اخبار داغ

زخم بیکاری بر تن جوانان تربتی؛

تراژدی تکان دهنده بیکاری و تبعات آن در تربت حیدریه

تراژدی تکان دهنده بیکاری و تبعات آن در تربت حیدریه
تراژدی تکان دهنده بیکاری و تبعات آن در تربت حیدریه به عنوان مهمترین معضل شهر پیشتاز در انقلاب اسلامی زخمی بر تن جوانان این دیار نگاشته که حتی تحصیلکرده‌های دانشگاهی هم چشم امیدشان را به جهشی محسوس برای حل بیکاری دوخته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت، شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی به عنوان چهارمین شهر بزرگ این استان در کریدور شمال به جنوب قرار گرفته و به عنوان دروازه جنوبی به مشهدالرضا(ع) نقش بسزایی در تحولات مختلف ایفا کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از خبرنگار , تابان تربت, ، شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی به عنوان چهارمین شهر بزرگ این استان در کریدور شمال به جنوب قرار گرفته و به عنوان دروازه جنوبی به مشهدالرضا(ع) نقش بسزایی در تحولات مختلف ایفا کرده است.,

 

,

موقعیت خاص این شهرستان در استان و قرار گرفتن در مسیر زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، بستری را برای اشتغالزایی و رفع بیکاری در حوزه های گردشگری، کشاورزی، صنعت و خدمات فراهم کرده که چنانچه در سه دهه گذشته توجهی خاصی به آن می شد چه بسا شهرستان تربت حیدریه با چنین ظرفیت هایی تاکنون به حق خود رسیده بود.

,

 

,

این روزها یکی از مشکلات عمده جوانان شهرستان که بسیاری از آنها دارای مدارک تحصیلی عالی و دانشگاهی هستند، بیکاری و عدم اشتغال است که با توجه به پتانسیل های منطقه و برنامه ریزی و بکارگیری برنامه ها و طرح های هدفمند، می توان جوانان تحصیل کرده و فارغ التحصیل را برای ایجاد کارگاهها و بنگاه های اقتصادی زودبازده به کار گرفت.

,

 

,

تراژدی تکان دهنده بیکاری و تبعات آن در تربت حیدریه به عنوان مهمترین معضل شهر پیشتاز در انقلاب اسلامی زخمی بر تن جوانان این دیار نگاشته و حتی تحصیلکرده های دانشگاهی هم چشم امیدشان را به جهشی محسوس برای حل بیکاری دوخته اند.

,

 

,

در آمدهای فصلی منبع درآمد بسیاری از مردم و جوانان

, در آمدهای فصلی منبع درآمد بسیاری از مردم و جوانان,


بخشی از خانواده های این شهرستان که منبع درآمد ثابتی ندارند به همراه خانواده خود از کارهای فصلی امرار معاش می کنند که این درآمدها به خاطر دائمی نبودن، آنها را در برخی فصول سال در تنگنا قرار می دهد.

, ,
,

 

,

زعفران به عنوان مهمترین محصول شاخص این شهرستان از درآمدهای فصلی محسوب می شود که از ابتدای مهر تا پایان آذرماه، همه ساله و در مدت سه ماه حدود 20 هزار نفر از مردم این دیار را به فعالیت هایی همچون، کاشت، برداشت، فراوری و خرید و فروش این محصول مشغول می کند، هر چند که در ایام تابستان خرید و فروش پیاز زعفران هم بخشی از درآمدهای فصلی مردم را نیز تامین می کند.

,

 

,

در کنار این فعالیت، بسیاری از این خانواده ها که اجاره نشین هستند و یا از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند برای تامین هزینه های خود ناچار می شوند با تمام افراد خانواده در این فعالیتها شرکت کنند.

,

 

,

غفلت از ارزش افزوده و اشتغالزایی در حوزه زعفران مشهود است

, غفلت از ارزش افزوده و اشتغالزایی در حوزه زعفران مشهود است,

, ,

در شرایطی که منطقه تربت حیدریه با کشت 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و برداشت 120 تن طلای سرخ به عنوان قطب تولید زعفران ایران و جهان معرفی شده؛ اما درآمد اقتصادی واقعی و ارزش افزوده بالای این محصول که سالانه در جهان 32 هزار میلیارد تومان است سهمی در رفع بیکاری و اشتغالزایی دائمی برای مردم این دیار ندارد.

,

 

,

بی شک فراهم کردن بستری برای ایجاد بنگاههای اقتصادی در این زمینه و همچنین صنایع تبدیلی و ورود تکنولوژی بر سر مزارع زعفران، بخش مهمی از بیکاری دائمی در این منطقه را برطرف خواهد کرد.

,

 

,

بخشی عمده‌ای از جوانان جویای کار روانه بازار می‌شوند

, بخشی عمده‌ای از جوانان جویای کار روانه بازار می‌شوند,

 

,

نایب رئیس اتاق اصناف تربت حیدریه در این خصوص اظهار کرد: بخش مهمی از جوانان جویای کار در این شهرستان اعم از تحصیل کرده ها، به دلیل فقدان بنگاههای اقتصادی بزرگ و صنایع مادر، در این منطقه به بازار روی می آورند و این مقوله اصناف را نیز دچار مشکل کرده است.

,

 

,

رامین مصطفوی می افزاید: عدم تجربه کافی و پشتیبانی مالی مناسب از عمده ترین دلایل برگشت افراد از اصناف به جامعه بیکار تربت حیدریه محسوب می شود و چنانچه قبل از ورود خود تحقیق و مشورت لازم را انجام می دادند شاید به چنین وضعی گرفتار نمی شدند.

,

 

,

نرخ بیکاری در تربت حیدریه 11.4 درصد

, نرخ بیکاری در تربت حیدریه 11.4 درصد,

, ,

معاون برنامه ریزی و اداری، مالی فرمانداری تربت حیدریه با بیان اینکه این شهرستان رتبه دهم جمعیت بیکار خراسان رضوی را به خود اختصاص داده، افزود: بر اساس سرشماری سال 1395 نرخ بیکاری در تربت حیدریه 11.4 درصد است که ما نیز به این آمار هم از جهاتی معترض هستیم.

,

 

,

مهدی عباسپور افزود: زمان مراجعه ماموران آمار گیر به درب منازل سئوال می شود که آیا در هفته گذشته یک ساعت کار مفید انجام شده، که فرد به یقین جواب می دهد آری؛ و این فرد که شاید در طول سال دوماه مشغول انجام فعالیتی باشد جزء جمعیت بیکار محسوب نمی شود.

,

 

,

وی بخشی از بیکاری این شهرستان را متوجه مهاجرت از روستاها و شهرهای اطراف عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تربت حیدریه دارای ظرفیت های مختلفی در حوزه های معادن، کشاورزی و خدمات می باشد، لذا افراد از روستاها و شهرهای اطراف مهاجرت کرده و بر نرخ جمعیت بیکاری این شهرستان نیز می افزایند.

,

 

,

تبعات بیکاری و افزایش آسیب های اجتماعی

, تبعات بیکاری و افزایش آسیب های اجتماعی,

 

,

بی شک یکی از مهمترین معضلات بیکاری در جامعه افزایش تهدیدات و آسیب های اجتماعی است که این چالش ها در حاشیه شهرها نمود بیشتری پیدا کرده و چنانچه برای رفع آن تدبیری اتخاذ نشود چه بسا جمعیت شهری گرفتار این آسیب ها و تهدیدات شوند.

,

 

,

از سرقت های خرد و کلان گرفته تا اعتیاد و کارتن خوابی و خرید و فروش مواد مخدر که عمده کارشناسان با ریشه یابی این آسیب ها به معضل بیکاری رسیدند، بطوریکه چنانچه این افراد در فعالیتی مشغول می شدند بخش مهمی از این آسیب ها وجود نداشت.

,

 

,

احیای صنعت گردشگری در تربت حیدریه فرصتی برای اشتغالزایی جوانان جویای کار

, احیای صنعت گردشگری در تربت حیدریه فرصتی برای اشتغالزایی جوانان جویای کار,

 

,

معاون برنامه ریزی فرمانداری تربت حیدریه از صنعت گردشگری به عنوان یک بسته حمایتی برای اشتغالزایی در این شهرستان یاد کرد و افزود: تربت حیدریه به عنوان دروازه جنوبی ورود به مشهد الرضا(ع) و همچنین نخستین شهری که مردم بعد از مشهد به آن وارد می شوند از موقعیت بسیار مناسبی برای احیای صنعت گردشگری برخوردار است و با فراهم کردن و احیای بسترهایی همچون استراحتگاهها و اقامتگاهها و تفریحگاهها می توان برای مسافران جاذبه و برای مردم این دیار نیز اشتغال مناسب ایجاد کند.

,

 

,

عباسپور خاطرنشان کرد: جلگه رخ، بخش بایگ و بخش مرکزی تربت حیدریه استعداد گردشگری و جذب مسافر و زائر را دارد که می توان با کمک نهادهایی همچون میراث فرهنگی و شهرداری ها ضمن ایجاد فضای مناسب کسب و کار برای شهروندان تربتی و جاذبه برای مسافران و زائران در رفع بیکاری نیز اثر گذار باشد.

,

 

,

بخش کشاورزی با ایجاد صنایع تبدیلی نقش مهمی در رفع بیکاری خواهد داشت

, بخش کشاورزی با ایجاد صنایع تبدیلی نقش مهمی در رفع بیکاری خواهد داشت,

 

,

معاون برنامه ریزی فرماندار تربت حیدریه در بخشی دیگر از حوزه کشاورزی به عنوان بستر مناسبی برای رفع بیکاری و اشتغال بالا یاد کرد و گفت: با توجه به کشت محصولاتی همچون زعفران، پسته و سیب زمینی در این منطقه وجود صنایع تبدیلی بخصوص در جلگه رخ می تواند بخشی از جمعیت بیکار را مشغول به کار کند.

,

 

,

عباسپور گفت: فرآوری، بسته بندی و توسعه کشت گلخانه ای که ظرفیت بالایی در این شهرستان دارد می تواند با کمک کشاورزان و بخش کشاورزی حتی برای جوانان تحصیلکرده نیز اشتغال مناسب و در خور شان ایجاد کند.

,


غفلت از کسب و کار مجازی در تربت حیدریه مشهود است

,
, غفلت از کسب و کار مجازی در تربت حیدریه مشهود است,

 

,

معاون برنامه ریزی فرماندار تربت حیدریه گفت: در شرایطی که مسئولان کشور بر ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال در حوزه های آی تی و بازار مجازی تاکید دارند؛ اما این شیوه نوین درآمد در منطقه تربت حیدریه مغفول مانده و فقدان آن مشهود است.

,

 

,

وی افزود: اغلب شهرها و استانهای کشور به سمت فضای مجازی و بازار کسب و کار در حوزه های آی تی و آی سی تی در حال حرکت است؛ اما نشانی از این فضا در منطقه تربت حیدریه نیست.

,

 

,

عباسپور با اشاره به سرعت انتقال و تحولات بالا در حوزه آی تی، گفت: این ضرورت امروز در جامعه ایجاب می کند تا علاوه بر فعالیت متخصصین فن در حوزه فضای مجازی، بخشی از کسب و کارها در این فضا هدایت شود تا ضمن ایجاد اشتغال در انجام فعالیت ها نیز تسریع می شود.

,

 

,

حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از ورود کالاها بهترین راهکار رفع بیکاری در کشور

, حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از ورود کالاها بهترین راهکار رفع بیکاری در کشور,

, ,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تربت حیدریه در این خصوص اظهار کرد: از ابتدای تاسیس موسسات کاریابی در سال 1385، حدود 9700 نفر در سامانه به عنوان بیکار ثبت نام کردند که در طی این مدت پنج هزار و 442 نفر معادل 75 درصد مردان و 25 درصد زنان از طریق کاریابی ها وارد بازار کار شدند.

,

 

,

علی اکبر اسماعیل پناه با بیان اینکه 47 درصد افراد بکارگیری شده تحصیلکرده ها هستند، افزود: بکارگمارده شدگان در تمامی رشته های خدمات، کشاورزی و صنعتی و بنا به درخواست کارفرمایان می باشد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

,

 

,

وی همچنین به اقدامات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در زمینه کاهش بیکاری در این شهرستان اشاره و بیان داشت: اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی با ثبت نام 590 نفر کارورز از ابتدای سالجاری آغاز شده و در مقابل تعداد 41 واحد پذیرنده برای جذب کارورز در سامانه ثبت نام کرده اند.

,

 

,

وی گفت: پس از بررسی درخواست ها و همچنین شرایط فارغ التحصیلان، تاکنون تعداد 26 واحد موفق به انعقاد قراداد با 33 نفر کارورز شده اند و با این طرح 33 نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در واحدهای پذیرنده به مدت شش ماه مشغول بکارشده اند.

,

 

,

اسماعیل پناه افزود: پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر ( تبصره 18 قانون بودجه ) ( 20 هزار میلیارد تومان ) نیز از ابتدای دی ماه اجرایی شده و تاکنون تعداد 77 طرح با مبلغ 85200 میلیون ریال و اشتغال 220 نفر در کارگروه شهرستان مصوب شده و در حال معرفی به بانک های عامل هستند.

, .,

 

,

استقبال کمرنگ بخش خصوصی از فارغ التحصیلان دانشگاهی

, استقبال کمرنگ بخش خصوصی از فارغ التحصیلان دانشگاهی,

 

,

رئیس اداره تعاون و کار تربت حیدریه در عین حال از استقبال کمرنگ بخش خصوصی از فارغ التحصیلان دانشگاهی انتقاد کرد و افزود: این طرح با هدف فراهم کردن زمینه اشتغال و حرفه آموزی به قشر دانشگاهی در حال اجراست که در آن کارفرمایان کارگاههای اقتصادی می توانند یک کارورز فارغ التحصیل دانشگاهی را بین ۴چهار تا شش ماه بکارگیری کنند.

,

 

,

اسماعیل پناه با بیان اینکه جذب کارآموزان دانشگاهی هیچ تعهدی برای کارگاه های اقتصادی ندارد، افزود: در این طرح کارفرما هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حقوق و یا پرداخت بیمه کارورز را نداشته و تنها معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق مصوب سال توسط دولت (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به کارورز پرداخت و نیز در مدت یادشده توسط همین وزارتخانه بیمه مسوولیت مدنی می شود.

,

 

,

رئیس اداره تعاون تربت حیدریه گفت: با این وجود متاسفانه کارگاههای اقتصادی این شهرستان رغبتی برای جذب فارغ التحصیلان بصورت کاروزی ندارند و از آغاز اجرای این طرح تنها ۲۴ کارورز دانشگاهی در کارگاههای اقتصادی بکار گیری شده اند.

,

 

,

ایجاد صنایع مادر، تنها راه توسعه و اشتغالزایی در تربت حیدریه

, ایجاد صنایع مادر، تنها راه توسعه و اشتغالزایی در تربت حیدریه,


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه تاکید کرد: تنها راه توسعه این شهرستان علاوه برحفظ و ارتقاء بخش کشاورزی، ایجاد صنایع مادر و پیشران است تا در کنار صنایع پائین دستی تولید و اشتغال و ثروت پایدار نیز ایجاد شود.

, ,
,

 

,

محمد سطانپور به سایر واحدهای صنعتی و معدنی تربت حیدریه اشاره کرد و افزود: از مجموع ۹۸ واحد صنعتی در بخش مواد غذایی، شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، بازیافت، کانی های غیر فلزی، صنایع فلزی و تجهیزات پزشکی ۶۵ واحد با ظرفیت ۱۳۹۰ نفر فعال است و ۳۳ واحد دیگر نیز تعطیل و نیمه تعطیل هستند.

,

 

,

رئیس اداره صنعت و معدن تربت حیدریه بیان کرد: از مجموع ۵۵ واحد معدنی در زمینه سنگ آهک، کرومیت، شن و ماسه، سنگ لاشه، نقره و طلا ۳۰ واحد با اشتغالزایی ۵۵۳ نفر بصورت مستقیم فعال و ۲۵ واحد دیگر نیز تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند.

,

 

,

گزارش از حمید حلاج

, گزارش از حمید حلاج,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه