اخبار داغ

خروش بروجنی ها علیه طاغوت؛

ماجرای سرنگونی مجسمه شاه در بروجن/ ۲۶ دی ماه در بام ایران ماندگار شد

ماجرای سرنگونی مجسمه شاه در بروجن/ ۲۶ دی ماه در بام ایران ماندگار شد
26 دی ماه 57 سالروز سرنگونی مجسمه شاه معدوم از میدان شاه سابق و نام گذاری آن به میدان امام(ره) توسط مردم انقلابی همیشه در صحنه به عنوان روز شهرستان بروجن نامگذاری شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کلار، با فراگیر شدن جرقه‌‏های اولیه انقلاب و فشار نیروهای مخالف رژیم و هماهنگی قیام‏‌های مردمی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و پس از وقایع خونین کشتار ۱۷ شهریور و ۱۳ آبان ۵۷ و برگزاری مراسم چهلم‌های مختلف در شهرهای کشور و نیز اعتصاب کارگران شرکت نفت و از همه مهم‌تر چاپ اعلامیه توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات، کنترل امنیت کشور از دست نیروهای رژیم و حتی حکومت نظامی خارج شد و موجب گردید که در مدت زمان کوتاهی، پایه‌های اقتدار رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی سست شده و منجر به فرار شخص اول مملکت گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلار،, کلار،, کلار،,

در آن تاریخ، همه ناظران سیاسی معتقد بودند که حل بحران با ادامه حضور شاه امکان‏‌پذیر نیست و رهبر انقلاب اسلامی، به هیچ‌عنوان حضور شاه و رژیم سلطنتی را تحمل نخواهد کرد.

شاه نیز به این موضوع واقف بود. در این زمان، وی، تنها خروج از کشور را به نفع خود می‏‌دانست. سرانجام محمدرضا پهلوی سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت در روز ۲۶ دی ۱۳۵۷، شاه پس از سال‌ها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران، به همراه همسرش، ایران را به سمت مصر ترک کرد، در حالی‌که حتی نزدیک‌ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند. پس از فرار شاه، ملت با آمدن به خیابان‌ها و اظهار شادمانی و پخش گل و شیرینی، این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند و این زمانی بود که رژیم پهلوی پس از ۵۰ سال حکومت استبدادی، روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کرد؛ چنانکه در کمتر از یک ماه پس از فرار شاه، طومار عمر ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در هم پیچیده شد.

ماجرای سرنگونی مجسمه شاه در بروجن/26 دی ماه در بام ایران ماندگار شد

در این روز حدود ۱۰ هزار نفر از مردم بروجن با تجمع در میدان مجسمه بروجن "میدان کنونی امام (ره)" مجسمۀ شاه ملعون را به پایین کشیدند و بیعت و همراهی خود با انقلاب اسلامی را اعلام کردند.
 
,
,
,
,
,
, ماجرای سرنگونی مجسمه شاه در بروجن/26 دی ماه در بام ایران ماندگار شد, ماجرای سرنگونی مجسمه شاه در بروجن/26 دی ماه در بام ایران ماندگار شد,
,
,
,

در این روز آیت‌ا... سید محمد نقی شاهرخی در جمع مردم بروجن به سخنرانی پرداخت.

روایت حاج آقا شاهرخی از پایین کشیدن مجسمه شاه در بروجن به شرح زیر است:

"جمعیت به طرف مجسمه شاه حرکت کردند و من هم آماده حرکت شدم در این حال، رئیس شهربانی، افسرها و ماموران پیش من آمدند و گفتند مردم به طرف مجسمه اعلی‌حضرت حرکت کرده‌اند و می‌خواهند آن را به پایین بیاورند. اگر این کار را بکنند دستور داریم که مردم را به رگبار ببندیم و شما مسئول عواقب آن هستید.

گفتم: حالا می‌گویید که من چه کنم؟ گفتند: به مردم بگویید این کار را نکنند. قبول کردم و به میان جمعیت رفتم در این حال به ماموران گفتم صدای من به مردم نمی‌رسد باید بلندگو بیاورید تا من اعلام کنم. ماموران رفتند و قدری بعد، ماشین مجهز به بلندگوی پلیس را آوردند و در اختیار ما گذاشتند. من قدری این پا و آن پا کردم و آهسته به دوستان گفتم من تا سر ماموران را گرم می‌کنم، شما مجسمه را به پایین بکشید.

دوستان ما از قبل برای این منظور، جرثقیل و طناب و سیم هم آورده و آن سوی میدان آماده کرده بودند. در این حال، ماموران دور ماشین بلندگو دار را گرفتند. من میکروفن را برداشتم و شروع کردم با مردم صحبت کردن! در خلال صحبت های بنده، جوانان شهر، طناب را به گردن مجسمه بستند.

من در حال موعظه و صحبت های مقدماتی وقت گیر بودم ماموران متوجه طناب شدند و به من گفتند" آقا داری چکار میکنی؟ میبینید طناب را؟" گفتم: اجازه بدهید! شما کارتان نباشد. من دارم حرف میزنم. دوباره صحیبت ها را پی گرفتم. به یکباره گفتند: آه! مجسمه اعلی حضرت کج شده!

گفتم: الان عرض می کنم! و دقایقی بعد همزمان با سرنگونی مجسمه شاه دستمال هایی از جیب افسران خارج شد و بالا رفت و اشک چشمانشان را پاک میکردند. در ظاهر حس شاه پرستی آنان تحریک شده بود. به آنان گفتم: گریه نکنید مجسمه که سهل است؛ شاه رفتنی است شما هم نوکران شاه نیستید خدمت گزاران ملت هستید ملت هم باقی است. به شما توصیه می کنم که رو در روی ملت قرار نگیرید به سرکارتان بروید مطمئن باشید کسی به شما کاری ندارد.

ماموران و افسران مزبور هم مثل بچه آدم حرف ما را گوش کردند و به شهربانی بازگشتند و بنده رفتم بالای ستون و درست به جای مجسمه شاه قرار گرفتم و برای مردم سخنرانی کردم."

آیت الله سید محمد نقی شاهرخی متولد ۱۳۱۳ از روحانیون سرشناس خرم آباد است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در راستای اهداف نهضت امام خمینی(ره)، فعال بوده است. وی چندین بار از سوی ساواک احضار و یکبار دستگیر گردید. در تشکیل کمیته های انقلاب اسلامی شهرستان خرم آباد نقش فعالی داشت. یکسال و نیم به عنوان اولین امام جمعه خرم آباد نماز جمعه اقامه نمود. از سوی حضرت امام (ره) در بروجرد، لرستان و بروجن چهارمحال و بختیاری، نمایندگی داشت در دوره اول مجلس شورای اسلامی نماینده مردم خرم آباد بود.

از سال ۱۳69 به پیشنهاد مقام معظم رهبری در کشورهای جنوب شرق آسیا(بنگلادش، میانمار، تایلند و سریلانکا) به امور دینی مسلمانان اشتغال دارد. نمایندگی مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، اشتغال دیگرشان است. حضور حاج آقا شاهرخی در ماه های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان بروجن، منشا خیر و ارشاد بوده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه