اخبار داغ

یادداشت/

ایرانی تر از همیشه باشیم/ جوشش غیرت ملی در سال «حمایت از تولید داخلی»

ایرانی تر از همیشه باشیم/ جوشش غیرت ملی در سال «حمایت از تولید داخلی»
عده ای معتقدند، اگر دولت واردات کالاهای خارجی به خصوص چینی را کم و به طور کلی قطع کند می توان از کالای داخلی و تولید کننده حمایت کرد اما منتقدان اقتصادی با رد این پروتکل معتقدند حمایت از مصرف کننده چه بسا مهم تر از تولید کننده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صاحب نیوز– نرگس رضایی/ سال 97 در حالی آغاز شد که «حمایت از کالای ایرانی» شعار راهبردی سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب دردرجه اول اهمیت قرار گرفت. شاید با این شعار چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ اجتماعی بتوان انقلابی برای از بین بردن و کمرنگ شدن فرهنگ مصرف گرایی ایجاد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اما در این شعار چند نکته مهم به چشم می خورد.

,

اول اینکه آیا تنها با یک شعار می توان ریشه مصرف گرایی و نهادینه شده در ایران را خشکاند یا نیاز به فراهم کردن زیر ساخت های های لازم برای هموار شدن راه حمایت از تولید ملی باید فراهم شود یا هر دو ؟!
عده ای معتقدند، اگر دولت واردات کالاهای خارجی به خصوص چینی را کم و به طور کلی قطع کند می توان از کالای داخلی و تولید کننده حمایت کرد اما منتقدان اقتصادی با رد این پروتکل معتقدند حمایت از مصرف کننده چه بسا مهم تر از تولید کننده است. یعنی به این صورت که با واردات کالاهای درجه یک و همزمان حمایت از تولید کننده داخلی هم می توان به حقوق مصرف کننده و تولید کننده احترام گذاشت و هم می توان راه را برای رقابتی سالم هموار کرد.
سوال این است که از چه زمانی ما ایرانی ها برای برند های خارجی سر و دست شکستیم و چشم و هم چشمی های خانوادگی در بین اقوام، گل سرسبد تجمل گرایی شد؟

,
,
,

شاید جواب این سوال سخت نباشد! رسانه های جمعی همیشه متهمان ردیف اول در ترویج فرهنگ غربی های از ما بهتران بوده اند! و این خرده فرهنگ کم کم از ضد فرهنگ به فرهنگی شاخص در بین ایرانی ها تبدیل شد.
مصرف گرایی نزد مردم ایران به چند دلیل توجیه می شود مثل بی کیفیت بودن کالاهای داخلی یا استفاده غیر اخلاقی از برند های مطرح دنیا توسط برخی تولید کنندگان داخلی و ایجاد فضای بی اعتمادی نسبت به کالاهای وطنی واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت از چین توسط یقه سفیدها واستفاده از رانت های اقتصادی با شعار «سود بیشتر کیفیت کمتر».
هم اکنون طرح های موفق بسیاری در کشور اجرا می شود که می توان با اجرای آنها به نوعی در فرهنگ سازی مصرف کالاهای وطنی یا کالاهایی با استانداردها و کیفیت مطلوب مصرف کنندگان تا حدودی فضایی با اطمینان بیشتر و رقابتی تر ایجاد کرد.
ازموضوع های مشابهی که می توان به عنوان طرحی برای مبارزه با واردات بی رویه و کالای قاچاق یاد کرد، طرح رجیستری تلفن های همراه که در نهایت از ورود این وسیله ارتباطی بدون دارا بودن کد مخصوص شناسایی IMEI که از طریق گمرک وارد کشور می شود جلوگیری می کند و گوشی های فاقد این کد شناسایی ،کد سیم کارت آنها فعال نمی شوند. در مدت اجرای یکساله، این طرح تا حدودی موفق عمل کرده و از ورود بی ضابطه و قاچاق تلفن های همراه جلوگیری کرده است و بازار این کالای ارتباطی به آرامشی نسبی دست یافته اند.

,
,
,
,


بگذارید در آخر ایرانی تر بودن را با دو مثال از دو منبع رسانه ای اینطور تفسیر کنیم.
خبرگزاری تسنیم به نقل از کارشناسان می نویسد: انتخاب کالای خارجی یا ایرانی بُعد روانی و فرهنگی دارد و به گفته بسیاری از شهروندان اصفهانی دلیل اصلی رغبت مردم به خرید اجناس خارجی را باید در فرهنگ جامعه جستجو کرد این در حالی است که بخشی از آن مرتبط با کیفیت واقعی تولیدات داخلی است.

, ,
,
,

بسیاری از افرادی که در بی اعتمادی محض به تولیدات داخلی اقدام به خرید اجناس خارجی می‌کنند واقف هستند که تولید کننده ایرانی باید حمایت شود تا محصولات باکیفیتی تولید کنند، تولیدکننده‌ای که شاید عضوی از خانواده ما، باشد.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه نیز در مقاله ای با مثال زدن دو کشور موفق که شرایطی شبیه به ما داشته اند مثل جنگ و فشارهای سیاسی جهانی نوشته است : در واقع، حمایت از کار و سرمایه ملی در دو کشور ژاپن آسیایی و آلمان اروپایی در سال های سازندگی، نه امری صرفاً دولتی که رویکردی کاملاً ملی و نهادینه شده در فرهنگ این دو ملت بود.

,
,

در این میان، صنعتگران نیز به عنوان بخشی از همان دو ملت کوشا، شرایط خاص آن سال ها را که در غیاب رقبای خارجی برایشان محقق شده بود، به فرصتی برای کیسه دوختن برای خود تبدیل نکردند و با این استدلال که «در این بازار انحصاری، مشتری گزینه ای جز ما ندارد»، به بنجل سازی روی نیاوردند و کوشیدند در گذر زمان، کیفیت تولیدات خود را بالا و قیمت ها را رقابتی کنند؛ آنها به ملت خود احترام می گذاشتند و قدردان واقعی مشتریان داخلی شان به خاطر خرید کالای داخلی بودند.

,

این شد که چند سالی بعد از آن جنگ های خانمان سوز، دو کشور، یکی از خاور و دیگری از باختر سر برافراشتند و قدرت های بزرگ اقتصادی جهان را به هماوردی طلبیدند.

,

جالب است بدانید آلمان ورشکسته دیروز، امروز تنها کشور مهم اروپایی است که از تبعات بحران اقتصادی اروپا جان سالم به در برده و به نسبت دیگر اروپاییان، آسیب کمتری را متحمل شده است.
پس ما می توانیم همانند کشورهای قدرتمند دنیا در شرایط بحرانی و با وجود تحریم ها از ایرانی بودن خود حمایت کنیم. اگر دولت با حمایت از تولید کننده داخلی و معافیت های مالیاتی و ارایه تسهیلات با سود کمتر به شرط بالا بردن کیفیت محصولات، اقدام کند و مردم نیز ایرانی بودن خود را با مصرف محصولات داخلی و پرورش غیرت ملی نهادینه کنند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه