اخبار داغ

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی تاکید کرد:

با افزایش افسار گسیخته نقدینگی تولید نمی تواند پاسخگوی تقاضای مردم باشد

با افزایش افسار گسیخته نقدینگی تولید نمی تواند پاسخگوی تقاضای مردم باشد
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: با در نظر گرفتن گردش پول ثابت افزایش نقدینگی موجب افزایش تورم و سطح عمومی قیمت ها می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره افزایش نقدینگی بر اساس گزارش بانک مرکزی به خبرنگار تیتریک گفت: افزایش نقدینگی در جامعه به واسطه افزایش تقاضای افراد به پول است که به تبع آن نقدینگی موجود در سطح جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک , تیتریک ,

اکبر کریمی افزود: نقدینگی اسکناس نزد مردم به انضمام سپرده های دیداری لحاظ می شود و در قالب حساب های جاری که مردم در بانک ها افتتاح می کنند تلقی می شود اما پیش از بررسی تبعات افزایش نقدینگی لازم است تئوری مقداری پول به چالش کشیده شود.

,

وی اظهار داشت: بر اساس تئوری فوق اگر حجم پول موجود در سطح جامعه در سرعت گردش پول ضرب شود این معادله باید با میزان تولید در جامعه ضربدر تورم برابری کند اما ما در شرایط حاضر وضعیت تولید مناسبی نداریم و اگر این مهم را در سطح جامعه ثابت در نظر بگیریم چون تولید وجود ندارد با در نظر گرفتن گردش پول ثابت افزایش نقدینگی موجب افزایش تورم و سطح عمومی قیمت ها می شود.

کریمی تورم موجود در جامعه را وابسته به میزان نقدینگی موجود در آن جامعه دانست و تصریح کرد: اگر بتوانیم برای افزایش نقدینگی موجود در جامعه تعیین مسیر کنیم و آن را به سمت تولید ببریم شاخص سطح عمومی قیمت ها به شدت کاهش پیدا کرده و می توان تورم را مهار کرد.

,
,
,

وی گفت: اگر نقدینگی در جامعه به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا کند قائدتا چون تقاضا برای کالا و خدمات بیشتر می شود و تولید نمی تواند پاسخگوی تقاضای موجود در جامعه باشد باعث می شود برای تعادل در بازار قیمت کالاها افزایش یابد و دسترسی سطوح خاصی از جامعه به کالا و خدمات وجود خواهد داشت.

,

کریمی افزود: بانک مرکزی باید سیاست جهت دهی میزان نقدینگی را در پیش خواهد گرفت اما اگر بنا باشد نقدینگی جامعه به سمت تولید برود باید شرایط کسب و کار و نابسامانی تولید در کشور را بتوانیم سر و سامان ببخشیم لذا باید برای تولید کننده و سرمایه گذار انگیزه ایجاد شود و میزان سوددهی این بخش بیشتر از بخش بانکی باشد.

,

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش سودها به 15 درصد که بالاتر از سطح عمومی قسمت ها در جامعه است مردم ضریب اطمینان سرمایه های نقدی خود را در آن قسمت امن تر می دانند تا اینکه در بخش تولید سرمایه گذاری کند لذا اگر زیرساخت های تولید را فراهم کنیم 100 درصد مردم به این مهم گرایش پیدا کرده و روی بیکاری، کاهش تورم و رشد اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/  

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه