اخبار داغ

نامه سرگشاده امام جمعه خوسف؛

ترویج رقص و برند سازی قلابی در نوروزگاه خوسف/ لجاجت مدیران دهن کجی به مردم

ترویج رقص و برند سازی قلابی در نوروزگاه خوسف/ لجاجت مدیران دهن کجی به مردم
دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، حجت الاسلام والمسلمین حامد شاهبیکی، امام جمعه خوسف، در نامه سرگشاده ای در خصوص برگزاری جشن نوروزگاه خوسف نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"الهی همه شادی ها بی یاد تو غرور است و همه غم ها با یاد تو سرور"

نوروز از اعیاد ملی ایرانیان است و دارای جلوه‌های ناب از فرهنگ غنی ایرانی است بعد از اسلام نیز به این عید توجه شده و سنت‌های زیبای آن مورد تأکید قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی نوروز باستانی تبدیل به نوروز ایرانی اسلامی‌شده است.

 

جایگاه نوروزگاه‌ در این عید ملی کجاست؟

 

در نوروز 97 مهم‌ترین برنامه دستگاه اجرایی توجه به نوروزگاه‌ ها با تأکید بر رونق صنعت گردشگری است در این هدف گویا هر وسیله‌ای قابل توجیه است. و آمار بازدیدکننده مهمترین نشانه موفقیت طرح محسوب می شود و شلوغی نوروزگاه شاهکار مدیریتی و عامل رونق اشتغال و احیای صنعت گردشگری به حساب می آید.

دهکده گردشگری خوسف طبق شنیده‌ها با اعتباری بین 50 تا 70 میلیون تومان ساخته شده و هرروز در ایام نوروز دو ساعت  برنامه رقص محلی جزء برنامه‌های آن است و همه اعضای ستاد تسهیلات سفر موظف به ارائه خدمات به این نوروزگاه هستند.

از طرفی وقتی در این شهر دین مدار عده ای از سر دلسوزی و غیرت اسلامی تذکر دادند که رقص حرام است و در شهر ما مسبوق به سابقه نبوده است و نباید جزء برنامه‌ها باشد، بی‌توجهی شد و  بدون پاسخ منطقی با لجاجت تعداد جلسات رقص را بیشتر کردند و آمار بازدید و حضور تماشاچی یا مردمی که برای تفریح می آمدند را نشانه حقانیت خود ‌گرفتند.

اگر خوش‌بینانه نگاه شود احتمالاً نوروزگاه با این اهداف فرهنگی، اقتصادی شکل گرفته است: ایجاد فرصتی برای تفریح و سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی بافرهنگ عشایر شهرستان، ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی و توسعه فرهنگ گردشگری، اهداف مقدسی که ملازمه ای با ترویج رقص ندارد و به خاطر ملاحظات ذیل یا ابتر مانده یا به بیراهه می‌رود یا آسیب بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

 

1- رقص محلی طبق نظر اکثر مراجع یا به فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است. تنها برخی از مراجع گفته‌اند: "رقص مرد اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد" که ظاهراً این فتوا  مورد عمل قرارگرفته است اما همین فتوا در ادامه‌اش آمده است که (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید).

چرا مدیران دولتی که طبق اصل‏ سوم قانون اساسی موظف‌اند همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با کلیه‏ مظاهر فساد و تباهی‏ به‏ کار برند باید مروج فعل حرام و لهو باشند و به تذکرات دلسوزان محل هیچ توجهی نکنند؟

 

2-  باید دید ترویج این کار چه جایگاهی در نوروز اسلامی ایرانی دارد؟ چه مدلی از شادی را باید عرضه کرد؟ در چهل‌سالگی انقلاب خون‌بار اسلامی‌ ملت ایران دستگاه اجرایی چه رسالتی دارد؟

در کاخ سفید مرکز دشمنی با ملت ایران هم جشن نوروز برگزار می‌شود و موسیقی و رقص محلی نمایش داده می‌شود در مقابل در حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه بزرگ‌ترین اجتماعات نوروزی شکل می‌گیرد، دستگاه اجرایی باید به کدام سمت برود؟

نوروز شاهنشاهی فرصتی بود برای اینکه ارباب‌ها بساط سازوآواز فراهم کنند و رعیت برای خوشایند آن‌ها برقصند و آن‌ها تماشا کنند. نوروز شاهنشاهی همراه بود با غفلت از یاد خدا، با قماربازی و عیاشی، با چهارشنبه سوزی و خرافه نحسی سیزده، اما با انقلاب اسلامی تبدیل‌شده است به نوروز مردمی با اجتماعات ایمانی، با دعای همگانی حول حالنا الی احسن الحال، با صله‌رحم و زیارت مزارها و روز طبیعت همراه با عقلانیت و معنویت، اخیرا سفر راهیان نور و اردوهای جهادی هم جلوه های زیبایی ایجاد کرده است، ما باید مروج نوروز ملی باشیم نه نوروز شاهنشاهی.

در مجاورت مزار شهدا و قبر مطهر آیت‌الله سید احمد عبادی که می‌توانست با برنامه‌ریزی درست مانند قبرستان تخت فولاد اصفهان موردتوجه قرار گیرد ایجاد فضای لهو و رقص، بی‌احترامی آشکار به ارزش‌ها است، مضافاً به اینکه مراعات حال مردم داغ‌دیده‌ای که تازه عزیز ازدست‌داده‌اند هم نمی‌شود.

 

3- اگر دغدغه گردشگر و بازار صنایع دستی را دارند چه نیازی است که دنبال لهو و رقص باشند. گفته شده است که امسال شهرستان خوسف از رشد 3/2 برابری اقامت  و 5/1 برابری بازدید کننده برخوردار بوده است . قطعا سهم عمده اقامت را مزار نصرآباد و مزار شاه سلیمان و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و آب گرم لوت تشکیل می دهد. حتی سفر به معنای حداقل یک شب اقامت تنها در این اماکن معنی دارد و این اماکن هیچ وابستگی ای به نوروزگاه ندارند.

بله آمار بازدید از دهکده گردشگری بالا بوده و بازار خوبی هم ایجاد کرده است بازاری که بدون رقص و برند  سازی جعلی هم امکان ایجاد آن بود.  بازدید کننده ای که از صبح می آمد توجهی به رقص عصر نداشت. علاوه بر آن باید توجه کرد که متأسفانه  امسال آمار  بازدید کنندگان از مزار نصر اباد و مقبره ابن حسام کمتر شده بود.

اگر می توان با ایجاد زمینه ها و جاذبه هایی مانند بازارچه صنایع دستی یا چایخانه سنتی یا شترسواری و اسب سواری و از این قبیل کارها بازدیدکننده زیادی را جذب کرد  بهتر است که به دنبال احیای مزیت های پایدار خودمان باشیم.

پرداختن به مزار نصر آباد و مقبره ابن حسام به عنوان یک مکان مذهبی و معرفی چهره این شاعر و عارف ولایی و فراهم کردن جاذبه ها و امکانات رفاهی در اطراف آن  و حتی ایجاد محفل خاوران نامه خوانی و ... یک مزیت پایدار نظیر عطار و باباطاهر و حافظ و سعدی ایجاد می کند و برکات ماندگاری برای شهرستان به ارمغان می آورد؛ البته مشروط به اینکه خدای نکرده مقبره ابن حسام را مرکز لهو و حرام نکنند.

اگر بنا است از فرصت سفرهای نوروزی برای پیشرفت شهرستان استفاده شود باید مزیت‌های فرهنگی شهرستان معرفی شود و صد حیف که شهرستان خوسف بجای برجسته کردن  ابن حسام و معرفی مشاهیر پر افتخار خود  که این مزیت‌ها باعث سیادت بر سایر نقاط استان و کشور می‌تواند باشد خود را به رقص و ساز و دهل معرفی کند.

کاش بجای اینکه هرروز ایام نوروز از ساز و دهل این شهر تبلیغ می شد از مشاهیر شهر گفته می شد و همه برنامه حول محور دیانت و اصالت و ادب این دیار بود تا  ظرفیت ناب و پایداری برای صنعت گردشگری در  خوسف ایجاد می شد.

 

4- این نوع رقص و موسیقی در این شهر مسبوق به سابقه نیست و در شهر تاریخی و اصیلی مثل خوسف واردات موسیقی سطح پایین (ساز و دهل) کسر شأن است. مدیران باید فرهنگ اصیل و ممتاز را اشاعه دهند نه اینکه خرده فرهنگ‌ها را غالب کنند و بجای کار فرهنگی، آسیب فرهنگی بزنند!

فرصت خدمت فرصت محدودی است که باید دنبال ایجاد سنت حسنه بود نه دنبال ایجاد سنت های بد فرهنگی که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.  یعنی هر کس سنت خوبی را پایه گذاری کند براى اوست اجر و ثواب آن و ثواب هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت و کسى که سنت و رسم بدی را پایه گذاری کند بر اوست گناه و گناه هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت. دوران مدیریت این تفکرات ناسالم تمام می شود اما عوارض سوء اقدامات آنها بر جای خواهد ماند.

 

5- ترویج رقص و برند سازی قلابی و افتخار کردن به این کار و اعوان وانصار جمع کردن حول این سنت بد، باعث دو قطبی شدن جامعه می شود و عجیب است که حتی به قیمت دو قطبی کردن جامعه بر این خطا اصرار می شود و مسببین مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

6- از منظر حقوق شهروندی هم اگر ملاحظه شود  حق متدینین تضییع شد. جمع قابل توجهی از مومنین و فرزندانشان با توجه به تبلیغات زیاد دهکده گردشگری مشتاق بودند از این مکان بازدید داشته باشند اما بخاطر اینکه در آن مکان رقص وجود دارد و دوست نداشتند عملشان تأییدی بر این کار باشد یا نرفتند یا با نگرانی در آنجا حاضر شدند. به راستی سهم حقوق شهروندی متدینین خوسف کجاست؟ و چرا باید امکان استفاده از اماکن گردشگری از آنها گرفته شود؟

وقتی همه این اتفاقات به بهانه شاد کردن مردم صورت می گیرد جای تأسف بیشتر دارد چرا که دولت باید تمام هم و غمش رفع نیازهای اساسی مردم باشد، آنگاه‌ که مشکلات اشتغال و گرانی و مسکن و ازدواج و... حل شود مردم شاد می‌شوند. وقتی زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی آماده شود زمینه شادی مردم فراهم می‌شود. اگر ببینیم در شرایطی که بیکاری و گرانی امان مردم را بریده است، مسئولین دنبال رقص می‌دوند و داد شادی مردم را می‌زنند معلوم است که این فریبی است که باهدف مخفی کردن مشکلات پشت این‌کارهای سبک صورت می‌گیرد.

 

دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع  مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.

قبلا هم در مورد مشابه شاهد اعتراض جدی نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم، شورای اسلامی شهر نیز به‌اتفاق آراء راضی به این کارها نیستند همچنین جمع قابل‌توجهی از مؤمنین و جوانان مؤمن انقلابی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، لذا استبداد رأی و پافشاری بر رقص و لجاجت مشهود در این کار به‌نوعی دهن‌کجی به دین و مردم است.

مردم متدین خوسف حق دارند به شدت از ولنگاری فرهنگی موجود و بی اعتنایی ها و عملکردهای سلیقه ای، مغرضانه و هنجار شکن ناراضی و معترض باشند، امید است تجدید نظر اساسی صورت گیرد و جلو این خطاها گرفته شود.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

انتهای پیام/

,

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"الهی همه شادی ها بی یاد تو غرور است و همه غم ها با یاد تو سرور"

نوروز از اعیاد ملی ایرانیان است و دارای جلوه‌های ناب از فرهنگ غنی ایرانی است بعد از اسلام نیز به این عید توجه شده و سنت‌های زیبای آن مورد تأکید قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی نوروز باستانی تبدیل به نوروز ایرانی اسلامی‌شده است.

 

جایگاه نوروزگاه‌ در این عید ملی کجاست؟

 

در نوروز 97 مهم‌ترین برنامه دستگاه اجرایی توجه به نوروزگاه‌ ها با تأکید بر رونق صنعت گردشگری است در این هدف گویا هر وسیله‌ای قابل توجیه است. و آمار بازدیدکننده مهمترین نشانه موفقیت طرح محسوب می شود و شلوغی نوروزگاه شاهکار مدیریتی و عامل رونق اشتغال و احیای صنعت گردشگری به حساب می آید.

دهکده گردشگری خوسف طبق شنیده‌ها با اعتباری بین 50 تا 70 میلیون تومان ساخته شده و هرروز در ایام نوروز دو ساعت  برنامه رقص محلی جزء برنامه‌های آن است و همه اعضای ستاد تسهیلات سفر موظف به ارائه خدمات به این نوروزگاه هستند.

از طرفی وقتی در این شهر دین مدار عده ای از سر دلسوزی و غیرت اسلامی تذکر دادند که رقص حرام است و در شهر ما مسبوق به سابقه نبوده است و نباید جزء برنامه‌ها باشد، بی‌توجهی شد و  بدون پاسخ منطقی با لجاجت تعداد جلسات رقص را بیشتر کردند و آمار بازدید و حضور تماشاچی یا مردمی که برای تفریح می آمدند را نشانه حقانیت خود ‌گرفتند.

اگر خوش‌بینانه نگاه شود احتمالاً نوروزگاه با این اهداف فرهنگی، اقتصادی شکل گرفته است: ایجاد فرصتی برای تفریح و سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی بافرهنگ عشایر شهرستان، ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی و توسعه فرهنگ گردشگری، اهداف مقدسی که ملازمه ای با ترویج رقص ندارد و به خاطر ملاحظات ذیل یا ابتر مانده یا به بیراهه می‌رود یا آسیب بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

 

1- رقص محلی طبق نظر اکثر مراجع یا به فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است. تنها برخی از مراجع گفته‌اند: "رقص مرد اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد" که ظاهراً این فتوا  مورد عمل قرارگرفته است اما همین فتوا در ادامه‌اش آمده است که (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید).

چرا مدیران دولتی که طبق اصل‏ سوم قانون اساسی موظف‌اند همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با کلیه‏ مظاهر فساد و تباهی‏ به‏ کار برند باید مروج فعل حرام و لهو باشند و به تذکرات دلسوزان محل هیچ توجهی نکنند؟

 

2-  باید دید ترویج این کار چه جایگاهی در نوروز اسلامی ایرانی دارد؟ چه مدلی از شادی را باید عرضه کرد؟ در چهل‌سالگی انقلاب خون‌بار اسلامی‌ ملت ایران دستگاه اجرایی چه رسالتی دارد؟

در کاخ سفید مرکز دشمنی با ملت ایران هم جشن نوروز برگزار می‌شود و موسیقی و رقص محلی نمایش داده می‌شود در مقابل در حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه بزرگ‌ترین اجتماعات نوروزی شکل می‌گیرد، دستگاه اجرایی باید به کدام سمت برود؟

نوروز شاهنشاهی فرصتی بود برای اینکه ارباب‌ها بساط سازوآواز فراهم کنند و رعیت برای خوشایند آن‌ها برقصند و آن‌ها تماشا کنند. نوروز شاهنشاهی همراه بود با غفلت از یاد خدا، با قماربازی و عیاشی، با چهارشنبه سوزی و خرافه نحسی سیزده، اما با انقلاب اسلامی تبدیل‌شده است به نوروز مردمی با اجتماعات ایمانی، با دعای همگانی حول حالنا الی احسن الحال، با صله‌رحم و زیارت مزارها و روز طبیعت همراه با عقلانیت و معنویت، اخیرا سفر راهیان نور و اردوهای جهادی هم جلوه های زیبایی ایجاد کرده است، ما باید مروج نوروز ملی باشیم نه نوروز شاهنشاهی.

در مجاورت مزار شهدا و قبر مطهر آیت‌الله سید احمد عبادی که می‌توانست با برنامه‌ریزی درست مانند قبرستان تخت فولاد اصفهان موردتوجه قرار گیرد ایجاد فضای لهو و رقص، بی‌احترامی آشکار به ارزش‌ها است، مضافاً به اینکه مراعات حال مردم داغ‌دیده‌ای که تازه عزیز ازدست‌داده‌اند هم نمی‌شود.

 

3- اگر دغدغه گردشگر و بازار صنایع دستی را دارند چه نیازی است که دنبال لهو و رقص باشند. گفته شده است که امسال شهرستان خوسف از رشد 3/2 برابری اقامت  و 5/1 برابری بازدید کننده برخوردار بوده است . قطعا سهم عمده اقامت را مزار نصرآباد و مزار شاه سلیمان و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و آب گرم لوت تشکیل می دهد. حتی سفر به معنای حداقل یک شب اقامت تنها در این اماکن معنی دارد و این اماکن هیچ وابستگی ای به نوروزگاه ندارند.

بله آمار بازدید از دهکده گردشگری بالا بوده و بازار خوبی هم ایجاد کرده است بازاری که بدون رقص و برند  سازی جعلی هم امکان ایجاد آن بود.  بازدید کننده ای که از صبح می آمد توجهی به رقص عصر نداشت. علاوه بر آن باید توجه کرد که متأسفانه  امسال آمار  بازدید کنندگان از مزار نصر اباد و مقبره ابن حسام کمتر شده بود.

اگر می توان با ایجاد زمینه ها و جاذبه هایی مانند بازارچه صنایع دستی یا چایخانه سنتی یا شترسواری و اسب سواری و از این قبیل کارها بازدیدکننده زیادی را جذب کرد  بهتر است که به دنبال احیای مزیت های پایدار خودمان باشیم.

پرداختن به مزار نصر آباد و مقبره ابن حسام به عنوان یک مکان مذهبی و معرفی چهره این شاعر و عارف ولایی و فراهم کردن جاذبه ها و امکانات رفاهی در اطراف آن  و حتی ایجاد محفل خاوران نامه خوانی و ... یک مزیت پایدار نظیر عطار و باباطاهر و حافظ و سعدی ایجاد می کند و برکات ماندگاری برای شهرستان به ارمغان می آورد؛ البته مشروط به اینکه خدای نکرده مقبره ابن حسام را مرکز لهو و حرام نکنند.

اگر بنا است از فرصت سفرهای نوروزی برای پیشرفت شهرستان استفاده شود باید مزیت‌های فرهنگی شهرستان معرفی شود و صد حیف که شهرستان خوسف بجای برجسته کردن  ابن حسام و معرفی مشاهیر پر افتخار خود  که این مزیت‌ها باعث سیادت بر سایر نقاط استان و کشور می‌تواند باشد خود را به رقص و ساز و دهل معرفی کند.

کاش بجای اینکه هرروز ایام نوروز از ساز و دهل این شهر تبلیغ می شد از مشاهیر شهر گفته می شد و همه برنامه حول محور دیانت و اصالت و ادب این دیار بود تا  ظرفیت ناب و پایداری برای صنعت گردشگری در  خوسف ایجاد می شد.

 

4- این نوع رقص و موسیقی در این شهر مسبوق به سابقه نیست و در شهر تاریخی و اصیلی مثل خوسف واردات موسیقی سطح پایین (ساز و دهل) کسر شأن است. مدیران باید فرهنگ اصیل و ممتاز را اشاعه دهند نه اینکه خرده فرهنگ‌ها را غالب کنند و بجای کار فرهنگی، آسیب فرهنگی بزنند!

فرصت خدمت فرصت محدودی است که باید دنبال ایجاد سنت حسنه بود نه دنبال ایجاد سنت های بد فرهنگی که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.  یعنی هر کس سنت خوبی را پایه گذاری کند براى اوست اجر و ثواب آن و ثواب هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت و کسى که سنت و رسم بدی را پایه گذاری کند بر اوست گناه و گناه هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت. دوران مدیریت این تفکرات ناسالم تمام می شود اما عوارض سوء اقدامات آنها بر جای خواهد ماند.

 

5- ترویج رقص و برند سازی قلابی و افتخار کردن به این کار و اعوان وانصار جمع کردن حول این سنت بد، باعث دو قطبی شدن جامعه می شود و عجیب است که حتی به قیمت دو قطبی کردن جامعه بر این خطا اصرار می شود و مسببین مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

6- از منظر حقوق شهروندی هم اگر ملاحظه شود  حق متدینین تضییع شد. جمع قابل توجهی از مومنین و فرزندانشان با توجه به تبلیغات زیاد دهکده گردشگری مشتاق بودند از این مکان بازدید داشته باشند اما بخاطر اینکه در آن مکان رقص وجود دارد و دوست نداشتند عملشان تأییدی بر این کار باشد یا نرفتند یا با نگرانی در آنجا حاضر شدند. به راستی سهم حقوق شهروندی متدینین خوسف کجاست؟ و چرا باید امکان استفاده از اماکن گردشگری از آنها گرفته شود؟

وقتی همه این اتفاقات به بهانه شاد کردن مردم صورت می گیرد جای تأسف بیشتر دارد چرا که دولت باید تمام هم و غمش رفع نیازهای اساسی مردم باشد، آنگاه‌ که مشکلات اشتغال و گرانی و مسکن و ازدواج و... حل شود مردم شاد می‌شوند. وقتی زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی آماده شود زمینه شادی مردم فراهم می‌شود. اگر ببینیم در شرایطی که بیکاری و گرانی امان مردم را بریده است، مسئولین دنبال رقص می‌دوند و داد شادی مردم را می‌زنند معلوم است که این فریبی است که باهدف مخفی کردن مشکلات پشت این‌کارهای سبک صورت می‌گیرد.

 

دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع  مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.

قبلا هم در مورد مشابه شاهد اعتراض جدی نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم، شورای اسلامی شهر نیز به‌اتفاق آراء راضی به این کارها نیستند همچنین جمع قابل‌توجهی از مؤمنین و جوانان مؤمن انقلابی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، لذا استبداد رأی و پافشاری بر رقص و لجاجت مشهود در این کار به‌نوعی دهن‌کجی به دین و مردم است.

مردم متدین خوسف حق دارند به شدت از ولنگاری فرهنگی موجود و بی اعتنایی ها و عملکردهای سلیقه ای، مغرضانه و هنجار شکن ناراضی و معترض باشند، امید است تجدید نظر اساسی صورت گیرد و جلو این خطاها گرفته شود.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

انتهای پیام/

,

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"الهی همه شادی ها بی یاد تو غرور است و همه غم ها با یاد تو سرور"

نوروز از اعیاد ملی ایرانیان است و دارای جلوه‌های ناب از فرهنگ غنی ایرانی است بعد از اسلام نیز به این عید توجه شده و سنت‌های زیبای آن مورد تأکید قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی نوروز باستانی تبدیل به نوروز ایرانی اسلامی‌شده است.

 

جایگاه نوروزگاه‌ در این عید ملی کجاست؟

 

در نوروز 97 مهم‌ترین برنامه دستگاه اجرایی توجه به نوروزگاه‌ ها با تأکید بر رونق صنعت گردشگری است در این هدف گویا هر وسیله‌ای قابل توجیه است. و آمار بازدیدکننده مهمترین نشانه موفقیت طرح محسوب می شود و شلوغی نوروزگاه شاهکار مدیریتی و عامل رونق اشتغال و احیای صنعت گردشگری به حساب می آید.

دهکده گردشگری خوسف طبق شنیده‌ها با اعتباری بین 50 تا 70 میلیون تومان ساخته شده و هرروز در ایام نوروز دو ساعت  برنامه رقص محلی جزء برنامه‌های آن است و همه اعضای ستاد تسهیلات سفر موظف به ارائه خدمات به این نوروزگاه هستند.

از طرفی وقتی در این شهر دین مدار عده ای از سر دلسوزی و غیرت اسلامی تذکر دادند که رقص حرام است و در شهر ما مسبوق به سابقه نبوده است و نباید جزء برنامه‌ها باشد، بی‌توجهی شد و  بدون پاسخ منطقی با لجاجت تعداد جلسات رقص را بیشتر کردند و آمار بازدید و حضور تماشاچی یا مردمی که برای تفریح می آمدند را نشانه حقانیت خود ‌گرفتند.

اگر خوش‌بینانه نگاه شود احتمالاً نوروزگاه با این اهداف فرهنگی، اقتصادی شکل گرفته است: ایجاد فرصتی برای تفریح و سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی بافرهنگ عشایر شهرستان، ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی و توسعه فرهنگ گردشگری، اهداف مقدسی که ملازمه ای با ترویج رقص ندارد و به خاطر ملاحظات ذیل یا ابتر مانده یا به بیراهه می‌رود یا آسیب بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

 

1- رقص محلی طبق نظر اکثر مراجع یا به فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است. تنها برخی از مراجع گفته‌اند: "رقص مرد اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد" که ظاهراً این فتوا  مورد عمل قرارگرفته است اما همین فتوا در ادامه‌اش آمده است که (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید).

چرا مدیران دولتی که طبق اصل‏ سوم قانون اساسی موظف‌اند همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با کلیه‏ مظاهر فساد و تباهی‏ به‏ کار برند باید مروج فعل حرام و لهو باشند و به تذکرات دلسوزان محل هیچ توجهی نکنند؟

 

2-  باید دید ترویج این کار چه جایگاهی در نوروز اسلامی ایرانی دارد؟ چه مدلی از شادی را باید عرضه کرد؟ در چهل‌سالگی انقلاب خون‌بار اسلامی‌ ملت ایران دستگاه اجرایی چه رسالتی دارد؟

در کاخ سفید مرکز دشمنی با ملت ایران هم جشن نوروز برگزار می‌شود و موسیقی و رقص محلی نمایش داده می‌شود در مقابل در حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه بزرگ‌ترین اجتماعات نوروزی شکل می‌گیرد، دستگاه اجرایی باید به کدام سمت برود؟

نوروز شاهنشاهی فرصتی بود برای اینکه ارباب‌ها بساط سازوآواز فراهم کنند و رعیت برای خوشایند آن‌ها برقصند و آن‌ها تماشا کنند. نوروز شاهنشاهی همراه بود با غفلت از یاد خدا، با قماربازی و عیاشی، با چهارشنبه سوزی و خرافه نحسی سیزده، اما با انقلاب اسلامی تبدیل‌شده است به نوروز مردمی با اجتماعات ایمانی، با دعای همگانی حول حالنا الی احسن الحال، با صله‌رحم و زیارت مزارها و روز طبیعت همراه با عقلانیت و معنویت، اخیرا سفر راهیان نور و اردوهای جهادی هم جلوه های زیبایی ایجاد کرده است، ما باید مروج نوروز ملی باشیم نه نوروز شاهنشاهی.

در مجاورت مزار شهدا و قبر مطهر آیت‌الله سید احمد عبادی که می‌توانست با برنامه‌ریزی درست مانند قبرستان تخت فولاد اصفهان موردتوجه قرار گیرد ایجاد فضای لهو و رقص، بی‌احترامی آشکار به ارزش‌ها است، مضافاً به اینکه مراعات حال مردم داغ‌دیده‌ای که تازه عزیز ازدست‌داده‌اند هم نمی‌شود.

 

3- اگر دغدغه گردشگر و بازار صنایع دستی را دارند چه نیازی است که دنبال لهو و رقص باشند. گفته شده است که امسال شهرستان خوسف از رشد 3/2 برابری اقامت  و 5/1 برابری بازدید کننده برخوردار بوده است . قطعا سهم عمده اقامت را مزار نصرآباد و مزار شاه سلیمان و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و آب گرم لوت تشکیل می دهد. حتی سفر به معنای حداقل یک شب اقامت تنها در این اماکن معنی دارد و این اماکن هیچ وابستگی ای به نوروزگاه ندارند.

بله آمار بازدید از دهکده گردشگری بالا بوده و بازار خوبی هم ایجاد کرده است بازاری که بدون رقص و برند  سازی جعلی هم امکان ایجاد آن بود.  بازدید کننده ای که از صبح می آمد توجهی به رقص عصر نداشت. علاوه بر آن باید توجه کرد که متأسفانه  امسال آمار  بازدید کنندگان از مزار نصر اباد و مقبره ابن حسام کمتر شده بود.

اگر می توان با ایجاد زمینه ها و جاذبه هایی مانند بازارچه صنایع دستی یا چایخانه سنتی یا شترسواری و اسب سواری و از این قبیل کارها بازدیدکننده زیادی را جذب کرد  بهتر است که به دنبال احیای مزیت های پایدار خودمان باشیم.

پرداختن به مزار نصر آباد و مقبره ابن حسام به عنوان یک مکان مذهبی و معرفی چهره این شاعر و عارف ولایی و فراهم کردن جاذبه ها و امکانات رفاهی در اطراف آن  و حتی ایجاد محفل خاوران نامه خوانی و ... یک مزیت پایدار نظیر عطار و باباطاهر و حافظ و سعدی ایجاد می کند و برکات ماندگاری برای شهرستان به ارمغان می آورد؛ البته مشروط به اینکه خدای نکرده مقبره ابن حسام را مرکز لهو و حرام نکنند.

اگر بنا است از فرصت سفرهای نوروزی برای پیشرفت شهرستان استفاده شود باید مزیت‌های فرهنگی شهرستان معرفی شود و صد حیف که شهرستان خوسف بجای برجسته کردن  ابن حسام و معرفی مشاهیر پر افتخار خود  که این مزیت‌ها باعث سیادت بر سایر نقاط استان و کشور می‌تواند باشد خود را به رقص و ساز و دهل معرفی کند.

کاش بجای اینکه هرروز ایام نوروز از ساز و دهل این شهر تبلیغ می شد از مشاهیر شهر گفته می شد و همه برنامه حول محور دیانت و اصالت و ادب این دیار بود تا  ظرفیت ناب و پایداری برای صنعت گردشگری در  خوسف ایجاد می شد.

 

4- این نوع رقص و موسیقی در این شهر مسبوق به سابقه نیست و در شهر تاریخی و اصیلی مثل خوسف واردات موسیقی سطح پایین (ساز و دهل) کسر شأن است. مدیران باید فرهنگ اصیل و ممتاز را اشاعه دهند نه اینکه خرده فرهنگ‌ها را غالب کنند و بجای کار فرهنگی، آسیب فرهنگی بزنند!

فرصت خدمت فرصت محدودی است که باید دنبال ایجاد سنت حسنه بود نه دنبال ایجاد سنت های بد فرهنگی که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.  یعنی هر کس سنت خوبی را پایه گذاری کند براى اوست اجر و ثواب آن و ثواب هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت و کسى که سنت و رسم بدی را پایه گذاری کند بر اوست گناه و گناه هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت. دوران مدیریت این تفکرات ناسالم تمام می شود اما عوارض سوء اقدامات آنها بر جای خواهد ماند.

 

5- ترویج رقص و برند سازی قلابی و افتخار کردن به این کار و اعوان وانصار جمع کردن حول این سنت بد، باعث دو قطبی شدن جامعه می شود و عجیب است که حتی به قیمت دو قطبی کردن جامعه بر این خطا اصرار می شود و مسببین مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

6- از منظر حقوق شهروندی هم اگر ملاحظه شود  حق متدینین تضییع شد. جمع قابل توجهی از مومنین و فرزندانشان با توجه به تبلیغات زیاد دهکده گردشگری مشتاق بودند از این مکان بازدید داشته باشند اما بخاطر اینکه در آن مکان رقص وجود دارد و دوست نداشتند عملشان تأییدی بر این کار باشد یا نرفتند یا با نگرانی در آنجا حاضر شدند. به راستی سهم حقوق شهروندی متدینین خوسف کجاست؟ و چرا باید امکان استفاده از اماکن گردشگری از آنها گرفته شود؟

وقتی همه این اتفاقات به بهانه شاد کردن مردم صورت می گیرد جای تأسف بیشتر دارد چرا که دولت باید تمام هم و غمش رفع نیازهای اساسی مردم باشد، آنگاه‌ که مشکلات اشتغال و گرانی و مسکن و ازدواج و... حل شود مردم شاد می‌شوند. وقتی زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی آماده شود زمینه شادی مردم فراهم می‌شود. اگر ببینیم در شرایطی که بیکاری و گرانی امان مردم را بریده است، مسئولین دنبال رقص می‌دوند و داد شادی مردم را می‌زنند معلوم است که این فریبی است که باهدف مخفی کردن مشکلات پشت این‌کارهای سبک صورت می‌گیرد.

 

دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع  مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.

قبلا هم در مورد مشابه شاهد اعتراض جدی نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم، شورای اسلامی شهر نیز به‌اتفاق آراء راضی به این کارها نیستند همچنین جمع قابل‌توجهی از مؤمنین و جوانان مؤمن انقلابی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، لذا استبداد رأی و پافشاری بر رقص و لجاجت مشهود در این کار به‌نوعی دهن‌کجی به دین و مردم است.

مردم متدین خوسف حق دارند به شدت از ولنگاری فرهنگی موجود و بی اعتنایی ها و عملکردهای سلیقه ای، مغرضانه و هنجار شکن ناراضی و معترض باشند، امید است تجدید نظر اساسی صورت گیرد و جلو این خطاها گرفته شود.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

انتهای پیام/

,

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"الهی همه شادی ها بی یاد تو غرور است و همه غم ها با یاد تو سرور"

نوروز از اعیاد ملی ایرانیان است و دارای جلوه‌های ناب از فرهنگ غنی ایرانی است بعد از اسلام نیز به این عید توجه شده و سنت‌های زیبای آن مورد تأکید قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی نوروز باستانی تبدیل به نوروز ایرانی اسلامی‌شده است.

 

جایگاه نوروزگاه‌ در این عید ملی کجاست؟

 

در نوروز 97 مهم‌ترین برنامه دستگاه اجرایی توجه به نوروزگاه‌ ها با تأکید بر رونق صنعت گردشگری است در این هدف گویا هر وسیله‌ای قابل توجیه است. و آمار بازدیدکننده مهمترین نشانه موفقیت طرح محسوب می شود و شلوغی نوروزگاه شاهکار مدیریتی و عامل رونق اشتغال و احیای صنعت گردشگری به حساب می آید.

دهکده گردشگری خوسف طبق شنیده‌ها با اعتباری بین 50 تا 70 میلیون تومان ساخته شده و هرروز در ایام نوروز دو ساعت  برنامه رقص محلی جزء برنامه‌های آن است و همه اعضای ستاد تسهیلات سفر موظف به ارائه خدمات به این نوروزگاه هستند.

از طرفی وقتی در این شهر دین مدار عده ای از سر دلسوزی و غیرت اسلامی تذکر دادند که رقص حرام است و در شهر ما مسبوق به سابقه نبوده است و نباید جزء برنامه‌ها باشد، بی‌توجهی شد و  بدون پاسخ منطقی با لجاجت تعداد جلسات رقص را بیشتر کردند و آمار بازدید و حضور تماشاچی یا مردمی که برای تفریح می آمدند را نشانه حقانیت خود ‌گرفتند.

اگر خوش‌بینانه نگاه شود احتمالاً نوروزگاه با این اهداف فرهنگی، اقتصادی شکل گرفته است: ایجاد فرصتی برای تفریح و سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی بافرهنگ عشایر شهرستان، ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی و توسعه فرهنگ گردشگری، اهداف مقدسی که ملازمه ای با ترویج رقص ندارد و به خاطر ملاحظات ذیل یا ابتر مانده یا به بیراهه می‌رود یا آسیب بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

 

1- رقص محلی طبق نظر اکثر مراجع یا به فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است. تنها برخی از مراجع گفته‌اند: "رقص مرد اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد" که ظاهراً این فتوا  مورد عمل قرارگرفته است اما همین فتوا در ادامه‌اش آمده است که (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید).

چرا مدیران دولتی که طبق اصل‏ سوم قانون اساسی موظف‌اند همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با کلیه‏ مظاهر فساد و تباهی‏ به‏ کار برند باید مروج فعل حرام و لهو باشند و به تذکرات دلسوزان محل هیچ توجهی نکنند؟

 

2-  باید دید ترویج این کار چه جایگاهی در نوروز اسلامی ایرانی دارد؟ چه مدلی از شادی را باید عرضه کرد؟ در چهل‌سالگی انقلاب خون‌بار اسلامی‌ ملت ایران دستگاه اجرایی چه رسالتی دارد؟

در کاخ سفید مرکز دشمنی با ملت ایران هم جشن نوروز برگزار می‌شود و موسیقی و رقص محلی نمایش داده می‌شود در مقابل در حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه بزرگ‌ترین اجتماعات نوروزی شکل می‌گیرد، دستگاه اجرایی باید به کدام سمت برود؟

نوروز شاهنشاهی فرصتی بود برای اینکه ارباب‌ها بساط سازوآواز فراهم کنند و رعیت برای خوشایند آن‌ها برقصند و آن‌ها تماشا کنند. نوروز شاهنشاهی همراه بود با غفلت از یاد خدا، با قماربازی و عیاشی، با چهارشنبه سوزی و خرافه نحسی سیزده، اما با انقلاب اسلامی تبدیل‌شده است به نوروز مردمی با اجتماعات ایمانی، با دعای همگانی حول حالنا الی احسن الحال، با صله‌رحم و زیارت مزارها و روز طبیعت همراه با عقلانیت و معنویت، اخیرا سفر راهیان نور و اردوهای جهادی هم جلوه های زیبایی ایجاد کرده است، ما باید مروج نوروز ملی باشیم نه نوروز شاهنشاهی.

در مجاورت مزار شهدا و قبر مطهر آیت‌الله سید احمد عبادی که می‌توانست با برنامه‌ریزی درست مانند قبرستان تخت فولاد اصفهان موردتوجه قرار گیرد ایجاد فضای لهو و رقص، بی‌احترامی آشکار به ارزش‌ها است، مضافاً به اینکه مراعات حال مردم داغ‌دیده‌ای که تازه عزیز ازدست‌داده‌اند هم نمی‌شود.

 

3- اگر دغدغه گردشگر و بازار صنایع دستی را دارند چه نیازی است که دنبال لهو و رقص باشند. گفته شده است که امسال شهرستان خوسف از رشد 3/2 برابری اقامت  و 5/1 برابری بازدید کننده برخوردار بوده است . قطعا سهم عمده اقامت را مزار نصرآباد و مزار شاه سلیمان و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و آب گرم لوت تشکیل می دهد. حتی سفر به معنای حداقل یک شب اقامت تنها در این اماکن معنی دارد و این اماکن هیچ وابستگی ای به نوروزگاه ندارند.

بله آمار بازدید از دهکده گردشگری بالا بوده و بازار خوبی هم ایجاد کرده است بازاری که بدون رقص و برند  سازی جعلی هم امکان ایجاد آن بود.  بازدید کننده ای که از صبح می آمد توجهی به رقص عصر نداشت. علاوه بر آن باید توجه کرد که متأسفانه  امسال آمار  بازدید کنندگان از مزار نصر اباد و مقبره ابن حسام کمتر شده بود.

اگر می توان با ایجاد زمینه ها و جاذبه هایی مانند بازارچه صنایع دستی یا چایخانه سنتی یا شترسواری و اسب سواری و از این قبیل کارها بازدیدکننده زیادی را جذب کرد  بهتر است که به دنبال احیای مزیت های پایدار خودمان باشیم.

پرداختن به مزار نصر آباد و مقبره ابن حسام به عنوان یک مکان مذهبی و معرفی چهره این شاعر و عارف ولایی و فراهم کردن جاذبه ها و امکانات رفاهی در اطراف آن  و حتی ایجاد محفل خاوران نامه خوانی و ... یک مزیت پایدار نظیر عطار و باباطاهر و حافظ و سعدی ایجاد می کند و برکات ماندگاری برای شهرستان به ارمغان می آورد؛ البته مشروط به اینکه خدای نکرده مقبره ابن حسام را مرکز لهو و حرام نکنند.

اگر بنا است از فرصت سفرهای نوروزی برای پیشرفت شهرستان استفاده شود باید مزیت‌های فرهنگی شهرستان معرفی شود و صد حیف که شهرستان خوسف بجای برجسته کردن  ابن حسام و معرفی مشاهیر پر افتخار خود  که این مزیت‌ها باعث سیادت بر سایر نقاط استان و کشور می‌تواند باشد خود را به رقص و ساز و دهل معرفی کند.

کاش بجای اینکه هرروز ایام نوروز از ساز و دهل این شهر تبلیغ می شد از مشاهیر شهر گفته می شد و همه برنامه حول محور دیانت و اصالت و ادب این دیار بود تا  ظرفیت ناب و پایداری برای صنعت گردشگری در  خوسف ایجاد می شد.

 

4- این نوع رقص و موسیقی در این شهر مسبوق به سابقه نیست و در شهر تاریخی و اصیلی مثل خوسف واردات موسیقی سطح پایین (ساز و دهل) کسر شأن است. مدیران باید فرهنگ اصیل و ممتاز را اشاعه دهند نه اینکه خرده فرهنگ‌ها را غالب کنند و بجای کار فرهنگی، آسیب فرهنگی بزنند!

فرصت خدمت فرصت محدودی است که باید دنبال ایجاد سنت حسنه بود نه دنبال ایجاد سنت های بد فرهنگی که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.  یعنی هر کس سنت خوبی را پایه گذاری کند براى اوست اجر و ثواب آن و ثواب هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت و کسى که سنت و رسم بدی را پایه گذاری کند بر اوست گناه و گناه هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت. دوران مدیریت این تفکرات ناسالم تمام می شود اما عوارض سوء اقدامات آنها بر جای خواهد ماند.

 

5- ترویج رقص و برند سازی قلابی و افتخار کردن به این کار و اعوان وانصار جمع کردن حول این سنت بد، باعث دو قطبی شدن جامعه می شود و عجیب است که حتی به قیمت دو قطبی کردن جامعه بر این خطا اصرار می شود و مسببین مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

6- از منظر حقوق شهروندی هم اگر ملاحظه شود  حق متدینین تضییع شد. جمع قابل توجهی از مومنین و فرزندانشان با توجه به تبلیغات زیاد دهکده گردشگری مشتاق بودند از این مکان بازدید داشته باشند اما بخاطر اینکه در آن مکان رقص وجود دارد و دوست نداشتند عملشان تأییدی بر این کار باشد یا نرفتند یا با نگرانی در آنجا حاضر شدند. به راستی سهم حقوق شهروندی متدینین خوسف کجاست؟ و چرا باید امکان استفاده از اماکن گردشگری از آنها گرفته شود؟

وقتی همه این اتفاقات به بهانه شاد کردن مردم صورت می گیرد جای تأسف بیشتر دارد چرا که دولت باید تمام هم و غمش رفع نیازهای اساسی مردم باشد، آنگاه‌ که مشکلات اشتغال و گرانی و مسکن و ازدواج و... حل شود مردم شاد می‌شوند. وقتی زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی آماده شود زمینه شادی مردم فراهم می‌شود. اگر ببینیم در شرایطی که بیکاری و گرانی امان مردم را بریده است، مسئولین دنبال رقص می‌دوند و داد شادی مردم را می‌زنند معلوم است که این فریبی است که باهدف مخفی کردن مشکلات پشت این‌کارهای سبک صورت می‌گیرد.

 

دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع  مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.

قبلا هم در مورد مشابه شاهد اعتراض جدی نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم، شورای اسلامی شهر نیز به‌اتفاق آراء راضی به این کارها نیستند همچنین جمع قابل‌توجهی از مؤمنین و جوانان مؤمن انقلابی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، لذا استبداد رأی و پافشاری بر رقص و لجاجت مشهود در این کار به‌نوعی دهن‌کجی به دین و مردم است.

مردم متدین خوسف حق دارند به شدت از ولنگاری فرهنگی موجود و بی اعتنایی ها و عملکردهای سلیقه ای، مغرضانه و هنجار شکن ناراضی و معترض باشند، امید است تجدید نظر اساسی صورت گیرد و جلو این خطاها گرفته شود.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

انتهای پیام/

,

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"الهی همه شادی ها بی یاد تو غرور است و همه غم ها با یاد تو سرور"

نوروز از اعیاد ملی ایرانیان است و دارای جلوه‌های ناب از فرهنگ غنی ایرانی است بعد از اسلام نیز به این عید توجه شده و سنت‌های زیبای آن مورد تأکید قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی نوروز باستانی تبدیل به نوروز ایرانی اسلامی‌شده است.

 

جایگاه نوروزگاه‌ در این عید ملی کجاست؟

 

در نوروز 97 مهم‌ترین برنامه دستگاه اجرایی توجه به نوروزگاه‌ ها با تأکید بر رونق صنعت گردشگری است در این هدف گویا هر وسیله‌ای قابل توجیه است. و آمار بازدیدکننده مهمترین نشانه موفقیت طرح محسوب می شود و شلوغی نوروزگاه شاهکار مدیریتی و عامل رونق اشتغال و احیای صنعت گردشگری به حساب می آید.

دهکده گردشگری خوسف طبق شنیده‌ها با اعتباری بین 50 تا 70 میلیون تومان ساخته شده و هرروز در ایام نوروز دو ساعت  برنامه رقص محلی جزء برنامه‌های آن است و همه اعضای ستاد تسهیلات سفر موظف به ارائه خدمات به این نوروزگاه هستند.

از طرفی وقتی در این شهر دین مدار عده ای از سر دلسوزی و غیرت اسلامی تذکر دادند که رقص حرام است و در شهر ما مسبوق به سابقه نبوده است و نباید جزء برنامه‌ها باشد، بی‌توجهی شد و  بدون پاسخ منطقی با لجاجت تعداد جلسات رقص را بیشتر کردند و آمار بازدید و حضور تماشاچی یا مردمی که برای تفریح می آمدند را نشانه حقانیت خود ‌گرفتند.

اگر خوش‌بینانه نگاه شود احتمالاً نوروزگاه با این اهداف فرهنگی، اقتصادی شکل گرفته است: ایجاد فرصتی برای تفریح و سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی بافرهنگ عشایر شهرستان، ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی و توسعه فرهنگ گردشگری، اهداف مقدسی که ملازمه ای با ترویج رقص ندارد و به خاطر ملاحظات ذیل یا ابتر مانده یا به بیراهه می‌رود یا آسیب بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

 

1- رقص محلی طبق نظر اکثر مراجع یا به فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است. تنها برخی از مراجع گفته‌اند: "رقص مرد اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد" که ظاهراً این فتوا  مورد عمل قرارگرفته است اما همین فتوا در ادامه‌اش آمده است که (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید).

چرا مدیران دولتی که طبق اصل‏ سوم قانون اساسی موظف‌اند همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با کلیه‏ مظاهر فساد و تباهی‏ به‏ کار برند باید مروج فعل حرام و لهو باشند و به تذکرات دلسوزان محل هیچ توجهی نکنند؟

 

2-  باید دید ترویج این کار چه جایگاهی در نوروز اسلامی ایرانی دارد؟ چه مدلی از شادی را باید عرضه کرد؟ در چهل‌سالگی انقلاب خون‌بار اسلامی‌ ملت ایران دستگاه اجرایی چه رسالتی دارد؟

در کاخ سفید مرکز دشمنی با ملت ایران هم جشن نوروز برگزار می‌شود و موسیقی و رقص محلی نمایش داده می‌شود در مقابل در حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه بزرگ‌ترین اجتماعات نوروزی شکل می‌گیرد، دستگاه اجرایی باید به کدام سمت برود؟

نوروز شاهنشاهی فرصتی بود برای اینکه ارباب‌ها بساط سازوآواز فراهم کنند و رعیت برای خوشایند آن‌ها برقصند و آن‌ها تماشا کنند. نوروز شاهنشاهی همراه بود با غفلت از یاد خدا، با قماربازی و عیاشی، با چهارشنبه سوزی و خرافه نحسی سیزده، اما با انقلاب اسلامی تبدیل‌شده است به نوروز مردمی با اجتماعات ایمانی، با دعای همگانی حول حالنا الی احسن الحال، با صله‌رحم و زیارت مزارها و روز طبیعت همراه با عقلانیت و معنویت، اخیرا سفر راهیان نور و اردوهای جهادی هم جلوه های زیبایی ایجاد کرده است، ما باید مروج نوروز ملی باشیم نه نوروز شاهنشاهی.

در مجاورت مزار شهدا و قبر مطهر آیت‌الله سید احمد عبادی که می‌توانست با برنامه‌ریزی درست مانند قبرستان تخت فولاد اصفهان موردتوجه قرار گیرد ایجاد فضای لهو و رقص، بی‌احترامی آشکار به ارزش‌ها است، مضافاً به اینکه مراعات حال مردم داغ‌دیده‌ای که تازه عزیز ازدست‌داده‌اند هم نمی‌شود.

 

3- اگر دغدغه گردشگر و بازار صنایع دستی را دارند چه نیازی است که دنبال لهو و رقص باشند. گفته شده است که امسال شهرستان خوسف از رشد 3/2 برابری اقامت  و 5/1 برابری بازدید کننده برخوردار بوده است . قطعا سهم عمده اقامت را مزار نصرآباد و مزار شاه سلیمان و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و آب گرم لوت تشکیل می دهد. حتی سفر به معنای حداقل یک شب اقامت تنها در این اماکن معنی دارد و این اماکن هیچ وابستگی ای به نوروزگاه ندارند.

بله آمار بازدید از دهکده گردشگری بالا بوده و بازار خوبی هم ایجاد کرده است بازاری که بدون رقص و برند  سازی جعلی هم امکان ایجاد آن بود.  بازدید کننده ای که از صبح می آمد توجهی به رقص عصر نداشت. علاوه بر آن باید توجه کرد که متأسفانه  امسال آمار  بازدید کنندگان از مزار نصر اباد و مقبره ابن حسام کمتر شده بود.

اگر می توان با ایجاد زمینه ها و جاذبه هایی مانند بازارچه صنایع دستی یا چایخانه سنتی یا شترسواری و اسب سواری و از این قبیل کارها بازدیدکننده زیادی را جذب کرد  بهتر است که به دنبال احیای مزیت های پایدار خودمان باشیم.

پرداختن به مزار نصر آباد و مقبره ابن حسام به عنوان یک مکان مذهبی و معرفی چهره این شاعر و عارف ولایی و فراهم کردن جاذبه ها و امکانات رفاهی در اطراف آن  و حتی ایجاد محفل خاوران نامه خوانی و ... یک مزیت پایدار نظیر عطار و باباطاهر و حافظ و سعدی ایجاد می کند و برکات ماندگاری برای شهرستان به ارمغان می آورد؛ البته مشروط به اینکه خدای نکرده مقبره ابن حسام را مرکز لهو و حرام نکنند.

اگر بنا است از فرصت سفرهای نوروزی برای پیشرفت شهرستان استفاده شود باید مزیت‌های فرهنگی شهرستان معرفی شود و صد حیف که شهرستان خوسف بجای برجسته کردن  ابن حسام و معرفی مشاهیر پر افتخار خود  که این مزیت‌ها باعث سیادت بر سایر نقاط استان و کشور می‌تواند باشد خود را به رقص و ساز و دهل معرفی کند.

کاش بجای اینکه هرروز ایام نوروز از ساز و دهل این شهر تبلیغ می شد از مشاهیر شهر گفته می شد و همه برنامه حول محور دیانت و اصالت و ادب این دیار بود تا  ظرفیت ناب و پایداری برای صنعت گردشگری در  خوسف ایجاد می شد.

 

4- این نوع رقص و موسیقی در این شهر مسبوق به سابقه نیست و در شهر تاریخی و اصیلی مثل خوسف واردات موسیقی سطح پایین (ساز و دهل) کسر شأن است. مدیران باید فرهنگ اصیل و ممتاز را اشاعه دهند نه اینکه خرده فرهنگ‌ها را غالب کنند و بجای کار فرهنگی، آسیب فرهنگی بزنند!

فرصت خدمت فرصت محدودی است که باید دنبال ایجاد سنت حسنه بود نه دنبال ایجاد سنت های بد فرهنگی که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.  یعنی هر کس سنت خوبی را پایه گذاری کند براى اوست اجر و ثواب آن و ثواب هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت و کسى که سنت و رسم بدی را پایه گذاری کند بر اوست گناه و گناه هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت. دوران مدیریت این تفکرات ناسالم تمام می شود اما عوارض سوء اقدامات آنها بر جای خواهد ماند.

 

5- ترویج رقص و برند سازی قلابی و افتخار کردن به این کار و اعوان وانصار جمع کردن حول این سنت بد، باعث دو قطبی شدن جامعه می شود و عجیب است که حتی به قیمت دو قطبی کردن جامعه بر این خطا اصرار می شود و مسببین مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

6- از منظر حقوق شهروندی هم اگر ملاحظه شود  حق متدینین تضییع شد. جمع قابل توجهی از مومنین و فرزندانشان با توجه به تبلیغات زیاد دهکده گردشگری مشتاق بودند از این مکان بازدید داشته باشند اما بخاطر اینکه در آن مکان رقص وجود دارد و دوست نداشتند عملشان تأییدی بر این کار باشد یا نرفتند یا با نگرانی در آنجا حاضر شدند. به راستی سهم حقوق شهروندی متدینین خوسف کجاست؟ و چرا باید امکان استفاده از اماکن گردشگری از آنها گرفته شود؟

وقتی همه این اتفاقات به بهانه شاد کردن مردم صورت می گیرد جای تأسف بیشتر دارد چرا که دولت باید تمام هم و غمش رفع نیازهای اساسی مردم باشد، آنگاه‌ که مشکلات اشتغال و گرانی و مسکن و ازدواج و... حل شود مردم شاد می‌شوند. وقتی زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی آماده شود زمینه شادی مردم فراهم می‌شود. اگر ببینیم در شرایطی که بیکاری و گرانی امان مردم را بریده است، مسئولین دنبال رقص می‌دوند و داد شادی مردم را می‌زنند معلوم است که این فریبی است که باهدف مخفی کردن مشکلات پشت این‌کارهای سبک صورت می‌گیرد.

 

دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع  مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.

قبلا هم در مورد مشابه شاهد اعتراض جدی نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم، شورای اسلامی شهر نیز به‌اتفاق آراء راضی به این کارها نیستند همچنین جمع قابل‌توجهی از مؤمنین و جوانان مؤمن انقلابی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، لذا استبداد رأی و پافشاری بر رقص و لجاجت مشهود در این کار به‌نوعی دهن‌کجی به دین و مردم است.

مردم متدین خوسف حق دارند به شدت از ولنگاری فرهنگی موجود و بی اعتنایی ها و عملکردهای سلیقه ای، مغرضانه و هنجار شکن ناراضی و معترض باشند، امید است تجدید نظر اساسی صورت گیرد و جلو این خطاها گرفته شود.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

انتهای پیام/

,

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"الهی همه شادی ها بی یاد تو غرور است و همه غم ها با یاد تو سرور"

نوروز از اعیاد ملی ایرانیان است و دارای جلوه‌های ناب از فرهنگ غنی ایرانی است بعد از اسلام نیز به این عید توجه شده و سنت‌های زیبای آن مورد تأکید قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی نوروز باستانی تبدیل به نوروز ایرانی اسلامی‌شده است.

 

جایگاه نوروزگاه‌ در این عید ملی کجاست؟

 

در نوروز 97 مهم‌ترین برنامه دستگاه اجرایی توجه به نوروزگاه‌ ها با تأکید بر رونق صنعت گردشگری است در این هدف گویا هر وسیله‌ای قابل توجیه است. و آمار بازدیدکننده مهمترین نشانه موفقیت طرح محسوب می شود و شلوغی نوروزگاه شاهکار مدیریتی و عامل رونق اشتغال و احیای صنعت گردشگری به حساب می آید.

دهکده گردشگری خوسف طبق شنیده‌ها با اعتباری بین 50 تا 70 میلیون تومان ساخته شده و هرروز در ایام نوروز دو ساعت  برنامه رقص محلی جزء برنامه‌های آن است و همه اعضای ستاد تسهیلات سفر موظف به ارائه خدمات به این نوروزگاه هستند.

از طرفی وقتی در این شهر دین مدار عده ای از سر دلسوزی و غیرت اسلامی تذکر دادند که رقص حرام است و در شهر ما مسبوق به سابقه نبوده است و نباید جزء برنامه‌ها باشد، بی‌توجهی شد و  بدون پاسخ منطقی با لجاجت تعداد جلسات رقص را بیشتر کردند و آمار بازدید و حضور تماشاچی یا مردمی که برای تفریح می آمدند را نشانه حقانیت خود ‌گرفتند.

اگر خوش‌بینانه نگاه شود احتمالاً نوروزگاه با این اهداف فرهنگی، اقتصادی شکل گرفته است: ایجاد فرصتی برای تفریح و سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی بافرهنگ عشایر شهرستان، ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی و توسعه فرهنگ گردشگری، اهداف مقدسی که ملازمه ای با ترویج رقص ندارد و به خاطر ملاحظات ذیل یا ابتر مانده یا به بیراهه می‌رود یا آسیب بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

 

1- رقص محلی طبق نظر اکثر مراجع یا به فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است. تنها برخی از مراجع گفته‌اند: "رقص مرد اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد" که ظاهراً این فتوا  مورد عمل قرارگرفته است اما همین فتوا در ادامه‌اش آمده است که (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید).

چرا مدیران دولتی که طبق اصل‏ سوم قانون اساسی موظف‌اند همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با کلیه‏ مظاهر فساد و تباهی‏ به‏ کار برند باید مروج فعل حرام و لهو باشند و به تذکرات دلسوزان محل هیچ توجهی نکنند؟

 

2-  باید دید ترویج این کار چه جایگاهی در نوروز اسلامی ایرانی دارد؟ چه مدلی از شادی را باید عرضه کرد؟ در چهل‌سالگی انقلاب خون‌بار اسلامی‌ ملت ایران دستگاه اجرایی چه رسالتی دارد؟

در کاخ سفید مرکز دشمنی با ملت ایران هم جشن نوروز برگزار می‌شود و موسیقی و رقص محلی نمایش داده می‌شود در مقابل در حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه بزرگ‌ترین اجتماعات نوروزی شکل می‌گیرد، دستگاه اجرایی باید به کدام سمت برود؟

نوروز شاهنشاهی فرصتی بود برای اینکه ارباب‌ها بساط سازوآواز فراهم کنند و رعیت برای خوشایند آن‌ها برقصند و آن‌ها تماشا کنند. نوروز شاهنشاهی همراه بود با غفلت از یاد خدا، با قماربازی و عیاشی، با چهارشنبه سوزی و خرافه نحسی سیزده، اما با انقلاب اسلامی تبدیل‌شده است به نوروز مردمی با اجتماعات ایمانی، با دعای همگانی حول حالنا الی احسن الحال، با صله‌رحم و زیارت مزارها و روز طبیعت همراه با عقلانیت و معنویت، اخیرا سفر راهیان نور و اردوهای جهادی هم جلوه های زیبایی ایجاد کرده است، ما باید مروج نوروز ملی باشیم نه نوروز شاهنشاهی.

در مجاورت مزار شهدا و قبر مطهر آیت‌الله سید احمد عبادی که می‌توانست با برنامه‌ریزی درست مانند قبرستان تخت فولاد اصفهان موردتوجه قرار گیرد ایجاد فضای لهو و رقص، بی‌احترامی آشکار به ارزش‌ها است، مضافاً به اینکه مراعات حال مردم داغ‌دیده‌ای که تازه عزیز ازدست‌داده‌اند هم نمی‌شود.

 

3- اگر دغدغه گردشگر و بازار صنایع دستی را دارند چه نیازی است که دنبال لهو و رقص باشند. گفته شده است که امسال شهرستان خوسف از رشد 3/2 برابری اقامت  و 5/1 برابری بازدید کننده برخوردار بوده است . قطعا سهم عمده اقامت را مزار نصرآباد و مزار شاه سلیمان و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و آب گرم لوت تشکیل می دهد. حتی سفر به معنای حداقل یک شب اقامت تنها در این اماکن معنی دارد و این اماکن هیچ وابستگی ای به نوروزگاه ندارند.

بله آمار بازدید از دهکده گردشگری بالا بوده و بازار خوبی هم ایجاد کرده است بازاری که بدون رقص و برند  سازی جعلی هم امکان ایجاد آن بود.  بازدید کننده ای که از صبح می آمد توجهی به رقص عصر نداشت. علاوه بر آن باید توجه کرد که متأسفانه  امسال آمار  بازدید کنندگان از مزار نصر اباد و مقبره ابن حسام کمتر شده بود.

اگر می توان با ایجاد زمینه ها و جاذبه هایی مانند بازارچه صنایع دستی یا چایخانه سنتی یا شترسواری و اسب سواری و از این قبیل کارها بازدیدکننده زیادی را جذب کرد  بهتر است که به دنبال احیای مزیت های پایدار خودمان باشیم.

پرداختن به مزار نصر آباد و مقبره ابن حسام به عنوان یک مکان مذهبی و معرفی چهره این شاعر و عارف ولایی و فراهم کردن جاذبه ها و امکانات رفاهی در اطراف آن  و حتی ایجاد محفل خاوران نامه خوانی و ... یک مزیت پایدار نظیر عطار و باباطاهر و حافظ و سعدی ایجاد می کند و برکات ماندگاری برای شهرستان به ارمغان می آورد؛ البته مشروط به اینکه خدای نکرده مقبره ابن حسام را مرکز لهو و حرام نکنند.

اگر بنا است از فرصت سفرهای نوروزی برای پیشرفت شهرستان استفاده شود باید مزیت‌های فرهنگی شهرستان معرفی شود و صد حیف که شهرستان خوسف بجای برجسته کردن  ابن حسام و معرفی مشاهیر پر افتخار خود  که این مزیت‌ها باعث سیادت بر سایر نقاط استان و کشور می‌تواند باشد خود را به رقص و ساز و دهل معرفی کند.

کاش بجای اینکه هرروز ایام نوروز از ساز و دهل این شهر تبلیغ می شد از مشاهیر شهر گفته می شد و همه برنامه حول محور دیانت و اصالت و ادب این دیار بود تا  ظرفیت ناب و پایداری برای صنعت گردشگری در  خوسف ایجاد می شد.

 

4- این نوع رقص و موسیقی در این شهر مسبوق به سابقه نیست و در شهر تاریخی و اصیلی مثل خوسف واردات موسیقی سطح پایین (ساز و دهل) کسر شأن است. مدیران باید فرهنگ اصیل و ممتاز را اشاعه دهند نه اینکه خرده فرهنگ‌ها را غالب کنند و بجای کار فرهنگی، آسیب فرهنگی بزنند!

فرصت خدمت فرصت محدودی است که باید دنبال ایجاد سنت حسنه بود نه دنبال ایجاد سنت های بد فرهنگی که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.  یعنی هر کس سنت خوبی را پایه گذاری کند براى اوست اجر و ثواب آن و ثواب هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت و کسى که سنت و رسم بدی را پایه گذاری کند بر اوست گناه و گناه هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت. دوران مدیریت این تفکرات ناسالم تمام می شود اما عوارض سوء اقدامات آنها بر جای خواهد ماند.

 

5- ترویج رقص و برند سازی قلابی و افتخار کردن به این کار و اعوان وانصار جمع کردن حول این سنت بد، باعث دو قطبی شدن جامعه می شود و عجیب است که حتی به قیمت دو قطبی کردن جامعه بر این خطا اصرار می شود و مسببین مورد تقدیر قرار می گیرند.

 

6- از منظر حقوق شهروندی هم اگر ملاحظه شود  حق متدینین تضییع شد. جمع قابل توجهی از مومنین و فرزندانشان با توجه به تبلیغات زیاد دهکده گردشگری مشتاق بودند از این مکان بازدید داشته باشند اما بخاطر اینکه در آن مکان رقص وجود دارد و دوست نداشتند عملشان تأییدی بر این کار باشد یا نرفتند یا با نگرانی در آنجا حاضر شدند. به راستی سهم حقوق شهروندی متدینین خوسف کجاست؟ و چرا باید امکان استفاده از اماکن گردشگری از آنها گرفته شود؟

وقتی همه این اتفاقات به بهانه شاد کردن مردم صورت می گیرد جای تأسف بیشتر دارد چرا که دولت باید تمام هم و غمش رفع نیازهای اساسی مردم باشد، آنگاه‌ که مشکلات اشتغال و گرانی و مسکن و ازدواج و... حل شود مردم شاد می‌شوند. وقتی زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی آماده شود زمینه شادی مردم فراهم می‌شود. اگر ببینیم در شرایطی که بیکاری و گرانی امان مردم را بریده است، مسئولین دنبال رقص می‌دوند و داد شادی مردم را می‌زنند معلوم است که این فریبی است که باهدف مخفی کردن مشکلات پشت این‌کارهای سبک صورت می‌گیرد.

 

دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع  مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.

قبلا هم در مورد مشابه شاهد اعتراض جدی نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم، شورای اسلامی شهر نیز به‌اتفاق آراء راضی به این کارها نیستند همچنین جمع قابل‌توجهی از مؤمنین و جوانان مؤمن انقلابی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، لذا استبداد رأی و پافشاری بر رقص و لجاجت مشهود در این کار به‌نوعی دهن‌کجی به دین و مردم است.

مردم متدین خوسف حق دارند به شدت از ولنگاری فرهنگی موجود و بی اعتنایی ها و عملکردهای سلیقه ای، مغرضانه و هنجار شکن ناراضی و معترض باشند، امید است تجدید نظر اساسی صورت گیرد و جلو این خطاها گرفته شود.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

 

انتهای پیام/

,

 

,

بسم الله الرحمن الرحیم

,

"الهی همه شادی ها بی یاد تو غرور است و همه غم ها با یاد تو سرور"

,

نوروز از اعیاد ملی ایرانیان است و دارای جلوه‌های ناب از فرهنگ غنی ایرانی است بعد از اسلام نیز به این عید توجه شده و سنت‌های زیبای آن مورد تأکید قرار گرفته است. با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی نوروز باستانی تبدیل به نوروز ایرانی اسلامی‌شده است.

,

 

,

جایگاه نوروزگاه‌ در این عید ملی کجاست؟

,

 

,

در نوروز 97 مهم‌ترین برنامه دستگاه اجرایی توجه به نوروزگاه‌ ها با تأکید بر رونق صنعت گردشگری است در این هدف گویا هر وسیله‌ای قابل توجیه است. و آمار بازدیدکننده مهمترین نشانه موفقیت طرح محسوب می شود و شلوغی نوروزگاه شاهکار مدیریتی و عامل رونق اشتغال و احیای صنعت گردشگری به حساب می آید.

,

دهکده گردشگری خوسف طبق شنیده‌ها با اعتباری بین 50 تا 70 میلیون تومان ساخته شده و هرروز در ایام نوروز دو ساعت  برنامه رقص محلی جزء برنامه‌های آن است و همه اعضای ستاد تسهیلات سفر موظف به ارائه خدمات به این نوروزگاه هستند.

,

از طرفی وقتی در این شهر دین مدار عده ای از سر دلسوزی و غیرت اسلامی تذکر دادند که رقص حرام است و در شهر ما مسبوق به سابقه نبوده است و نباید جزء برنامه‌ها باشد، بی‌توجهی شد و  بدون پاسخ منطقی با لجاجت تعداد جلسات رقص را بیشتر کردند و آمار بازدید و حضور تماشاچی یا مردمی که برای تفریح می آمدند را نشانه حقانیت خود ‌گرفتند.

,

اگر خوش‌بینانه نگاه شود احتمالاً نوروزگاه با این اهداف فرهنگی، اقتصادی شکل گرفته است: ایجاد فرصتی برای تفریح و سرگرمی و شادی و نشاط، آشنایی بافرهنگ عشایر شهرستان، ایجاد فرهنگ استفاده از صنایع‌دستی و توسعه فرهنگ گردشگری، اهداف مقدسی که ملازمه ای با ترویج رقص ندارد و به خاطر ملاحظات ذیل یا ابتر مانده یا به بیراهه می‌رود یا آسیب بزرگ‌تری ایجاد می‌کند.

,

 

,

1- رقص محلی طبق نظر اکثر مراجع یا به فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است. تنها برخی از مراجع گفته‌اند: "رقص مرد اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود، اشکال ندارد" که ظاهراً این فتوا  مورد عمل قرارگرفته است اما همین فتوا در ادامه‌اش آمده است که (ولى براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید).

,

چرا مدیران دولتی که طبق اصل‏ سوم قانون اساسی موظف‌اند همه‏ امکانات‏ خود را برای‏ ایجاد محیط مساعد برای‏ رشد فضایل‏ اخلاقی‏ بر اساس‏ ایمان‏ و تقوی‏ و مبارزه‏ با کلیه‏ مظاهر فساد و تباهی‏ به‏ کار برند باید مروج فعل حرام و لهو باشند و به تذکرات دلسوزان محل هیچ توجهی نکنند؟

,

 

,

2-  باید دید ترویج این کار چه جایگاهی در نوروز اسلامی ایرانی دارد؟ چه مدلی از شادی را باید عرضه کرد؟ در چهل‌سالگی انقلاب خون‌بار اسلامی‌ ملت ایران دستگاه اجرایی چه رسالتی دارد؟

,

در کاخ سفید مرکز دشمنی با ملت ایران هم جشن نوروز برگزار می‌شود و موسیقی و رقص محلی نمایش داده می‌شود در مقابل در حرم امام رضا(ع) و بقاع متبرکه بزرگ‌ترین اجتماعات نوروزی شکل می‌گیرد، دستگاه اجرایی باید به کدام سمت برود؟

,

نوروز شاهنشاهی فرصتی بود برای اینکه ارباب‌ها بساط سازوآواز فراهم کنند و رعیت برای خوشایند آن‌ها برقصند و آن‌ها تماشا کنند. نوروز شاهنشاهی همراه بود با غفلت از یاد خدا، با قماربازی و عیاشی، با چهارشنبه سوزی و خرافه نحسی سیزده، اما با انقلاب اسلامی تبدیل‌شده است به نوروز مردمی با اجتماعات ایمانی، با دعای همگانی حول حالنا الی احسن الحال، با صله‌رحم و زیارت مزارها و روز طبیعت همراه با عقلانیت و معنویت، اخیرا سفر راهیان نور و اردوهای جهادی هم جلوه های زیبایی ایجاد کرده است، ما باید مروج نوروز ملی باشیم نه نوروز شاهنشاهی.

,

در مجاورت مزار شهدا و قبر مطهر آیت‌الله سید احمد عبادی که می‌توانست با برنامه‌ریزی درست مانند قبرستان تخت فولاد اصفهان موردتوجه قرار گیرد ایجاد فضای لهو و رقص، بی‌احترامی آشکار به ارزش‌ها است، مضافاً به اینکه مراعات حال مردم داغ‌دیده‌ای که تازه عزیز ازدست‌داده‌اند هم نمی‌شود.

,

 

,

3- اگر دغدغه گردشگر و بازار صنایع دستی را دارند چه نیازی است که دنبال لهو و رقص باشند. گفته شده است که امسال شهرستان خوسف از رشد 3/2 برابری اقامت  و 5/1 برابری بازدید کننده برخوردار بوده است . قطعا سهم عمده اقامت را مزار نصرآباد و مزار شاه سلیمان و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر و آب گرم لوت تشکیل می دهد. حتی سفر به معنای حداقل یک شب اقامت تنها در این اماکن معنی دارد و این اماکن هیچ وابستگی ای به نوروزگاه ندارند.

,

بله آمار بازدید از دهکده گردشگری بالا بوده و بازار خوبی هم ایجاد کرده است بازاری که بدون رقص و برند  سازی جعلی هم امکان ایجاد آن بود.  بازدید کننده ای که از صبح می آمد توجهی به رقص عصر نداشت. علاوه بر آن باید توجه کرد که متأسفانه  امسال آمار  بازدید کنندگان از مزار نصر اباد و مقبره ابن حسام کمتر شده بود.

,

اگر می توان با ایجاد زمینه ها و جاذبه هایی مانند بازارچه صنایع دستی یا چایخانه سنتی یا شترسواری و اسب سواری و از این قبیل کارها بازدیدکننده زیادی را جذب کرد  بهتر است که به دنبال احیای مزیت های پایدار خودمان باشیم.

,

پرداختن به مزار نصر آباد و مقبره ابن حسام به عنوان یک مکان مذهبی و معرفی چهره این شاعر و عارف ولایی و فراهم کردن جاذبه ها و امکانات رفاهی در اطراف آن  و حتی ایجاد محفل خاوران نامه خوانی و ... یک مزیت پایدار نظیر عطار و باباطاهر و حافظ و سعدی ایجاد می کند و برکات ماندگاری برای شهرستان به ارمغان می آورد؛ البته مشروط به اینکه خدای نکرده مقبره ابن حسام را مرکز لهو و حرام نکنند.

,

اگر بنا است از فرصت سفرهای نوروزی برای پیشرفت شهرستان استفاده شود باید مزیت‌های فرهنگی شهرستان معرفی شود و صد حیف که شهرستان خوسف بجای برجسته کردن  ابن حسام و معرفی مشاهیر پر افتخار خود  که این مزیت‌ها باعث سیادت بر سایر نقاط استان و کشور می‌تواند باشد خود را به رقص و ساز و دهل معرفی کند.

,

کاش بجای اینکه هرروز ایام نوروز از ساز و دهل این شهر تبلیغ می شد از مشاهیر شهر گفته می شد و همه برنامه حول محور دیانت و اصالت و ادب این دیار بود تا  ظرفیت ناب و پایداری برای صنعت گردشگری در  خوسف ایجاد می شد.

,

 

,

4- این نوع رقص و موسیقی در این شهر مسبوق به سابقه نیست و در شهر تاریخی و اصیلی مثل خوسف واردات موسیقی سطح پایین (ساز و دهل) کسر شأن است. مدیران باید فرهنگ اصیل و ممتاز را اشاعه دهند نه اینکه خرده فرهنگ‌ها را غالب کنند و بجای کار فرهنگی، آسیب فرهنگی بزنند!

,

فرصت خدمت فرصت محدودی است که باید دنبال ایجاد سنت حسنه بود نه دنبال ایجاد سنت های بد فرهنگی که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند: مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ‏ سَنَ‏ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.  یعنی هر کس سنت خوبی را پایه گذاری کند براى اوست اجر و ثواب آن و ثواب هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت و کسى که سنت و رسم بدی را پایه گذاری کند بر اوست گناه و گناه هر کس که عمل کند به آن تا روز قیامت. دوران مدیریت این تفکرات ناسالم تمام می شود اما عوارض سوء اقدامات آنها بر جای خواهد ماند.

,

 

,

5- ترویج رقص و برند سازی قلابی و افتخار کردن به این کار و اعوان وانصار جمع کردن حول این سنت بد، باعث دو قطبی شدن جامعه می شود و عجیب است که حتی به قیمت دو قطبی کردن جامعه بر این خطا اصرار می شود و مسببین مورد تقدیر قرار می گیرند.

,

 

,

6- از منظر حقوق شهروندی هم اگر ملاحظه شود  حق متدینین تضییع شد. جمع قابل توجهی از مومنین و فرزندانشان با توجه به تبلیغات زیاد دهکده گردشگری مشتاق بودند از این مکان بازدید داشته باشند اما بخاطر اینکه در آن مکان رقص وجود دارد و دوست نداشتند عملشان تأییدی بر این کار باشد یا نرفتند یا با نگرانی در آنجا حاضر شدند. به راستی سهم حقوق شهروندی متدینین خوسف کجاست؟ و چرا باید امکان استفاده از اماکن گردشگری از آنها گرفته شود؟

,

وقتی همه این اتفاقات به بهانه شاد کردن مردم صورت می گیرد جای تأسف بیشتر دارد چرا که دولت باید تمام هم و غمش رفع نیازهای اساسی مردم باشد، آنگاه‌ که مشکلات اشتغال و گرانی و مسکن و ازدواج و... حل شود مردم شاد می‌شوند. وقتی زیرساخت‌های ورزشی و رفاهی آماده شود زمینه شادی مردم فراهم می‌شود. اگر ببینیم در شرایطی که بیکاری و گرانی امان مردم را بریده است، مسئولین دنبال رقص می‌دوند و داد شادی مردم را می‌زنند معلوم است که این فریبی است که باهدف مخفی کردن مشکلات پشت این‌کارهای سبک صورت می‌گیرد.

,

 

,

دهکده گردشگری بدون رقص هم می توانست همین رونق یا حتی رونق بیشتر از این را هم داشته باشد اما اصرار بر کار حرام و فعل لهوی خیلی عجیب و غیر قابل قبول است. این ناهنجاری خلاف شرع  مورد مخالفت روحانیت شهر قرار گرفت و مکرر تذکر داده شد؛ از جلسه شورای فرهنگ عمومی گرفته تا تذکرات شفاهی و کتبی، اما هیچ اعتنایی نشد.

,

قبلا هم در مورد مشابه شاهد اعتراض جدی نماینده معزز ولی فقیه در استان بودیم، شورای اسلامی شهر نیز به‌اتفاق آراء راضی به این کارها نیستند همچنین جمع قابل‌توجهی از مؤمنین و جوانان مؤمن انقلابی مخالفت خود را اعلام کرده‌اند، لذا استبداد رأی و پافشاری بر رقص و لجاجت مشهود در این کار به‌نوعی دهن‌کجی به دین و مردم است.

,

مردم متدین خوسف حق دارند به شدت از ولنگاری فرهنگی موجود و بی اعتنایی ها و عملکردهای سلیقه ای، مغرضانه و هنجار شکن ناراضی و معترض باشند، امید است تجدید نظر اساسی صورت گیرد و جلو این خطاها گرفته شود.

,

 

,

والسلام علی من اتبع الهدی

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه