اخبار داغ

فرصت‌هایی که تهدید می‌شود؛

کمین «کاربران سیاه» در دنیای مجازی / کرمانشاهی‌ها در «دام» کلاهبرداران سایبری

کمین «کاربران سیاه» در دنیای مجازی / کرمانشاهی‌ها در «دام» کلاهبرداران سایبری
کمین «کاربران سیاه» در دنیای مجازی موجب گرفتار شدن بسیاری از کرمانشاهی‌ها در دام کلاهبرداران سایبری شده است و این فضای فرصت‌آفرین را به یک تهدید جدی تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  مرصاد، در کنار تمام جذابیت‌ها و خوبی‌هایی که دنیای مجازی دارد اما گاها به دلیل سطح پایین آگاهی مخاطبان از تهدیدات این حوزه پیامدهای منفی آن بیشتر خودنمایی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

پیشرفت سریع و تنوع روزافزون ابزارهای ارتباط جمعی و تحولاتی که فضای مجازی طی دهه های اخیر داشته موجب شکل گیری شیوه جدیدی از تعاملات اجتماعی در بستر این فضا شده است.

,

امروزه اینترنت اصلی ترین کانال ارتباطی و شبکه ها اجتماعی نیز بزرگترین دستاورد اینترنت و فضای مجازی محسوب می شود؛ بی هویت بودن، آزادی بسیار بالا و فرامکان و فرازمان بودن هم باعث شده تا این شبکه‌های اجتماعی با اقبال عمومی مواجه شوند.

,

همین اقبال عمومی هم زمینه سوءاستفاده برخی افراد را فراهم کرده و افزایش آمار جرائم سایبری هم این موضوع را تایید می‌کند، طبیعی است وقتی استفاده از هر چیزی قبل از فرهنگ‌سازی استفاده از آن در بین مردم باب شود به دلیل عدم آگاهی افراد از خطرات و تهدیدات آن و توجه صرف به مزیت‌ها و جذابیت‌ها پیامدهای منفی آن بیشتر می‌شود.

,

کرمانشاهیان هم ظاهرا به همین دلیل در دنیای مجازی بیشتر مورد سوءاستفاده شیادان و کلاهبرداران قرار گرفته اند و استفاده از فضای مجازی برایشان حسابی دردسرساز شده است.

,

ا

, ا,

 

,

افزایش 247 درصدی جرائم اینترنتی در کرمانشاه

, افزایش 247 درصدی جرائم اینترنتی در کرمانشاه,

رییس پلیس فتای استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: با وجود تلاشهای زیادی که پلیس در قالب ارتباط با رسانه ها و سخنرانی در ادارات ومدارس و دانشگاه ها انجام داد آمار جرائم اینترنتی سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه قبل از افزایش 247 درصدی حکایت دارد که البته عمده این جرائم اقتصادی و در قالب برداشت‌های غیرمجاز از حسابهای بانکی، سرقت و کلاهبرداری بوده است.

,

سرهنگ علی کریمی مهمترین چالش‌های استان در فضای مجازی را برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی دانست و از افزایش 435 درصدی برداشت‌های غیرمجاز در کرمانشاه خبر داد.

,

وی افزود: در سه ماهه اول امسال 106 نفر دستگیر شدند در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 60 نفر دستگیر شدند که این حاکی از افزایش 77 درصدی دستگیری ها و موئد افزایش جرائم که البته عمدتا اقتصادی است.

,

رییس پلیس فتای استان کرمانشاه  گفت: ما تلاش می کنیم در بحث هشدارهای پلیسی با مصاحبه و پخش تراکت مردم را آگاه کنیم اما برخی ادارات هم وظیفه اطلاع رسانی دراین باره را دارند اما متاسفانه این وظایف را بر عهده نیروی انتظامی گذاشته اند در حالی که باید سایر ادارت مرتبط با فضای مجازی هم اطلاع رسانی کنند.

,

وی بیان داشت: با گسترش این فضا عده ای به کلاهبرداری های اینترنتی نظیر برداشت غیرمجاز، ارسال و تولید محتویات مستهجن به قصد معامله، منتسب کردن اعمالی خلاف حقیقت، هتک حیثیت، نشر اکاذیب، مزاحمت‌های اینترنتی، تبلیغ و فروش اجناس ممنوعه، دسترسی های غیرمجاز و... در فضای روی آوردند.

,

سرهنگ کریمی با اشاره به اینکه بسیاری از تخلفات و جرائم در سراسر کشور و استان از سوی معاندین خارجی طراحی می شود، افزود: این ها در راستای تشویش اذهان عمومی و تحریک مردم فعالیت می کنند تا جایی که با دروغ پردازی ها در سطح دنیا باعث شدند عده ای از مردم فریب بخورند.

,

ا

, ا,

 

,

کاهش جرائم سایبری نیازمند ارتقای دانش اینترنتی است

, کاهش جرائم سایبری نیازمند ارتقای دانش اینترنتی است,

یک کارشناس حوزه فضای فضای سایبری نیز در گفتگو با مرصاد ارتقای دانش اینترنتی کاربران یکی از مهمترین راه های ایمن‌سازی آنها در برابر تهدیدات این حوزه و کاهش آسیب ها و عوامل موثر برا وقوع جرائم در این حوزه است.

,

امیری جعل هویت، سرقت اطلاعات شخصی، گسترش مفاسد اخلاقی، در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران برای عموم و... را از جمله آسیب‌های حوزه سایبری عنوان کرد.

,

وی بر ضرورت حفاظت از اطلاعات شخصی و همچنین دقت در خریدهای تحت وب و تعاملات بانکی اینترنتی تاکید کرد و افزود: اکثر جرائم اینترنتی مربوط به جرائم مالی است.

,

این کارشناس حوزه فضای فضای سایبری نسبت به فعالیت هکرها در این فضا نیز هشدار داد و گفت:‌ تنها راه برای کاهش جرائم ارتقای دانش و آگاهی‌ کاربران است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

,

به گزارش مرصاد، به نظر می رسد با برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح آگاهی می‌توان از پیامدهای مثبت این حوزه بیشتر بهره‌مند شد و همچنین پیامدهای منفی آنرا نیز به حداقل رساند. این همان چیزی است که دستگاه‌های فرهنگی استان از آن غافل هستند و تمام وظایف را به پلیس سایبر محول کرده اند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه