اخبار داغ

دلیل افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته؛

اظهار نظرهای متناقض مسئولین یکی از عوامل جهش قیمتی نرخ ارز است

اظهار نظرهای متناقض مسئولین یکی از عوامل جهش قیمتی نرخ ارز است
سوالی که ذهن کارشناسان، فعالان اقتصادی و صرافان را بخود مشغول کرده است، دلیل جهش قیمتی در بازار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از  صبح رزن،استاد اقتصاد کلان در دانشگاه های استان همدان با اشاره به افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته گفت:طی روزها و ماههای گذشته نرخ ارز با تغییر و تحولات قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده است بطوریکه هم اکنون قیمت دلار از مرز 4500 تومان عبور کرده است و سکه هم به بیش از یک میلیون و پانصد هزتر تومان رسیده است. سوالی که ذهن کارشناسان، فعالان اقتصادی و صرافان را بخود مشغول کرده است، دلیل جهش قیمتی در بازار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح رزن،,

 

,

دکتر جلال مولابیگی ادامه داد:با اینکه بارها مقامات پولی اعلام کرده است که این قیمت‌ها کاذب است و در آینده شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود ولی باز شاهد افزایش قیمت هستیم .

,

وی افزود:یک دلیل ساده اقتصادی می‌گوید زمانی‌که برای هر کالایی تقاضای آن کالا بیشتر از عرضه آن کالا شد قیمت شروع به افزایش می‌کند حتی اگر در کوتاه‌مدت بتوان جلوی رشد قیمت را گرفت مطمئنأ در آینده شاهد اقزایش قیمت خواهیم شد این بمثابه فنری است که به زور جمع شده است بالاخره مجبور به رها کردن آن میشوید.

,

 

,

مولابیگی اضافه نمود:در اقتصاد با دستور نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. اگر قصد جلوگیری از افزایش قیمت ارز را داری باید بازار را به تعادل برسانی. آنچه که در بازار ارز مشاهده می‌شود مازاد تقاضا و یا کمبود ارز است که بدلایل زیر بازار با آن مواجه شده است:

,

وی با اشاره به برخی جوسازی ها توسط آمریکا  گفت:انتظارات بدبینانه‌ای برای مردم و دلالان ارز شکل گرفته است که این انتظارات سبب افزایش تقاضا خواهد شد و این انتظارات تابع چندین عوامل می‌تواند باشد که یکی از آنها مسایل و اتفاقات بین المللی مثل هیاهوی اخیر ترامپ برای خارج شدن از برجام است که هدف از آن برگشت تحریم‌ها است.

,

این استاد اقتصاد در ادامه با انتقاد از شیوه دستوری برای رفع مسائل اقتصادی افزود:کاهش دستوری نرخ سود بانکی و ورشکستگی موسسات پولی و مالی و دامن زدن به این معضلات و عملکرد ضعیف مسولین برای حل و فصل کردن این مشکلات  سبب شده نقدینگی از بانک خارج شده و به سمت بازارهایی که جذابیت دارند سرازیر شود که یکی از این بازارها، بازار ارز است.

,

وجود شوک‌های غیر منتظره اجتماعی و سیاسی مانند اعتراضات و اغتشاشهای اخیر سبب متلاطم شدن بازار شده است.

, وجود شوک‌های غیر منتظره اجتماعی و سیاسی مانند اعتراضات و اغتشاشهای اخیر سبب متلاطم شدن بازار شده است.,

وی با بیان این موضوع که همخوانی نداشتن حرف با عمل مسوولین، بطوریکه از یک طرف مسوولی در مصاحبه خود تاکید دارد که افزایش قیمت موقتی است و از طرف دیگر بانک مرکزی دلار را کمتر به بازار عرضه می‌کند خود یک عامل موثر است ادامه داد البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تجربه نشان داده :است که در برخی از موارد، وقتی که مسوولی قصد دارد با مصاحبه خود آرامش را به بازار برگرداند اینگونه نمیشود از قضا نتیجه آن برعکس می‌شود.

,

مولا بیگی با بیان اینکه برخی افراد علاقه مند به وجود تلاطم هستند افزود:وجود افرادی در بازار ارز که تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارند به همین علت دلارهای نقدی را سریع خریداری می‌کنند تا موجب کمبود ارز در بازار شود.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد:همه عوامل فوق سبب کمبود ارز در بازار خواهد شد که نتیجه آن افزایش قیمت ارز است. اگر دولت و مقامات پولی قصد دارند که جلوی رشد قیمت ارز را بگیرند باید دلایل افزایش قیمت را بشناسند و چاره‌اندیشی کنند و گرنه به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید. و از طرف دیگر شاهد افزایش پی‌در‌پی قیمت ارز خواهیم شد بطوریکه در کمترین زمان دلار 5000 تومانی را تجربه خواهیم کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه