اخبار داغ

هیس! اقتصاددان‌ها فریاد نمی‌زنند

هیس! اقتصاددان‌ها فریاد نمی‌زنند
واکنش مثبت بازار بورس از منظر اقتصاددان‌ها یک روند طبیعی است که در اثر افزایش نرخ ارز به وجود آمده و نباید به آن دلخوش کرد بنابراین برخی از کارشناسان معتقدند این افراد در شرایط فعلی بهتر است اظهار نظر علمی ارائه ندهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این روزها این سوال در جامعه هر چه بیشتر مطرح می‌شود که اقتصاد امروز چه شرایطی را می‌گذراند و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟ در این میان شاید اتفاقاتی رخ دهد که برخی انتظار آن را نداشته باشند و برخی نیز آن را طبیعی و در شرایط فعلی منطقی بدانند.

,

امروز شاخص بورس رو به افزایش گذاشته و برخی از شرکت‌ها با افزایش قیمت مواجه بودند. حال این سوال طرح می‌شود در شرایطی که تولید وضعیت خوبی ندارد چه طور ممکن است که بورس با افزایش قیمت شاخص‌ها روبه‌رو شود؟

,

پاسخ‌های مختلفی می‌توان به این پرسش‌ها داد، از جمله اینکه روندی طبیعی را در بازار شاهد هستیم که پیش از این هم در موقعیت‌های مشابه آن را تجربه کردیم و یا این افزایش شاخص‌ها را یک علامت مثبت در بازار بدانیم که سرمایه‌های سرگردان را جذب بورس می‌کند و البته پاسخ‌های بسیار دیگری که تحلیلگران و یا فعالان بازار اقتصاد درباره آن ارائه می‌دهند.

,

با این وجود برخی از کارشناسان اقتصادی ترجیح می‌دهند که واقعیت‌ها را چندان نمی‌توان در شرایط فعلی با جامعه درمیان گذاشت چراکه ممکن است بر التهاب‌ها بیفزاید اما در مجموع می‌توان اینطور عنوان کرد که برخی از افراد با توجه به نقدینگی که در اختیار دارند موج‌سواری می‌کنند که باید دولت شرایط را به نحوی مدیریت کند که به نفع همگانی تغییر جهت دهد.

,

مثبت شدن بازار بورس قابل پیش‌بینی بود

, مثبت شدن بازار بورس قابل پیش‌بینی بود, مثبت شدن بازار بورس قابل پیش‌بینی بود,

رئیس مرکز بورس منطقه‌ای همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه مثبت بودن بورس می‌تواند دو دلیل داشته باشد، اظهار کرد: در برهه گذشته که با افزایش قیمت ارز مواجه شدیم، بازار نیز رشد مثبت پیدا کرد و بسیاری از تحلیلگران بازار رشد شاخص بورس را پیش‌بینی می‌کردند.

,

عباس صمدی با اشاره به اینکه بخشی از این رشد شاخص‌ها طبیعی است، افزود: به نظر می‌رسد دولت نیز حمایت‌هایی را برای جذب نقدینگی‌ها به بازار بورس کرد تا سرمایه‌ها به سمت دلار و مسکن که تورم‌زاست نرود.

,

وی با بیان اینکه آمریکا به طور کامل از برجام خارج شده و ما هم این کشور را کنار گذاشتیم، تصریح کرد: اگر برجام با اروپا پیش برود و شرایط فعلی ادامه پیدا کند، بازار شرایط مطلوبی که دارد را ادامه خواهد داد.

,

رئیس مرکز بورس منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه آینده بورس بدون چالش به نظر می‌رسد، ادامه داد: البته این حرف به این معنی نیست که شاهد منفی شدن شاخص بورس در برخی از روزها نباشیم اما روند بازار بورس مطلوب است.

,

آغاز تازه رشد بازار بورس

, آغاز تازه رشد بازار بورس, آغاز تازه رشد بازار بورس,

وی با بیان اینکه افزایش قیمت طلا امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: وقتی سایر بازارها جذابیت خود را از دست بدهند، بازار بورس بهترین ملجا برای نقدینگی‌ها خواهد بود.

,

صمدی با اشاره به اینکه فلزها به دلیل افزایش قیمت جهانی با افزایش مواجه بوده است، گفت: فلزات به دلیل صادراتی بودن با افزایش قیمت مواجه بودند و به نظر می‌رسد شیمیایی‌ها و معدنی‌ها نیز به آن‌ها خواهند پیوست.

,

وی با بیان اینکه بازارهای دیگر برای سرمایه‌گذاری اشباع شده است، اظهار کرد: بازارهای مسکن، طلا و ارز رشد بیشتری به دنبال نداشته و تجربه هم نشان داده که پس از اوج یک دوره سکون را دنبال خواهند کرد و امروز بازار بورس بازار مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری و سوددهی است.

,

رئیس مرکز بورس منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه افرادی که آشنایی با بازار بورس ندارند از صندوق‌ها خریداری کنند، افزود: سبد کالایی خریداری کنند و به این بازار به صورت بلندمدت نگاه کنند.

,

نباید به رونق بورس دل خوش کنیم

, نباید به رونق بورس دل خوش کنیم, نباید به رونق بورس دل خوش کنیم,

اما از سوی دیگر برخی از تحلیلگران شرایط فعلی را یک روند طبیعی می‌دانند که موج‌های حاصل از اتفاقات یکی پس از دیگری از راه می‌رسند، آنها واکنش مثبت بازار بورس را نشانه اصلاح اقتصاد و یا یک نقطه امید نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی سکوت کنند تا آرامش بازار بیشتر حفظ شود.

,

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز باعث می‌شود ارزش دارایی شرکت‌ها متناسب با تورم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: این افزایش قیمت تا زمانی رخ می‌دهد که با تورم تناسب یابد و یکسان شود و وقتی این اتفاق افتاد جایی برای رشد نخواهد داشت.

,

ابوالفضل شاه‌آبادی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت شاخص‌ها را نمی‌توان به عنوان موفقیت‌ اقتصادی به حساب آورد، ادامه داد: این اتفاقات نمی‌تواند نقدینگی‌های سرگردان را جذب کند بلکه موج‌هایی است که یکی پس از دیگری رخ می‌دهد و روی هم می‌خوابد.

,

وی خاطرنشان کرد: نقدینگی سرگردانی در جامعه وجود دارد که به تناسب آن ارز در کشور وجود ندارد و نرخ ارز به دلیل مشکلاتی چون حریم افزایش یافته و در نتیجه اثر خود را به نوبت بر سایر مسائل می‌گذارد.

,

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه افزایش شاخص بورس در شرایط فعلی جایی برای خوشحالی ندارد، گفت: نمی‌توان انتظار تحولی در اقتصاد کشور داشت و در اصل عده‌ای که پول سرگردان دارند در بازار موج سواری می‌کنند.

,

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی با حباب در اقتصاد مواجه نیستیم، اظهار کرد: بیان حباب به عنوان مشکل اقتصاد ایران به دلیل نبود آگاهی از علم اقتصاد و پوشاندن سایر ضعف‌هاست.

,

شاه‌آبادی با بیان اینکه همه قیمت‌ها واقعی هستند، افزود: وقتی صاحبان کالا به دلیل گرانی روزافزون از فروش کالاها خودداری می‌کنند، گرانی را تشدید می‌کند و افزایش قیمت سریعتر رخ می‌دهد.

,

وی با اشاره به اینکه آنچه پیش از این در اقتصاد کاشتیم امروز درو می‌کنیم، تصریح کرد: هرچه فضا بیشتر مهیا می‌شود این کاشته‌ها بیشتر درو می‌شود و بهتر است اقتصاددانان در شرایط فعلی کمتر سخن بگویند.

,

به طور حتم زمانی باید از حل مشکلات اقتصادی سخن گفت که به فرمایشات مقام معظم رهبری گوش بسپاریم و از اسارت نفت خارج شویم و اقتصاد خود را از مواد خام رهایی بخشیم. تا آن روز هر اتفاقی اگر موفقیتی نیز کسب کند، کوتاه‌مدت خواهد بود و درمان همیشگی قلمداد نمی‌شود.

,

منبع: فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه