اخبار داغ

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی مازندران مطرح کرد

بازار کار و بیمه از مهم‌ترین مشکلات مهندسان/ قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست

بازار کار و بیمه از مهم‌ترین مشکلات مهندسان/ قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با بیان اینکه قیمت ساختمان تابع ساخت‌وساز نیست، بلکه تابع مکان است؛ گفت: متأسفانه قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست و بازار و مشاوران املاک این نرخ را تعیین می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، روز پنجم اسفندماه در تقویم رسمی کشور ایران به عنوان روز بزرگداشت خواجه‌نصیرالدین طوسی و روز مهندس نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت گفت‌وگویی را با محمد فیروزیان عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران انجام داده‌ایم که تقدیم خوانندگان می‌خوانیم:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

وی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی مازندران بیش از 33 هزار عضو دارد که از این میزان تعداد 15 هزار عضو آن دارای پروانه هستند.

وی افزود: به‌صورت میانگین در استان به‌طور سالانه میزان 5 میلیون متر مکعب از مجاری صدور پروانه، ساخت‌وساز انجام می‌شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش‌روی جامعه مهندسان اظهار کرد: یکی از چالش‌های پیش‌رو عدم تعادل و تطابق میزان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این رشته با بازار کار است. طی سالیان اخیر با کاهش ساخت‌وساز و رکود بازار مسکن، اشتغال‌زایی برای قارغ‌التحصیلان وارد چالش تازه‌تری شده است. در واقع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور در این بخش عدم تطابق میان ورودی‌های تازه وارد با فرصت‌های شغلی است.

فیروزیان ادامه داد: مشکل دیگر در حوزه عمومی ساختمان است. چرخه‌ ساختمان چرخه‌ منظمی نیست. در ساخت، فروش، قیمت، انرژی‌های بهینه، مقاوم سازی و موارد دیگر چرخه‌ی مناسبی در بخش ساختمان نداریم و نیاز جدی به اصلاح قوانین بالادستی وجود دارد.

وی با بیان اینکه قیمت ساختمان تابع ساخت‌وساز نیست، بلکه تابع مکان است؛ تصریح کرد: متأسفانه قیمت ساختمان تابع خدمات مهندسی نیست و خود این موضوع، سازمان نظام مهندسی را با مشکلاتی مواجه کرده است. انرژی‌های مصرفی و میزان مصرف آن در ساختمان برای کسی اهمیت ندارد. یا بهینه‌سازی و مقاوم‌سازی هم حتی معیاری در اختلاف قیمت محسوب نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی مازندران با بیان اینکه تعیین قیمت ساختمان خارج از جامعه مهندسان، خود چالش برانگیز است، تأکید کرد: قیمت ساختمان توسطه نگاه کارشناسانه و براساس معیارهای خدمات مهندسی تعیین نمی‌شود و بازار و مشاوران املاک این نرخ را تعیین می‌کنند که این امر کارشناسانه نیست و هیچ مبنایی هم ندارد.

فیروزیان ادامه داد: خدمات مهندسی تأثیر چندانی در قیمت یک ساختمان ندارد و میان ساختمانی که نکاتی نظیر مقاوم‌سازی، بهینه‌سازی و غیره را رعایت کرده باشد و ساختمانی که فاقد رعایت این نکات باشد، اختلاف قیمتی وجود ندارد و این یعنی قیمت ساختمان، هیچ مبنای قانونی مهندسی ندارد.

وی اعلام کرد: بزرگ‌ترین مشکل فعلی آن است که نقش مهندسان در قیمت‌گذاری ساختمان، نقشی بی تأثیر است و مهندس هیچ جایگاهی در تعیین نرخ ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اضافه کرد: بحث تأمین و نگهداری مهندسان به‌عنوان مبحث 22، اجرایی نشده است که در صورت تحقق آن از یک‌سو، حوزه کاری وسیعی را برای مهندسان ایجاد می‌کند و از سوی دیگر مردم و جامعه به‌وضوح پی به نقش مهندسان خواهند برد.

فیروزیان ادامه داد: در بحث تأمین و نگهداری هر ساختمان پس از ساخت و اتمام کار، نیاز به تعمیرات دوره‌ای و سالانه ساختمان و تجهیزات دارد که عملا این موضوع اتفاق نمی‌افتد و در واقع، یک مهندس پس از ساخت، هیچ نقشی ندارد؛ که این امر دیده نشده است و نیاز به بازنگری دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص مشکلات گسترده مهندسان در بخش بیمه که یکی از مطالبات جدی آنان نیز محسوب می‌شود، اظهار کرد: البته در بحث بیمه به‌ویژه در بخش مهندسان جوان، با مشکل مواجه هستیم. متاسفانه در تأمین اجتماعی، کارگران ساختمانی دیده شده است اما مهندسانی که در بخش ساختمان مشغول فعالیت هستند، دیده نشده است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران بیان کرد: خیلی از مهندسان در بیرون و در جاهای دیگر خود را بیمه کرده‌اند، اما بیمه آن‌ها بیمه مهندسی نیست. این موضوع، مشکلات قانونی است، باید در بالا دست اصلاح شود و با دستورالعمل حل نمی‌شود.

فیروزیان در پایان ابراز امیدواری کرد با حل معضلات جامعه مهندسان در بخش ساختمان و اجرایی شدن مبحث تأمین و نگهداری، بی‌شک مردم بیشتر از قبل به ارزش خدمات مهندسی و جایگاه مهندسان پی خواهند برد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه