهم جامعه ماست را می توان به اشتراک گذاشت.

,

وثوقی تصریح کرد: یکی از کارهای مهمی که سال گذشته با همکاری اداره ارشاد اسلامی و شهرداری به همت جمعی از هنرمندان ساعی و قناعت پیشه میناب صورت گرفت ساخت خانه هنرمند در یکی از پارک های این شهر بود.

,

وی با بیان اینکه وجود مکان های فرهنگی و هنری سالم در جاهای مختلف هر شهر ضروری است، گفت: امید است بیشتر از گوشه چشمی به این هنرمندان توجه شود چرا که گسترش هر چه بیشتر هنر در سطح جامعه تضمین سلامت کشور است.

,

استعدادهای هنرمندان ناشناخته مانده است

, استعدادهای هنرمندان ناشناخته مانده است, استعدادهای هنرمندان ناشناخته مانده است,

مسئول انجمن شعر اداره ارشاد میناب با بیان اینکه شهرستان میناب درصد بالایی از فرهیختگان استان را در بر دارد و استعدادهای بالقوه ای که چشم به براه شناخته شدن مانده اند، خاطر نشان کرد: ولی جای بسی تاسف است که با وجود تلاش های مستمر رییس ارشاد شهرستان با نبود امکانات کافی این توانایی ها ممکن است هرگز شناخته نشوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه